Elektrisch rijden, weinig oplaad mogelijkheden, toch interessant ?

Gepost door Jungleland 
Ik ben mij aan het oriënteren om na het aflopen van mijn huidige PL contract over te gaan op elektrisch rijden .

Echter woon ik in een appartement en heb geen mogelijkheid om prive op te laden of op het terrein van de VVE een laadpaal te laten plaatsen , VVE heeft geen parkeerplekken.

Bij mij in de wijk staan in een straal van zo,n 300m 2 laadpalen met ieder 1 parkeerplek voor laden.

Ik kan natuurlijk bij de gemeente een laadpaal aanvragen maar wordt dit verzoek altijd gehonoreerd of kan men zeggen dat er in mijn buurt 2 laadpalen aanwezig zijn? Ook zit ik er mee dat bij een aanvraag van een laadpaal je eerst je gegevens van je nieuwe wagen met opgeven en men dan pas besluit of er een laadpaal komt , kan dus ook zijn dat men besluit tot het niet plaatsen van een paal en ik met een zeer berperkte laad mogelijkheid kom te zitten ?

Is elektrisch rijden dan nog wel interessant qua laadkosten en laadmogelijkheden, als ik altijd bij een openbare laadpaal moet laden? Ik zal met de huidige 2 laadpalen nooit 100% zekerheid hebben om te kunnen laden .

Wat is wijsheid ?
Mensen zitten een beetje vast in die gedachte dat je altijd maar thuis moet laden.. grappig, want thuis tanken doe je ook niet. Op het werk is er wellicht mogelijkheid tot laden? Of bij het winkelcentrum in de buurt of gewoon langs de snelweg wellicht?

Mocht je tóch echt geen andere manieren tot laden vinden zou ik in jouw geval eerst een goede inschatting maken van hoe vaak die twee bestaande palen bezet zijn. De gemeente gaat écht niet zomaar een extra paal neerzetten omdat jij vindt/denkt dat dit nodig is; je zult met data moeten komen om aan te tonen dat die derde paal nodig is (en sta niet raar te kijken wanneer ze precies tot op de procentpunt kunnen laten zien dat die twee palen nog niet eens tot volle capaciteit gebruikt worden bijvoorbeeld).
Wat is de bezetting van die 2 palen?
Moet je de auto zodra die opgeladen is direct verplaatsen om plaats te maken voor de volgende lader? Is er dan een andere parkeerplaats in de buurt? Wil je x uur na het aan de laadpaal zetten nogmaals de deur uit om je auto nogmaals te verplaatsen?
Ergens een particuliere parkeerplaats huren met stroom een optie? mijn ervaring is dat garageboxen meestal stroomloos zijn.
-Wat is de bezetting van die 2 palen?
Niet echt bijgehouden natuurlijk maar als ik de dichtstbijzijnde neem dan is deze erg vaak bezet.

- Mensen zitten een beetje vast in die gedachte dat je altijd maar thuis moet laden.. grappig, want thuis tanken doe je ook niet.

Nee omdat ik thuis/voor de deur geen benzinepomp heb en wel stroom .... Als ik elektrisch ga rijden dan lijkt het mij normaal dat je het meeste thuis doet zeker nu met het thuis werken en dit zal voor mij ook in de toekomst wel zo blijven , langs de weg alleen als noodoplossing , afhankelijk van de laadsnelheid kan dit aardig wat tijd in beslag gaan nemen . Ik wil thuisladen via een gemeentelijke laadpaal dan , als basis gebruiken .
Je zal het voor jezelf moeten bepalen of het interessant is: e.e.a. hangt ook sterk af hoe de auto gebruikt wordt en of je bereid bent om regelmatig een verplichte stevige laadpauze in te lassen bij een laadstation, want daar loopt die vergelijking tot brandstof aan huis tanken totaal mank op. (brandstof tanken is minutenwerk, dat kost je niet minimaal een half uur)
Hier in de wijk zie ik dagelijks dat de schaarse openbare laadpalen met name in de avond/nacht gewoon bezet zijn en blijven door 1 auto die laden/parkeren in 1 handeling neemt, en met 4 dubbele openbare laadplekken op een wijk met ruim 1000 woningen in een straal van ongeveer 1000 m is de mogelijkheid om te laden dan niet echt kansrijk meer te noemen.
Ik zou in zo'n geval dan liever kiezen voor hybride als ev, het ev zal bij mij pas een optie worden als ik aan huis kan laden en niet grotendeels afhankelijk ben van de (te) dure openbare laadplekken.... maar goed, dat is puur persoonlijk.
Ben ik geheel met je eens , wellicht ja dat hybride een optie kan zijn in mijn geval , thx
Nee, ik kan thuis ook geen benzine tanken. Maar tanken kost 5 minuten max. Als ik bij een pomp 2 wachtenden zie ga ik door naar een volgende pomp op mijn route. Ook heb ik geen nawerk in de vorm van de auto verplaatsen als deze vol is. (Als je pech hebt in de stromende regen)
Quote
Jungleland
-Wat is de bezetting van die 2 palen?
Niet echt bijgehouden natuurlijk maar als ik de dichtstbijzijnde neem dan is deze erg vaak bezet.

- Mensen zitten een beetje vast in die gedachte dat je altijd maar thuis moet laden.. grappig, want thuis tanken doe je ook niet.

Nee omdat ik thuis/voor de deur geen benzinepomp heb en wel stroom .... Als ik elektrisch ga rijden dan lijkt het mij normaal dat je het meeste thuis doet zeker nu met het thuis werken en dit zal voor mij ook in de toekomst wel zo blijven , langs de weg alleen als noodoplossing , afhankelijk van de laadsnelheid kan dit aardig wat tijd in beslag gaan nemen . Ik wil thuisladen via een gemeentelijke laadpaal dan , als basis gebruiken .

Dan geef je toch al antwoord op je eigen vraag winking smiley
Quote
Jungleland
-Wat is de bezetting van die 2 palen?
Niet echt bijgehouden natuurlijk maar als ik de dichtstbijzijnde neem dan is deze erg vaak bezet.

dan is dat over bijv. een jaar toch nog erger, gezien de grote overstap naar EV?
Quote
speedtouch
Quote
Jungleland
-Wat is de bezetting van die 2 palen?
Niet echt bijgehouden natuurlijk maar als ik de dichtstbijzijnde neem dan is deze erg vaak bezet.

dan is dat over bijv. een jaar toch nog erger, gezien de grote overstap naar EV?

Mijn conclusie is dus dat EV alleen interessant is als je op eigen terrein kunt opladen. De actieradius is meestal wel voldoende.
Quote
haarr
Quote
speedtouch
Quote
Jungleland
-Wat is de bezetting van die 2 palen?
Niet echt bijgehouden natuurlijk maar als ik de dichtstbijzijnde neem dan is deze erg vaak bezet.

dan is dat over bijv. een jaar toch nog erger, gezien de grote overstap naar EV?

Mijn conclusie is dus dat EV alleen interessant is als je op eigen terrein kunt opladen.

En in dit specifieke geval volgens mij niet alleen dat, als ik tussen de regels doorlees zal de nieuwe auto wellicht ook via Private Lease gereden gaat worden, maakt het volgens mij ook nog eens onnodig duur. Je betaald eerst per maand flink extra tegenover een vergelijkbare benzinevariant en echt geld terugverdienen via ergens makkelijk of goedkoop laden lukt ook niet. Dan zie ik helemaal geen voordelen meer eigenlijk ( op het rijden zelf na wellicht ).
Ik kan alleen maar openbaar laden, maar dat gaat prima. Ik loop er vrijwel nooit tegen aan dat de beide laadplekken bezet zijn. Daarnaast is er ook altijd nog de mogelijkheid om te laden bij het boodschappen doen. Op het werk ga ik op de fiets(is sneller dan met de auto) Mijn conclusie is dat elektrisch rijden goed te doen is als je gebruik moet maken van een openbare laadplaats. Elektrisch rijden zelf is goedkoper dan een auto op benzine of diesel. De kosten per kilometer zitten rond de 5 cent op dit moment. Overigens heb ik een eigen parkeerplaats waar ik wellicht kan laden maar dat heb ik nog niet onderzocht.
Hoe vaak denk je te moeten laden, elke dag of een paar keer in de week. Hoe vaker hoe lastiger het wordt lijkt mij als je afhankelijk bent van openbaar laden.
In mijn geval zou ik bijn 1 km moeten teruglopen naar huis of de laadtijd in of nabij de auto doorbrengen waar 1 supermarkt en 1 bakker in de buurt is. Kopje koffie in de lunchroom kan ook maar die sluit om 17:00 uur.
Ik ben er nog niet aan toe.
Dank voor alle reactie,s ik ga de voor en tegens eens tegen elkaar afwegen om tot een uiteindelijke conclusie te komen maar denk zoals het er nu naar uit ziet ik het gewoon bij benzine rijden hou .
Openbaar laden (vaak tussen de 35 en 40 cent / kwh) is financieel gezien ook helemaal niet zo interessant als thuis laden (rond de 22 cent / kwh).

Ben je van plan om je eventuele elektrische auto te private leasen?
Het is mij nog onduidelijk waarom, maar elektrisch private leasen is ontzettend duur (terwijl die wagens heel goedkoop zijn in onderhoud en de restwaarde ook erg hoog is tov een benzine).
Dus financieel gezien is het in jouw geval eigenlijk best duur.
Daarnaast zit je dan ook nog met een hoop ongemakken (onzekerheid of je wel kan laden, wanneer de auto opgeladen is dien je deze te verplaatsen).

Enkel wanneer je heel begaan bent met het milieu zou ik het overwegen in jouw geval. Wanneer dat je niet zoveel uitmaakt, gewoon lekker een auto op benzine nemen (of evt een stekkerloze hybride).
Quote
speedtouch
Quote
Jungleland
-Wat is de bezetting van die 2 palen?
Niet echt bijgehouden natuurlijk maar als ik de dichtstbijzijnde neem dan is deze erg vaak bezet.

dan is dat over bijv. een jaar toch nog erger, gezien de grote overstap naar EV?

Nou we zijn een week geleden wel van 8 naar 12% bijtelling gegaan over max €40k er zal wel een beetje een rem op komen.

Hoe je het ook went of keert het lijkt me zeer irritant om me druk te maken over de accu en beschikbaarheid van een paal. Stel de paal komt vrij na X uur moet je dan ook nog door de wijk gaan sprinten om dan wel de volgende te zijn. De laadtoestand van de betreffende 2 auto's op 1 paal inschatten, afspieken, laadsnelheid berekenen van de 2 auto's aan die ene paal, 10 minuten extra incalculeren en alvast in je pyjama in de auto gaan zitten wachten, lid worden van een app groepje zodat je elkaar om 2:00 's nachts kan melden dat de volgende mag winking smiley

EV kan heel goed en voordelig werken. Als je een zeer regelmatig gebruikspatroon hebt en veel kilometers maakt dan verdien je terug op goedkope kilometers. Verrassingen komen echter uit een klein hoekje: Plotseling veel ziekenbezoek in de avonduren, een evenement/beurs/werkstudie/project op 100km rijden, een nieuwe sport gaan doen, ineens een hobby krijgen waardoor je niet meer 8 keer per avond door de luxaflex kan loeren op dat vrije laadplekje. Allemaal zaken die je met een benzineauto hooguit een keer 5 minuten omrijden en tanken kosten. Overdag 150km en 's avonds nog even 100 erbij blijft gewoon een dingetje als je niet zeker weet of je daarna kan laden thuis. De volgende dag langs de snellader kan, maar of je daar allemaal zin in hebt.


Quote
Bobslee
...
Enkel wanneer je heel begaan bent met het milieu zou ik het overwegen in jouw geval. Wanneer dat je niet zoveel uitmaakt, gewoon lekker een auto op benzine nemen (of evt een stekkerloze hybride).

Het nieuwe ding is nu microplastics, je banden slijten en geven ongeveer een rietje aan plastic deeltjes per 5 km af. Binnenkort zal iemand wel weer beweren dat dat veel schadelijker is als CO2 (dat kan je nog compenseren, afvangen, etc)
Quote
haarr
Mijn conclusie is dus dat EV alleen interessant is als je op eigen terrein kunt opladen. De actieradius is meestal wel voldoende.
Ben ik met je eens. Toegegeven dat ik geen EV heb en er dus niet uit eerste hand over kan oordelen, lijkt het mij bijzonder vervelend dat je van openbare laadpalen afhankelijk bent wanneer deze op een paar honderd meter afstand van je huis verwijderd zijn en waarbij je sterkt afhankelijk bent van medegebruikers. Alternatief is dat je de snellader onderweg gaat gebruiken als tankstation, maar dan zit je wel met het feit dat dat per km een stuk duurder is en dat je er met enige regelmaat staat (in ieder geval vaker dan dat je nu bij de pomp staat). Misschien is het allemaal luxeproblematiek of een kwestie van je gedrag er op aanpassen, maar het zou mij tegen gaan staan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.