lage maandlasten Japans (6.000-9.000)

Gepost door Tops 
Sinds enkele weken ben ik op zoek naar een auto rond de ~6.000 euro.

Ik ben single, 29 en dit wordt mijn eerste auto. Daarbij zal de auto af en toe in de stad gebruikt worden (doordeweeks) en in het weekend voor wat langere stukken familie.

Enerzijds denk ik neem het er lekker van en maak je niet te druk om afschrijving,kosten en geef ~9.000 uit.

Mijn verstand zegt eerder de auto staat veel stil, je rijdt er misschien een jaartje of 2 a 3 in en doe het lekker goedkoop en spaar door voor een huis. (~6.000 euro)

Wensen voor de auto:
- A of B segment
- Lage maandlasten
- Lage verbruikskosten
- Goede stoelen
- Acceptabele audio/airco

Proefgereden in:

Suzuki Swift:
- Voldoet op haast alle vlakken, enige nadeel is mijn ma heeft deze al.
- Onderhoudskosten bij grote beurt alsnog 800 euro...

Mitsubishi Space Star:
- Voldoet ook op alle vlakken
- Hart wordt er niet warm van
- Voelt minder vrij/plezierig als Swift

Toyota Aygo:
- Leuk karretje
- Stoel, airco en audio minder niveau als bovenstaande 2

Overige shortlist:
- Alfa Mito (audio/stoelen zien er geweldig uit, wel hoger verbruik)
- Hyundai I10 (ziet er recent uit, nog niet gereden)
- Lexus CT200H (audio/stoelen/uiterlijk subliem, wel een dijk van een wegenbelasting/onderhoud/onderkant van de markt bij 9.000)
- Toyota Prius (Ruim, modern, laag verbruik, ook weer wat hogere wegenbelasting)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-11-2020 20:48 door Tops.
Mitsubishi Colt voor 3500 euro
[api.gaspedaal.nl]

Prima auto's, zuinig en toch redelijk vlot.
Hoeveel kilometers maak je per jaar? Bij zo'n 10 dkm per jaar scheelt 1 op 12 of 1 op 17 Maar 3 of 4 tientjes per maand. Staat je dus niet teveel blind op verbruik wanneer een auto verder aan alle wensen voldoet.

Tegelijkertijd is een Prius natuurlijk altijd een goede keuze, maar wel vrij groot voor in je eentje. De Auris is ook met dezelfde hybride techniek geleverd, stuk kleiner en lichter dan de Prius maar wel net zo goed en betrouwbaar.

Deze heeft al een beste kilometerstand, maar daar hoef je je met deze auto's geen zorgen om te maken; onze Prius staat al op 250 dkm en rijdt nog als een nieuwe.

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive | 2e eigenaar | Leder
€ 6.400,00
[link.marktplaats.nl]
Mooie opties smiling smiley.

Colt: Ziet er erg scherp uit voor die prijs. Heb in de space star gezeten, verschil zat niet heel groot zijn lijkt mij op het materialengebruik en bestuurdergevoel van moderniteit na.

Auris: Mooie uitgevoerde auto. Ook is deze merkwaardig veel goedkoper als een yaris hybrid (terwijl deze ook rond 2012 is geintroduceerd en start bij een prijs van 8 a 9)

Aveo: Moet ik aan wennen, maar zit wel goed in de opties/luxe zo te zien.
De colt is ouder dan de spacestar, maar de colt rolde in Nederland van de band en de Spacestar ergens in Thailand oid en is meer een budget auto.
Tops
Sinds enkele weken ben ik op zoek naar een auto rond de ~6.000 euro.

Mitsubishi Space Star:
- Voldoet ook op alle vlakken
- Hart wordt er niet warm van
- Voelt minder vrij/plezierig als Swift

Toyota Aygo:
- Leuk karretje
- Stoel, airco en audio minder niveau als bovenstaande 2
Heb je de Suzuki Celerio overwogen? In de auto testen van Autoweek, verslaat deze de Mitsubishi Space Star en hij is veel praktischer dan een Toyota Aygo. Ook is het een ruime auto voor zijn segment en hij heeft dan weleens waar niet zo'n sportief uiterlijk als de Suzuki Swift, maar is in-principe net zo ruim en met uitgeklapte achterbank zelfs nog meer bagage ruimte!

Ik denk dat je voor € 6000 wel een exemplaar uit 2015/2016 moet kunnen vinden, met circa 100.000km op de teller. De mijne heeft nu bijna 90.000km op de teller en onderhoud is in-principe best goedkoop.

Een grote beurt bestaat niet meer.... je hebt simpelweg de VOS Onderhoudsbeurt, welke € 168 kost en daarboven op heb je dan aanvullende onderhoud. Het ene jaar geef je wat meer uit, dan het andere jaar.

Zo heb ik ook airco onderhoud uitlaten voeren... zoiets hoeft niet, maar is om de 4 jaar wel aan te raden. Maar om je een idee te geven: ik heb in 2.5 jaar € 1450 aan onderhoud uit gegeven, waar dus ook bandenpech bij zit. En ik heb voortijdig de zomerbanden vervangen door vierseizoensbanden.

De laatste onderhoudsbeurt was € 231,99 en toen heeft men, naast de basis onderhoudsbeurt ook de koelvloeistof ververst en ik laat mij altijd injectiereiniger aansmeren drinking smiley Dus ja onderhoudskosten vallen reuze mee vind ik.

Per km betaal ik € 0,269 en dat zijn letterlijk alle kosten meegenomen, dus wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud etc. Alleen de restwaarde reken ik er niet vanaf.

Wegenbelasting is € 20 ( Limburg )
Verzekering € 29 ( WA+ )
Brandstofverbruik gemiddeld 25,80KM/L oftewel, € 0,052 per km.

Kwa vaste lasten ga je gewoon geen goedkoper auto vinden, dan de Suzuki Celerio. Nee hij is niet cool, maar rijdt wel gewoon goed en is betrouwbaar. Alhoewel ik vind hem in metallic zilveren lak wel mooi natuurlijk big smile smiley

Ook fijn dat als je een periode minder rijdt, zoals nu tijdens de lockdown. Dat je dan letterlijk een maand a twee niet hoeft te tanken, aangezien de auto extreem zuinig met de brandstof om gaat.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-11-2020 21:59 door Zunigrijje.
Niet japans, wel betrouwbaar Aziatisch

KIA Pro C'eed;

voorbeeldje

Is wel een c segment auto, maar dat is een auris, prius, CT200, Cruze ook
AsconaGT
Niet japans, wel betrouwbaar Aziatisch

KIA Pro C'eed;

voorbeeldje

Is wel een c segment auto, maar dat is een auris, prius, CT200, Cruze ook

De alfa mito en i10 zijn ook niet Japans spinning smiley sticking its tongue out

maar ik zal bij een ceed eerder voor de volgende generatie gaan. uiteraard betaal je dan meer,maar dat lijkt mij het zeker waard

proceed

Die CR-Z is wel heel gaaf hoor!

Ik heb laatst in een Up! gereden en was verbaasd over het feit dat alles zo volwassen aanvoelde, geen vergelijk met de Aygo/107/C1 in ieder geval
Stond wel niet in je lijstje, maar toch even een voorbeeld

Volkswagen Up! 1.0 75pk Cross up

Ik snap het blind kijken naar japans nooit zo eigenlijk ...
Er worden veel meer betrouwbare kleine auto's gemaakt, denk ook eens aan de Panda of Twingo

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2020 10:15 door Guus Leferink.
Ik snap dat blind staren naar Japans ook nooit zo goed, ik neem de Koreanen ook vaak mee. smiling bouncing smiley

De rijdende rechter tipte gisteren ook nog een Japanner.
Wat proefritten wijzer:

Mitsubishi space star:
- Schakelt goed, rijdt goed, lekker van zijn plek. Versnellingen lang. Stoelen afgrijselijk ondanks intense uitvoering.

Alfa Romeo Mito:
- de 0.9 twin air uitvoering, veel show weinig go... Wou het meemaken met de audio en stoelen (deze zijn ook goed), sturen is ook goed, helaas de 0.9 motor is veel te licht. Ook vond ik het knoppenarsenaal te overweldigend. De auto moet je ff aan wennen, maar daarna ga je ook in de zetels, audio en direct voetige teveel geloven.. (terwijl je eig. is een 2 pitter rijdt)

Kia Picanto:
- Erg scherp, zit lekker, lekker in de spullen. Alleen het sturen doet zwalkend aan... hier is op termijn wel mee te leven.

Kia Rio:
- Helaas had ik een model waar de versnellingsbak niet optimaal aanvoelde en snel bij de dealer terug gegeven. De auto is zeker volwassener als de Picanto.

Hyundai I10:
- B stijl zat in de weg (5 stijl), verder voor zijn klasse vooral comfortabel.

Ik zit zelf nu heel erg naar een picanto te kijken (aanbod is erg groot zag ik evt. particulier) of toch de mitsubishi colt met kuipstoelen ipv space star. Helaas is de kabine van de space star weer net wat nieuwer aangekleed als van de colt. Daarbij telt de Swift ook nog mee en misschien een fiesta nog proberen.
De mito is er ook met een 4 cylinder blok, net als de Punto/panda.

fiat 500

Maar ford fiesta is wel fijn.

Ik heb ook nog een budget tip voor je, de forfour deelt onderstel en techniek met de Mitsubishi colt. Echt een ontzettend betrouwbare auto

forfour

Prius op de kop tikken en vervolgens er 10 jaar mee rijden. Goedkoper wordt het nietthumbs up
Heb je een volwaardige auto zonder al teveel concessies.
Monsieur Le Loure
Prius op de kop tikken en vervolgens er 10 jaar mee rijden. Goedkoper wordt het nietthumbs up

Zit deels ook wel zo te denken vooral omdat een Prius toch een sterk totaalpakket is en de grootte van een goede sedan.

Toch:
- Wegenbelasting ietsje hoger
- Verzekering ietsje hoger

Vragen:
- Is het verbruik van een Prius en Aygo nu ongeveer gelijk?
- Onderhoudskosten gelijk of toch de grotere banden meerprijs en grotere remblokken van de Prius?
Als je naar het A-segment kijkt mag je de Opel Karl echt niet vergeten, duidelijk 1 van de beste opties in dat segment!

Opel Karl

Een aangezien je een 3-deurs blijkbaar ook overweegt.

Opel Adam Rocks

Krappe auto wat binnenruimte betreft ( achterbank en kofferruimte ) maar voelt en rijd zoals een B-segmenter ( want gebaseerd op de Opel Corsa )
Zeer volwassen auto voor dit formaat ( kijk alleen maar naar de uitrusting etc. ).
Hier getoond als Rocks uitvoering ( met een hoop zwarte plastic toevoegingen ) maar hij is er ook als normale versie.

Een kanariegele bijvoorbeeld
Of welke andere kleur dan ook uiteraard.
Tops
Monsieur Le Loure
Vragen:
- Onderhoudskosten gelijk of toch de grotere banden meerprijs en grotere remblokken van de Prius?
Op Spritmonitor kun je het praktijk verbruik van die auto's goed vergelijken, ze houden zelfs een top 50 bij en raad eens: niet een hybride auto is de zuinigste benzine auto, maar de Suzuki Celerio wat een A-segmenter is.

De Toyota Aygo staat op plaats 14 en de Toyota Prius op de 5e plaats.
Zunigrijje
Tops
Monsieur Le Loure
Vragen:
Op Spritmonitor kun je het praktijk verbruik van die auto's goed vergelijken, ze houden zelfs een top 50 bij en raad eens: niet een hybride auto is de zuinigste benzine auto, maar de Suzuki Celerio wat een A-segmenter is.

Een Celerio schaar ik niet echt onder een volwaardige auto. In dat opzicht doet die Prius het prima met zijn 5e plek en dat al meer dan een decennia lang.
Als je weinig rijdt kan je misschien mywheels of snappcar overwegen als verhuurder. Met wat geluk vind je een vaste klant die zonder teveel gedoe €100 -200 per maand meebetaalt.

€9000 of €6000 investeren voor een paar jaar autobezit zal geen grote verschillen maken op de huizenmarkt.

(Huistip: koop iets voordeligs buiten de stad. Dan maar een stukje OV, fiets of minder drinken. Prijzen gaan door het dak en op een woning van €150.000 'verdien' je zo 5k per jaar. Wees ook niet zo'n VTwonentruus die meteen €15k aan gordijnen, verf en laminaat over de balk smijt, dat kan altijd nog)
Zunigrijje
Tops
Monsieur Le Loure
Vragen:

Hoe serieus is dit de pixo staat op 6 en zijn tweeling broer de Alto op 22. Dat komt namelijk dat oude modellen van de Alto het verbruik na beneden halen, en de pixo er maar 1 generatie is geweedt

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-11-2020 11:27 door Auto encyclopedie.
V0RQ
Als je weinig rijdt kan je misschien mywheels of snappcar overwegen als verhuurder. Met wat geluk vind je een vaste klant die zonder teveel gedoe €100 -200 per maand meebetaalt.

€9000 of €6000 investeren voor een paar jaar autobezit zal geen grote verschillen maken op de huizenmarkt.

(Huistip: koop iets voordeligs buiten de stad. Dan maar een stukje OV, fiets of minder drinken. Prijzen gaan door het dak en op een woning van €150.000 'verdien' je zo 5k per jaar. Wees ook niet zo'n VTwonentruus die meteen €15k aan gordijnen, verf en laminaat over de balk smijt, dat kan altijd nog)

Je weet niet waar ts woont en wat je daar hebt voor 150.000 euro, denk niet dat de huizenprijzen nog veel gaan stijgen. Hier zijn sommige dorpen nog duurder dan de stad of juist plaatsen waar je niet in een huis wil investeren.
Auto encyclopedie
Zunigrijje
Tops
Monsieur Le Loure
Vragen:

Hoe serieus is dit de pixo staat op 6 en zijn tweeling broer de Alto op 22
Dat komt natuurlijk omdat ze alle Alto's over een kam scheren, daardoor staat die op plaats 14 gok ik. Want een Suzuki Alto uit 1982 staat er ook tussen smiling bouncing smiley

Zal bij de Toyota Prius ook wel zo zijn, daar zijn ook meerdere generaties van uitgebracht. Maar je kunt de vergelijking natuurlijk ook handmatig doen, door met jaartallen te werken.
@zuinig rije wel weer apart dat de 108 het slechter doet dan de 107
Ik sluit mij aan bij deze zoektocht. Totaal andere situatie echter smiling smiley.

Reeds in bezit van een oerdegelijke Corolla Verso. Groot, zwaar en niet echt zuinig. Prima voor de incidentele tripjes met het gezin en de hond. Maar voor mijn werk moet ik (veel) meer Km's gaan rijden. Dus ik zoek (ook) een B-segmenter die rijdt als een C-segmenter.

Mijn shortlist tot nu toe:

Toyota Yaris Hybrid
Als diesel zijn ze heel zeldzaam en vaak zonder cruise control. Prijs is vaak wel gunstig.
Als Hybride zijn ze volgens mij heel erg gewild en daardoor vrij prijzig 8000+.

Toyota Auris Hybrid
Voordeel is de CVT, de betrouwbaarheid van Toyota (mits goed onderhouden). Maar het is een C-segmenter van 1300KG.
Mogelijk vanwege de hogere wegenbelasting redelijk veel aanbod €7000-€9000 afhankelijk van de KM's.
Het staat mij tegen dat ik dan twee (relatief zware) Corolla's voor de deur heb staan.

VW Polo 1.2 of 1.4TDI
Ver-schrik-ke-lijk veel aanbod. Soms met lage KM standen zelfs met ook weer bijkomende issues. Aanbod varieert al vanaf €5000.
Alle negatieve aspecten van de 1.2/1.4 koffiemolentjes tot mij genomen. Incl. roetfilter en EGR issues. Echter blijft hij in mn shortlist want:
- Ondanks diesel, redelijk licht qua gewicht en ditto wegenbelasting
- Super zuinig (mits je je netjes rijdt)
- Persoonlijk vind ik het prima tijdloos model en het interieur valt meer in mijn smaak dan die van de Yaris.
Idealiter tref je die ene dealer onderhouden viercilinder 1.6TDI.

Ik zoek rustig verder.
Een Yaris en Auris hybrid zijn natuurlijk prima keuzes, en meestal gewoon goed en betrouwbaar.

We hebben een aantal jaren gezocht naar een B segment diesel en ook in veel modellen gereden.

Dan zou ik zeker geen Polo 1.2 TDI of 1.4 TDI kiezen, ik vond ze erg rauw klinken, erg lawaaiig, en hebben een erg korte powerband, ze rijden gewoon niet fijn. Veel concurenten zoals de Citroen C3, DS3, Peugeot 208 met 1.6 HDI en Renault Clio 1.5 DCI rijden veel beter, en zijn ook nog een stuk betrouwbaarder. (we hebben zelf een C3)

En als je een hele lichte diesel zoekt kijk dan eens naar een Renault Twingo 1.5 DCI, voor het a segment vond ik de auto echt prima rijden, en de auto heeft goede en betrouwbare techniek. Je koopt ze voor heel weinig geld.
Ik mis de beste smiling smiley Suzuki Baleno 1.2
* B-segmenter met de binnenruimte bijna van een C-segmenter en het gewicht van een lichte A-segmenter (840 kg, absurd lage wegenbelasting)
* 5-deurs
* dankzij het lage gewicht zeer zuinig, mijn vrouw heeft er 1 en een verbruik van 1 op 22 is haalbaar (1 op 20 is het slechtste wat ze haalde)
* ongecompliceerde techniek: geen interne vervuiling want indirecte injectie, geen turbo, geen roetfilter
* Suzuki-kwaliteit (=betrouwbaar) en goedkoop onderhoud
* voor €9000 heb je al een 2017 incl. airco, cruisecontrol, centrale vergrendeling, electr. ramen, led-dagverlichting, verwarmbare voorstoelen etc
deal maken voor 9k incl. 12 mnd garantie
Jon Hendrix
Ik sluit mij aan bij deze zoektocht. Totaal andere situatie echter smiling smiley.

Reeds in bezit van een oerdegelijke Corolla Verso. Groot, zwaar en niet echt zuinig. Prima voor de incidentele tripjes met het gezin en de hond. Maar voor mijn werk moet ik (veel) meer Km's gaan rijden. Dus ik zoek (ook) een B-segmenter die rijdt als een C-segmenter.

Mijn shortlist tot nu toe:

Toyota Yaris Hybrid
Als diesel zijn ze heel zeldzaam en vaak zonder cruise control. Prijs is vaak wel gunstig.
Als Hybride zijn ze volgens mij heel erg gewild en daardoor vrij prijzig 8000+.

Toyota Auris Hybrid
Voordeel is de CVT, de betrouwbaarheid van Toyota (mits goed onderhouden). Maar het is een C-segmenter van 1300KG.
Mogelijk vanwege de hogere wegenbelasting redelijk veel aanbod €7000-€9000 afhankelijk van de KM's.
Het staat mij tegen dat ik dan twee (relatief zware) Corolla's voor de deur heb staan.

VW Polo 1.2 of 1.4TDI
Ver-schrik-ke-lijk veel aanbod. Soms met lage KM standen zelfs met ook weer bijkomende issues. Aanbod varieert al vanaf €5000.
Alle negatieve aspecten van de 1.2/1.4 koffiemolentjes tot mij genomen. Incl. roetfilter en EGR issues. Echter blijft hij in mn shortlist want:
- Ondanks diesel, redelijk licht qua gewicht en ditto wegenbelasting
- Super zuinig (mits je je netjes rijdt)
- Persoonlijk vind ik het prima tijdloos model en het interieur valt meer in mijn smaak dan die van de Yaris.
Idealiter tref je die ene dealer onderhouden viercilinder 1.6TDI.

Ik zoek rustig verder.

misschien even een eigen topic maken
Zadelsnuiver

Deze heeft al een beste kilometerstand, maar daar hoef je je met deze auto's geen zorgen om te maken; onze Prius staat al op 250 dkm en rijdt nog als een nieuwe.

€ 6.400,00
[link.marktplaats.nl]

Wow, 250 dkm en rijdt nog als een nieuwe ?

Ik heb een Volvo V50 bj 2008, 196 dkm gereden. Moteur geluid is net als hij straks ga exploderen.
SeatIbizaLover
Zadelsnuiver

€ 6.400,00
[link.marktplaats.nl]

Wow, 250 dkm en rijdt nog als een nieuwe ?

Ik heb een Volvo V50 bj 2008, 196 dkm gereden. Moteur geluid is net als hij straks ga exploderen.

Maar een Auris klinkt nieuw al alsof die gaat exploderen. TTFN
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.