Fiat 500 - nu inruilen of tóch mee blijven rijden?

Gepost door Fiat500 
Ik wil graag jullie advies bij iets wat al een paar maanden door mijn hoofd spookt.

In maart dit jaar kocht ik eindelijk mijn wens-auto: een Fiat 500. Deze stond al een aantal jaar op mijn lijstje, maar was altijd boven budget. En toen stond ie daar: een gloedjenieuwe, grijze Fiat 500. Een voorraadmodel, dus fijner geprijsd dan ze normaal gesproken zijn (en net zo duur als een occasion van van een paar jaar oud). Proefrit gemaakt, stuk snelweg gereden: fijn autootje, in techniek niet heel anders vergeleken met de Panda die ik hiervoor had.

Op vrijdag 13 maart mocht ik 'm ophalen. En ik vrees dat het daar al mis ging...

Hoewel ik altijd heb gezegd dat een Fiat 500 de enige uitzondering zou zijn op mijn 'ik wil een vijfdeurs auto' regel, mis ik tóch die achterportieren (boodschappen, hond in auto, een extra bijrijder). Daarnaast had het proefritmodel een in hoogte verstelbare stoel, iets wat die van mij niet heeft (tja, niet op gelet...) En hoewel ik niet héél enorm groot ben (denk ik, ik ben 1.80) blijk ik voor mijn eigen auto tóch wat te groot te zijn, waardoor de binnenspiegel eigenlijk een beetje in mijn zicht zit. Ik kan tijdens het rijden dan weer wél checken of mijn make up goed zit grinning smiley

Ik vind het nog steeds een superleuke auto, maar dat gevoel blijft, het blijft knagen of ik niet beter voor een íets grotere auto kan gaan (met vijf deuren!) Heb nu mijn oog laten vallen op een Kia Picanto (ooit anderhalve week in gereden toen mijn Panda door iemand de garage in was gereden...). Ook in een wat leuker kleurtje, want de kleur van mijn vorige twee auto's was véél leuker winking smiley

Peugeot-dealer hier (waar ik laatst even was voor de auto van mijn ouders) raadde het af om mijn auto nu (na zeven maanden al) in te ruilen, omdat ik er dan héél veel op verlies. Maar gezien de aankoopprijs (die hij niet kent) valt dat 200% mee winking smiley
Mijn vriend vind het zonde en dat ís het ook, maar als ik 'm nu inruil is het verlies wat ik maak te verwaarlozen. Mijn moeder zegt "gewoon doen", mijn broer ook.

Ik vind het best heel erg dat ik spijt heb van deze auto, juist ook omdat ik 'm altijd al heb willen hebben, maar ik weet niet of ik hier nog 8 á 10 jaar mee kan rijden, met in mijn achterhoofd altijd dat onbestemde gevoel van 'had ik maar...' sad smiley

Dus tja: nu inruilen of tóch door blijven rijden en mezelf de komende jaren blijven irriteren aan die kleine dingetjes? confused smiley
Ik zou blijven rijden, zo snel inruilen kost je inderdaad vaak een hoop geld.
Wil je echt weten hoeveel dan zou ik zeggen maak een goede proefrit in een Picanto naar wens en kijk wat ze je willen teruggeven als inruil voor de 500,
Denk je ook niet dat je altijd kleine dingetjes/irritaties zal houden bij een auto? Oftewel wat als die Picanto nu ook op kleine punten niet bevalt, ga je die dan ook weer inruilen?
Wees in ieder geval heel erg zeker van je zaak voor je dit doet! Succes. thumbs up

PS : En anders even wachten op de Fiat 500 met een heel klein extra deurtje
De grootste kostenpost van een auto het eerste jaar is de forse afschrijving, en dat maakt het meestal niet interessant om binnen 1 of 2 jaar al weer in te gaan ruilen.
Als in jou geval die afschrijving (zo goed als) gecompenseerd wordt door de veel lagere aankoopprijs dan zeg ik gewoon inruilen, spijt heb je blijkbaar toch al en dat zal ook wel zo blijven als je ermee doorrijdt.
@ Totall loss: met mijn drie vorige auto's heb ik dit gevoel nooit gehad. Ja, bij de C1 miste ik airco en toen de hond kwam ook achterportieren, maar dat is het enige. En misschien baal ik hier daarom wel éxtra van... sad smiley

@ Muddy Bandit: als ik er de volle mep voor had betaald had ik niet getwijfeld en was ik gewoon door blijven rijden (die 8 jaar zijn zó voorbij... nut smiley), maar ik zou er nu ongeveer hetzelfde voor terugkrijgen als ik ervoor heb betaald en dat maakt wel dat ik meer neig naar 'ja, nu inruilen' dan naar 'niet aanstellen, gewoon deze houden!'. Moet ik alleen niet naar dezelfde dealer gaan winking smiley
Gewoon proberen dan en kijken wat ze er voor terug geven nu! Als het verschil meevalt dan heb je geluk ( of idd gewoon een hele goede deal gehad destijds ) thumbs up
Mijn broer had vroeguh met een vitara, jaren naar gezocht, binnen een jaar er zat van

Kun je het betalen idd weg er mee.

Je kan de 500 natuurlijk ook inruilen op een minder populaire winkeldochter, als een suzuki baleno oid aangezien je toch 10 jaar door wil rijden.

Je kan ook voor een oudere 5 deurs Fiat 500X gaan of een oudere Fiat 500L. Denk dan ook gelijk goed na of je wel of niet een twinair wil.
Misschien zeg ik nu iets heel fouts, maar de 500L en de 500X vind ik dus écht níet mooi, sorry voor wie er een heeft winking smiley
Ik hoef op zich ook geen hele grote auto te hebben, we zijn maar met z'n twee (en de hond) en mijn vriend heeft een grotere auto (Yaris Hybrid -> ook hele fijne auto, maar écht te duur voor mij). De Panda die ik hiervoor had was gewoon nét wat groter en zat ook wat fijner voor mij (misschien had ik dus gewoon weer een Panda moeten nemen...)

Mijn vorige auto's heb ik overigens tussen de 3 en 6 jaar gereden, waren wel allemaal occasions. Van deze nieuwe auto was de planning er toch wel een jaar of 10 mee te rijden. Koop ik eens een écht nieuwe auto...

Heb voor woensdag een afspraak voor een Picanto staan (kijken wat ze aan inruil bieden én hoe die rijdt). Is wel een 67 PK, dus weet niet hoe erg dat misschien tegenvalt na 2 keer een 85 PK te hebben gehad. Heb ook een 100 PK op het oog, daar wil ik morgen misschien even naar kijken. Alleen nog even bedenken hoe ik dat hier thuis ga brengen... winking smiley
Mijn broer heeft nu anderhalf jaar een Picanto GT Line en is er erg tevreden over. Voor hem íets aan de kleine kant (maar hij is bijna 2 meter), maar hij kan er prima langere ritten mee maken in plaats van na een uur te moeten 'ontkreuken' (zoals in oude Corsa van onze vader).

Ik ben alleen nog even zoekende naar het verschil tussen 2-cilinder en 3-cilinder... confused smiley
Auto's zijn leuk, maar ik heb er absoluut geen verstand van... winking smiley
Ik zal ook de swift/baleno 1.0 boosterjet meepakken als ik je was. Of de gewone 1.2

Een terugkoppeling vind ik altijd fijn ook al geef je aan dat je de 500x en 500l lelijk vind
Jij hebt een TwinAir begrijp ik, dat is een blokje met turbo. Die heeft onderin redelijk wat kracht. De Picanto die je noemt heeft geen turbo en heeft daardoor pas een beetje power hoog in de toeren. Dat verschil ga je wel merken.
Verder herken ik je gevoel wel: mijn vrouw wilde ook altijd een Fiat 500 maar ziet nu in dat haar Citigo haar veel beter past.

Ga gewoon kijken naar wat auto's die je leuk vindt en laat een offerte maken voor inruil.
Ik vind zelf een turboblokje iets fijner rijden, maar in het A segment zie je die niet veel.
Mijn Panda was ook een TwinAir turbo. Die reed echt heel fijn en was ook altijd lekker snel weg bij het stoplicht. Heb nog wel eens 20-jarige 'patsertjes' (sorry voor de bewoording) achter me gelaten met weg rijden. Natuurlijk werd ik daarna wél keihard ingehaald, want een Panda die sneller weg was, dát kon natuurlijk niet grinning smiley

Ik ga de komende week maar eens wat rondkijken (rondrijden), wie weet wat ik voor leuks tegenkom.
Dit is niet persoonlijk naar de topicstarter bedoeld... maar voor iedereen die z'n auto uitzoekt met het hart en niet met het hoofd: dit is wat er kan gebeuren.
En dan maakt het niet uit of je aanloopt tegen praktische nadelen, financiële minpunten of iets anders.
Ik zou weer voor een jonge Panda gaan, vind ik een veeeeel charmantere, vrolijkere auto dan een Picanto, die zie je tegenwoordig bijna altijd met rode accenten en dubbele uitlaat terwijl er niets sportiefs aan is....
Met deze wolf in schaapskleren blijf je jonge patsertjes er uit rijden. Kost +/_25 euro in de maand aan wegenbelasting. Dit is 1 van de fijnste 3 cylinder turbo blokken

Baleno 1.0 boosterjet

achteruitrijcamera

En de hond gaat ook wel passen

Vergeet niet volgende week ook naar de i10 van Hyundai te kijken of om er in te gaan rijden, dat is mijn tip naar jou toe. Hij is pas op de markt, dus dan heb je ook de nieuwste van het nieuwste. Je krijgt bij Hyundai ook 5 jaar garantie. Dat is ook belangrijk hoeveel jaar garantie je krijgt. Ik zelf heb het model daarvoor van i10 en ben uiterst tevreden mee.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-10-2020 21:04 door Hyundai Rider.
Iets met een ezel en een zelfde steen... Onderzoek heel goed of de nieuwe auto bij je past.
En de 500, probeer die ondertussen particulier te verkopen. Een gewilde auto, kan best meevallen (als je de auto echt voor een scherpe prijs hebt nieuw gekocht).
Als je niets hebt in te ruilen, kan leiden tot een goede deal.
Ik wil je niet teleurstellen maar 'flinke korting gekregen' op basis van wat? Want als ik nu een Fiat wil dan kan ik ook een voordelige gloedjenieuwe voorraadauto vinden. Die van jou inkopen zal dus sowieso flink goedkoper moeten want die is niet meer gloedjenieuw. Hoeveel kilometers staan erop.

Een voorraadmodel, dus fijner geprijsd dan ze normaal gesproken zijn (en net zo duur als een occasion van van een paar jaar oud)...

Ja ik weet het niet, zo'n ding kost €13000, twee jaar oud zie ik ze voor €10000-11000.

Je kan eventueel een verstelbare stoel erin zetten.

Ik zou het een tijdje aankijken, wordt het echt een serieuze afknapper: inruilen en op de blaren zitten.

Het klinkt, niet blij zijn met zelfgekozen nieuwe auto's, wel wat verwend, kinderen in Afrika..... drinking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.