Advies aankoop C-segment hatchback occasion

Gepost door Koen 4373097 
Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar een auto om prive te rijden en zelf weinig tot geen verstand van auto's of occasion aankopen dus maak graag gebruik van de expertise op dit forum. Mijn budget ligt tussen de 10.000 en 15.000 euro (geen sprake van inruil). Ik heb geen sterke voorkeur voor bepaalde merken. Zelf voor werk (met plezier) een peugeot 208 en seat ibiza gereden in het verleden. Mijn wens nu is een maatje groter en de maandelijkse totale kosten (incl. afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, brandstof) laag te houden.

Wat context voor mijn zoektocht:
- Ga de auto voornamelijk gebruiken voor tripjes tot 75 km in Nederland, plus voor weekendjes weg in Nederland en eventueel een langere trip in Europa. 90% van de tijd zal de auto gebruikt worden met 2 personen, indicenteel met meer.
- Mijn inschatting is dat het om max. 10.000 km per jaar zal gaan dus kijk vooral naar benzine auto's. Geen verstand van, maar misschien is hybride ook wat?
- Wil de auto min. 5 jaar rijden
- Zoek een niet al te oude auto (moderne gemakken plus lagere onderhoudskosten), bouwjaar: 2015 of jonger.
- Kilometerstand: geen verstand wat wijsheid is maar niet te hoog
- Qua model en grootte gaat voorkeur uit naar c-segment hatchbacks
- Betrouwbaarheid: geen zin in veel kosten of problemen. Vandaar bovenstaande bouwjaar& kilometerstand inschatting. Lees dat alle auto's tegenwoordig 'goed' zijn maar hoor graag jullie meningen over merken/modellen.
- Transmissie maakt me niet uit.

Enkele auto's die na mijn eerste zoektocht op internet mijn interesse hebben:
- Kia Cee'd (door meerdere positieve tips op dit forum!)
- Seat Leon
- Hyundai i30
- Ford Focus
- Toyota Auris (hybride)

Wat zouden jullie me adviseren op basis van bovenstaande verhaal en mijn lijstje? Alvast dank voor alle reacties!
vaak zie je dat ze voor auto's onder de 100.000 km veel meer vragen dan daar boven, dus zoek tot 120.000 km.

Bij de Seat Leon kent de TSI tot +/-2014 aandachtspunten. Qua interieur is het mogelijk dat de Auris tegen kan vallen. De Hybride goed proefrijden of het iets voor je is.

Maar verder een mooi rijtje , een Mazda 3 zou je misschien nog kunnen overwegen
Quote
Auto encyclopedie
vaak zie je dat ze voor auto's onder de 100.000 km veel meer vragen dan daar boven, dus zoek tot 120.000 km.

Bij de Seat Leon kent de TSI tot +/-2014 aandachtspunten. Qua interieur is het mogelijk dat de Auris tegen kan vallen. De Hybride goed proefrijden of het iets voor je is.

Maar verder een mooi rijtje , een Mazda 3 zou je misschien nog kunnen overwegen

Thanks voor de reactie en de km's tip. Nog twee vragen:
1) Zie dat de meeste auto sites een filter aanbieden met verschillende garanties (onderhoudshistorie, bovag, nap, garantie). Hoe kan ik hier verstandig mee omgaan?
2) Nog andere zaken om rekening mee te houden bij de aanschaf (naast proefrit maken, onderhoudshistorie checken)?
Quote
Koen 4373097
Quote
Auto encyclopedie
vaak zie je dat ze voor auto's onder de 100.000 km veel meer vragen dan daar boven, dus zoek tot 120.000 km.

Bij de Seat Leon kent de TSI tot +/-2014 aandachtspunten. Qua interieur is het mogelijk dat de Auris tegen kan vallen. De Hybride goed proefrijden of het iets voor je is.

Maar verder een mooi rijtje , een Mazda 3 zou je misschien nog kunnen overwegen

Thanks voor de reactie en de km's tip. Nog twee vragen:
1) Zie dat de meeste auto sites een filter aanbieden met verschillende garanties (onderhoudshistorie, bovag, nap, garantie). Hoe kan ik hier verstandig mee omgaan?
2) Nog andere zaken om rekening mee te houden bij de aanschaf (naast proefrit maken, onderhoudshistorie checken)?

Een NAP vind ik wel belangrijk en kopen bij een betrouwbaar adres vind ik persoonlijk belangrijker dan een kilometerstand en of bouwjaar. Shop verder niet aan de onderkant van de markt, maar gewoon dat er veel keuze is van een bepaald model die je zoekt met jouw budget. Bouwjaar is vaak belangrijker dan een oudere auto die net minder dan een ton gelopen hebben. Het schijnt heilig te zijn dan een auto nog geen 100.000 kilometer heeft gereden, maar dat is niet zo, dat is een zo overschat iets.
Prima lijstje:

bij Kia (7 jaar) en Hyundai (5 jaar) heb je nog vaak fabrieksgarantie, dat geeft zekerheid, de Ceed en I30 zijn goede auto's. De Auris en Focus zijn ook goede auto's, de Focus is al wel een ouder model. De Leon zou ik zelf onder aan het lijstje zetten.

Kijk niet te strak naar de kilometerstand, belangrijker is dat er goed voor de auto gezorgd is, auto's met een kilometerstand boven de 100.000 zijn vaak een stuk goedkoper en zeker niet minder, veel korte stukjes zijn erg slecht voor de techniek.

De voorgestelde Peugeot 308 faceliftmodel uit 2018 lijkt mij ook een goede optie, de 308 rijpte tijdens de productie, en biedt veel auto voor het geld. Ik vond het een plezierige auto om te rijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2021 13:44 door ak2.
Quote
Auto encyclopedie
Een NAP vind ik wel belangrijk en kopen bij een betrouwbaar adres vind ik persoonlijk belangrijker dan een kilometerstand en of bouwjaar. Shop verder niet aan de onderkant van de markt, maar gewoon dat er veel keuze is van een bepaald model die je zoekt met jouw budget. Bouwjaar is vaak belangrijker dan een oudere auto die net minder dan een ton gelopen hebben. Het schijnt heilig te zijn dan een auto nog geen 100.000 kilometer heeft gereden, maar dat is niet zo, dat is een zo overschat iets.

Thanks, nuttige info. Hoe kan ik checken of de aanbieder betrouwbaar is? Check doen via google of zijn hier betere manieren voor?
Quote
ak2
De voorgestelde Peugeot 308 faceliftmodel uit 2018 lijkt mij ook een goede optie, de 308 rijpte tijdens de productie, en biedt veel auto voor het geld. Ik vond het een plezierige auto om te rijden.

DIt model spreekt me ook erg aan, ga ik toevoegen in mijn overweging.

Quote
ak2
De Leon zou ik zelf onder aan het lijstje zetten.

Wat is de reden hiervoor? De Leon ken ik niet, maar vond de Ibiza een prima auto.
Wat zijn jullie ervaringen met de Citroen C4 Cactus (2018 en <2018 versie)? Is dat nog het overwegen waard?
Quote
Koen 4373097
Wat zijn jullie ervaringen met de Citroen C4 Cactus (2018 en <2018 versie)? Is dat nog het overwegen waard?

Geen ervaring mee maar volgens mij is dat meer een B-segmenter met C-segment ruimte.
Quote
Koen 4373097
Quote
Auto encyclopedie
Een NAP vind ik wel belangrijk en kopen bij een betrouwbaar adres vind ik persoonlijk belangrijker dan een kilometerstand en of bouwjaar. Shop verder niet aan de onderkant van de markt, maar gewoon dat er veel keuze is van een bepaald model die je zoekt met jouw budget. Bouwjaar is vaak belangrijker dan een oudere auto die net minder dan een ton gelopen hebben. Het schijnt heilig te zijn dan een auto nog geen 100.000 kilometer heeft gereden, maar dat is niet zo, dat is een zo overschat iets.

Thanks, nuttige info. Hoe kan ik checken of de aanbieder betrouwbaar is? Check doen via google of zijn hier betere manieren voor?

als het kan koop je in de buurt, meestal zijn de kleinere dealers goede adressen of merk specialisten of voormalige dealers goede adressen. Zaken die een naam hoog hebben te houden. De weer wat grotere dealers heb ik persoonlijk minder mee.
Quote
Koen 4373097
Quote
ak2
De voorgestelde Peugeot 308 faceliftmodel uit 2018 lijkt mij ook een goede optie, de 308 rijpte tijdens de productie, en biedt veel auto voor het geld. Ik vond het een plezierige auto om te rijden.

DIt model spreekt me ook erg aan, ga ik toevoegen in mijn overweging.

Quote
ak2
De Leon zou ik zelf onder aan het lijstje zetten.

Wat is de reden hiervoor? De Leon ken ik niet, maar vond de Ibiza een prima auto.

De reden is dat de benzinemotoren van de Leon nog wel eens last kunnen hebben van vervuiling, en een hoog olie verbruik.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-01-2021 07:51 door ak2.
Quote
Total Loss
Quote
Koen 4373097
Wat zijn jullie ervaringen met de Citroen C4 Cactus (2018 en <2018 versie)? Is dat nog het overwegen waard?

Geen ervaring mee maar volgens mij is dat meer een B-segmenter met C-segment ruimte.

Lees het ja. Hij oogt voor mij qua grootte meer vergelijkbaar met de auto's die ik in mijn lijstje heb staan. Zal het moeten vergelijken in de praktijk.
Na jullie comments en weekje over nagedacht te hebben besloten wensen iets aan te passen en tot volgende lijstje gekomen. Wat zouden jullie kiezen?

Criteria:
Gekozen voor Peugeot 308 & Kia Ceed
Vraagprijs <11.000
Bouwjaar 2015 en nieuwer
Max km's: 125.000
Benzine
Hatchback
Binnen 100 km van huis

1. Peugeot 308 1.2 VTI - 9345 EUR
2. Peugeot 308 1.2 - 9650 EUR
3. Peugeot 308 1.2 E-THP - 9950 EURO
4. Peugeot 308 1.2 - 9995 EUR
5. KIA Ceed 1.0 T-GDI - 10410 EUR
6. Peugeot 308 1.2 E-THP - 10425 EUR
7. Peugeot 308 1.2 - 10888 EUR
8. Peugeot 308 1.2 - 10930 EUR
9. Peugeot 308 1.2 - 10950 EUR
10. KIA Ceed 1.0 T-GDI - 10950 EUR
Zelf zou ik de Kia Ceed nr 5 kiezen, dit is een orgineel Nederlandse auto en geen import, de auto zit nog in de fabrieksgarantie. Bij de Peugeot 308 zou ik een latere kiezen uit bv 2017, of 2018.
Quote
ak2
Zelf zou ik de Kia Ceed nr 5 kiezen, dit is een orgineel Nederlandse auto en geen import, de auto zit nog in de fabrieksgarantie. Bij de Peugeot 308 zou ik een latere kiezen uit bv 2017, of 2018.

De import over het hoofd gezien, thanks. Wat maakt dat je die 308 facelift versie de voorkeur geeft boven het oudere model? Qua exterieur/interieur alleen sprake van kleine aanpassingen qua detail toch? Technische verschillen?
Quote
Koen 4373097
Quote
ak2
Zelf zou ik de Kia Ceed nr 5 kiezen, dit is een orgineel Nederlandse auto en geen import, de auto zit nog in de fabrieksgarantie. Bij de Peugeot 308 zou ik een latere kiezen uit bv 2017, of 2018.

De import over het hoofd gezien, thanks. Wat maakt dat je die 308 facelift versie de voorkeur geeft boven het oudere model? Qua exterieur/interieur alleen sprake van kleine aanpassingen qua detail toch? Technische verschillen?

De 1.2 Puretech van Peugeot vind ik een fijne motor, toen de motor net op de markt was kende de motor wel wat kinderziektes. Er is een serie geweest met distributieriemen die niet goed waren behandeld tegen olie. De riem draait in olie, dit kan grote motorschade veroorzaken. Kijk of de distributieriem al vervangen is. Ook kon de motor last hebben van olielekkage en had soms een matige kwaliteit krukas. Hier zijn wel terugroepacties voor geweest. De historie van de auto's van de eerste bouwjaren is dus heel belangrijk. Belangrijk is dat alle terugroepacties uitgevoerd zijn.

Bij de eerste bouwjaren was de afwerkingskwaliteit verschillend. De stationwagons waren door de grote vraag niet altijd even netjes gebouwd. De Hatchbacks waren vaak beter afgewerkt.

Bij de facelift zijn eigenlijk alle zwakke punten aangepakt, daarna was het een goede auto, die als occasion heel veel auto voor het geld biedt. De auto werdt ook beter in de loop van de productie, ik zou zelf liever niet een uit 2014 of 2015 kopen maar een later exemplaar.
Quote
ak2
De 1.2 Puretech van Peugeot vind ik een fijne motor, toen de motor net op de markt was kende de motor wel wat kinderziektes. Er is een serie geweest met distributieriemen die niet goed waren behandeld tegen olie. De riem draait in olie, dit kan grote motorschade veroorzaken. Kijk of de distributieriem al vervangen is. Ook kon de motor last hebben van olielekkage en had soms een matige kwaliteit krukas. Hier zijn wel terugroepacties voor geweest. De historie van de auto's van de eerste bouwjaren is dus heel belangrijk. Belangrijk is dat alle terugroepacties uitgevoerd zijn.

Bij de eerste bouwjaren was de afwerkingskwaliteit verschillend. De stationwagons waren door de grote vraag niet altijd even netjes gebouwd. De Hatchbacks waren vaak beter afgewerkt.

Bij de facelift zijn eigenlijk alle zwakke punten aangepakt, daarna was het een goede auto, die als occasion heel veel auto voor het geld biedt. De auto werdt ook beter in de loop van de productie, ik zou zelf liever niet een uit 2014 of 2015 kopen maar een later exemplaar.

Peugeot 308 - 2018

Peugeot 208 - 2017

Die laatste staat bij een soort ex-lease auto's outlet. Verstandig om dit soort aanbieders te vermijden?
Quote
Koen 4373097
Quote
ak2
De 1.2 Puretech van Peugeot vind ik een fijne motor, toen de motor net op de markt was kende de motor wel wat kinderziektes. Er is een serie geweest met distributieriemen die niet goed waren behandeld tegen olie. De riem draait in olie, dit kan grote motorschade veroorzaken. Kijk of de distributieriem al vervangen is. Ook kon de motor last hebben van olielekkage en had soms een matige kwaliteit krukas. Hier zijn wel terugroepacties voor geweest. De historie van de auto's van de eerste bouwjaren is dus heel belangrijk. Belangrijk is dat alle terugroepacties uitgevoerd zijn.

Bij de eerste bouwjaren was de afwerkingskwaliteit verschillend. De stationwagons waren door de grote vraag niet altijd even netjes gebouwd. De Hatchbacks waren vaak beter afgewerkt.

Bij de facelift zijn eigenlijk alle zwakke punten aangepakt, daarna was het een goede auto, die als occasion heel veel auto voor het geld biedt. De auto werdt ook beter in de loop van de productie, ik zou zelf liever niet een uit 2014 of 2015 kopen maar een later exemplaar.

Peugeot 308 - 2018

Peugeot 208 - 2017

Die laatste staat bij een soort ex-lease auto's outlet. Verstandig om dit soort aanbieders te vermijden?

Bij een ex lease outlet kun je gewoon prima auto's kopen, een lease bedrijf wil geen slechte naam krijgen door zelf slechte auto's te verkopen. Ik zie geen reden om die te mijden, het kan wel zijn dat de auto's net toe zijn aan een grote beurt, calculeer dat gewoon in. Volgens het rapport is de ex lease auto ook toe aan een grote beurt. Reken dat er dus bij.

Dit zijn goede voorbeelden waar ik zelf ook naar zou kijken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-01-2021 10:15 door ak2.
Quote
ak2
Zelf zou ik de Kia Ceed nr 5 kiezen, dit is een orgineel Nederlandse auto en geen import, de auto zit nog in de fabrieksgarantie. Bij de Peugeot 308 zou ik een latere kiezen uit bv 2017, of 2018.

Proefrit staat geplanned, ben benieuwd naar de rij ervaring. Nog tips waar op te letten?
Quote
Koen 4373097


Proefrit staat geplanned, ben benieuwd naar de rij ervaring. Nog tips waar op te letten?

Met welke? Neem iemand mee, 2 personen zien meer dan 1!
Quote
speedtouch
Quote
Koen 4373097


Proefrit staat geplanned, ben benieuwd naar de rij ervaring. Nog tips waar op te letten?

Met welke? Neem iemand mee, 2 personen zien meer dan 1!

De Ceed (nr 5). En neem zeker iemand mee.
Werd vandaag ook gewezen op de Renault Megane. Hoe verhoudt deze auto zich tot de Kia en de Peugeot?

Kom bijvoorbeeld onderstaand model tegen, scheelt toch weer wat qua aanschaf.

Renault Megane, 1.2 TCe
De Renault schijnt goed te zijn. Wel een tip, laat die 100km van huis afstand varen. Het is even een paar keer een trip waar je in totaal enkele uren in zal steken maar dan heb je er vervolgens 5jr plezier van. Bijkomend voordeel; je hebt na het ophalen meteen een mooie testrit voor de boeg.

Aankoopkeuring valt ook aan te raden. Kost je zo'n 150,- bij de vakgarage maar dan krijg je erg veel informatie over de auto. Qua genoende modellen spreekt de Kia mij het meeste aan. Ze staan erg goed bekend en nog fabrieksgarantie. Is overigens de Honda Civic en Mazda 3 al genoemd?

civic

Mazda 3

Er valt altijd wel wat af te dingen dus binnen budget zullen ze wel vallen. Er zijn uiteraard ook wat minder prijzige exemplaren te vinden.
Kijk ook eens naar een Nissan pulsar, ruime auto .


(Willekeurige foto gepakt)
Quote
APT
De Renault schijnt goed te zijn. Wel een tip, laat die 100km van huis afstand varen. Het is even een paar keer een trip waar je in totaal enkele uren in zal steken maar dan heb je er vervolgens 5jr plezier van. Bijkomend voordeel; je hebt na het ophalen meteen een mooie testrit voor de boeg.

Aankoopkeuring valt ook aan te raden. Kost je zo'n 150,- bij de vakgarage maar dan krijg je erg veel informatie over de auto. Qua genoende modellen spreekt de Kia mij het meeste aan. Ze staan erg goed bekend en nog fabrieksgarantie. Is overigens de Honda Civic en Mazda 3 al genoemd?

civic

Mazda 3

Er valt altijd wel wat af te dingen dus binnen budget zullen ze wel vallen. Er zijn uiteraard ook wat minder prijzige exemplaren te vinden.

Thanks! En geef je groot gelijk over die afstand. Hoe werkt zo'n aankoopkeuring precies? Bij intresse na proefrit de auto kopen en dan bij een vakgarage een aankoopkeuring laten doen en mocht er iets geks opkomen de aankoop terugdraaien? Wat is je ervaring met het afdingen op dit soort 2e hands auto's?

Over je voorstellen: Ik vind persoonlijk de Honda niet mooi. De Mazda wel maar heb mijn budget iets omlaag gesteld (<11.000) en kom dan bijvoorbeeld wel deze tegen:
Mazda 3
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.