BMW 520d 2008 kopen of zo laten?

Gepost door Vova 3081986 
Geachte forumlezers

Ik heb na mijn zoektocht naar een 3 serie e9x, besloten dat deze toch te klein is en niet zo comfortabel voor mijn, bijna 2 meter, lengte.

Daarom ben ik rond aan het kijken voor een e60-61 5 serie, dat automaat is. Ik ben een exemplaar tegengekomen met 365k km op de teller. Na contact met de koper blijkt deze altijd correct en op tijd onderhouden geweest te zijn, motor werd een kleine 60k km geleden gereviseerd. Rijdt goed, automaat is ook in orde. Kortom, een mooie eerste auto dat perfect binnen mijn budget en eisen past.

Het enige wat mij toch angst aanjaagt is de grote kilometerstand. Voor mij maakt het niet uit of het nu 200 of 360 duizend km is, een wagen van 200 kan even goed veel kosten hebben zoals deze, maar wat zeggen de autokenners?,

- Is het verstandiger/veiliger om een goedkoper exemplaar te kopen met hoge km en goede onderhoud, of toch beter om eentje met lagere km en binnen de marktwaarde?

Ik ben zeker van plan om er nog 3-5 jaar mee te rijden, wat neerkomt op minstens 100 tot 150k km. Als we naar de toekomst toe kijken, waar zouden de reparatiekosten groter zijn? Een wagen die al de 350k getikt heeft, of eentje dat deze nog gaat halen?(bv aankopen met 200k)

Alle mogelijke info is welkom, ik lees alles grondig door om toch geen miskoop te maken smiling smiley

Alvast bedankt



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-10-2020 22:37 door Vova 3081986.
De BMW E60/ E61 was zeker niet de beste BMW ooit gemaakt, ik vind het zelf wel een mooi model. Zwakke punten zijn de electronica, swirlflaps, en het onderhoudsgevoelige onderstel. Goed onderhoud is erg belangrijk, de onderdelen zijn niet goedkoop. Ook wordt er veel gerommeld met import BMW's met kilometerstanden en schades.

Laat de auto keuren, of de auto nog 150.000 mee gaat hangt af van de staat.
Let wel op een slechte E60 kan je veel geld kosten.
Ik heb zelf een E60 530iA uit 2005 met 250 dkm op de klok. Geen probleemloze auto maar rijdt heerlijk. Dit is denk ik een facelift met de N47 motor en 177 pk klopt dat? Mijn collega had er één met bijna 500.000 op de klok en heeft hem toen nog laten tunen naar 200 pk en een hele berg koppel. Ding reedt nog steeds voortreffelijk. De N47 is op zich wel een sterk blok maar de distributieketting is een zwak punt. Deze zit om het erger te maken aan de achterkant van het blok, dus als hij vervangen moet worden is het een dure klus want heel de motor moet uitgebouwd worden. En wat ak2 zegt klopt, het onderstel is gevoelig voor slijtage, sta er niet van te kijken als je kosten gaat krijgen aan draagarmen, schokbrekers, veren etc.

Vraag eens na wat er precies gedaan is tijdens de motorrevisie, als de ketting toen vervangen is (en dat moet haast wel) kun je waarschijnlijk nog een hele poos vooruit met deze auto.

Wat voor interieur zit er trouwens in? Voor de langere medemens kan ik de comfortstoelen van harte aanbevelen, zitten werkelijk subliem thumbs up
Quote
Zadelsnuiver
Ik heb zelf een E60 530iA uit 2005 met 250 dkm op de klok. Geen probleemloze auto maar rijdt heerlijk. Dit is denk ik een facelift met de N47 motor en 177 pk klopt dat? Mijn collega had er één met bijna 500.000 op de klok en heeft hem toen nog laten tunen naar 200 pk en een hele berg koppel. Ding reedt nog steeds voortreffelijk. De N47 is op zich wel een sterk blok maar de distributieketting is een zwak punt. Deze zit om het erger te maken aan de achterkant van het blok, dus als hij vervangen moet worden is het een dure klus want heel de motor moet uitgebouwd worden. En wat ak2 zegt klopt, het onderstel is gevoelig voor slijtage, sta er niet van te kijken als je kosten gaat krijgen aan draagarmen, schokbrekers, veren etc.

Vraag eens na wat er precies gedaan is tijdens de motorrevisie, als de ketting toen vervangen is (en dat moet haast wel) kun je waarschijnlijk nog een hele poos vooruit met deze auto.

Wat voor interieur zit er trouwens in? Voor de langere medemens kan ik de comfortstoelen van harte aanbevelen, zitten werkelijk subliem thumbs up

Merci voor jouw en @ak2 zijn antwoord. Over de ketting heb ik idd al gehoord, het is een gekend probleem. Als de ketting vervangen is, maar het was al een lange tijd geleden, is de kans dan terug groot dat ik deze ook moet vervangen? Of is dit een eenmalige reparatie? Bij de meesten is het ketting vervangen en rijden tot de auto de sloop op kan.

Het is geen Mpack, dus geen sportstoelen maar zeker wel degelijke lederen stoelen met zetelverwarming. Of ik sportstoelen zou inbouwen wordt even twijfelen. Ik heb een 220d gran coupe geleend voor een maandje, deze heeft dan wel sportstoelen en een M pack. Ik moet eerlijk zeggen dat ik na een paar dagen lange ritten er rugpijn van kreeg. Het was ook een vrij kleine en lage auto, mss dat dit de oorzaak ervan is. Maar voor de rest, sportstoelen of niet, denk niet dat ik er mij oncomfortabel bij zal voelen smiling smiley
Het is moeilijk te zeggen hoe lang de ketting nog mee gaat, soms komt er een standaard ketting in, maar er is ook een kans dat er een verbeterde ketting is gemonteerd die langer meegaat. Maar zoals je schrijft is de motor bij 300 dkm gereviseerd, dus zou je er misschien van uit kunnen gaan dat de auto de 600 wel haalt.

Overigens zijn er 3 soorten stoelen: standaard, comfort en sport. De comfortstoelen zijn te herkennen aan het trapeziumvormige uitschuifbare deel voor de zitvlakverlenging én de extra kussentjes op de hoofdsteunen.
Quote
Zadelsnuiver
Het is moeilijk te zeggen hoe lang de ketting nog mee gaat, soms komt er een standaard ketting in, maar er is ook een kans dat er een verbeterde ketting is gemonteerd die langer meegaat. Maar zoals je schrijft is de motor bij 300 dkm gereviseerd, dus zou je er misschien van uit kunnen gaan dat de auto de 600 wel haalt.

Overigens zijn er 3 soorten stoelen: standaard, comfort en sport. De comfortstoelen zijn te herkennen aan het trapeziumvormige uitschuifbare deel voor de zitvlakverlenging én de extra kussentjes op de hoofdsteunen.

Bedankt voor deze technische info. Ik zal dan nog eens wat verduidelijking vragen over wat er vervangen was/zou moeten gebeuren. De eigenaar is geen kenner van auto's dus het zou wss wel zelf uitzoeken worden wat er goed is en wat niet. Als de testrit goed verloopt, ga ik er van uit dat de auto 80% kans geen grote kosten aan gaan zitten. (?)

Zit nu al zelf 10min te kijken naar de fotos, geen idee of dit sportstoelen zijn of niet: [i.ebayimg.com]
[i.ebayimg.com] en achterstoelen(ben je wss niet veel mee): [i.ebayimg.com]
Quote
Vova 3081986
Quote
Zadelsnuiver
Het is moeilijk te zeggen hoe lang de ketting nog mee gaat, soms komt er een standaard ketting in, maar er is ook een kans dat er een verbeterde ketting is gemonteerd die langer meegaat. Maar zoals je schrijft is de motor bij 300 dkm gereviseerd, dus zou je er misschien van uit kunnen gaan dat de auto de 600 wel haalt.

Overigens zijn er 3 soorten stoelen: standaard, comfort en sport. De comfortstoelen zijn te herkennen aan het trapeziumvormige uitschuifbare deel voor de zitvlakverlenging én de extra kussentjes op de hoofdsteunen.

Bedankt voor deze technische info. Ik zal dan nog eens wat verduidelijking vragen over wat er vervangen was/zou moeten gebeuren. De eigenaar is geen kenner van auto's dus het zou wss wel zelf uitzoeken worden wat er goed is en wat niet. Als de testrit goed verloopt, ga ik er van uit dat de auto 80% kans geen grote kosten aan gaan zitten. (?)

Zit nu al zelf 10min te kijken naar de fotos, geen idee of dit sportstoelen zijn of niet: [i.ebayimg.com]
[i.ebayimg.com] en achterstoelen(ben je wss niet veel mee): [i.ebayimg.com]

Nee dit zijn helaas de standaard stoelen.

Hoe die zitten, vast ook goed, weet ik niet, ik heb ook altijd in alle bmw's comfortseats gehad. Die zitten, zoals reeds genoemd heerlijk en optimaal verstelbaar.

Ik zie dat het een touring betreft, heeft deze ook luchtvering ( Electronic demper control) let op de of de auto na een tijdje staan achter niet zakt of scheef staat. Dan moeten de luchtbalgen vervangen worden. Is bij mij door de dealer onder garantie gedaan, maar was meende ik ca 1500 euro per kant.
Quote
BMW 530d M
Quote
Vova 3081986
Quote
Zadelsnuiver
Het is moeilijk te zeggen hoe lang de ketting nog mee gaat, soms komt er een standaard ketting in, maar er is ook een kans dat er een verbeterde ketting is gemonteerd die langer meegaat. Maar zoals je schrijft is de motor bij 300 dkm gereviseerd, dus zou je er misschien van uit kunnen gaan dat de auto de 600 wel haalt.

Overigens zijn er 3 soorten stoelen: standaard, comfort en sport. De comfortstoelen zijn te herkennen aan het trapeziumvormige uitschuifbare deel voor de zitvlakverlenging én de extra kussentjes op de hoofdsteunen.

Bedankt voor deze technische info. Ik zal dan nog eens wat verduidelijking vragen over wat er vervangen was/zou moeten gebeuren. De eigenaar is geen kenner van auto's dus het zou wss wel zelf uitzoeken worden wat er goed is en wat niet. Als de testrit goed verloopt, ga ik er van uit dat de auto 80% kans geen grote kosten aan gaan zitten. (?)

Zit nu al zelf 10min te kijken naar de fotos, geen idee of dit sportstoelen zijn of niet: [i.ebayimg.com]
[i.ebayimg.com] en achterstoelen(ben je wss niet veel mee): [i.ebayimg.com]

Nee dit zijn helaas de standaard stoelen.

Hoe die zitten, vast ook goed, weet ik niet, ik heb ook altijd in alle bmw's comfortseats gehad. Die zitten, zoals reeds genoemd heerlijk en optimaal verstelbaar.

Ik zie dat het een touring betreft, heeft deze ook luchtvering ( Electronic demper control) let op de of de auto na een tijdje staan achter niet zakt of scheef staat. Dan moeten de luchtbalgen vervangen worden. Is bij mij door de dealer onder garantie gedaan, maar was meende ik ca 1500 euro per kant.

Merci, dit noteer ik ook op om te vragen of deze is vervangen geweest.
Maar na wat opzoekwerk hanteert deze site 325 euro per kant, wat neerkomt op 650euro totaal incl arbeidskosten en btw, dus kan ik nog mee leven smiling smiley [www.car-direct.nl]
Quote

Het enige wat mij toch angst aanjaagt is de grote kilometerstand. Voor mij maakt het niet uit of het nu 200 of 360 duizend km is, een wagen van 200 kan even goed veel kosten hebben zoals deze, maar wat zeggen de autokenners?,

een auto met 200.000 kan zomaar meer kosten hebben dan een goed onderhouden exemplaar met 360.000. Dus ja, dat klopt

alles staat en valt met de staat van onderhoud, de beste tip is dan ook en aankoopkeuring. Optisch kan het er allemaal goed uit zien, techniek kan het zomaar een draak zijn.

Mijn zwager heeft een 525d gekocht met aardig wat kilometers zonder aankoopkeuring. Daar is al voor vele duizenden euro's in gegooid om het fatsoenlijk veilig rijdbaar te houden. En nog steeds zie ik allerlei dingen. Je kunt je geld er aardig in kwijt. Met een aankoopkeuring weet je in ieder geval waar je staat. Problemen die hij had was met de automaatbak, olielekkage, speling aandrijflijn, Veel rubbers en andere zaken in onderstel. De E60/E61 is sowieso niet de beste BMW gemaakt. Maar vind je een goed onderhouden exemplaar waar niet op de centen is gelet met onderhoud dan kun je prima nog heel wat kilometers rijden zonder exorbitante kosten met een klein beetje geluk thumbs up

Als je nu een 2008 exemplaar vind en je houd hem netjes kun je hem vaak ook nog prima kwijt over 3 jaar ivm youngtimer regeling.
Wat weet je over de revisie?
Wellicht zit er een nieuwe ketting op.. En misschien nog wel meer randzaken die toen vervangen zijn. Als dat zo is, hoef je weinig 'angst' te hebben.

Probeer boven water te krijgen wat de revisie inhield en eventueel andere repararties en vervangingen.
Stoelen kun je meestal wel wisselen als de standaard stoelen je niet bevallen.
Een dergelijke oude auto is gewoon een gok, het kan nog jaren goed gaan, het kan ook morgen over zijn. Bij een aankoop keuring kan vandaag het nog goed lijken, maar als morgen de turbo kapot gaat, meuk de motor invliegt bijv.
Het ligt ook aan je budget qua onderhoud, heb je nog 2,3 K over voor jaarlijks onderhoud?
Een motor revisie bij 300k? Ik zou wel een checken wat dat inhoud, revisie is een nogal rekbaar begrip.

Om heel eerlijk te zijn had ik geen revisie laten uitvoeren bij een 10 jaar oude auto met 300k.
Quote

Bij een aankoop keuring kan vandaag het nog goed lijken, maar als morgen de turbo kapot gaat, meuk de motor invliegt bijv.

absoluut waar, maar een aankoopkeuring kan wel zaken zien zoals versleten remmen, speling op onderstel, olielekkage, foutmeldingen in het elektrisch systeem, roest, sporing van de auto. Reacties in de aandrijflijn, etc. Kosten zijn vaak iets van 150 euro, wat het met dit type auto absoluut het geld dubbel en dwars waard is.

Garanties heb je niet inderdaad, oude auto met veel km blijft een risico. Een 2000 euro aan jaarlijks onderhoud lijkt mij wel iets om rekening mee te houden als je redelijk wat gaat rijden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-10-2020 11:05 door AsconaGT.
Ik zou het niet doen. Het is mooie techniek en het rijdt super. Als je het zeer makkelijk kan betalen en echt als hobby liever zoiets rijdt als een Kia, ok prima, maar het gaat je gewoon flink geld kosten tenzij je heel veel geluk hebt, zeker boven de 3 ton.

Demping control is weer iets anders als luchtvering, ik weet niet of het altijd samen komt. De balg is niet zo heel duur, 500 ofzo, maar er zit ook nog een regeling en compressor bij die stuk kan. Banden, remmen, accu, verlichting, elektrische kofferbak
Elektrisch klapbare trekhaak, etc etc er zit werkelijk niks voordeligs aan zo'n ding.

De sportstoelen in de 5 zijn heel anders als de 2, comfort stoelen zijn nóg weer anders.
Je krijgt met die leeftijd veel te maken met broos plastic.

Vanaf die leeftijd zijn de gekste onderdelen van plastic gemaakt, en dat klinkt goedkoop maar dat is het niet.
Quote
Vova 3081986
Quote
Zadelsnuiver
Het is moeilijk te zeggen hoe lang de ketting nog mee gaat, soms komt er een standaard ketting in, maar er is ook een kans dat er een verbeterde ketting is gemonteerd die langer meegaat. Maar zoals je schrijft is de motor bij 300 dkm gereviseerd, dus zou je er misschien van uit kunnen gaan dat de auto de 600 wel haalt.

Overigens zijn er 3 soorten stoelen: standaard, comfort en sport. De comfortstoelen zijn te herkennen aan het trapeziumvormige uitschuifbare deel voor de zitvlakverlenging én de extra kussentjes op de hoofdsteunen.

Bedankt voor deze technische info. Ik zal dan nog eens wat verduidelijking vragen over wat er vervangen was/zou moeten gebeuren. De eigenaar is geen kenner van auto's dus het zou wss wel zelf uitzoeken worden wat er goed is en wat niet. Als de testrit goed verloopt, ga ik er van uit dat de auto 80% kans geen grote kosten aan gaan zitten. (?)

Zit nu al zelf 10min te kijken naar de fotos, geen idee of dit sportstoelen zijn of niet: [i.ebayimg.com]
[i.ebayimg.com] en achterstoelen(ben je wss niet veel mee): [i.ebayimg.com]

Ik zou ook even om facturen vragen van de revisie, het kan namelijk ook zijn dat hij je gaat vertellen wat je wil horen. Verder zit er nogal een verschil in wat men verstaat onder revisie. Kop revisie? dynamo revisie? smiling smiley Vooral als een verkoper zegt dat ie er weinig verstand van heeft, wil dat vaak zeggen dat er dingen minder goed zijn aan de auto maar dat hij net doet alsof z'n neus bloedt, hij heeft er immers geen verstand van. Dus laat de auto goed controleren, desnoods zoek je een bmw specialist op of kijk je even waar de auto in onderhoud is geweest en vraag bij hen wat er allemaal met de auto gedaan is.
Quote
ZE50
Quote
Vova 3081986
Quote
Zadelsnuiver
Het is moeilijk te zeggen hoe lang de ketting nog mee gaat, soms komt er een standaard ketting in, maar er is ook een kans dat er een verbeterde ketting is gemonteerd die langer meegaat. Maar zoals je schrijft is de motor bij 300 dkm gereviseerd, dus zou je er misschien van uit kunnen gaan dat de auto de 600 wel haalt.

Overigens zijn er 3 soorten stoelen: standaard, comfort en sport. De comfortstoelen zijn te herkennen aan het trapeziumvormige uitschuifbare deel voor de zitvlakverlenging én de extra kussentjes op de hoofdsteunen.

Bedankt voor deze technische info. Ik zal dan nog eens wat verduidelijking vragen over wat er vervangen was/zou moeten gebeuren. De eigenaar is geen kenner van auto's dus het zou wss wel zelf uitzoeken worden wat er goed is en wat niet. Als de testrit goed verloopt, ga ik er van uit dat de auto 80% kans geen grote kosten aan gaan zitten. (?)

Zit nu al zelf 10min te kijken naar de fotos, geen idee of dit sportstoelen zijn of niet: [i.ebayimg.com]
[i.ebayimg.com] en achterstoelen(ben je wss niet veel mee): [i.ebayimg.com]

Ik zou ook even om facturen vragen van de revisie, het kan namelijk ook zijn dat hij je gaat vertellen wat je wil horen. Verder zit er nogal een verschil in wat men verstaat onder revisie. Kop revisie? dynamo revisie? smiling smiley Vooral als een verkoper zegt dat ie er weinig verstand van heeft, wil dat vaak zeggen dat er dingen minder goed zijn aan de auto maar dat hij net doet alsof z'n neus bloedt, hij heeft er immers geen verstand van. Dus laat de auto goed controleren, desnoods zoek je een bmw specialist op of kijk je even waar de auto in onderhoud is geweest en vraag bij hen wat er allemaal met de auto gedaan is.

Blijkt dat het toch een vergissing is over het geen verstand hebben van een auto. Heb net gevraagd of hij iets van facturen heeft, begint hij me te vertellen dat de revisie zelf had gedaan, ik quoteer: kale revisieblok met nieuwe kettingen en spanners erin gekocht en gemonteerd. Ook oliepomp in de automaat vervangen, dynamische spoeling laten uitvoeren bij tunex in nederland etc. Ook allemaal met fotos. Dit begint me een sus verhaal te lijken. Maar er werd nooit bespaard op herstellingen.

In België gebruiken we een keuring voor verkoop waar de auto wordt gecontroleerd(tweedehandswagens ouder dan 3 jaar - visueel) met een rapport ervan.

Ik begin nu te twijfelen of dit wel een auto is die op langetermijn nog geen grote kosten zou hebben..
Als hij zelf de revisie heeft gedaan dan heb je toch wel enige kennis van de auto.

Hoeft natuurlijk niet erg te zijn. Als zoiets niet goed is gegaan was het al wel mis gegaan waarschijnlijk. Ook als hij met foto's het kan weerleggen is dat prettig. Maar het geeft natuurlijk verder geen garanties. Maar die ga je bij andere ook niet krijgen uiteraard.

Quote

In België gebruiken we een keuring voor verkoop waar de auto wordt gecontroleerd(tweedehandswagens ouder dan 3 jaar - visueel) met een rapport ervan.

In nederland doet de nieuwe eigenaar dat bij eventuele aankoop. Aankoopkeuring. Kost tussen de 150-300 euro en je krijgt een heel goed beeld van de auto. Word ook even met de auto gereden, op de brug gezet, even uitgelezen. En must voor auto's zoals deze dat je weet waar je staat.
Quote
Vova 3081986
...

Ik begin nu te twijfelen of dit wel een auto is die op langetermijn nog geen grote kosten zou hebben..

een 12 jaar oude BMW met bijna 4 ton op de klok heeft gegarandeerd grote kosten binnenkort.
Quote
Gullwing
Quote
Vova 3081986
...

Ik begin nu te twijfelen of dit wel een auto is die op langetermijn nog geen grote kosten zou hebben..

een 12 jaar oude BMW met bijna 4 ton op de klok heeft gegarandeerd grote kosten binnenkort.

Dat hoeft niet. Een Lexus met een ton op de teller kan dat ook geven.

@TS: doe een aankoopkeuring, dan weet je ongeveer hoe en wat. Onvoorziene zaken kun je niet voorspellen. Zoals gezegd: een nieuwe Lexus kan ook kapot...
Reken maar met minimaal 10 cent per kilometer aan onderhoud.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.