1e auto keuze/advies. 5000 euro

Gepost door autofanaat03 
Hallo allemaal.

Ik heb al eerder een topic geplaatst op dit onderwerp. na lang en goed nadenken ben ik met de volgende opties gekomen. Ik ben benieuwd wat jullie de beste keuze vinden en waarom. Alle tips bij deze auto's zijn welkom.

Basis informatie:
18 jaar oud
1e auto
Regulier onderhoud kan ik zelf.
budget 5000 ( er is nog geld voor onderhoud etc)
Comfortabel maar ook fun.

Mijn eventuele keuzes:

BMW E46 coupe 320, 23, 25I- ouder en vaak iets hogere km stand.
BMW E90 sedan 320I- comfortabel, praktisch en zuinig. 318 is ook goed maar de voorkeur is een 320 maar n43?!
BMW coupe e36 325. 28I -al zijn die nauwelijks meer te vinden sad smiley
Lexus is200/250 - hier weet ik niet zoveel van.

Ik heb het meest gekeken naar de e90 en e46.

mvg

6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2020 15:00 door autofanaat03.
Andere opties van ons zijn al in je andere topic voorgedragen, dus denk dat je die zin wel weg kan halen., scheelt ieder heel veel tijd en kun jij je focussen op je lijstje.
mooie auto! bedankt

vind hem alleen wat te zwaar.
autofanaat03
mooie auto! bedankt

vind hem alleen wat te zwaar.

Inderdaad wel zwaarder dan 1350 kg. Wel 2500 cc

BMW E90 sedan 320I- comfortabel, praktisch en zuinig. 318 is ook goed maar de voorkeur is een 320 maar n43?!
Seat Leon 2.0 200pk. 2e gen - ik weet niks van deze auto's kwa betrouwbaarheid.
Golf 5 GTI ^

Het zijn allemaal heel verschillende auto's, totaal niet te vergelijken met elkaar. Ook nie qua kosten en rijbeleving. Het is dus meer de vraag wat je zelf wil

persoonlijk zou ik voor een E46 gaan, maar dat is meer omdat ik het model gewoon heel mooi vind nog steeds. (zelf in verleden ook gehad) Maar het word steeds lastiger een knap exemplaar te vinden die goed onderhouden is. Vaak zijn zulke auto's al in verkeerde handen beland. Maar met wat zoeken gaat het vast lukken nog.

E36 begint nu in waarde te stijgen, mede door de enorme schaarste. Wat weer komt door wat ik hierboven al schreef over de E46

E90; lukt dat in dit budget een fatsoenlijk exemplaar te vinden? Wat vind je overigens zuinig?

Lexus is goed, betrouwbaar, comfortabel. Maar zuinig? En lukt het een fatsoenlijk net exemplaar te vinden in jou budget?

Zowel de Leon als golf 5 GTI. Beide hebben niet een beste reputatie qua betrouwbaarheid. Hele mooie nette goed onderhouden exemplaren zal het nog wel te overzien zijn. Maar dat ga je niet redden met jou budget. Wel leuke auto's maar gevoelsmatig komt met jou budget ook snel uit bij auto's die niet altijd in goede handen zijn geweest en het onderhoud hebben gegeven die zulke auto's wel nodig hebben. Ook gebruik is niet weinig en verzekering op 18 jaar is ook erg hoog. Ik vind die blokjes qua rijden wel echt heel erg fijn.
AsconaGT

Seat Leon 2.0 200pk. 2e gen - ik weet niks van deze auto's kwa betrouwbaarheid.
Golf 5 GTI ^

Het zijn allemaal heel verschillende auto's, totaal niet te vergelijken met elkaar. Ook nie qua kosten en rijbeleving. Het is dus meer de vraag wat je zelf wil

persoonlijk zou ik voor een E46 gaan, maar dat is meer omdat ik het model gewoon heel mooi vind nog steeds. (zelf in verleden ook gehad) Maar het word steeds lastiger een knap exemplaar te vinden die goed onderhouden is. Vaak zijn zulke auto's al in verkeerde handen beland. Maar met wat zoeken gaat het vast lukken nog.

E36 begint nu in waarde te stijgen, mede door de enorme schaarste. Wat weer komt door wat ik hierboven al schreef over de E46

E90; lukt dat in dit budget een fatsoenlijk exemplaar te vinden? Wat vind je overigens zuinig?

Lexus is goed, betrouwbaar, comfortabel. Maar zuinig? En lukt het een fatsoenlijk net exemplaar te vinden in jou budget?

Zowel de Leon als golf 5 GTI. Beide hebben niet een beste reputatie qua betrouwbaarheid. Hele mooie nette goed onderhouden exemplaren zal het nog wel te overzien zijn. Maar dat ga je niet redden met jou budget. Wel leuke auto's maar gevoelsmatig komt met jou budget ook snel uit bij auto's die niet altijd in goede handen zijn geweest en het onderhoud hebben gegeven die zulke auto's wel nodig hebben. Ook gebruik is niet weinig en verzekering op 18 jaar is ook erg hoog. Ik vind die blokjes qua rijden wel echt heel erg fijn.

Bedankt!

Over het algemeen is er genoeg keuze bij de e46 en e90 met mijn budget. Dit zijn ook auto's met onderhoudshistorie. Ik ben niet echt bang voor betrouwbaarheid. Mijn vader heeft in beide modellen ongeveer 2 ton gereden zonder grote problemen. Maarja toen waren ze tussen de 0 en 3 jaar oud.

Zuinig vind ik rond de 1 op 13/14 en alles daarboven is pure winst.
Kijk wat je tegen een enigszins normaal bedrag kunt verzekeren. Dat zal knap lastig worden met jouw leeftijd en auto's met wat pk's.

Van jouw lijstje zou ik zonder meer een E46 coupé nemen en dan een 320/323/325, afhankelijk van wat je tegenkomt in goede staat. De 320 heeft al een prachtig geluid en met 150pk voldoende pit voor een beginnend bestuurder. Ik zie geregeld nette exemplaren voorbijkomen binnen je budget.
Een nette E90 vinden zal lastig zijn en bovendien zit je dan met een viercilinder en een bleue sedan ipv een mooie coupé.
Lexus lijkt me ook een redelijke optie, mooie zescilinder. Van het design word ik zelf niet erg warm.
Leons en Golfjes heeft iedereen al, niks aan om te zien en niks aan om mee te rijden.

Ik weet niet wat er allemaal gesneuveld is van de longlist, maar ik dacht ook een Audi TT 1.8, Peugeot 406 Coupé 2.0 / 3.0V6, Alfa GTV 2.0 TS, Alfa GT 1.8 TS, Coupé Fiat 2.0 16V, Toyota Celica, Mazda MX-5, Renault Clio RS. Maar dat zal allemaal wel met een reden er niet op staan. smiling smiley
Beros
Kijk wat je tegen een enigszins normaal bedrag kunt verzekeren. Dat zal knap lastig worden met jouw leeftijd en auto's met wat pk's.

Even een klein zijweggetje... Het gekke is: Ik realiseerde me door een filmpje van Sem Meijer dat iemand met veel schadevrije jaren en weinig supercar-ervaring wel een pk-monster kan verzekeren, maar iemand als Sem Meijer die wel ervaring heeft doormiddel van het filmpjes maken over het rijden in dit soort auto's op jonge leeftijd, en bij hem is dat bijna onmogelijk om te verzekeren. Dat is toch de omgekeerde wereld?
Ik ben zelf ook echt een alfa fan maar wilde toch liever een bmw (achterwielaandrijver smiling smiley . De golf en de ibiza worden hem ook niet meer na wat ik hoor en lees.

Bedankt voor je reactie👍
Jay DoubleYou
Beros

Even een klein zijweggetje... Het gekke is: Ik realiseerde me door een filmpje van Sem Meijer dat iemand met veel schadevrije jaren en weinig supercar-ervaring wel een pk-monster kan verzekeren, maar iemand als Sem Meijer die wel ervaring heeft doormiddel van het filmpjes maken over het rijden in dit soort auto's op jonge leeftijd, en bij hem is dat bijna onmogelijk om te verzekeren. Dat is toch de omgekeerde wereld?

Ja ik heb die video ook al gezien raar is dat inderdaad.

Voor een bmwtje met 150/170pk zat ik op 150 euro pm verzekeren...
Jay DoubleYou
Beros

Nou, als ik even mijn denkbeeldige accountant/riskmanagerpet op zet hebben die verzekeraars 200% gelijk:
- jong, dus risico

Wat ik dan ook in het filmpje zie:
- gek op snelle wagens
- filmt zichzelf vanuit de hand (!!)
- vloggen en kletsen met zuignap is ook geen 100% concentratie
- rijdt zeker veel te hard
- racelicentie: niet overtuigend, onverwachte situaties doet zelfs Hamilton ergens bovenop knallen, zeker met bovenstaande.
- ervaring met 700pk : heb je niks aan als je overal 20km/u te hard rijdt en/of knalhard accelereert.
- waar kwam die schadeclaim van dat hij nu 1 jaar heeft?

De verzekeraar wil juist de persoon met 15 jaar schadevrij ongeacht of die van 90 naar 900pk gaat.
En iemand met 15 jaren is dus minimaal 33 en heeft een veel lager risico.
autofanaat03
Basis informatie:
18 jaar oud
1e auto

Mijn eventuele keuzes:

mvg

De Lexus is de meest verstandige keus.

Een goede, snelle E36 Coupe met een budget van
€ 5000 is denk ik heel lastig/ niet te vinden.
De E46 is inmiddels een oude auto, er staat ook veel oude rommel te koop met flink achterstallig onderhoud.
Van de BMW's is de E90 denk ik de verstandigste keus.

Een jonge bestuurder met een snelle BMW met achterwielaandrijving is meestal niet de meest veilige combinatie. De verzekeringspremies zijn hoog, zeker met de krachtiger motoren.

Realiseer je dat er niets duurder is dan een goedkope BMW, achterstallig onderhoud kan flink in de papieren lopen, een aankoopkeuring is geen overbodige luxe.

Beter is om gewoon met een voorwiel aangedreven auto te beginnen met niet al teveel vermogen.
ak2
autofanaat03
Basis informatie:
18 jaar oud
1e auto

Mijn eventuele keuzes:

mvg

De Lexus is de meest verstandige keus.

Een goede, snelle E36 Coupe met een budget van
€ 5000 is denk ik heel lastig/ niet te vinden.
De E46 is inmiddels een oude auto, er staat ook veel oude rommel te koop met flink achterstallig onderhoud.
Van de BMW's is de E90 denk ik de verstandigste keus.

Een jonge bestuurder met een snelle BMW met achterwielaandrijving is meestal niet de meest veilige combinatie. De verzekeringspremies zijn hoog, zeker met de krachtiger motoren.

Realiseer je dat er niets duurder is dan een goedkope BMW, achterstallig onderhoud kan flink in de papieren lopen, een aankoopkeuring is geen overbodige luxe.

Beter is om gewoon met een voorwiel aangedreven auto te beginnen met niet al teveel vermogen.

Ik ga zeker een aankoopkeuring laten doen. Ik werk bij een autodealer als bijbaan en die willen uiteraard mij helpen een goede auto te kopen. Van de e46 staan wel goed onderhouden exemplaren te koop met onderhoudshistorie voor mijn budget. De lexus is wel minder te vinden
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.