Welke benzine terreinwagen?

Gepost door Rien 1107285 
Beste mensen, nu wij gaan verhuizen naar het platteland, wil ik eindelijk een heuse jongensdroom uit laten komen: een jeep-achtige terreinwagen kopen, zo’n eentje met het reservewiel achterop (esthetische vereiste haha) en met een stoer uiterlijk. Wij rijden minder dan 10.000 km per jaar, vandaar de keuze voor benzine. Verder hoeft-ie niet heel zwaar te zijn, 1.8 of 2.0 is genoeg. 4/5-deurs, met flinke bagageruimte voor een grote hond. Budget zo’n €6000 max, dus het zal een auto uit ongeveer 2004-2007 worden, waarschijnlijk. Wegenbelasting maximaal €205 per kwartaal.

Met deze eisen in het achterhoofd zijn er een paar merken/types die mij opvielen als potentieel de juiste voor ons:

Land Rover Freelander 1.8
Suzuki Grand Vitara 2.0 en 2.5
Honda CRV 4 2.0
Toyota RAV 4 2.0 en 1.8

Maar wat is hieruit nu de beste keus? Ik heb hier zelf te weinig verstand van. Zelf vind ik de Land Rover het mooist om te zien, ook qua naam en uitstraling. Maar hier hoor ik wel soms wat negatieve dingen over, hoge onderhoudskosten, problemen met de 4WD etc.

Wat raden jullie kenners ons aan? Wat is verstandig? Welke is misschien zelfs wel onomwonden de beste uit dit rijtje? En waar moet ik wellicht ook nog op letten/vergeet ik nu?

Alle tips zijn bijzonder welkom!

Alvast hartelijk dank!

Update: we willen de auto voor gewoon gezinsgebruik gaan benutten. De auto moet dus ook heerlijk langere stukken snelweg kunnen rijden. En af en toe een bospad, landweggetje of hard grasveld misschien, en de gewone polderwegen rondom ons dorp vol modder en slik in de oogstperiodes. Verder geen rare dingen.
Qua trekken een vouwwagen en aanhangwagentje met grofvuil.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-01-2021 18:38 door Rien 1107285.
Als het toch een jongensdroom is, waarom dan geen echte Jeep?

[link.marktplaats.nl]
Wij wonen op het platteland en mijn vrouw rijdt met een Honda CR-V exclusive automaat, een luxe auto met eigenlijk alles wat je wenst, maar belangrijker nog, het ding is volledig probleemloos!
Een van de redenen dat mijn vrouw de Honda wilde is omdat er veel ruimte achterin is, waardoor de honden veilig in hun kennel mee kunnen. Daarnaast kan het raampje in de achterklep apart open, handig met de honden als ze even moeten wachten in de auto.
In het terrein is het geen alleskunner, het is wel AWD, maar de beperking zit in de gebruikte banden en geen lage gearing. Als je dat wilt is volgens mij alleen de Suzuki een alternatief.
Ik heb - jaren geleden - een Cherokee zoals hierboven gereden, erg leuk en ondanks rammels en kraakjes bleef het heel. Het ding zoop wel als een tempelier! De Honda rijdt bij ons ~1 op 10.5

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-01-2021 18:06 door Viv av.
Het is maar net wat je ermee van plan bent: de Suzuki Grand Vitara is de enigste in dit lijstje die wel voorzien is van een tussenbak (hi/low gear) en dus ook echt terreincapaciteiten heeft, de rest valt in de categorie SUV met redelijke bodemvrijheid. (ook wel de categorie "softroader" genoemd)
In het budget waarin je zoekt vind je ongeveer net zoveel mooi gepoetste technische probleemgevallen als (nog) goede exemplaren, het is maar net hoe de vorige eigenaren er mee omgegaan zijn... stevige slijtage in de aandrijflijn door onkunde, offroad misbruik of (te) zware paardentrailers erachter is geen uitzondering.
Mijn voorkeur in jou lijstje zou toch de Grand Vitara zijn, die aandrijflijn is namelijk veel degelijker als van de rest.
Barri
Als het toch een jongensdroom is, waarom dan geen echte Jeep?

[link.marktplaats.nl]

Omdat Jeep minder benzinewagens heeft, en dat met veel hogere wegenbelasting. De indirecte prijs dus.

Die uit uw link is wél gewoon betaalbaar inderdaad. Prachtig ding! Alleen zo jammer van dat ontbrekende externe reservewiel haha...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-01-2021 18:43 door Rien 1107285.
Bedankt voor de reacties!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-01-2021 18:48 door Rien 1107285.
Viv av
Wij wonen op het platteland en mijn vrouw rijdt met een Honda CR-V exclusive automaat, een luxe auto met eigenlijk alles wat je wenst, maar belangrijker nog, het ding is volledig probleemloos!
Een van de redenen dat mijn vrouw de Honda wilde is omdat er veel ruimte achterin is, waardoor de honden veilig in hun kennel mee kunnen. Daarnaast kan het raampje in de achterklep apart open, handig met de honden als ze even moeten wachten in de auto.
In het terrein is het geen alleskunner, het is wel AWD, maar de beperking zit in de gebruikte banden en geen lage gearing. Als je dat wilt is volgens mij alleen de Suzuki een alternatief.
Ik heb - jaren geleden - een Cherokee zoals hierboven gereden, erg leuk en ondanks rammels en kraakjes bleef het heel. Het ding zoop wel als een tempelier! De Honda rijdt bij ons ~1 op 10.5

Dank u, dat klinkt perfect inderdaad!

Goede vraag over ons beoogde gebruik, ik heb het als update onderaan m’n post toegevoegd. Wat denkt u, is jullie Honda daarvoor geschikt?
Muddy Bandit
Het is maar net wat je ermee van plan bent: de Suzuki Grand Vitara is de enigste in dit lijstje die wel voorzien is van een tussenbak (hi/low gear) en dus ook echt terreincapaciteiten heeft, de rest valt in de categorie SUV met redelijke bodemvrijheid. (ook wel de categorie "softroader" genoemd)
In het budget waarin je zoekt vind je ongeveer net zoveel mooi gepoetste technische probleemgevallen als (nog) goede exemplaren, het is maar net hoe de vorige eigenaren er mee omgegaan zijn... stevige slijtage in de aandrijflijn door onkunde, offroad misbruik of (te) zware paardentrailers erachter is geen uitzondering.
Mijn voorkeur in jou lijstje zou toch de Grand Vitara zijn, die aandrijflijn is namelijk veel degelijker als van de rest.

Bedankt, goede punten om op te letten bij aanschaf!

En goed punt over ons beoogde gebruik, ik heb het als update onderaan m’n eerste bericht toegevoegd.
Wat denk u, hebben we dan de Suzuki nodig, of kunnen de andere wagens dit ook?
Voor het geplande gebruik (de update) zijn ze allemaal geschikt, mijn vrouw rijdt ongeveer 17.5dKm met de Honda over de snelweg en de rest door het land (wij werken met onze jachthonden).
Daarnaast wordt er regelmatig een karretje mee getrokken (af en toe door het land)
Maar ik woon behoorlijk landelijk (Oost Groningen) en toch is het meeste hier normaal begaanbaar. Ik ben benieuwd in wat voor onbegaanbaar gebied jullie gaan wonen! winking smiley
Oh, als het dan toch die droom us, ik dacht direct aan een Mutsubishi Pajero 3000 of 3500 V6!! Een echte capabele 4x4 en geen softriaders SUV...

Budgetair beter geschikt én eveens echt capabel: een Subaru Forester XT.
Rien 1107285
Muddy Bandit

En goed punt over ons beoogde gebruik, ik heb het als update onderaan m’n eerste bericht toegevoegd.

Wat je er volgens die update mee wilt kunnen ze allemaal wel.
Mijn voorkeur zou toch bij Suzuki blijven: enigszins dorstig zijn ze allemaal wel, comfort en ruimte bieden ze ook allemaal wel, maar de Suzuki biedt technisch toch net wat meer (zowel prestatie als kwaliteit aandrijflijn) als alleen maar permanente 4WD.
Viv av
Voor het geplande gebruik (de update) zijn ze allemaal geschikt, mijn vrouw rijdt ongeveer 17.5dKm met de Honda over de snelweg en de rest door het land (wij werken met onze jachthonden).
Daarnaast wordt er regelmatig een karretje mee getrokken (af en toe door het land)
Maar ik woon behoorlijk landelijk (Oost Groningen) en toch is het meeste hier normaal begaanbaar. Ik ben benieuwd in wat voor onbegaanbaar gebied jullie gaan wonen! winking smiley

Hahaha nou zó erg zal het niet worden hoor, gewoon een klein boeren dorpje in Zeeland, denk dat het ongeveer zoiets zal zijn als wat u beschrijft. Klinkt perfect, wat jullie ermee kunnen doen!
Muddy Bandit
Rien 1107285
Muddy Bandit

Wat je er volgens die update mee wilt kunnen ze allemaal wel.
Mijn voorkeur zou toch bij Suzuki blijven: enigszins dorstig zijn ze allemaal wel, comfort en ruimte bieden ze ook allemaal wel, maar de Suzuki biedt technisch toch net wat meer (zowel prestatie als kwaliteit aandrijflijn) als alleen maar permanente 4WD.

Bedankt! Goed om te weten. Wie weet wordt dat 'm wel.
en een Lada Niva? of een Landrover? de Niva is er zelfs met dubbele cabine en laadbak.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.