Eerste auto

Gepost door Tesoro 2580544 
Eerste auto
18-10-2020 23:24
Hallo,
Ik word over 2 dagen 18 en wil meteen een auto kopen ik heb een budget rond 9000 euro onderhoud word vergoed en ik kan een max uitgave van 300 per maand betalen. Ik rijd er ongeveer 7500 km per jaar.
Mijn vraag aan jullie: hebben jullie nog tips voor een leuke auto want ik dacht zelf aan de:

- v40 2012
-audi a3 2013
-polo gti 2010
- toyota aygo

Ik ben benieuwd wat jullie vinden.
Re: Eerste auto
18-10-2020 23:27

Dat deze shortlist alle kanten op gaat. Een V40 maar ook een Aygo overwegen?
D Elzinga

Dat deze shortlist alle kanten op gaat. Een V40 maar ook een Aygo overwegen?

Hahahaha ik vond de aygo wel leuk eruit zien enige nadeel de motor levert weinig pk ik zoek een auto met een minimaal vermogen van 90pk

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-10-2020 23:32 door Tesoro 2580544.
19-10-2020 00:21
Tesoro 2580544

Iets meer info over de eisen waaraan de auto moet voldoen zou wel handig zijn.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-10-2020 01:45 door Volt.
IPV een Aygo kun je beter voor de c1 en of 108 gaan , die zijn er namelijk ook in een 82 pk uitvoering.
19-10-2020 08:38
Welkom in de wereld op vier wielen smiling smiley

Ook al is dit een autoforum vol liefhebbers, ik roep het toch één keer: er zijn héél véél betere dingen te doen met € 9.000 spaargeld op je 18e dan een auto kopen. Een paar jaar rijden met een auto die 10% daarvan kost, is voor die 150km per week niet zo erg.

Knappe prestatie om op je 18e al € 9.000 te hebben gespaard. Dat doen niet veel jongeren je na. Dan heb je dus de potentie om echt verstandig met je centen om te gaan winking smiley

Je lijkt je al te hebben verdiept in de maandelijkse kosten. Goed zo. Brandstof zal zo'n € 75 per maand zijn. Wegenbelasting voor de auto's die je noemt, ongeveer € 50 per maand. Onderhoud heb je blijkbaar een 'sponsor' voor. Wanneer je afschrijving meerekent in jouw budget van € 300 per maand, kun je dan al helemaal niets meer kopen.

Verzekering is de grote onbekende. Een GTI verzekeren op je 18e kost de hoofdprijs. De Audi A3 heeft ook wel een beetje zo'n reputatie bij verzekeraars. De Aygo totaal niet, want dat is een auto die hoofdzakelijk als 2e auto voor de stereotype "boodschappen en de vrouw" wordt gekocht. De Volvo zal er tussenin zitten, verwacht ik. Overwegend degelijke, rustige doelgroep als privé-kopers (naast de leaserakkers die een paar jaar geleden massaal de lage bijtelling op 190pk diesel wilden).

Hoe reëel vind je jouw wensen qua model en bouwjaren ten opzichte van je budget?

Volvo V40 onder 9k: er staat er één op gaspedaal.nl (naast een schadeauto)
[www.autotrack.nl]

A3 (2013) onder 9k: er staat één nette Sportback te koop op gaspedaal.nl (naast een schadeauto en een 3-deurs)
[www.autotrack.nl]

VW Polo GTI vanaf 2010 onder 9k: keuze uit een stuk of 10.

Aygo's te over maar echt heel ander soort auto dan voorgaande. Lijkt mij wel het meest verstandig <-- zie mijn opening cool smiley

Mijn suggestie, enerzijds op basis van jouw lijstje en anderzijds op basis van wat "oude-l*llen-levensadvies"?
Een VW Polo zonder 'GTI' er achter of een Audi A3 Sportback van een model ouder (en met de oerdegelijke 1.6 of 2.0 van vóór de TFSI olieverbruikproblemen). Allebei behoorlijk tijdloze ontwerpen waarvan met goed zoeken nog wel snoepjes zijn te vinden.

PS: zoek zeker een auto met achterdeuren want op je 18e een eigen auto hebben, maakt jou tot grote vriend van iedereen om je heen... oftewel in plaats van 'vriend' kun je lezen 'chauffeur' nut smiley
@ketelappers
Bedankt voor je serieuze reactie waardeer ik.
Even over de 300 max per maand ik heb dan ong nog 400 euro over per maand om nog andere dingen te kopen dus het zou geen probleem zijn.
De Toyota aygo staat op nummer 1 want de kosten zijn laag en ik vind hem leuk eruit zien enige nadeel lijkt mij dat tie te langzaam is. Want heel eerlijk ik zoek eigenlijk een goedkope auto die zuinig, goedkoop en beetje snel op de snelweg 90pk ofz
19-10-2020 09:22
Het is net wat je zoekt

- v40 2012 = C-segment auto, vergelijkbaar met A3, VW golf, Toyota Auris, etc.
-audi a3 2013 = C segment auto, vergelijkbaar et VW golf, Opel Astra, V40, Toyota Auris, etc.
-polo gti 2010 = B segment auto, vergelijkbaar met Toyota Yaris, Audi A1, Corsa, Clio, etc.
- toyota aygo = A segment auto, vergelijkbaar met Twingo, Up, KIA Picanto, etc.

doorgaans kun je wel stellen hoe hoger in het segment hoe groter de auto en meer volwassen de auto zal aanvoelen en ook hoe duurder de auto is in onderhoud, belasting en verzekering. In het geval van de GTI word het ook al duurder en in het geval van deze specifieke polo GTI al helemaal want die bouwjaren zijn het dieptepunt wat kwaliteit en betrouwbaarheid van VW.

Als jij een Aygo prima vind qua ruimte en rijden dan zou ik in dat segment blijven zoeken thumbs up Het is een perfecte startersauto en kostentechnisch het meest gunstige.

Citroen C1 en Peugeot 108 zijn identieke auto's, zelfde fabriek, zelfde motoren, alleen in een ander jasje

2 andere alternatieven uit het A segment; (met net iets meer pit)
KIA Picanto --> 85PK 4 cilinder te verkrijgen
Renault Twingo --> TCE 90 modellen hebben een 90PK turbo blokje maar er is zelfs een 110PK turboblokje te krijgen maar waarschijnlijk vallen die laatste buiten budget

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-10-2020 11:57 door AsconaGT.
19-10-2020 10:30
Het voordeligst om te rijden zijn auto's uit het A en B segment.
Zoals Ascona GT heeft uitgelegd is de Polo GTI een afrader.

Bij auto's die diefstal gevoelig zijn, meer dan 150 pk hebben, of sneller dan 9 seconden op de 100 zitten, krijg je vaak een opslag op verzekeringspremie, of zijn voor een 18 jarige moeilijk te verzekeren. Het is dus verstandig om een vrij gewone auto te kiezen. ( dus geen GTI of iets dergelijks)

Eigenlijk zijn er al prima suggesties gedaan, in het A segment is de Opel Karl ook een goede keus. In het B segment zijn de Ford Fiesta en Renault Clio leuke opties.
19-10-2020 11:18
Tesoro 2580544
CUT
De Toyota aygo staat op nummer 1 want de kosten zijn laag en ik vind hem leuk eruit zien enige nadeel lijkt mij dat tie te langzaam is. Want heel eerlijk ik zoek eigenlijk een goedkope auto die zuinig, goedkoop en beetje snel op de snelweg 90pk ofz

Hoe interessant is snel op de snelweg in een land waar we voorlopig max. 100 rijden?
Zo ongeveer iedere auto haalt de 150+ makkelijk.
19-10-2020 12:04

Hoe interessant is snel op de snelweg in een land waar we voorlopig max. 100 rijden?

Wij hebben hier thuis een Up met 60PK. Hoewel de auto (voor een A segment auto) behoorlijk goed doet op de snelweg is die 60PK echt wel onderbemeten. In de stad is het al soms behoorlijk gasgeven maar op zich acceptabel, maar invoegen, even ergens voorbij accelereren. Je mag er wel dubbel zo goed plannen en terug schakelen om de gang er in te houden. Bovendien; na 19.00 uur is het (bij ons) gewoon 130 km/h, dan word het helemaal 'trappen'. Eenmaal op snelheid is natuurlijk prima te doen, ook met 60Pk.

Als ik zelf de keuze zou hebben zou ik ook voor net wat meer pit gaat, zeker als je regelmatig op de snelweg komt. Zo'n Twingo heeft bijvoorbeeld 90PK, maar door de turbo ook wat meer koppel zodat alles toch wel en stuk vlotter aan voelt. En hoewel een picanto het zonder turbo moet doen heeft zo'n 1.2 4-cilinder in een Picanto ook net dat beetje extra t.o.v. een kleine atmosferische 3 cilinder in veel andere A segment auto's. En allicht zijn er wel meer van zulke auto's met net wat meer pit, maar wel met heel acceptabele gebruikerskosten.
19-10-2020 12:06
Wat vind je van een Volkswagen Up! dan?
Met de 75 pk motor best een vlotte auto hoor

Voorbeeld:

VW Up!
Kees 9379262
Tesoro 2580544
CUT

Gaat er meer om hoe snel je eventueel bij die 100 bent en in de avond uren 130
19-10-2020 16:39
Hieronder 3 x een Mitsubishi Colt in 3 deurs uitvoering. Deze oogt sportiever dan de 5 deurs.
Dit is een vlotte, zuinige auto die 915 kg weegt. 95 pk
Qua aanschaf ruim binnen je budget.

[www.gaspedaal.nl]

[www.gaspedaal.nl]

[www.gaspedaal.nl]
90 pk, 840 kg (=zeer lage wegenbelasting), zeer zuinig (mijn vrouw rijdt er 1:20-22 mee), 5-deurs, zeer ruim (ik kan er met mijn 1.88m makkelijk achter mezelf zitten met plenty beenruimte), zeer betrouwbaar (Suzuki!) en simpele techniek (=kleine kans op dure reparaties). Een ideale auto om mee te beginnen !

zoiets?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.