Auto gekocht uit consignatie, eigenaar annuleert de deal 1 week later.

Gepost door Bas90 
Ik heb vorige week bij een dealer een auto gekocht die zij uit consignatie verkopen. Na een proefrit en wat onderhandelen over de inruil van mijn eigen auto, heb ik een koopovereenkomst getekend. De auto zou nog een grote beurt krijgen en de dealer zou de auto vrijwaren en overschrijven.

Nu wordt ik vandaag gebeld dat de eigenaar van de auto de hele deal niet door laat gaan en zijn auto weer komt ophalen. Zonder verdere geldig reden. De dealer zegt dit ook nog nooit meegemaakt te hebben en niets kan doen omdat zij de auto officieel niet in voorraad hebben.

Ik lijk nu ook niets te kunnen doen. Ik probeer de kleine letters van de overeenkomst te lezen, maar het lijkt erop dat beide partijen 14 dagen na tekenen er altijd onderuit kunnen.
Ik heb gevraagd hun contract met de eigenaar te checken, of hij er zomaar onderuit kan.

Hoe zien jullie dit en heb ik nog ergens recht op?
interessante vraag;

Maar als het in de koopovereenkomst staat dat beide partijen de koopovereenkomst mogen ontbinden binnen 14 dagen zonder opgave van reden (of compensatie) dan sta je juridisch natuurlijk zwak.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2020 10:48 door AsconaGT.
Volgens mij heeft de dealer dan iets verkocht dat nog niet onherroepelijk eigendom is. Dan houdt het snel op lijkt me...
Dat iets in het contract staat maakt het nog niet rechtsgeldig natuurlijk. Stel ik verkoop vandaag een auto voor 10k, en 2 minuten later krijg ik een belletje van iemand die 11k biedt, volgens mij kun je dan echt niet zomaar teruggaan naar de klant en de verkoop ongedaan maken.

Echter weet ik niet of het de moeite is om dit aan te vechten, tenzij het een super zeldzame auto betreft. Ik zou de verkopende dealer vragen (eisen) een soortgelijke auto ergens anders vandaan te sourcen tegen dezelfde voorwaarden/prijs.

Echter weet ik niet of het de moeite is om dit aan te vechten, tenzij het een super zeldzame auto betreft. Ik zou de verkopende dealer vragen (eisen) een soortgelijke auto ergens anders vandaan te sourcen tegen dezelfde voorwaarden/prijs.

de vraag is wel, is de koopovereenkomst gesloten tussen consument-consument en heeft het bedrijf alleen een bemiddelende rol gespeeld. of is de koopovereenkomst en betaling vanuit de garage. In dat geval zou ik zeker de garage vragen naar een oplossing. Laat hun maar met iets komen. Dat ze de handen er vanaf trekken door te zeggen omdat ze de auto niet in voorraad hebben is wel heel gemakkelijk.
Mijn contract was met de dealer. De auto was nog net niet van hun op papier, dat wilde ze deze week gaan overzetten.
Het betrof een A45 AMG, geen klein bedrag dus.
Bas90
Mijn contract was met de dealer. De auto was nog net niet van hun op papier, dat wilde ze deze week gaan overzetten.
Het betrof een A45 AMG, geen klein bedrag dus.
Tja, de auto van mijn buurman is ook 'net niet' van mij. Als ik die probeer te verkopen zal het ook een keer gaan wringen ergens...

Ik denk dat je hier gewoon aan het kortste eind trekt en dat je daar ook niet veel aan kan doen. Zoals hierboven ook gesteld: laat de dealer maar proberen om een soortgelijke deal mogelijk te maken als goedmakertje...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2020 11:09 door Leon in zn Fiesta.
Als een auto uit consignatie word verkocht komen de eigendommen van de auto in principe nooit bij het autobedrijf. Ze bemiddelen alleen.

Contract met de dealer is gunstiger. Laat ze maar een vergelijkbaar exemplaar zoeken voor het zelfde geld. Of laat ruimte om iets te doen aan compensatie.

Dit zijn wel de momenten waar rechtsbijstand wat kan betekenen, heb je die? Uiteraard zou ik als eerste, zonder rechtsbijstand, alsnog kijken wat de garage voor je kan betekenen.
Bas90
Ik lijk nu ook niets te kunnen doen. Ik probeer de kleine letters van de overeenkomst te lezen, maar het lijkt erop dat beide partijen 14 dagen na tekenen er altijd onderuit kunnen.

Is dat een algemene stipulatie in die kleine lettertjes, of een die alleen geldt voor consignatieverkoop? Ik vind het nogal vreemd dat elke verkoop binnen 14 dagen weer ongedaan zou kunnen worden. Doorgaans geldt juist dat eenmaal verkocht, verkocht is, en dat er kosten voor annulering komen zodra de handtekeningen zijn gezet.
Ten eerste zou ik controleren bij RWD of Finnik app of de auto inderdaad niet in handen is van de dealer.

Ten tweede zou ik denken: choose your battles
Wil je een oorlog voeren hierover? Wat is je gewenste uitkomst? Wat is eigenlijk je schade?

En daarna zou ik de dealer voorstellen dat hij voor hetzelfde bedrag een alternatief exemplaar regelt. Maar dan met minder kilometers, minstens zoveel opties, minstens net zo jong, minstens in dezelfde staat en in je favoriete kleur.
Ik denk niet dat je de dealer hier ook maar voor iets aansprakelijk kunt stellen. Het is hier verkoop in consignatie; de dealer is dus alleen maar een tussenpersoon. Het is lullig, maar volgens mij een gevalletje pech. Misschien kun je de verkoper/eigenaar nog aansprakelijk stellen voor gemaakte kosten, alhoewel dat gering zal zijn. Tevens, als in het contract staat dat een partij de overeenkomst binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden, lijkt het mij dat je juridisch geen poot hebt om op te staan. Dit zal m.i. zeker geen onredelijke bezwarende periode zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de afkoelingsperiode van 14 dagen bij afstandsverkopen.
Bedankt voor alle reacties!
Het gaat mij ook niet om juridische stappen, maar meer over de werkwijze. Dat dit gebeurd is vind ik gewoon gek.
Ik ga weer verder op zoek.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.