Dieselauto voor grofweg 60 / 70.000 km per jaar

Gepost door R 6430777 
Ik werk in Duitsland (Keulen) en woon in Wageningen. Ongeveer 16 keer per maand rijd ik naar Duitsland en savonds weer terug. Al met al een goede 60.000km per jaar.
Momenteel rijd ik dit in een Peugeot 407SW. Niet persee omdat ik een station wil of de auto zo fijn vind, maar omdat ik hem goedkoop van mijn ouders kon overnemen.
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe auto waar ik hopelijk wel ruim 3 jaar mee vooruit kan. Budget is ongeveer 12000 euro.
Vanwege de afstand een diesel en liefste een beetje zuinig, maar tegelijk mag er ook wel een beetje rijplezier vanaf het gaspedaal komen!
Zelf zat ik te kijken naar een Volvo V40 of een 1 serie, maar dan rek ik al wel redelijk mijn budget op, of ik maak me zorgen of de auto wel 3 jaar meegaat.
Nog tips vanuit jullie waar ik zeker eens naar kijken moet?
Met dit budget kun je denk ik niet om de Renault Megane 1.5 DCI en Peugeot 308 (2) 1.6 HDI vanaf 2014 heen. Er is veel aanbod en de prijzen zijn laag, je koopt ze uit uit jonge bouwjaren met lage kilometerstanden. Deze motoren zijn goed uitontwikkeld, zijn zuinig en gaan lang mee.
Ik zou om te beginnen iets kopen wat al zo'n twee ton heeft gelopen; je gaat deze auto toch 'op' rijden, dus beter nu al niet veel uitgeven aan iets wat nog bijna nieuw is en dus mega veel gaat afschrijven. Een redelijk jonge frisse auto met hoge kilometerstand lijkt me de beste keuze.
Gezien de langere afstanden zou ik het eerder aan de comfortabele kant zoeken i.p.v. de sportieve kant. Wat mij betreft een zo recent mogelijke D-segmenter, schrijft nog harder af dan C-segment dus je koopt nu heel erg veel auto voor "weinig".
Ik zou gaan voor een V40 of S60 D3 D4. En dan de oude, en niet de VEA versie.

Zoiets. Prima te doen in je budget. Fijne stoelen (belangrijk!), stilte in t interieur, en genoeg vermogen. Kan nog makkelijk 2 ton aan km bij.

[www.autowereld.nl]

Prachtig interieur ook (vind ik)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-10-2020 23:35 door caspervc.
Ik zal voor de v40 gaan of voor de opties van ak2. In elk geval voor iets wat ooit 14% bijtelling had. Want dan is de keuze reuze, gewoon bij een garage in de buurt of zo waarvan je weet dat die goed is. Niet voor de goedkoopste bmw 1 serie willen die bij een cowboy 200 km verder op staat, die zijn positieve reviews inkoopt.

Maar je kan ook voor een automaat diesel gaan, helaas ken ik geen diesel automaat die onder de 14% viel. Alleen de diesel hybride modelll van PSA en volvo vielen hier onder. Voor 12.000 euro moet je wel weten welke automaat wel of niet.

Je kan ook kijken naar een prius plugin die is ook zuinig bij niet stekkeren
R 6430777

Zelf zat ik te kijken naar een Volvo V40 of een 1 serie, maar dan rek ik al wel redelijk mijn budget op, of ik maak me zorgen of de auto wel 3 jaar meegaat.

Dan moet je daar toch eerst in proefrijden; met zoveel jaarlijkse kilometers, is jouw eigen persoonlijke ervaring het belangrijkste!
Goedkopere optie, zijn weinig of geen klachten over, gefacelifte versie:
[www.autotrack.nl]
Dank voor alle tips: ik ga zeker even kijken naar de Volvo’s hier in de buurt, maar ook bij de dealer in Duitsland, waar ik via mijn werkgever 10% korting krijg op occasions bij de Volvo en Opel dealer. (Zal wel een wassen neus zijn, want moet je aangeven Voor de onderhandelingen..)
De Renault is nooit in gedachten langsgekomen: nog trauma’s aan de Kangoo die mijn ouders ooit hadden, maar toch ga ik die ook een kans geven.bedankt voor de tips zover! Wordt zeker gewaardeerd
R 6430777
Dank voor alle tips: ik ga zeker even kijken naar de Volvo’s hier in de buurt, maar ook bij de dealer in Duitsland, waar ik via mijn werkgever 10% korting krijg op occasions bij de Volvo en Opel dealer. (Zal wel een wassen neus zijn, want moet je aangeven Voor de onderhandelingen..)
De Renault is nooit in gedachten langsgekomen: nog trauma’s aan de Kangoo die mijn ouders ooit hadden, maar toch ga ik die ook een kans geven.bedankt voor de tips zover! Wordt zeker gewaardeerd

Bedankt voor de update, Renault heeft vanaf ongeveer 2005 afhankelijk van het model, enorme stappen gemaakt in kwaliteit, dit zie je ook in de aankoopadviezen en occasiontest van Autoblog, de ANWB, en Autoweek.

Dat is ook mijn eigen ervaring. Ik heb een Renault gehad uit 2003 die gaf best veel elektrische problemen, de volgende Renault uit 2009 was technisch juist heel erg goed, ik had er (vrijwel) nooit wat aan. Elektrisch was die juist heel erg goed. In 9 jaar tijd is er geen enkele elektrische storing geweest, de auto was bijzonder degelijk, goedkoop in onderhoud en betrouwbaar.
Mijn huidige Renault uit 2020 doet het toe nu toe ook uitstekend.

Veel succes met de zoektocht.
Kijk ook eens naar nog wat oudere wagens. (bv youngtimers)
Als je de auto naar drie jaar weg doet is hij echt nul euro waard, dit komt ook omdat het een diesel is.
Ik zou dus nu al niet heeeel veel gaan uit geven.
Als ik zoveel km moest maken dat stond comfort bij mij op plek 1.
Oa volvo dus...
maar een MB eklasse rijdt ook top.

Mijn rijdtje zou zijn:
Volvo V70/S80 (2003-2008)
MB e-klasse (2000-2004)
VW passat TDI (tot 2005)
Skoda superb TDI
Stif
Kijk ook eens naar nog wat oudere wagens. (bv youngtimers)
Als je de auto naar drie jaar weg doet is hij echt nul euro waard, dit komt ook omdat het een diesel is.
Ik zou dus nu al niet heeeel veel gaan uit geven.
Als ik zoveel km moest maken dat stond comfort bij mij op plek 1.
Oa volvo dus...
maar een MB eklasse rijdt ook top.

Mijn rijdtje zou zijn:
Volvo V70/S80 (2003-2008)
MB e-klasse (2000-2004)
VW passat TDI (tot 2005)
Skoda superb TDI

Ik hoop voor ts dat die er dan wel Keulen mee inkomt
Total Loss
Gezien de langere afstanden zou ik het eerder aan de comfortabele kant zoeken i.p.v. de sportieve kant. Wat mij betreft een zo recent mogelijke D-segmenter, schrijft nog harder af dan C-segment dus je koopt nu heel erg veel auto voor "weinig".

Dit. Je kan veel zeggen over grote Peugeots, maar onbewust heb je een hele comfortabele auto gevonden. Gezien 1) de wegkwaliteit van de Autobahn en 2) de files die je met name aan die kant van de grens in normale tijden kan verwachten kan je overwegen opnieuw voor iets comfortabels te kiezen. Mijn Autobahnervaringen leren dat dat gewoon veel prettiger is dan allerhande sportonderstellen, al ga je er dan op Unbegrenzt-cruisetempo misschien iets trager mee.

Het advies van Auto encyclopedie deel ik ook, ik ken geen Duitse steden zonder milieuzones en de diesel op leeftijd is vaak de sjaak, dus houd er in je zoektocht rekening mee of je zo'n zone in moet.
Loont het genoeg om voor een diesel te gaan? Je kan vaak in Duitsland gaan tanken straks neem ik aan, daar zijn de brandstofprijzen gunstiger als hier in NL terwijl je wel het Nederlandse MRB tarief gaat betalen voor een diesel.

In Duitsland lopen ze ook harder van stapel met de milieuzones. Ik zou dus altijd een Euro 6 diesel uitzoeken als je voor een diesel gaat.

De BlueHDI van PSA voldoet daaraan maar ook de Megane 4 kan je aan je lijst toevoegen.

waar ik via mijn werkgever 10% korting krijg op occasions bij de Volvo en Opel dealer.

Opel Insignia leek me al een goed idee maar op deze manier kan het natuurlijk nog aantrekkelijker worden.
Zomaar een paar voorbeeldjes.

2017 - 109.000 kilometer - Euro 11.280

2016 - 80.000 kilometer - Euro 11.990

Maar ook in Nederland kom je een eind met die 12.000 Euro, wel iets ouder ( 2015 ) en/of wat meer kilometers, maar er is veel keus.
Uiteraard niet ( net als met andere diesels ) op korte termijn weer inruilen.
Ik zou een huis zoeken in dland grinning smiley

Kijk eens naar een Renault Laguna station 2.0 DCI of 1.5 automaat. Voor niks te koop en een prima rijdend blik. We hadden er een 3 in de lease, hebben ze daarna overgenomen en weggedaan bij 350k erg weinig problemen mee gehad anders dan standaard onderhoud.

Zoiets maar dan zou ik een zoeken met aut.

[www.autowereld.nl]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-10-2020 15:13 door Gullwing.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.