Elektrisch niet elektrisch, hybride of stekker .......

Gepost door Costa 1751151 
Beste leden

Sinds een paar weken ben ik aan het rondkijken voor een nieuwe of gebruikte auto. Mijn lijst wordt alleen maar groter in plaats van korter spinning smiley sticking its tongue out
Momenteel rij ik in een Golf 7 Hatchback Highline 1.2 TSI half leder, verwarmde stoelen, massage etc etc. Een prima auto alleen worden mijn kinderen groter en ben ik op zoek naar een wat grotere wagen en met 170.000 km op de teller denk ik dat ik wellicht de grote reparatie voor kan zijn. Bijkomend verhaal is het elektrisch rijden. Ik heb thuis een oprit en binnenkort ook zonnepanelen op het dak. Het gegeven dat ik hiermee de auto kan 'tanken' geeft mij ook een blij gevoel. Met deze gegevens kijk ik nu regelmatig op deze site om wijzer te worden in mijn besluit. Wel of niet elektrisch en zo ja helemaal elektrisch ? of Hybride maar dan heb ik niets aan het thuisladen. PHEV is op dit moment interessant denk ik maar aan de andere kant rij ik gemiddeld 20 tot 25.000 km per. Caravan is voor mij geen issue die heb ik niet. De Mitsubishi Outlander hou ik momenteel in de gaten maar ben een beetje huiverig voor het gewicht en verbruik buiten elektrisch rijden. Wellicht zijn er meer forumleden die voor deze moeilijke keuze hebben gestaan ? Reacties zijn meer dan welkom smiling smiley
Niet geheel onbelangrijk: wat is je budget?
Hebben jullie nog een tweede auto? Is deze ruim genoeg om het hele gezin te verplaatsen?
Zadelsnuiver
Niet geheel onbelangrijk: wat is je budget?
Hebben jullie nog een tweede auto? Is deze ruim genoeg om het hele gezin te verplaatsen?

Hoi ja we hebben nog een Volkswagen Up als tweede auto, en budget is ook gericht op de route die we gaan bewandelen.
Ik richt mij tussen de 10 en 20.000 euro bovenop de inruil van mijn auto. Maar goed enige marge heb ik daar ook in.
Ik speel ook met de gedachte om een goedkopere PHEV te kopen om te ervaren hoe het is om elektrisch te rijden en straks eventueel helemaal over te gaan op elektrisch.
Hoewel ik met een iets ander uitgangspunt naar een andere auto zocht ben ik uitgekomen op een plugin hybride. Met name door het aanbod, luxe en vermogen. Hybride was een leuke bijkomstigheid.

De outlander is misschien wel het slechtste voorbeeld van PHEV; immers is die op benzine nogal dorstig en zwaar. Maar er zijn tal van merken en modellen waarbij je prima scoort, ook als de accu leeg is. Het is net wat je zelf zoekt. Als voorbeeld; ik rij met mijn auto voornamelijk korte stukjes. Ik gebruik de stroom van onze zonnepanelen of ik laad gratis op het werk. Dat resulteert in een gemiddeld verbruik van 1 op 40. Juist omdat ik veel korte stukken rij en thuis en op werk plug. Thuis laad ik gewoon op de huis-tuin-keuken stekker en is hij na 3 uurtjes weer vol.

Omdat je nu een golf rijd kun je eens kijken naar een Passat GTE; ruimte genoeg op de achterbank, veel aanbod, vaak goed uitgerust, 30km praktijk range en lekker vlot thumbs up Goed betaalbaar als occasion. Prijzen tussen de 20.000 en 50.000 voor de vrijwel nieuwe exemplaren.

Vele andere merken hebben soortgelijk iets; BMW, mercedes, KIA, Opel, etc.

Wel is het zo, hoe meer je rijd, hoe minder aantrekkelijk PHEV word. Immers als de accu leeg is word het een reguliere hybride.

Een volledig EV die groter / ruimer is dan een golf met een redelijke range zijn op dit moment nog zeer prijzig

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-10-2020 15:44 door AsconaGT.
Hoi dank voor je reactie, de Passat GTE is ook iets wat mij reeds opgevallen is. Weet alleen niet hoe betrouwbaar deze lijn is.
Van de Outlander weet ik dat het technisch gezien goed in mekaar steekt. Wat mij ook aanspreekt is de hoge zit in deze auto.
30 km elektrisch voor de Passat is niet veel maar ik heb begrepen dat dit ook voor de Outlander geldt.
Jammer dat de PHEV wagens zo karig zijn uitgerust qua accu. Mag ik vragen welke wagen jij op dit moment rijdt?
PHEVs zijn ook niet zuinig met elektriciteit én vaak moet je toch benzine gebruiken voor kachel, airco, snelheid etc.. denk dus niet dat je voor een paar stuivers elke dag naar je werk kan.

Jammer dat de PHEV wagens zo karig zijn uitgerust qua accu. Mag ik vragen welke wagen jij op dit moment rijdt?

als er grotere accu's in zouden zitten word de auto (nog) duurder en zwaarder. Dan word het gewoon een EV met soort van range extender. Dat is niet de bedoelling van PHEV.

PHEV is juist bedoeld om in de stad op EV te rijden (daar waar een benzinemotor niet efficient is) en op de snelweg op benzine te rijden (waar een benzinemotor juist heel efficient is en de elektromotor niet zo efficient)

Vrijwel nieuwe PHEV modellen halen soms al wel 60km volledig elektrisch in de praktijk, maar het is gewoon geen EV. Zeker op de snelweg ga je merken dat de range enorm gaat kelderen omdat eigenlijk de bedoeling is daar op benzine/diesel te rijden. Als ik 130 km/h in EV mode ga rijden (geforceerd op elektrisch blijven rijden) dan zie je gewoon de range aftellen en is het na 10 kilometer haast al wel gedaan. Maar daar is het dus ook niet voor bedoeld. In de stad gaat het juist super goed en haal ik makkelijk 20km thumbs up

Ik werk slechts 15 km van huis, en rij dan geforceerd op EV mode , ook op de snelweg, en rij dus woon-werk doorgaans volledig elektrisch

Ik rij zelf een Mercedes C klasse PHEV. Geweldige auto, maar om zijn PHEV eigenschappen (range) moet je hem zeker niet kopen. Theorie zou mijn auto 31km moeten kunnen. In de praktijk is dat vaak 20 km. met koud weer, verwarming aan zelfs maar 15km. Ik heb hem gekocht voor de luxe, comfort en power. Leuke bijkomstigheid is de helft aan wegenbelasting en dat ik veel korte ritjes op stroom kan rijden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2020 08:46 door AsconaGT.
De Chevrolet colt herstel volt en Opel ampera komen ver puur electrische voor dat de brandstof motor ingrijp, maar zodra ze niet meer puur elektrisch rijden kan het bezinze zegeltjes sparen beginnen. De stekker uitvoering van de prius is handig tot 80 km wegen als je puur elektrisch wil rijden, en komt ook minder ver puur elektrisch, maar blijft in alle omstandigheden wel zuinig.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-10-2020 11:35 door Auto encyclopedie.

De Chevrolet colt en Opel ampera komen ver puur electrische voor dat de brandstof motor ingrijp, maar zodra ze niet meer puur elektrisch rijden kan het bezinze zegeltjes sparen beginnen.

Klopt. De Ampera is ook een echte EV. Bedoeld om EV te rijden. Als hij leeg is word de brandstofmotor ingeschakeld om stroom op te wekken en koppelt zelfs in sommige gevallen aan de wielen op hogere snelheden. EV met range extender dus. Net als een BMW i3 met range extender. Het lijkt op een PHEV maar het uitgangspunt is wel heel anders.

maar als je een ruimere auto dan een golf 7 zoekt op de achterbank, moet je zeker niet in een Ampera gaan zitten.

Met het budget van de topicstarter en je zoekt een grotere auto dan een golf en je wil stroom van de zonnepanelen laden dan is de Passat GTE nu vrijwel de enige optie wat ik mij zo kan bedenken
Of een Prius+?
Geen PHEV, maar wel een degelijke en zuinige gezinsauto.

Of een Prius+?

klopt, maar dan kun je niet de stroom van het huis gebruiken

Bijkomend verhaal is het elektrisch rijden. Ik heb thuis een oprit en binnenkort ook zonnepanelen op het dak. Het gegeven dat ik hiermee de auto kan 'tanken' geeft mij ook een blij gevoel. Met deze gegevens kijk ik nu regelmatig op deze site om wijzer te worden in mijn besluit. Wel of niet elektrisch en zo ja helemaal elektrisch ?

De Kia nero plug inn zou ook nog kunnen toch?

dat zou nog net moeten kunnen denk ik thumbs up
AsconaGT

Of een Prius+?

Klopt, maar ze zijn wel een stukkie goedkoper. smiling smiley
der Magistrat
AsconaGT

Of een Prius+?

Klopt, maar ze zijn wel een stukkie goedkoper. smiling smiley

Kan me goed voorstellen als zonnepanelen hebt en daardoor overcapaciteit, dat je dat graag in de tank van de auto stopt. De Prius plug in 3e en 4e generatie ook ruimer dan een golf.
Dank voor de reacties, insteek is inderdaad om gebruik te maken van mijn overcapaciteit. Op dit moment staat de passat en de outlander hoog op mijn lijst, ook kijk ik met een schuin oog naar KIA en Huyndai, weet iemand hoe het zit met de betrouwbaarheid van deze merken? japanners heb ik een goed gevoel bij ik heb een aantal Honda's gereden maar Koreaans is volstrekt nieuw voor mij.
Hyundai en KIA zijn gewoon topmerken.

En sterker nog; ik vind de modellen van de laatste jaren (tenminste de KIA modellen waar ik wat ervaring mee heb) doorgaans van binnen een heel stuk fraaier / hoogwaardiger afgewerkt dan toyota en ook dan de outlander. En ik weet niet of je al eens in de outlander hebt gereden, ik vond het en draak van een auto. Ik begrijp dat mensen er destijds voor kozen omwille van de bijtelling. Eenmaal op benzine gaat zo'n ding aardig brandstof verbruiken, dat doen andere PHEV modllen toch een stuk beter. Maar qua rijden doen de KIA's het ook gewoon top. Nu staan daar ook veel mannen aan de top vanuit audi / mercedes en nog wel wat andere merken en worden sommige KIA's ook gewoon in duitsland ontwikkeld. Dat zal het e.e..a ook verklaren. Daarnaast geeft KIA ook gewoon 7 jaar garantie (tot 150.000 km dacht ik).

DEZE zit je nog 5 jaar in de fabrieksgarantie.
Ik ben ook erg te spreken over de huidige koers van Kia.

De e-Niro vond ik zeker ook voor de prijs heel erg mooi in elkaar zitten en hij reed echt super fijn!
de Oudlander is een echt een museum stuk vergeleken met de Hyundai en de Kia.

Met de Oudlander tank jij psychologisch lekker goedkoop thuis, maar je moet dan niet verder dan 20 km van je werk wonen en dan op je werk ook weer laden.

Hyundai geeft 5 jaar fabrieksgarantie en dan zit er geen maximaal km aan vast.
geen ochtendmens
misschien een toyota

Over antiek gesproken...
Mijn gevoel is dat de hybrid van een non-Toyota is nog niet goed getesten.
SeatIbizaLover

zelf ook aan het adviseren geslagen zie ik, is nog wel voor verbetering vatbaar , maar ja dat roepen anderen hier ook al jaren tegen mij. Maar welkom bij de club.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-10-2020 23:08 door Auto encyclopedie.
Auto encyclopedie
SeatIbizaLover

zelf ook aan het adviseren geslagen zie ik, is nog wel voor verbetering vatbaar , maar ja dat roepen anderen hier ook al jaren tegen mij. Maar welkom bij de club.

Ik heb gelezen dat Toyota blijft nog met hybride (non plugin) tot ten minsten 2025 zonder het snel springen naar vol-electrisch, en Toyota heeft hybride gedaan sinds al lang, 10-15 jaar ?

Tegelijkertijd andere merken hebben sinds heel korte hybride gedaan, en ze zijn meteen aan het springen naar vol-electrisch.

maar jou gevoel heeft de topicstarter niet zoveel aan.

Bovendien; het staat vast dat toyota goede hybridemodellen maakt, maar ook van een ander merk lijken het ook prima te doen zonder problemen. Ik hoor of lees amper gekke dingen.

Bovendien; De topicstarter wil stroom van zijn zonnepanelen in de auto stoppen. Dan zit je vast aan een EV of PHEV Daar heeft toyota weinig ervaring mee.
SeatIbizaLover

Ik heb gelezen dat Toyota blijft nog met hybride (non plugin) tot ten minsten 2025 zonder het snel springen naar vol-electrisch, en Toyota heeft hybride gedaan sinds al lang, 10-15 jaar ?

Tegelijkertijd andere merken hebben sinds heel korte hybride gedaan, en ze zijn meteen aan het springen naar vol-electrisch.

Heel lang inderdaad.

Verder! Tuurlijk springen die naar elektrisch. Al dat gezeur met een extra verbrandingsmotor en weet ik veel wat een verspilling! Elektrisch rijden is veel fijner dan iets met een verbrandingsmotor. Stiller, sneller, schoner, sportiever en als klap op de vuurpijl.....NOOIT MEER TANKEN! Ik zie (buiten een auto met een performance verbrandingsmotor) weinig tot geen reden om geen elektrisch te overwegen. Ze zijn er zeker.....maar het worden er echt rap minder.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-10-2020 09:30 door Nico GTR.

Oh das extreem goed getest hoor waarde vriend. Ze bouwen die techniek al sinds 1999 in veel verschillende vormen in allerlei modellen. Als dat niet betrouwbaar was geweest dan waren ze echt niet de grootste autofabrikant ter wereld.

volgens mij bedoeld hij dat hij toyota wel vertrouwd maar alle andere merken met hybride techniek niet.
AsconaGT

Oh das extreem goed getest hoor waarde vriend. Ze bouwen die techniek al sinds 1999 in veel verschillende vormen in allerlei modellen. Als dat niet betrouwbaar was geweest dan waren ze echt niet de grootste autofabrikant ter wereld.

volgens mij bedoeld hij dat hij toyota wel vertrouwd maar alle andere merken met hybride techniek niet.

Jaah ik zag het inderdaad tongue sticking out smiley Had mijn 4e kopje koffie nog niet op.
Nico GTR

Verder! Tuurlijk springen die naar elektrisch. Al dat gezeur met een extra verbrandingsmotor en weet ik veel wat een verspilling! Elektrisch rijden is veel fijner dan iets met een verbrandingsmotor. Stiller, sneller, schoner, sportiever en als klap op de vuurpijl.....NOOIT MEER TANKEN! Ik zie (buiten een auto met een performance verbrandingsmotor) weinig tot geen reden om geen elektrisch te overwegen. Ze zijn er zeker.....maar het worden er echt rap minder.

En dit springen naar electrisch maakt alle hybride merken van alle automerken beschadig.

Toyota hybride is het minste beschadig want ze hebben nog een massieve markt in de ontwikkelingslanden. Dit maakt hun prijs lage en hun techniek betrouwbaar vanaf nu tot 2026.

Voor alle andere merken's hybride versies: een massale afschrijving t/m 2026 van de huidige producten.

En dit springen naar electrisch maakt alle hybride merken van alle automerken beschadig.

gewone benzine motoren misschien nog wel meer, immers hybride modellen kun je tenminste nog deels elektrisch rijden of heel zuinig op benzine.

Naarmate ze goedkoper worden zijn er steeds minder redenen te verzinnen om nog op benzine te rijden zoals Nico hierboven al aangeeft. Dit zal een geleidelijk proces zijn die inmiddels aardig in gang is gezet. Het zal namelijk niet gebeuren dat plots EV auto's heel goedkoop worden en niemand meer op benzine wil rijden.

Toyota hybride is het minste beschadig want ze hebben nog een massieve markt in de ontwikkelingslanden. Dit maakt hun prijs lage en hun techniek betrouwbaar vanaf nu tot 2026.

Geen idee wat je precies wil zeggen, maar in ontwikkelingslanden hebben vrijwel niemand geen geld voor een auto, en zo wel, dan willen ze best toyota maar geen voorkeur voor hybride maar liever een simpele auto zonder complexe techniek en eventueel goed op onverharde wegen presteert.

Voor alle andere merken's hybride versies: een massale afschrijving t/m 2026 van de huidige producten.

waarom massale afschrijving? Dat is nergens op gebaseerd, puur jou gevoel.. Ja het gaat afschrijven, maar naarmate de acceptatie van hybride steeds groter word onder mensen (en belastingen en benzineprijzen stijgen) en het aanbod minder, zullen ze misschien wel interessanter blijven dan gewone benzine auto's met een hoger brandstofverbruik dan hybride.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-10-2020 11:41 door AsconaGT.
Toyota is zeker op mijn lijst verschenen echter begrijp ik niet dat hier geen stekker model voor te krijgen is behalve de voor mij niet zo aantrekkelijke Prius.
Hetzelfde geldt overigens ook voor het merk Honda. Erg jammer want deze merken liggen bij mij erg hoog als het gaat om kwaliteit en betrouwbaarheid.
Afijn op mijn lijst heb ik inmiddels ook de BMW 225XE gezet. Niet de meest aantrekkelijke BMW maar wel een mooi alternatief. De Outlander heb ik inmiddels van de lijst gehaald net iets te groot, te zwaar en enigszins gedateerd.

Afijn op mijn lijst heb ik inmiddels ook de BMW 225XE gezet.

Die heeft mijn zwager een paar maand gehad. Wel eens mee gereden. Ondanks ik sceptisch was reed dit ook gewoon heel erg goed! En ook bloedsnel als je het vermogen aan gaat spraken. Elektromotor zit op de achteras, dus soort van vierwielaandrijving. Maar net als de meeste PHEV modellen is de actieradius puur op EV natuurlijk erg klein.
Costa 1751151
Afijn op mijn lijst heb ik inmiddels ook de BMW 225XE gezet. Niet de meest aantrekkelijke BMW maar wel een mooi alternatief. De Outlander heb ik inmiddels van de lijst gehaald net iets te groot, te zwaar en enigszins gedateerd.
Je levert wel flink wat kofferbak in, al blijft er nog 400liter over. De active router is ook niet de beste gebouwde BMW.
AsconaGT

gewone benzine motoren misschien nog wel meer, immers hybride modellen kun je tenminste nog deels elektrisch rijden of heel zuinig op benzine.

Naarmate ze goedkoper worden zijn er steeds minder redenen te verzinnen om nog op benzine te rijden zoals Nico hierboven al aangeeft. Dit zal een geleidelijk proces zijn die inmiddels aardig in gang is gezet. Het zal namelijk niet gebeuren dat plots EV auto's heel goedkoop worden en niemand meer op benzine wil rijden.

Ik denk aan het onderhouden.
Het aantal ICE (internal combustion engine) auto's op het weg, in 2022, in vergelijking met hybride, is 10:1 of 20:1 denk ik ?
Dit is ook de ratio van aantal garages die goed een beurt kan doen van ICE in vergelijking met hybride.

Als ik in 2022 een (tweedehand) hybride auto wil kopen, ben ik bang dat het onderhouden en het vervangen van onderdelen van mijn auto moeilijk en kostbaar is.
Dit maakt de prijs van tweedehand hybride dalen, denk ik.

waarom massale afschrijving? Dat is nergens op gebaseerd, puur jou gevoel.. Ja het gaat afschrijven, maar naarmate de acceptatie van hybride steeds groter word onder mensen (en belastingen en benzineprijzen stijgen) en het aanbod minder, zullen ze misschien wel interessanter blijven dan gewone benzine auto's met een hoger brandstofverbruik dan hybride.[/quote]

Zie mijn punt boven, en ik denk benzine/diesel brandstof wordt goedkoper, of ten minste niet duurder dan nu (1.4 Euro benzine, 1.1 euro diesel)

Puur gevoel van mij, niet zo veel gelezen. Graag correctie als het nodig is
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.