Peugeot 208 1,6 vti allure Advies

Gepost door Bart 2865024 
Hallo!

Ik ben zojuist bezig om mijn eerste auto te kopen en dit betreft een Peugeot 208 1,6 vti allure bouwjaar 2014 en heeft 85 duizend km gelopen

Auto is van een goede kennis en is betrouwbaar.
Is altijd dealer onderhouden.

Voordat ik hem koop laat ik hem nog eens keuren door een auto bedrijf op tweedehands aankoop.

Heb een proefrit gemaakt en hij rijd heerlijk!

Nu is mijn vraag hoe betrouwbaar zijn deze 1,6 vti motoren ? Ik heb hier niet zo heel veel verstand van en twijfel toch wel een beetje over evt hoge onderhoudskosten?

En hoe staat de 208 met 1,6 motor in het algemeen bekend ?

Tevens wat doet een grote of kleine beurt meestal in de prijs met dit soort autos ?

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!

Mvg
Het is een groot voordeel als je de historie kent van een auto. In 2014 zijn er een aantal belangrijke updates geweest. De 1.6 VTI heeft geen turbo, die kan dus ook niet stuk.
Belangrijk is dat de auto goed onderhouden is, en dat er netjes mee om is gegaan.
Misschien kun je de auto voor een schappelijke prijs overnemen.

De motor kent wel een paar zwakke punten als gevolg van de constructie. Als ze te weinig belast worden, willen ze nog wel eens vervuilen. Het olieverbruik kan ook hoger zijn/ hoog zijn. De olieschraapveren zijn vrij smal, en kunnen als gevolg van vervuiling minder goed afdichten.

In de eerste bouwjaren hoorde je ook nog wel van een oprekkende distributieketting ook al was dat meer een probleem bij de krachtiger 1.6 THP. De distributieketting wordt met olie gesmeerd, het is belangrijk om dus op tijd de olie te verversen, en het oliepeil niet teveel te laten dalen. Bij minder olie wordt de olie heter, olie zorgt voor koeling en smering.
Bedankt voor de uitleg !

Wat vind u verder van de auto? Zijn dit goede betrouwbare auto’s bij normaal gebruik of lopen de onderhoudskosten hoog op?

Auto is inderdaad heel goed onderhouden en altijd dealer onderhouden geweest.
De 208 vind ik een leuke auto, ik heb met een 1.2 PureTech motor gereden, en vond het best een plezierige auto, de versnellingsbak schakelde bij dit exemplaar wat hakerig maar daar kon ik wel mee leven.

Met elke auto moet je ook een beetje geluk hebben. Bij Peugeot vallen de onderdelen prijzen over het algemeen wel mee, de Peugeot 208 was veel beter dan zijn voorganger de 207. De Peugeot 208 staat niet bekend als heel duur in onderhoud.
Belangrijk bij de VTI motoren is dat je regelmatig olie peilt, tussen de intervallen moet je vaak wel bijvullen. Deze auto heeft nog weinig gelopen, als de auto ouder wordt is een olieverbruik van bijvoorbeeld op 3000 niet ongewoon. Informeer bij je kennis wat ongeveer het olieverbruik is. (bij vakanties moet je vaker checken)

In onze familie rijden veel Peugeots en Citroens.

Veel succes.
Ik rij zelf nu 2 jaar een Peugeot 208. Het is een 1.6HDI diesel, die blokken staan als onverwoestbaar bekend.
Zelf vind ik het een fijne auto, dit dieselblok is erg zuinig (1:23 zonder moeite). Tot op heden rij ik voor een appel en een ei rond.
Nu zo'n 50000km gereden met deze auto, 1 kleine beurt en 1 grote beurt, totale kosten over 2 jaar tot nu toe nog geen 300 euro. Wel komen bij de volgende beurt de remmen voorzijde en de distributieriem eraan, dus komende odh beurt wordt iets duurder. Verder tot nu toe een erg betrouwbare auto.

De 1.6VTi zijn niet de beste blokken, oa door het al eerder genoemde olieverbruik.
De auto zelf is na de facelift in alle opzichten beter geworden. Ik weet niet of het budget het toelaat maar persoonlijk zou ik een facelift model zoeken (in 2015 is dit model op de markt gekomen, herkenbaar aan een andere voorkant en andere achterlichten).
Alleen zit je dan volgens mij altijd aan de 1.2 PureTech vast.
Ik heb 192.000Km in een 207 gereden met de 1.6VTI. Voordeel van het blok is dat deze behoorlijk vlot is. In de 208 waarschijnlijk nog sneller, want de 207sw was een zware auto.
Nadeel is dat deze erg veel toeren maakt waardoor die in de 207 te nadrukkelijk hoorbaar was en ook een stevig verbruik noteerde.
Heb er ook mee gereden in een 308. Omdat die veel beter geïsoleerd is hoorde je hem daar niet zo werken.

Olieverbruik was ook wel een dingetje. Liep wel op naar 1 liter op 3500km

Verder heeft de auto mij 2 keer in de steek gelaten met een motorstoring. 1 keer de bobines en de andere keer weet ik helaas niet meer wat de oorzaak was.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.