Welke kleur?

Gepost door Dirk 6999387 
Welke kleur?
24-10-2020 22:53
Hallo,

Op de tweedehandsmarkt vind ik mijn droomauto het meest in slechts 1 kleur. Zwart.

Nu vind ik zwart op zich best mooi op een auto....zolang het de mijne maar niet is.
Ik heb vroeger altijd horen zeggen dat je op zwart àlles ziet.
Of 'een zwarte auto is nooit proper'.

Ik ben zelf iemand die houd van een mooi blinkende auto. Ik poets mijn wagen toch bijna wekelijks zelf.
En nu vroeg ik me af, moet ik nog steeds bang zijn voor zwart?

Bijvoorbeeld: Deep black pearl metallic.

Welk gevoel hebben jullie hier bij?
Alvast bedankt voor de reactie's.
Re: Welke kleur?
24-10-2020 23:48
Als je houdt van poetsen is zwart juist de beste kleur om te hebben, de enige kleur die je écht op kunt poetsen tot een spiegel. De mensen die zeggen dat een zwarte auto altijd vies is zijn dezelfde mensen die 3 keer per jaar hun auto door de wasstraat halen.
Interessevraagje: Gaat het om een zeldzame auto? Is het het overwegen waard om in Duitsland of België te kijken naar een geschikt exemplaar in een andere kleur?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-10-2020 00:05 door Jay DoubleYou.
25-10-2020 00:55
25-10-2020 01:07
Ik vind zwart verschrikkelijk. Swirls/krassen zie je er extreem snel op, oneffenheden (omdat iemand een deur tegen jouw geparkeerde vehikel smijt) zie je ook te snel en een uur na het wassen is ie weer vies.
Ik heb diverse zwarte auto's gehad (en heb er nu ook 1) maar die vele lichte krasjes stoor ik me enorm aan.

Zwart vind ik wel beter dan wit. Bij wit blijf je altijd van alles zien (hardnekkig vuil zoals vliegen op de voorbumper) , zwart ziet er schoon uit na het wassen.

De beste kleur als je van een schone auto houdt is donkergrijs. Dan weet je pas wanneer het tijd is om te gaan wassen als je velgen zwart uit beginnen te slaan want je ziet 't vuil eigenlijk alleen maar op de ramen en wielen en verder nergens.
25-10-2020 02:00
Nog los van dat zwart een vrij besmettelijke kleur is waar je alles (vuil/krasjes) heel goed op ziet vind ik zwart en andere bijna zwart tinten een fantasieloze en doodsaaie kleur die veel afbreuk doet aan het lijnenspel van de auto... op afstand wordt het geheel visueel gezien al vrij snel 1 grote inktvlek op wielen met als enigste opvallende detail die strak gele NL-kentekenplaat die de meesten juist zo lelijk vinden.
Ik vind zwart eigenlijk alleen maar een geschikte kleur als achtergrond: elke reclameboodschap of bedrijfslogo wat je op een zwarte auto plakt valt heel goed op.
25-10-2020 04:18
Eens met Muddy Bandit. Zwart is gewoon een domper op de vormen. Het enige wat je visueel dan nog hebt zijn de (inmiddels wat oubollige) chroomlijsten.
De uitvoering met zwarte velgen is dan helemáál treurig.
Het gevaarlijke is dat metallic zwart er onder omstandigheden (zoals de professionele foto) er wel redelijk uit kan zien.
25-10-2020 08:05
Ik zeg altijd smaken verschillen.
Heb nu zelf mijn eerste zwarte auto maar zeg zelf echt nooit meer.

Je blijft er mee poetsen en je ziet echt elk klein krasje en daar baal ik giga van.
Maar aan de andere kant blijft een zwarte auto van een afstand wel echt top.

Zoals in de openingspost hou je van poetsen dus dan is de keus toch makkelijk
25-10-2020 08:06
Ik ben het eens met 2 bovenstaande posters. Een huidige zwarte Astra station vind ik wel het dieptepunt. Al moet je tegenwoordig goed oppassen wat je zegt, ik hou niet zo van donkere kleuren al vind ik donkerblauw of donkerpaars of (bordeau) rood nog wel mooi staan.
25-10-2020 08:11
Zwart, wit en grijs zijn de meest verkochte kleuren.
Op één gemiddelde parkeerplaats is dat goed te zien.
Jammer, kennelijk zijn Nederlandse bang dat hun auto opvalt tussen de rest van de auto's.
Ik hou meer van kleur.
25-10-2020 09:05
MX6
Jammer, kennelijk zijn Nederlandse bang dat hun auto opvalt tussen de rest van de auto's.
Ik hou meer van kleur.

Alle tinten grijs, op zilver na, vind ik doodsaai. Dan liever zwart of wit.
Onze T-Roc is knal blauw.
25-10-2020 09:24
Zwart vind ik een vreselijke kleur. De enige kleur die ik nooit meer zou kopen.
Al staan de donkere grijstinten ook in dat rijtje. Zo saai.
Ik rij graag een glimmend schone auto maar dat ie bij een iets donkerdere kleur toch wel lastig. Eén keer na een regenbui rijden en hij ziet er niet meer uit.
25-10-2020 09:27
Hier in Nederland (over kleuren gesproken) wil iedereen juist aan de binnenkant zwart (lees interieur )
In Amerika geven ze dit in advertentie extra aan (van zwart interieur) omdat het standaard, minder luxe en dus minder mooi is goedkoper dus.
Hier in Nl zeggen we bij een licht interieur van "het is zo besmettelijk" en word snel vies.
Zelf heb ik nog nooit in mijn vieze goed in een auto gereden omdat ik daar een hekel aan heb.

Mijn vorige drie auto's en mijn huidige hadden een bruin, en cognac kleurig interieur, prachtig het straalt rust en luxe uit.
Vooral volvo en bmw hebben prachtige interieur kleuren.

Helaas kan je op maar weinig sites de interieur kleur kiezen.
Als het dan al naar mn zin is zijn het de toch wat luxere merken, en dat zegt dan weer genoeg lijkt mij
25-10-2020 10:31
MX6
Ik hou meer van kleur.
Ik hou ook van kleur maar als occasionkoper ben je helaas afhankelijk van wat de leaserijders destijds hebben aangevinkt bij het bestellen van hun nieuwe auto ('en je denkt toch niet dat ik 10 euro per maand meer ga betalen voor een blauwe auto?')
25-10-2020 12:41
Blijft allemaal heel persoonlijk natuurlijk, maar ik vind juist (nacht) donkerblauw of zwart de enige mooie kleuren voor elk model of auto.
Grijstinten vind ik persoonlijk echt doodsaai; het glimt niet, zoals zwart, maar het kleurt ook niet. En ik vind juist dat het lijnenspel van een auto compleet wegvalt bij grijs en niet bij zwart. Dus ik deel de mening van een aantal reaguurders daarover dus niet.

Wit vind ik afgrijselijk en volgens mij zie je daar echt alles op.

Tja, kijk onderweg en op parkeerplaatsen e.d veel auto’s, maar ik vind veel kleuren blauw, rood, geel, groen, etc gewoon net niet. Helemaal als dan de wielkasten ook nog, met name bij SUV’s, zo’n zwart/grijze rand om de wielkasten hebben...

Tuurlijk zijn er uitzonderingen: Jaguar XJ series in British racing green bijvoorbeeld of een rode Ferrari....

En zwart en krasjes is idd wat duidelijker zichtbaar, maar het is mij 100% meegevallen en ga zeker weer voor zwart.

.
25-10-2020 13:19
Stif
Hier in Nederland (over kleuren gesproken) wil iedereen juist aan de binnenkant zwart (lees interieur )
In Amerika geven ze dit in advertentie extra aan (van zwart interieur) omdat het standaard, minder luxe en dus minder mooi is goedkoper dus.
Hier in Nl zeggen we bij een licht interieur van "het is zo besmettelijk" en word snel vies.
Zelf heb ik nog nooit in mijn vieze goed in een auto gereden omdat ik daar een hekel aan heb.

In tegenstelling tot de buitenkant van de auto houd ik juist wel van een zwart of donker interieur, met name van een zwart dashboard.
Een donker interieur geeft mij tijdens het rijden toch wat meer rust aan de ogen doordat vele optische details daarin gewoon wegvallen, en in de donkere uurtjes vind ik het ook best prettig als de lichtreflectie van dashboardverlichting, tegenliggers en straatverlichting op het interieur geabsorbeerd wordt i.p.v. gereflecteerd.
25-10-2020 15:36
In de praktijk zie je op zilvergrijs en beige het minste vuil en krasjes is mijn ervaring. Op zwart en donkerblauw zie je dit veel eerder.

Bij wit zie je niet snel stof en krasjes, wel vallen vliegjes en regen strepen eerder op.

Zelf vind ik het wel leuk om wat kleur aan het wagenpark toe te voegen. Bij een gebruikte auto kijk ik meer of het gewoon een goede auto is
25-10-2020 15:51
Bobslee
('en je denkt toch niet dat ik 10 euro per maand meer ga betalen voor een blauwe auto?')
Dat is best onzin. Metallic lak kost voor elke kleur hetzelfde, en zwart metallic wordt héél vaak aangevinkt terwijl je voor hetzelfde geldt een veel mooiere kleur kan hebben.
25-10-2020 17:43
Barri
Bobslee
('en je denkt toch niet dat ik 10 euro per maand meer ga betalen voor een blauwe auto?')
Dat is best onzin. Metallic lak kost voor elke kleur hetzelfde, en zwart metallic wordt héél vaak aangevinkt terwijl je voor hetzelfde geldt een veel mooiere kleur kan hebben.

Vaak is wit, zwart of grijs in een unilak de 'gratis' lak. Ik zie het helaas om me heen maar al te vaak dat er voor de goedkoopste optie wordt gekozen.

Des te leuker vind ik dat PSA de gratis lakken opvallend van kleur maakt (geel bij de 208 en oranje bij de Corsa bijvoorbeeld). Die zie ik ook al geregeld rijden.
25-10-2020 23:46
Ik heb zelf een Renault Clio gehad in Metallic zwart. Gelukkig ben ik daar nu vanaf want wat werd ik gek van alle krasjes en oneffenheden. Ik neem NOOIT meer een zwarte auto.

Begrijp me niet verkeerd, het zag er prachtig uit met al het chrome en de LMV zeker als het had geregend en de druppels er nog op lagen.

Maar nee, geen zwart meer. Eerder Nardo Grey of Midnight Blue
26-10-2020 09:02
Zwart zie je alles op, maar als poetser is het wel een eervolle kleur. Als het mooi glimt, zie je dat ook thumbs up

Wit vind ik bij de meeste modellen niks en oogt ook snel smoezelig. donkergrijs is de perfecte kleur voor mensen die niet van poetsen houden. Vuil zie je niet snel maar als je het poetst springt het er ook zeker niet uit.

Dat laatste heb ik op mijn occasion. Alles klopte; prijs, opties, garage, maar die kleur?.... Ik heb het voor lief genomen maar soms baal ik wel als ik dan een fraaie blauwe kleur zie op marktplaats. Al had ik dan andere concessies moeten doen. Ik kijk soms wel eens met een schuin oog naar wrappen, maar of het mij dat waard is?
26-10-2020 22:19
Ik heb 6 jaar een zwarte gehad. Was er vooraf wel huiverig voor, maar het viel me uiteindelijk 100% mee. Tuurlijk zie je krasjes wat sneller, maar na 6 jaar iedere werkdag in de binnenstad van Utrecht zat er nog amper wat op.
Nu heb ik een zilvergrijze. Niet mijn eerste keus voor de 308, maar de rest van de auto was wel veel beter/mooier dan de andere die ik daarvoor bekeken had.
30-10-2020 19:45
Jay DoubleYou
Interessevraagje: Gaat het om een zeldzame auto? Is het het overwegen waard om in Duitsland of België te kijken naar een geschikt exemplaar in een andere kleur?

Niet meteen een zeldzame auto.
Maar zelfs in Duitsland vind ik de meeste exemplaren in het zwart....
30-10-2020 19:58
Zoveel kleuren, zoveel smaken...

Ik poets mijn wagen elke week en mijn vorige twee wagens waren wit. Mijn huidige auto en die van mijn partner zijn allebei donker grijs (mineral grau).
En na een paar dagen zie je hier ook stof op liggen en na een regenbui is het stof ook duidelijk zichtbaar. Ik vermoed dat dit eigen is aan donkere kleuren.
Of het nu zwart, donker blauw of donker grijs is.

Maar, ik denk wel dat je meer krasjes ziet op zwart. Bij de zoektocht naar een tweedehands autootje voor de plusdochter hebben we een aantal zwarte gezien.
En het verschil in krassen met een andere kleur is toch nefast.
Ik lees in jullie posts toch een bevestiging van mijn vermoeden.

Bedankt in ieder geval voor jullie input.
Ik vrees dat ik nog eens goed moet nadenken.
Eventueel nog even wachten tot er toch een zeldzame witte raaf te koop komt. Waarmee ik zeker niet gezegd wil hebben dat hij 'wit' moet zijn :-)
02-11-2020 09:02
Als het je droomauto is, kun je 'm met een wrap echt helemaal naar jouw droom maken. En dan is zwart de beste ondergrond.
Dirk 6999387
Eventueel nog even wachten tot er toch een zeldzame witte raaf te koop komt. Waarmee ik zeker niet gezegd wil hebben dat hij 'wit' moet zijn :-)

Wilde de grap al maken bij het lezen van dit stukje, maar had de laatste zin niet goed gelezen. big smile smiley Ben benieuwd om wat voor auto het gaat, maar dat zien we waarschijnlijk dan wel tzt in dit topic.
02-11-2020 11:51
Ik ben ook wel benieuwd welke auto je op het oog hebt, wellicht kunnen we helpen zoeken?
Zwart kan een prima kleur zijn voor een auto, maar ik vind persoonlijk dat het wel per model verschilt. Sommige modellen hebben een fris kleurtje nodig, anderen juist niet. Voor wat betreft het schoonmaken, tja. Ik zou mede om die reden niet snel een witte auto kopen, maar zwart was voor mij nooit een punt. Ligt er ook een beetje aan hoe je er zelf in staat. Als die auto er altijd piekfijn bij moet staan, dan heb je er wat meer werk mee natuurlijk (al maakt de kleur dan eigenlijk niet meer uit). Ik ben zelf geen fanatieke autopoetser, ik heb daar niet direct hobby aan. Maar mijn zwarte Ibiza stond er altijd wel 'ok' bij vond ik. Ook als'ie niet brandschoon was.
02-11-2020 12:37
Persoonlijk vind ik zwart erg mooi passen bij de kleur van onze Clubman. Ook ik had twijfels, maar met dat blauw leren interieur is het gewoon super chique.
Ik heb daarom een foam kanon aangeschaft om de auto weer perfect schoon te krijgen zonder swirls ( !! ).
Het is ook nog eens heel gaaf om te doen. Auto in het schuim zetten, laten intrekken en dan met een zachte handschoen wassen ( inmasseren zou ik het noemen :-) ). Daarna weer afspuiten en met een speciale droogdoek afnemen. Dan is hij in principe al klaar, maar eens in de zoveel tijd spuit ik er een keramische was op en na het afspuiten hoef je hem bijna niet droog te maken, want de druppels glijden er perfect af ! En dan is het resultaat echt super !
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.