Dacia Lodgy LPG / Diesel

Gepost door Carracio 
Goedemorgen. Beste wensen voor het nieuwe jaar.

De zoektocht is gewijzigd naar een Dacia Lodgy, LPG of diesel. Zie verder in het topic.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-02-2021 08:33 door Carracio.
Goedemorgen,

Busjes zijn praktisch allemaal voorzien van een dieselmotor. Denk dat je met een lampje moet zoeken naar een busje met een benzinemotor. Busjes moeten vaak hard werken, vaak ook met flinke gewichten, hier past een dieselmotor beter bij.
Mocht je er eentje vinden vergis je niet in de prijs van een lpg installatie, niet bepaald gratis en je zal veel moeten rijden om er financiële gewin van te hebben.
En youngtimer, je bedoeld ouder dan 15 jaar dus? Wel eens bekeken hoe een busje er na 15 jaar hard werken uitziet?

Succes met de zoektocht.
Wat moet je precies vervoeren? Je zou namelijk een MPV kunnen overwegen, die vind je nog wel eens op LPG. Zoals bijvoorbeeld de Citroën Xsara Picasso.
Grootste kans is een Japanner (of misschien een verdwaalde Koreaan): van bv Mitsubishi, Toyota (of als 't kleiner kan/mag: Daihatsu of Suzuki); die maakten nog wel eens wat busjes op benzine.
Voordeel bedrijfsauto: geen extra wegenbelasting voor LPG of bij geen G3 bij zakelijk gebruik
Inbouw: in NL vanaf zo'n €1700, in Polen heb je dat voor iets van €650

1
eerriikk
Goedemorgen,

Busjes zijn praktisch allemaal voorzien van een dieselmotor. Denk dat je met een lampje moet zoeken naar een busje met een benzinemotor. Busjes moeten vaak hard werken, vaak ook met flinke gewichten, hier past een dieselmotor beter bij.
Mocht je er eentje vinden vergis je niet in de prijs van een lpg installatie, niet bepaald gratis en je zal veel moeten rijden om er financiële gewin van te hebben.
En youngtimer, je bedoeld ouder dan 15 jaar dus? Wel eens bekeken hoe een busje er na 15 jaar hard werken uitziet?

Succes met de zoektocht.

Ik ga zelf niet hele zware spullen vervoeren. Vooral oude fauteuils, kleine kastjes, lampen etc. Inmiddels heb ik al drie busjes gezien die dealer onderhouden zijn met weinig kilometers en heel netjes. Dat vinden is niet heel lastig.

Ik heb drie opties gevonden:
[www.danenhoefautos.nl]
[api.autotrader.nl]
[api.autotrader.nl]

De eerste een beetje aan de dure kant. De laatste vrij goedkoop.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-01-2021 12:48 door Carracio.
Als ik op AutoScout zoek naar busje/MPV, LPG, tm 2005 dan vind ik er maar eentje met een beetje redelijke kilometerstand, waarvan ik niet weet of die klopt:

[www.autoscout24.nl]
De meest voorkomende kandidaten voor de combi youngtimer + benzine/lpg zijn de Amerikaanse busjes. Maar ja, die zijn meestal aan de prijs...
De Dacia logan mcv is geschikt voor lpg
Carracio
eerriikk
Goedemorgen,

Succes met de zoektocht.

Ik ga zelf niet hele zware spullen vervoeren. Vooral oude fauteuils, kleine kastjes, lampen etc. Inmiddels heb ik al drie busjes gezien die dealer onderhouden zijn met weinig kilometers en heel netjes. Dat vinden is niet heel lastig.

[www.danenhoefautos.nl]
[api.autotrader.nl]
[api.autotrader.nl]

Als het geen LPG wordt dan benzine. Weet iemand of er onbetrouwbare motoren zijn? Hoe staan de drie hierboven bekend?
Ik zou ivm de veel betere bouwkwaliteit op zoek gaan naar een Japans busje. En dan niet met het logo van een japans merk, maar in Japan gemaakt. Want ik neem toch aan dat als je er een lpg installatie in wil zetten, dat je er zo lang mogelijk plezier van wilt hebben.
Wel een speld in een hooiberg maar zoiets dus:
[www.autowereld.nl]

Deze aanbieder heeft er overigens nog eentje staan, ook op benzine.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2021 09:12 door Pepe41.
Re: Youngtimer Busje LPG
02-01-2021 09:13
Carracio
Carracio
eerriikk
Goedemorgen,

Succes met de zoektocht.

[www.danenhoefautos.nl]
[api.autotrader.nl]
[api.autotrader.nl]

Als het geen LPG wordt dan benzine. Weet iemand of er onbetrouwbare motoren zijn? Hoe staan de drie hierboven bekend?

De Nissan Primastar en Opel Vivaro zijn technisch identiek, beide bestelbussen werden gebouwd door Renault en zijn technisch identiek aan de Renault Trafic.

In de benzine busjes zit de MR20DE motor van Nissan, dit is een goede en degelijke Motor die ook in mijn Laguna 3 lag. In tegenstelling tot de Renault 2.0 motoren die zeer geschikt zijn voor lpg is de Nissan MR20DE minder geschikt voor lpg, de kop is onvoldoende gehard, je hebt dus klepsmering nodig, wat ik zelf een lapmiddel vind. Ik zou zelf ze dus gewoon op benzine laten lopen.

Zelf zou ik eerder het faceliftmodel kiezen die in oktober 2006 kwam, die zijn elektrisch beter. Aandachtspunt zijn ook de lagers van de versnellingsbak, luister dus goed of je geen geruis uit de bak hoort en of deze goed en soepel schakelt.

De Citroën heeft de bekende 2.0 16V motor, deze is zeer geschikt voor lpg, dit is al wel een oud model. De bus is groter maar zal hierdoor denk ik ook duurder zijn in de vaste kosten.

Je kijkt naar hele oude bestelbussen die al een heel leven achter de rug hebben, ik vind de vraagprijzen vrij stevig. Voor dit geld koop je ook een veel jongere bestelbus met euro 5 of euro 6 diesel. Je mag nu alleen met hele oude diesels die ouder zijn dan 15 jaar bepaalde milieuzones niet in.

Een andere optie is denk ik een elektrische Renault Kangoo, deze heb je ook in een verlengde uitvoering. Dan mag je zeker overal in, nadeel is het kleinere bereik, en lagere hoogte.

Oudere Japanse busjes zijn vrijwel allemaal gesloopt of geëxporteerd, en zijn bijna niet te vinden. Kijk ook of je ze lekker vindt rijden, de Toyota Liteace vond ik bijvoorbeeld erg lawaaiig en zijwind gevoelig, en de Hiace erg lawaaiig.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-01-2021 09:26 door ak2.
ak2

De Nissan Primastar en Opel Vivaro zijn technisch identiek, beide bestelbussen werden gebouwd door Renault en zijn technisch identiek aan de Renault Trafic.

In de benzine busjes zit de MR20DE motor van Nissan, dit is een goede en degelijke Motor die ook in mijn Laguna 3 lag. In tegenstelling tot de Renault 2.0 motoren die zeer geschikt zijn voor lpg is de Nissan MR20DE minder geschikt voor lpg, de kop is onvoldoende gehard, je hebt dus klepsmering nodig, wat ik zelf een lapmiddel vind. Ik zou zelf ze dus gewoon op benzine laten lopen.

Zelf zou ik eerder het faceliftmodel kiezen die in oktober 2006 kwam, die zijn elektrisch beter. Aandachtspunt zijn ook de lagers van de versnellingsbak, luister dus goed of je geen geruis uit de bak hoort en of deze goed en soepel schakelt.

De Citroën heeft de bekende 2.0 16V motor, deze is zeer geschikt voor lpg, dit is al wel een oud model. De bus is groter maar zal hierdoor denk ik ook duurder zijn in de vaste kosten.

Je kijkt naar hele oude bestelbussen die al een heel leven achter de rug hebben, ik vind de vraagprijzen vrij stevig. Voor dit geld koop je ook een veel jongere bestelbus met euro 5 of euro 6 diesel. Je mag nu alleen met hele oude diesels die ouder zijn dan 15 jaar bepaalde milieuzones niet in.

Een andere optie is denk ik een elektrische Renault Kangoo, deze heb je ook in een verlengde uitvoering. Dan mag je zeker overal in, nadeel is het kleinere bereik, en lagere hoogte.

Oudere Japanse busjes zijn vrijwel allemaal gesloopt of geëxporteerd, en zijn bijna niet te vinden. Kijk ook of je ze lekker vindt rijden, de Toyota Liteace vond ik bijvoorbeeld erg lawaaiig en zijwind gevoelig, en de Hiace erg lawaaiig.

Dank je wel voor je reactie. Was erg nuttige informatie. Ik kijk naar oudere auto's ivm de youngtimer regeling. Met een nieuwere bus kom je dan vele malen duurder uit (volgens mij, dit is niet echt een sterk punt van mij) als je die ook privé wilt rijden. Andere optie is om onze Peugeot 108 ook te houden maar die zal toch een keer weg moeten vanwege de beperkte ruimte. Vandaar dat ik meteen kijk naar een youngtimer die op mijn nieuwe bedrijf kan worden gezet, met dubbele cabine. Bovengenoemde bussen zijn inderdaad vrij duur, maar volgens mij ook goed onderhouden en netjes.
Carracio

Dank je wel voor je reactie. Was erg nuttige informatie. Ik kijk naar oudere auto's ivm de youngtimer regeling. Met een nieuwere bus kom je dan vele malen duurder uit (volgens mij, dit is niet echt een sterk punt van mij) als je die ook privé wilt rijden. Andere optie is om onze Peugeot 108 ook te houden maar die zal toch een keer weg moeten vanwege de beperkte ruimte. Vandaar dat ik meteen kijk naar een youngtimer die op mijn nieuwe bedrijf kan worden gezet, met dubbele cabine. Bovengenoemde bussen zijn inderdaad vrij duur, maar volgens mij ook goed onderhouden en netjes.

Als je een dieselbus gewoon privé boekt en minimaal 10% zakelijk rijdt heb je helemaal geen bijtelling en rijd je ook tegen het ondernemerstarief mrb, en de zakelijk gereden kosten kun je in verhouding gewoon declareren in je bedrijf.
Diesel rijdt veel zuiniger als benzine, en diesel is goedkoper als benzine... en wat hierboven ook al aangegeven wordt: voor hetzelfde geld wat zo'n oude benzinebus kost koop je ook gewoon een jonge E5 of E6 dieselbus die overal mag komen.
Bijtelling van een youngtimer is ook 35% over de dagwaarde (aankoopprijs), in geval van een benzinebus van € 10.000,= is dat ook € 3500,= per jaar (bijna € 300,= per maand) wat je bij je inkomen op moet tellen, en waarover je als ondernemer daarnaast ook nog jaarlijks de btw-verrekening van 1,5% (margeauto) over de catalogusprijs incl. btw/bpm voor het privégebruik krijgt als je alle autokosten zakelijk boekt.
Andere optie is inderdaad een 2e auto aanhouden voor privé en de bus zakelijk boeken met verklaring geen privégebruik, of de lasten voor 2 auto's interessanter is is ook weer een persoonlijk rekensommetje maar lijkt mij voor een bedrijf wat nog gestart moet worden niet de meest financieel gunstige optie.
Laat het je eens geheel voorrekenen door een boekhouder, want het gaat er uiteindelijk toch om wat het netto-plaatje voor je inkomstenbelasting gaat worden.
Denk ook eens aan een oude ambulance als de ChevyVan/Express, die rijden prima op LPG
of de kleinere Chevy Astro.
In aanschaf relatief goedkoop,ze zijn immers onbekend en niet gewild.
Voor een paar duizend Euro heb je al een prima exemplaar.
En een aanhanger? dan kan je privé een relatief goedkope benzine auto rijden. Hou de aanhanger ook privé en verhuur de kar aan je zaak. Dan hoef je ook geen pech onderweg hulp zakelijk aan te schaffen. Een aanhanger mag maximaal 10 meter lang en 2,40 meter breed zijnnut smiley Hoogte tot 4 meter. Ik heb zelf jaren een huif aanhanger, verlengd met dubbele laadbak, gehad voor hoog volume vervoer van snijtakken. Een aanhanger met een maximaal laadvermogen van 750 kg hoef je ook niet te keuren
Pauli
Denk ook eens aan een oude ambulance als de ChevyVan/Express, die rijden prima op LPG
of de kleinere Chevy Astro.
In aanschaf relatief goedkoop,ze zijn immers onbekend en niet gewild.
Voor een paar duizend Euro heb je al een prima exemplaar.

... en tevens een nieuwe hobby waar je het geld heel goed in kwijt kunt raken.grinning smiley
Ik vind al dat USA-spul ook heel leuk om mee te rijden, maar zakelijk gezien draag je daarmee ook een bepaalde uitstraling uit naar je klanten die lang niet in elke bedrijfstak past.
En qua onderhoud zijn die dingen ook niet altijd even handig, lange levertijd voor een onderdeeltje vanuit de USA kan zo maar betekenen dat de auto weer eens een week of nog langer niet beschikbaar is.
Is een oud busje op LPG per saldo echt goedkoper dan een recente Caddy-achtige?

Voorbeeldje: [www.marktplaats.nl]

Mijn vader heeft nu 2,5 jaar zo'n Courier en dat rijdt echt prima. Is ook luxe, zuinig, relatief licht en biedt daarnaast een pens aan ruimte met een zéér lage tilhoogte (vloer van de bagageruimte ligt maar 35cm boven het wegdek, ik ken geen auto waarbij dat lager is).
Muddy Bandit

Als je een dieselbus gewoon privé boekt en minimaal 10% zakelijk rijdt heb je helemaal geen bijtelling en rijd je ook tegen het ondernemerstarief mrb, en de zakelijk gereden kosten kun je in verhouding gewoon declareren in je bedrijf.
Diesel rijdt veel zuiniger als benzine, en diesel is goedkoper als benzine... en wat hierboven ook al aangegeven wordt: voor hetzelfde geld wat zo'n oude benzinebus kost koop je ook gewoon een jonge E5 of E6 dieselbus die overal mag komen.
Bijtelling van een youngtimer is ook 35% over de dagwaarde (aankoopprijs), in geval van een benzinebus van € 10.000,= is dat ook € 3500,= per jaar (bijna € 300,= per maand) wat je bij je inkomen op moet tellen, en waarover je als ondernemer daarnaast ook nog jaarlijks de btw-verrekening van 1,5% (margeauto) over de catalogusprijs incl. btw/bpm voor het privégebruik krijgt als je alle autokosten zakelijk boekt.
Andere optie is inderdaad een 2e auto aanhouden voor privé en de bus zakelijk boeken met verklaring geen privégebruik, of de lasten voor 2 auto's interessanter is is ook weer een persoonlijk rekensommetje maar lijkt mij voor een bedrijf wat nog gestart moet worden niet de meest financieel gunstige optie.
Laat het je eens geheel voorrekenen door een boekhouder, want het gaat er uiteindelijk toch om wat het netto-plaatje voor je inkomstenbelasting gaat worden.

Ugh, dat wist ik niet. Ik ben hier ontzettend slecht in. Kosten van onderhoud en dergelijke komen dan niet op de zaak? En elke zakelijke kilometer reken je 0.19€ voor, zodat je winst daalt en je belasting lager is. Dat begrijp ik er zover van. Dan is een nieuwer busje zeker een optie.

Ik hoop binnenkort met iemand te praten die verstand heeft van boekhouding.
Van een privé-auto mag je elke zakelijk gereden kilometer à € 0,19 belastingvrij declareren, daar wordt dus geen inkomstenbelasting over geheven.
Je mag per kilometer ook rustig meer gaan declareren, maar dat deel boven de € 0,19 wordt dan wel belast.

Mijn zakelijk geboekte bedrijfsauto's hebben een verklaring geen privégebruik, daar heb ik dus ook geen bijtelling en jaarlijkse btw-verrekening van.
Voor mijn privé geboekte bedrijfsauto (Nissan Pickup 4x4) declareer ik per zakelijke kilometer € 0,35 in mijn bedrijfsboekhouding (volledig gebaseerd op werkelijke kosten), die € 0,16/km meer (0,35 - 0,19) wordt dan wel als inkomen gezien en daarover moet ik dus ook inkomstenbelasting betalen.

Laat de diverse mogelijkheden je allemaal eens goed voorrekenen door een goede boekhouder, een zinnig antwoord over wat voor jou het beste is krijg je hier toch niet tenzij je bereid bent om al je financiën hier open en bloot op tafel te leggen.
Het is gewoon een stukje maatwerk wat voor iedereen weer anders uitpakt: de verhouding zakelijk/privé, de totale autokosten, de bereidheid om een sluitende kilometerregistratie bij te houden en het belastbare inkomsten uit het bedrijf speelt hierin allemaal een grote rol mee.
Muddy Bandit
Van een privé-auto mag je elke zakelijk gereden kilometer à € 0,19 belastingvrij declareren, daar wordt dus geen inkomstenbelasting over geheven.
Je mag per kilometer ook rustig meer gaan declareren, maar dat deel boven de € 0,19 wordt dan wel belast.

Mijn zakelijk geboekte bedrijfsauto's hebben een verklaring geen privégebruik, daar heb ik dus ook geen bijtelling en jaarlijkse btw-verrekening van.
Voor mijn privé geboekte bedrijfsauto (Nissan Pickup 4x4) declareer ik per zakelijke kilometer € 0,35 in mijn bedrijfsboekhouding (volledig gebaseerd op werkelijke kosten), die € 0,16/km meer (0,35 - 0,19) wordt dan wel als inkomen gezien en daarover moet ik dus ook inkomstenbelasting betalen.

Laat de diverse mogelijkheden je allemaal eens goed voorrekenen door een goede boekhouder, een zinnig antwoord over wat voor jou het beste is krijg je hier toch niet tenzij je bereid bent om al je financiën hier open en bloot op tafel te leggen.
Het is gewoon een stukje maatwerk wat voor iedereen weer anders uitpakt: de verhouding zakelijk/privé, de totale autokosten, de bereidheid om een sluitende kilometerregistratie bij te houden en het belastbare inkomsten uit het bedrijf speelt hierin allemaal een grote rol mee.

Het is alweer even geleden deze post. Maar ik heb zojuist een gesprek gehad met iemand die administratief werk doet. Gezien de opties (toch liever geen youngtimer omdat diesel/milieu/ en geen tweede auto), vond zij dat een auto prive boeken waarschijnlijk het meest voordelig is.

Nu zit ik sterk te kijken naar een Dacia Lodgy vanwege de zee aan ruimte. Ik denk dat het niet veel verschilt qua ruimte met een busje met dubbele cabine, alleen de hoogte is minder, voor nu zal de ruimte zeker voldoen. Nu zou ik het allerliefst op LPG rijden ivm met lagere kosten bij tanken. Maar Lodgy's op LPG zijn zeer zeldzaam, ik zie er nu welgeteld 1 voor 18.888€ en dat is boven budget. Nu begreep ik dat Franse motoren (zoals in de Lodgy) zeer geschikt zijn om LPG in te laten bouwen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is LPG af te raden en diesel aan te raden?

Deze Lodgy (diesel) vind ik ook interessant. Is wel gebruikt als taxi, is dat een groot minpunt?
Bij een diesel heb ik liever een jongere auto met een hogere kilometerstand, dan een jongere met een lagere kilometerstand. Omdat, als ik het goed heb begrepen, diesels gewoon veel moeten rijden om de motor goed te houden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-02-2021 17:36 door Carracio.
Wat wil je nu... een personenauto (= geel kenteken) of een bedrijfsauto (= grijs kenteken)?
Met een personenauto kom je niet in aanmerking voor het ondernemerstarief MRB, daar wordt de MRB dus wel gekoppeld aan de brandstof.
Een geel kenteken. Dat is op dit moment het beste. Ik kan ook een deel van de kosten op het bedrijf zetten. Bijtelling is ongunstiger.
Bij een geel kenteken moet je gewoon uitrekenen wat voor jou het voordeligste is, hangt er vanaf hoeveel km/jaar je rijdt.
19-02-2021 21:33
Bij de Dacia Lodgy zou ik eerder de TCe130 (1330 CC) kiezen, dit is een hele fijne, stille en zuinige motor. Deze 1.6 LPG is ook aanzienlijk duurder daar kun je veel benzine voor kopen.

De 1.6 is vroeger veel op lpg omgebouwd maar de vraag is of de laatste 1.6 zoals deze Lodgy uit 2019 software matig goed zijn aangepast. Voor LPG zou ik eerder een Dacia met 100 TCe ( 1.0) op lpg kiezen, zoals geleverd in de Dacia Duster en Sandero.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-02-2021 21:56 door ak2.
ak2
Bij de Dacia Lodgy zou ik eerder de TCe130 (1330 CC) kiezen, dit is een hele fijne, stille en zuinige motor. Deze 1.6 LPG is ook aanzienlijk duurder daar kun je veel benzine voor kopen.

De 1.6 is vroeger veel op lpg omgebouwd maar de vraag is of de laatste 1.6 zoals deze Lodgy uit 2019 software matig goed zijn aangepast. Voor LPG zou ik eerder een Dacia met 100 TCe ( 1.0) op lpg kiezen, zoals geleverd in de Dacia Duster en Sandero.

De Duster en Sanders zijn te klein voor mijn doel. Het liefst koop ik een redelijk recente Lodgy, rond 2015-2017, op benzine waar ik LPG in kan laten bouwen. Maar ik lees ook slechte verhalen over de ketting in deze motor.

Deze diesel vind ik interessant [www.autotrack.nl] . Maar is wel gebruikt als taxi. Wel goed onderhouden. Prijs van deze valt erg mee, meeste Lodgy's waar ik interesse in heb zijn rond de 10k.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-02-2021 22:11 door Carracio.
19-02-2021 22:34
Carracio
ak2

De Duster en Sanders zijn te klein voor mijn doel. Het liefst koop ik een redelijk recente Lodgy, rond 2015-2017, op benzine waar ik LPG in kan laten bouwen. Maar ik lees ook slechte verhalen over de ketting in deze motor.

Deze diesel vind ik interessant [www.autotrack.nl] . Maar is wel gebruikt als taxi. Wel goed onderhouden. Prijs van deze valt erg mee, meeste Lodgy's waar ik interesse in heb zijn rond de 10k.

Deze Dacia Lodgy 1.5 DCI staat wel te koop voor weinig geld, de 1.5 DCI is een goeie en betrouwbare motor, en het scheelt € 4000 met een benzine motor. De ketting in de 1.2 TCe wil nog wel eens oprekken.
Carracio
(..)

Hoe weet je dat die auto als Taxi is gebruikt?

Wat mij opviel was dat er geen achterruitenwisser gemonteerd zit. Is bij een rechte achterkant wel een gemis, wat mij betreft.
Durashift
Hoe weet je dat die auto als Taxi is gebruikt?

Wat mij opviel was dat er geen achterruitenwisser gemonteerd zit. Is bij een rechte achterkant wel een gemis, wat mij betreft.

Bij Autotrack kan je de geschiedenis inzien via Carfax, daar staat dat de auto zo is gebruikt. Ik vraag mij af of dat een minpunt is?
Ik zie overigens ook staan dat er 1 keer de kilometerstand is gerapporteerd, dit zou toch bij elke onderhoudsbeurt moeten? Of is dat niet gek?

ak2
Deze Dacia Lodgy 1.5 DCI staat wel te koop voor weinig geld, de 1.5 DCI is een goeie en betrouwbare motor, en het scheelt € 4000 met een benzine motor. De ketting in de 1.2 TCe wil nog wel eens oprekken.

Bedoel je met 'staat wel te koop voor weinig geld', dat er mogelijk iets aan de hand is? Voor mij is het enige nadeel dat deze auto in Norg staat, dat is vrij ver rijden. Maar de keuze is niet groot, Lodgy's zijn er niet veel, dus iets verder rijden moet dan misschien maar. Er staan nog een paar te koop uit 2013 met dieselmotor met de helft aan km's maar het lijkt mij dat een diesel moet rijden en dat ik dan beter voor de jongere met meer km kan kiezen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-02-2021 08:08 door Carracio.
^^^ hangt er ook vanaf hoeveel kilometers je zelf gaat maken. Zeker bij moderne diesel kom je gewoon een keer aan de beurt om dure slijtage delen zoals verstuivers etc. te moeten vervangen. Ook bij de 'betere' motoren. Zal ook bij direct ingespoten benzinemotoren wel aan de hand gaan komen.. vermoed ik.

Dus nu 'voordelig' kopen en incalculeren dat je nog een deel van de besparing moet investeren om de auto rijdend te houden voor een paar ton aan kilometers, zal een afweging zijn. Houdt er rekening mee dat de wegenbelasting voor diesel ieder jaar met 15% verhoogd wordt, de komende jaren.

Wellicht dat je het aanbod van LPG uitvoeringen wel in de buurlanden om ons heen kan vinden?
Ja, daar zitten ook nadelen aan... maar ik geloof niet dat álle aanbod dan maar gemanipuleerd zal zijn. Wellicht dat je via een merkdealer in het buitenland een mooi exemplaar kan vinden.. dat zal toch geen rommel zijn, lijkt mij.

Succes. thumbs up
De Lodgy met 1.6 is geleverd af-fabriek met LPG en ook met latere LPG-inbouw. De 1.6 staat zeer goed bekend qua op LPG kunnen lopen. Is dan niet de meest moderne/zuinige motor maar wel eentje die heeeel lang mee kan zonder dure kosten. Wegenbelasting is lager dan diesel, en de km-brandstofkosten zijn ook iets lager.
Wat is je budget?
Waarschijnlijk denk ik veel te moeilijk. De Lodgy zou een soort van tussenauto zijn. Eerste tijd zal ik toch moeten zien hoe het gaat met het bedrijf. Als het goed gaat, kan het zo zijn dat de Lodgy snel (zeg: in 1 of 2 jaar) misschien weer weggaat. Dan is import of per se LPG willen rijden niet echt relevant denk ik. Dus ik denk dat ik ook genoegen voor nu neem met een benzine. Woensdag overigens een proefrit.
Ik heb nog een vraag, waarbij ik hoop dat iemand nog tijd wil nemen om te reageren.
Vandaag een proefrit gemaakt, de ruimte is voor mijn doel perfect. De auto is ook verrassend pittig.
Prijs was naar mijn idee wat aan de hoge kant: 9.950, voor een Lodgy uit 2015 met 100k km. Ik zoek eigenlijk net wat lager dan dat.

Nu kwam ik de volgende Lodgy tegen die nog wat extra's heeft, maar wel is geïmporteerd.
[www.vakgaragegroen.nl]
Ik heb contact gehad met de garagist en de kmstand wordt gegarandeerd, de auto is ook schade-vrij. Voor de import hebben ze een vast contactpersoon. De hoge beoordelingen op Google van dit garagebedrijf geeft ook vertrouwen.
Maar de eigenaar stelde ook dat de laatste onderhoudsbeurt in 2018 was. Dat vind ik vrij lang geleden.

Nu is deze Lodgy wel wat goedkoper, en vergeleken met andere Lodgy's redelijk voordelig. Zouden jullie het 'risico' (als dat er is) lopen met een import auto, met laatste onderhoud in 2018? Wegen die bezwaren op tegen de prijs?
Bij welke kilometerstand in 2018? Want met weinig kilometers en de gedachte dat je de auto toch een schop gaat geven zou ik het laatste beurtje ook wel wat kunnen rekken...
Houd er gewoon rekening mee dat het feit importauto ook tegen je speelt bij verkoop/inruil in de toekomst, ook als je nu koopt met "gegarandeerde" kilometerstand.
Verder even goed controleren wat de komende onderhoudsbeurt precies inhoudt, als ik me niet vergis zit er een distributieketting in maar dat weet ik niet zeker.
Probeer bij aankoop desnoods een grote beurt erbij te krijgen i.p.v. wat korting.
De 1.2 TCe uit deze bouwjaren staat er bekend om dat de distributieketting nog wel eens wil oprekken, olieverbruik, inhouden, en de ketting wordt gesmeerd met olie. Ook wil de motor nog wel eens last hebben van vervuiling. De turbo vindt het ook niet fijn als de olie niet op tijd wordt ververst.

Op tijd onderhoud bij een Renault dealer of Renault specialist en olie verversen is in mijn ogen dan ook heel belangrijk, dan dan heeft de motor ook de juiste updates gehad voor het inhouden en olieverbruik. Deze auto zou ik zelf dus niet snel kiezen, of er moet toch erg goed en regelmatig onderhoud zijn uitgevoerd.

Ik zou zelf ook eerder een 1.3 TCe, 1.6 16V of 1.5 DCI motor kiezen, die staan beter bekend.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-02-2021 20:14 door ak2.
Sorry, jongens. Ik ga heel erg heen en weer. Het is voor mij erg lastig om zulke keuzes te maken, dus jullie hulp is echt fantastisch.
De Duitse auto valt toch af, ook omdat ik er een Nederlandse auto heb gevonden met ongeveer dezelfde km's en eigenschappen, voor maar iets meer.

ak2 bedankt voor je reactie op de 1.2TCe. Goede informatie.
Nu zit ik dus weer wat te kijken naar dieselvarianten. Voor mijn budget, onder de 10.000€, kom ik op gaspedaal 6 auto's tegen. Vijf daarvan komen uit 2012-13 met meestal weinig km's (120000), één komt uit 2016 met 250000km. Nu denk ik dat dat laatste beter is voor een diesel auto. Bovendien is die auto 6000€ waarmee ik een klap geld overhoud voor eventuele toekomstige reparaties (ongeveer 3500-4000 vergeleken met auto's waar ik mij tot nu toe op focuste), ook denk ik dat ik qua km's goedkoper uit ben met diesel dan met benzine: Het gaat dan om deze auto, het is wel een ex-taxi volgens Carfax, maar ik ga er van uit dat juist die goed onderhouden worden. Gezien de reviews een betrouwbare garage en de auto is ook vanaf het begin bij hun in onderhoud geweest [www.autotrack.nl]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-02-2021 11:05 door Carracio.
Lijkt me een verstandige keuze !
Voor dat prijsverschil kan je er nog eens een nieuw blok in hangen smiling smiley En inderdaad, met jaarlijks 50dkm is ie altijd goed warm geweest. Mijn gevoel zegt wel dat dit vaak de kilometerstand is voor bijvoorbeeld de verstuivers.
Verder een nette auto!
Afgelopen dagen twee proefritten gemaakt in Logans. Wilde toch eens kijken hoe groot die waren en ze waren affabriek met LPG. Maar begon weer te twijfelen. Toen zag ik vanmorgen opeens een nieuwe Lodgy diesel staan. 2015, 125k km gereden, dealer onderhouden en distributie vervangen 2000 km geleden.

Ben er vanmiddag heen gegaan, gisteren waren er ook geïnteresseerden voor wie al een offerte was opgemaakt. Maar de auto was niet gereserveerd.

Vanmiddag langs geweest en gereden. Beviel erg goed. Bovendien lag de inruilwaarde 600€ hoger dan bij de vorige drie dealers waar ik proefritten had gemaakt.

Al met al, deze Lodgy is het geworden. Iedereen bedankt voor de hulp en het beantwoorden van vragen.
Goede keus, veel plezierige kilometers gewenst.
Gefeliciteerd met de aankoop. Kwam, kennelijk, op het juiste moment. winking smiley
Mooi, gefeliciteerd. Veel plezier met de Lodgy en geniet van de ruimte! big smile smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.