Lease auto met schade overnemen

Gepost door S 7786776 
Hallo allemaal,

Ik heb een Golf 7 highline business facelift deze lease ik vanuit Volkswagen.

Nu vind ik de auto super fijn rijden en hebben ik alle opties die ik nodig heb, nu zou ik de auto graag willen overkopen aan einde lease contract.
Het is wel zo, er is 2 maal schade gereden met deze auto, 2 maal aan de bijrijders kant deze schades waren beide keren niet mijn schuld.

Hierbij is het zijscherm al eens vervangen, bumper hersteld, motorkap hersteld, koplamp, spiegel incl knipperlicht en deur hersteld.

Bij overname van de auto kan ik dit eventueel gebruiken om de prijs omlaag te krijgen?

Ik heb eens vergeleken wat een golf 7 met deze opties na 4 jaar nog waard is en kwam ik variërend tussen de 11K a 15K met een km stand rond de 90,000.

Bij aangaan van het leasecontract kon ik al direct een prijs vastleggen, dit heb ik niet gedaan en zou ik 3 maanden voor einde leasecontract een prijs kunnen opvragen.
Aangezien de auto al 2maal schade heeft gehad zal dit de prijs ook omlaag halen lijkt mij?

Alle hulp is welkom!
Een goed herstelde schade hoeft niks nadelig te zijn voor de waarde.
Je rijdt er nu toch ook prima mee?
Nee hoor, die prijs gaat echt niet omlaag omdat er ooit schade geweest is.
Precies, de waarde van de auto gaat niet omlaag als de schade gewoon hersteld is.
Alleen als de schade slecht hersteld is gaat die vlieger op, maar de auto is dan dus ook echt minder waard.
Niet naar de rest luisteren, je praat er rustig 4k vanaf.
Let op, je gaat een voorstel kijgen waar je niet vrolijk van wordt (vraag naar courante gebruikte autos is booming), voor de vorm zullen ze er misschien €250 vanaf willen halen maar ik debk het biet eens de tijd dat je je eigen ex (privste?) Lease voordelig kon overnemen is al jaren voorbij.
Rij vlak voor de overname voor de 3e keer schade, het herstel bedrag gaat er dan zeker van af. Zoek dan een goede maar goedkope hersteller. Zo kun je vast wel een paar honderd euro verdienen. winking smiley
Ik denk niet dat je door die beide schades nog iets van de prijs af krijgt, zijn toch goed gerepareerd?
Vroeger was het soms mogelijk een leaseauto tegen de boekwaarde over te nemen, maar die tijd is voorbij.
Bijna iedere leasemaatschappij heeft ook een verkoopkanaal waar ze de auto's rechtstreeks verkopen en voor die prijs kun jij hem ook kopen.
Ze zullen echt niets van de prijs af doen omdat ze jouw zo aardig vinden, het is puur business.
S 7786776
Ik heb eens vergeleken wat een golf 7 met deze opties na 4 jaar nog waard is en kwam ik variërend tussen de 11K a 15K met een km stand rond de 90,000.

Bij aangaan van het leasecontract kon ik al direct een prijs vastleggen, dit heb ik niet gedaan en zou ik 3 maanden voor einde leasecontract een prijs kunnen opvragen.
Aangezien de auto al 2maal schade heeft gehad zal dit de prijs ook omlaag halen lijkt mij?

Waarom denk je dat het de prijs omlaag zou halen? De schade is gewoon hersteld en verhaald op de tegenpartij. Als daar niks meer van te zien is dan heeft de leasemaatschappij daar bij verkoop richting de handel (wat ze meestal doen) totaal geen last van.

Het werkt eigenlijk heel simpel. De leasemaatschappij schrijft de auto over de leaseperiode af naar een bepaalde restwaarde (die afschrijving betaal jij iedere maand via het leasebedrag) en na afloop van de leaseperiode kan je de auto kopen voor een bedrag dat ongeveer 1.5K (vermoed ik) boven de restwaarde ligt. Een auto zal hooguit op of onder restwaarde aan je verkocht worden als gedurende de leaseperiode de markt dusdanig is veranderd dat de ingeschatte restwaarde te hoog blijkt. Dat is recent het geval geweest met dieselauto's, waarbij leasemaatschappijen wat extra afschrijving hebben moeten nemen.
Schade is goed gerepareerd, enkel zie je nog een lijn op de motorkap die niet zo scherp is als die van fabriek af.

Dat valt mij op omdat ik het weet, als ik het iemand anders vraagt ziet die gene het niet.
Ik dacht dat als een auto schade heeft en overgespoten was en dergelijke dit de auto in waarde zal laten dalen, dat had ik dus mis!

Ik heb de auto nu nog een goede 1,5 jaar helaas is het zo dat de Golfjes waarde vast blijven en ik uiteindelijk toch wel in de buidel mag graaien.
Maar zelf denk ik dat dat het wel waard is aangezien ik 1ste eigenaar ben en de gehele geschiedenis weet.

Een nieuw private lease contract aangaan wil ik de komende tijd niet i.v.m aanvraag hypotheek, daarna zie ik wel weer.

Dankjewel voor alle feedback! Weet ik tenminste wat ik kan verwachten.
ScaniaV8
(..)
Vroeger was het soms mogelijk een leaseauto tegen de boekwaarde over te nemen, maar die tijd is voorbij.
Bijna iedere leasemaatschappij heeft ook een verkoopkanaal waar ze de auto's rechtstreeks verkopen en voor die prijs kun jij hem ook kopen.
Ze zullen echt niets van de prijs af doen omdat ze jouw zo aardig vinden, het is puur business.

Fiscaal mag het ook niet meer, tenzij de boekwaarde gelijk is aan de marktwaarde van dat moment.. maar als het goed is, dan is dat niet het geval. winking smiley

Indien een voertuig onder de marktwaarde (voor wat dat waard is, natuurlijk) aan een medewerker in dienstbetrekking wordt verkocht, ziet de belastingdienst dit voordeel als beloning in natura en wordt er een naheffing voor de loonbelasting opgelegd omdat er voordeel uit dienstbetrekking is ontstaan.
Ts heeft gewoon gelijk, probeer er gewoon wat af te kletsen.
Als ik een auto inruil dan is het toch echt minder, tja meneer, dat ding heeft schade gehad. Afhankelijk van de omvang van de schade wordt het toch nooit meer zoals de fabriek het heeft gemaakt. Geen goede roestbehandeling waardoor een nieuw scherm na x jaar van binnen uit begint te roesten, een frame wat toch niet zo sterk meer is bij een volgende botsing, rare elektrische storingen door een knik ergens in een kabel boom, etc etc.. Hoeft hier niet zo te zijn natuurlijk, maar gaat mij over het algemeen.

Net als die Porsche 911 hier ergens op het forum, gespoten door de nieuwe eigenaar, ik zou hem daarna al niet zo snel meer kopen, je weet niet wat er precies is gebeurd

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-11-2020 10:41 door Gullwing.
Gullwing
Ts heeft gewoon gelijk, probeer er gewoon wat af te kletsen.
Als ik een auto inruil dan is het toch echt minder, tja meer, dat ding heeft schade gehad. Afhankelijk van de drang van de schade wordt het toch nooit meer zoals de fabriek het heeft gemaakt. Geen goede roestbehandeling waardoor een nieuw scherm na x jaar van binnen uit begint te roesten, een frame wat toch niet zo sterk meer is bij een volgende botsing, rare electrische storingen door een knik ergens in een kabel boom, etc etc.. Hoeft hier niet zo te zijn natuurlijk, maar gaat mij over het algemeen.

Maar dan zou meer dan de helft van het NL wagenpark minder waard zijn. Tja, minder dan wat?
S 7786776
Schade is goed gerepareerd, enkel zie je nog een lijn op de motorkap die niet zo scherp is als die van fabriek af.

Volgens de experts op deze site zijn VW's toch al waardeloze auto's. Dus die lijn kan nooit scherp zijn geweest ;-)

Maar even serieus: gewoon korting proberen te krijgen als je over de prijs gaat praten. En alle kleine dingetjes die je kunt zien van de reparatie lekker overdrijven. Je hebt niets te verliezen, alleen maar te winnen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.