Koopadvies gevraagd

Gepost door Jordy 2875268 
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen; ik weet het niet meer.

Omdat ik van baan wissel moet ik een auto aanschaffen. Ik reed nu in een lease auto (Toyota Aygo) waarmee ik maximaal 9000km per jaar deed. Mijn nieuwe werkgever doet niet aan leasewagens, dus mag ik zelf een auto aanschaffen. Aanvankelijk vond ik dit nog een leuk vooruitzicht, maar inmiddels heb ik zoveel verhalen gehoord en gezien van verkopers dat ik gewoon niet meer weet wat waar is en wat niet.

Dus;
Ik ga jaarlijks ca 36000km rijden, waarvan veel snelweg kilometers. Ik ben geen hardrijder, zuinig is belangrijk. Toegegeven, ik rij ook niet voorop in de file dus 120/130 wordt er ook wel mee gereden.

Voor mijn doen rij ik veel kilometers. Deze kilometers wil ik comfortabel en veilig, maar ook vooral niet te duur afleggen. Ik zoek dus een auto die niet teveel verbruikt, qua wegenbelasting geen aanslag op de portemonnee is, maar wel een iets ruimere auto die betrouwbaar is en een goede bestuurdersstoel heeft. Ik ben al gaan kijken naar een Mazda 3 (verbruikt relatief veel), Toyota Auris hybride (fijne auto, maar schijnbaar minder goed voor op de snelweg) en een Skoda Octavia diesel (maar diesel is op zijn retour meneer, niet doen als u geen 50.000km per jaar rijdt). Dit formaat auto of iets kleiner is de klasse die me aanspreekt. Het budget is tussen de 10 en 15 duizend, daarvoor hoop ik een niet al te oud exemplaar te vinden.

Ik heb er geen kaas van gegeten. Diesel of hybride, of toch benzine of lpg, Europees of Japans, wat adviseren jullie?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-10-2020 18:40 door Jordy 2875268.
Skoda rapid benzine van na de facelift 1.0 tsi en of de 125pk 1.4 tsi.

1.2 tsi is een afrader

1.6 tdi is ook geen aanrader

1.4 tdi is ook een goede keuze
Re: Koopadvies gevraagd
17-10-2020 18:59
Bij 36.000 km per jaar is diesel gewoon goedkoper dan benzine en hybride.
Goede keuzes zijn de comfortabele Renault Megane 4 1.5 DCI vanaf 2016, de Peugeot 308 1.6 HDI, en Volvo V40 D2 en D4. Er is veel aanbod en ze zijn heel voordelig in aanschaf en kosten per kilometer.

Als je veel alleen rijdt kun je ook een klasse kleiner kijken naar bijvoorbeeld de Peugeot 208 1.6 HDI en Renault Clio 4 1.5 DCI. Die rijden nog voordeliger, de motoren zijn goed en betrouwbaar. Voor iets meer zou je ook nog kunnen kijken naar een Clio 5 1.0 TCe (vanaf 2019) op het zeer voordelige LPG. De Clio 5 rijdt opvallend goed en comfortabel voor deze klasse.
Zou zeker gewoon naar een diesel kijken voor dit gebruik en budget.
Ik heb in zo'n situatie een Fiesta ecoboost benzine gekocht (particulier). Verbruikt ca 10% meer dan de Aygo, maar rijdt 2 klassen beter, zelfs stiller dan de nieuwe Corolla, voorruit- en stoelverwarming, alles erop en eraan. En goedkoop in de MRB en onderhoud.

Nu werk ik weer veel thuis, staat de auto veel stil, en ben ik geen kapitalen kwijt aan de dieselwegenbelasting.

Leasemaatschappijen hebben ook veel te koop staan, met name diesels zijn te krijgen voor laag budget. Die hebben wel vaak wat meer kilometers gereden.
Re: Koopadvies gevraagd
17-10-2020 19:41
Polo diesel DSG van laatste type kan net.

Als voorbeeld deze Polo met wel erg weinig betaalde BPM.
Mogelijk is dit een opgelapte ex schade auto uit het buitenland.
Re: Koopadvies gevraagd
17-10-2020 20:01
De Toyota Auris hybride is een prima keuze, altijd zuinig zowel op de snelweg als in de stad. Zeer betrouwbaar, gaat lang mee prima Nederlands occassions aanbod.

Toyota Auris Occasions
Re: Koopadvies gevraagd
18-10-2020 00:59
Laat je niet wijsmaken dat een hybride van Toyota niet zuinig is bij veel snelwegkilometers!

Je hebt voordeel bij fileverkeer EN met de huidige 100km/u max is de 1.8Hybrid gewoon heel zuinig. Motor met het Atkinson-principe, waarbij in- en uitlaatslag een verschillende lengte hebben. Dit wordt bewerkstelligt door een inlaatklep die nog even open blijft staan als de zuiger omhoog gaat om aan de compressieslag te beginnen. Omdat de inlaatklep later sluit is deze slag effectief korter dat de arbeidsslag en vervolgens wordt er meer rendement uit het brandstofmengsel gehaald.

Ons praktijkverbruik is inmiddels gedaald van 5,1 naar 4,8l/100km en wij rijden vrijwel alleen op snelwegen (110km/u) en 89km-wegen.

Ook met 36.000km is het om veel redenen interessant om ewn hybride van toyota te rijden.
Dank voor de reacties! Ik denk dat ik eens ga proefrijden in de Auris, een Fabia diesel en in een Clio diesel. Ik denk dat een Megane comfortabeler zal zijn maar ik zit er vrij veel alleen in dus die ruimte is niet noodzakelijk. Een ex schade polo zie ik helaas ook niet zo zitten.
Quote
speedtouch
Wat vind je hier van?:
[www.autotrack.nl]

Sluit ik me bij aan euro 6 lijkt me sowieso handig in duitsland. Oh dat was een andere ts die in Keulen moest zijn



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-10-2020 11:56 door Auto encyclopedie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.