Nieuwe leaseauto: elektrisch (nog dit jaar), of laten zitten.

Gepost door Hil81 
Goedendag,

Ik mag een nieuwe leaseauto uitzoeken (loopt af eind januari), en ik twijfel een beetje. Momenteel rij ik een octavia 1.6 TDI DSG met 22% bijtelling.
Ik twijfel of ik voor het eerst elektrisch zou gaan rijden. Ik maak me ook zorgen over dingen. Sn
Ik zou nog dit jaar een elektrische auto geleverd kunnen krijgen, hoewel de keuze ietwat beperkt is.
Wat nu nog mogelijk is: Tesla Model 3, Kia E Niro, VW ID.3.
De VW valt direct af, veel te klein en niet fraai (naar mijn smaak dan he).

Qua wensenlijst is het niet enorm lang. Elektrisch dit jaar zou mooi zijn ivm de kosten. Daarnaast zou ik graag ruimte genoeg hebben (ivm gezin), en een trekhaak is een grote voorkeur ivm veel gebruik van aanhanger.

Eerst was ik erg enthousiast over de KIA E Niro. Ruim genoeg, prima actieradius, leverbaar dit jaar. Maar die kan wel een trekhaak hebben, maar alleen om een fiets te tillen... Dus dat houdt dan op.
Tesla 3 is wel leverbaar, maar het voordeel van dit jaar bestellen loopt door de cataloguswaarde hard terug.

Dus dan wordt het volgend jaar ben ik bang, maar dan is de vraag heeft elektrisch dan nog wel zin, per 1 januari stijgt de bijtelling van van 8 - 12% en daalt de grens van 45 naar 40k. Skoda ENYAQ is wel erg fraai dan.
Hoewel het verschil in bijtelling dat bijna verwaarloosbaar wordt tov van een gewone brandstof motor. Dan denk ik bv aan de nieuwe octavia, Tiguan Allspace, Volvo V60, VW Passat....

Mijn budget is aan aanschafwaarde: Brandstof 40k, elektrisch, 45-50k.

Kan iemand me helpen meedenken, of iets op m'n bord leggen waar ik absoluut aan moet denken. Bijvoorbeeld, is het elektrisch rijden iets waar ik offers voor moet brengen? Of ga ik beter gewoon voor de auto die ik wil, dan maar niet elektrisch.

Bedankt voor het meedenken alvast!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-10-2020 20:04 door Hil81.
ID.3 te klein? De kofferbak dan, want verder is ie ruimer dan je Octavia.
Ik zou voor een Enyaq gaan.
Hil81
Dus dan wordt het volgend jaar ben ik bang, maar dan is de vraag heeft elektrisch dan nog wel zin, per 1 januari stijgt de bijtelling van van 8 - 12% en daalt de grens van 45 naar 40k. Skoda ENYAQ is wel erg fraai dan.
Hoewel het verschil in bijtelling dat bijna verwaarloosbaar wordt tov van een gewone brandstof motor. Dan denk ik bv aan de nieuwe octavia, Tiguan Allspace, Volvo V60, VW Passat....

Ik mis nog één belangrijk punt. Hoeveel kilometer per jaar rij je?

Mijn buurman heeft, tot aankomend weekend, nog een Octavia 2.0 TDI DSG en heeft ook heel lang getwijfeld. Ook de EnYac sterk overwogen, maar met 60k/jaar is dat qua laden net even te spannend en teveel plannen. Uiteindelijk is hij nu voor een Karoq 1.5 TSI DSG Sportline gegaan. Ik meen 7 tientjes duurder in de bijtelling dan de Enyaq, maar geen 'gedoe' met stekkeren. Als hij 30k/jaar zou rijden, had hij het wel gedaan vermoed ik.

Ik moet nog tot 02-2022/2023 met mijn huidige benzinestoker, maar overweeg ook EV t.z.t. mits het nog aantrekkelijk is in de bijtelling. Alleen even kijken hoe ik de caravan de bulten over krijg grinning smiley.

Als ik jouw situatie zo hoor, én je niet al te veel km's per jaar rijdt (wie doet dat tegenwoordig nog eigenlijk grinning smiley ), dan zou ik ook zeker de Enyaq serieus overwegen. Prachtig model.
Ik reed tot voor Corona ook zo'n 55.000 km per jaar. Maar ik vraag me inderdaad zeer sterk af of we daar ooit nog naar toe gaan. Maar met die 55k per jaar had ik elektrisch eigenlijk niet echt overwogen denk ik.

De Tesla 3 blijft in mijn hoofd zitten, maar ik vraag me af of ik de ruimte te erg ga missen. Daarnaast is het verschil in bijtelling al hard aan het teruglopen ivm de 60k aanschaf van de tesla.
Je schrijft dat het budget voor een brandstofauto 40.000,= euro is en je denkt aan een Tiguan Allspace.
Maar die begint pas bij ruim 43.000,= euro, dus dat zal dan zeker niet lukken.
En dan de Passat, alleen in de meest simpele benzine uitvoering, zonder enige extra's en zonder metallic kleurtje zit je nog onder de 40.000,= euro, met een kleinigheid er bij kom je dan ook al over de grens heen.
Dus die beide voorgestelde auto's zal binnen het genoemde budget wel niet lukken, ik denk toch dat je naar iets kleiners of een ander merk zult moeten kijken.
Elektrisch kan erg vervelend worden als je veel rijdt. Dit is erg afhankelijk: een vertegenwoordiger die 2 klanten met 300km per dag rijdt met eigen oprit en veelal op kantoorterrein komt heeft minder problemen dan iemand die soms 300km moet rijden naar een industriële of agrarische locatie en op 6 hoog woont.
V0RQ
Elektrisch kan erg vervelend worden als je veel rijdt. Dit is erg afhankelijk: een vertegenwoordiger die 2 klanten met 300km per dag rijdt met eigen oprit en veelal op kantoorterrein komt heeft minder problemen dan iemand die soms 300km moet rijden naar een industriële of agrarische locatie en op 6 hoog woont.

Wat een kant en klare onzin zit je uit te kramen. Je bent als werknemer verplicht om iedere 2 uur te stoppen, zou je een Model 3 long range pakken zou je met een volle accu een flinke reis door NL moeten maken om hem half leeg te krijgen. Verder rij je nooit direct door, je parkeert, prikt hem even aan en je gaat naar je afspraak. Je komt bij je auto terug en je hebt zo 200km rijbereik erbij.
V0RQ
Ik woon 3 hoog met 3 laadpalen op loopafstand. Er is vrijwel altijd een aansluiting vrij. Als je 300 km naar de klant rijd en daarna weer terug kan je mooi tussendoor eten. Dat moet tenslotte ook. Voldoende rijbereik is zo aangevuld.
Als je gewoon een brandstof auto mag ga je toch niet elektrisch overwegen behalve voor de bijtelling....

4 collega's met een model 3. Allemaal tevreden over de auto, maar wat een gedoe met dat laden zeg. 2 laadpalen op het werk. Regelmatig discussie over wie er kan laden.
2 willen er niet mee op vakantie vanwege actieradius.
1 heeft een trekhaak, maar zegt dat het bereik sterk afneemt met een aanhanger met motor er achter.
308HDI
Als je gewoon een brandstof auto mag ga je toch niet elektrisch overwegen behalve voor de bijtelling....

4 collega's met een model 3. Allemaal tevreden over de auto, maar wat een gedoe met dat laden zeg. 2 laadpalen op het werk. Regelmatig discussie over wie er kan laden.
1 heeft een trekhaak, maar zegt dat het bereik sterk afneemt met een aanhanger met motor er achter.
Ik dus wel. Heb nu een elektrische privé. Je kan het ook omdraaien: je wilt toch niet serieus nog een auto op brandstof als je elektrisch kan? De discussie over laden snap ik echt niet. Zo'n model 3 heeft een behoorlijke actieradius en hoeft niet altijd op het werk opgeladen te worden. De infrastructuur is zo goed geregeld hier in Nederland dat bijna op elke hoek wel een laadpaal is en vaak ook nog beschikbaar. Je hoeft nooit meer brandstof te tanken en... een e-auto rijdt zoveel beter.
308HDI

Ha, dit zijn niet per se heel sterke argumenten. Als je vier collega's met een Model 3 hebt, waarom heeft de werkgever dan nog maar 2 laadpalen? Dat is niet anders dan wanneer je 20 collega's met een auto hebt en de collega's klagen dat er maar 16 parkeerplekken zijn.
Dan over de trekhaak: ja, hè hè, wat denk je hoe dat gaat met een auto op fossiele brandstof? Je sleept een hoop extra gewicht mee en aerodynamisch is het een drama. Nogal wiedes dat de actieradius terugvalt.

Wat je ook van elektrisch rijden vindt, deze 'contra-argumenten' vind ik niet bepaald sterk. smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.