Advies occasion tot 15.000 euro

Gepost door Roger1 
Goedendag allemaal,

Mijn vriendin en ik zijn opzoek naar een nieuwe auto. We willen graag een station ivm verwachte gezinsuitbreiding. We rijden nu een Polo.
We rijden ongeveer 22.000km per jaar. Omdat we in het weekend soms lange ritten maken ben ik als eerste gaan zoeken naar een 3-serie touring. Hier heb ik een aantal keer ingereden en dat beviel erg goed. Ik ga ervan uit dat deze auto meer comfort/luxe biedt dan een Ford Mondeo bijv., en omdat ik dit model een beetje ken ben ik in eerste instantie hiernaar gaan kijken. Maar we gaan binnenkort ook even andere merken bekijken om daar meer gevoel bij te krijgen.

Hieronder kort onze wensen opgesomd:
Prijs: max 15.000 euro.
Segment: D-klasse
Liefst automaat
5-deurs
Kofferbak: min 450 Liter
Niet echt een voorkeur voor een bouwjaar.

Ik heb via de ANWB kosten tool berekend dat het kantelpunt diesel/benzine voor een 3-serie touring van 4-5-6 jaar oud ongeveer op 24000km zit.. denken Jullie dat dit klopt?
In dat geval zijn wij goedkoper uit met een benzine auto.
Onderstaande modellen heb ik gezien. Wat vinden jullie van deze modellen? Ik heb hierbij gekeken naar zowel benzine als diesel omdat ik bijna op het kantelpunt zit (denk ik) en ik gewoon meer diesel modellen tegenkom.

Diesel:
[www.autotrack.nl]

[www.autotrack.nl]
Deze heeft wat meer Kilometers, per saldo verwacht ik dan minder uit te zijn van combinatie minder afschrijving en iets meer onderhoud. Zouden jullie auto kopen met dergelijke KM stand?

Benzine:
[www.marktplaats.nl]

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-10-2020 23:22 door Roger1.
Mooie BMW wagon, de lijnen zien er mooi uit
Diesel wordt steeds minder populair en is daarom ook goedkoper in aanschaf tweedehands. Het omslagpunt voor een tweedehands auto is lastiger te bepalen, maar zo rond de 25k geloof ik wel.
Luxe en comfort associeer ik niet echt met een BMW in eerlijk te zijn. "sportief" en "dynamisch" hoor je vaker als reden om een BMW te kopen. Luxe en comfort hoor je eerder bij Mercedes of de Franse merken.

Ik ga ervan uit dat deze auto meer comfort/luxe biedt dan een Ford Mondeo bijv., en omdat ik dit model een beetje ken ben ik in eerste instantie hiernaar gaan kijken.

Ik vind zelf 3 series eigenlijk behoorlijk karig uitgerust. je kon er van alles op krijgen maar doorgaans (waarschijnlijk vanwege de hoge optie prijzen destijds) zijn veel zaken niet besteld. Bij Ford zijn opties vaak in vrij voordelige optiepakketten bij te bestellen. Dat deden mensen dus ook vaak, doorgaans koop je een veel luxere auto dan een 3 serie.

Wat betreft comfort, de Mondeo heeft een langere wielbasis, dat resulteert alleen in (veel) meer ruimte dan een 3 serie, maar ook meer comfort.
Een 3 serie koop je niet om de comfort of luxe (dat is meer Mercedes territorium om in de premium hoek te zoeken), maar meer vanwege de sportieve dynamische rij eigenschappen. Fijne 6 in lijn motoren, afwerking, en looks als je die aan spreken.
AsconaGT

Ik ga ervan uit dat deze auto meer comfort/luxe biedt dan een Ford Mondeo bijv., en omdat ik dit model een beetje ken ben ik in eerste instantie hiernaar gaan kijken.

Ik vind zelf 3 series eigenlijk behoorlijk karig uitgerust. je kon er van alles op krijgen maar doorgaans (waarschijnlijk vanwege de hoge optie prijzen destijds) zijn veel zaken niet besteld. Bij Ford zijn opties vaak in vrij voordelige optiepakketten bij te bestellen. Dat deden mensen dus ook vaak, doorgaans koop je een veel luxere auto dan een 3 serie.

Wat betreft comfort, de Mondeo heeft een langere wielbasis, dat resulteert alleen in (veel) meer ruimte dan een 3 serie, maar ook meer comfort.
Een 3 serie koop je niet om de comfort of luxe (dat is meer Mercedes territorium om in de premium hoek te zoeken), maar meer vanwege de sportieve dynamische rij eigenschappen. Fijne 6 in lijn motoren, afwerking, en looks als je die aan spreken.

Dank. En hoe verhoudt dat zich tot een Ford Focus station?

Ik had verwacht dat gezien prijs/comfort een 3-serie wel beter zou uitvallen dan een Ford Mondeo/Focus station maar dat is dus niet zo. We gaan zeker nu ook een Mondeo bekijken.
Als een Focus ook ruim genoeg is?

Als je voor een goede deal wil gaan, ga dan voor de Mondeo liftback. Grote kans dat die staat verstoffen bij een dealer/garage. Qua ruimte bagage en achterbank is die ruimer dan de 3 serie
Je moet hem echter wel aftijden

Een andere oudsider is de Renault talisman. De 1.6 turbo is werelds.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.