Zijn sommige periodes gunstiger om een auto aan te schaffen?

Gepost door J 79 
Wij staan op het punt om een auto aan te schaffen, maar hebben de tijd om te wachten.
En dat bracht mij op de gedachte om de volgende vraag te stellen.

Zijn bepaalde maanden/periodes Bewezen (!) gunstiger om een auto aan te schaffen?
Die verschillen zijn verwaarloosbaar (en dan heb ik het over wat de handel biedt, wat waarschijnlijk ook een heel kleine relatie heeft met waarvoor ze de auto's weer aan consumenten verkopen).
J 79
Wij staan op het punt om een auto aan te schaffen, maar hebben de tijd om te wachten.
En dat bracht mij op de gedachte om de volgende vraag te stellen.

Zijn bepaalde maanden/periodes Bewezen (!) gunstiger om een auto aan te schaffen?

Uit mijn ervaring met auto's en motoren kopen en inruilen is het voor de consument het hele jaar door de verkeerde tijd. Net zoals een auto heel populair is als je hem koopt maar bij inruil die auto plots niet courant is.
Lol @ Colonge.

Een nieuwe voorraad auto koop je het beste aan het einde van een kwartaal bij de dealer vanwege hun verkoop bonussen.
Einde jaarsbonussen blijven de beste.

Dus doe je voorwerk en sla half tot eind december je slag.
Goedkopere periodes zijn sterk merkafhankelijk en afhankelijk van het model.
Wel veel korting is mogelijk als je een voorraadauto koopt en met name bij een modelwisseling.
En inderdaad als een verkoper nog aan zijn aantal moet komen voor een vette bonus.
Vlak voor (of na) de apk afloopt, of als hij op het punt staat naar de sloop afgevoerd te worden.drinking smiley
Als je de tijd hebt: goed en lang zoeken naar een goeie deal. Dicht bij huis, je favoriete kleur etc.

Zo laat mogelijk lijkt me dan verder het beste. Ik had zelf best vorig jaar een nieuwe auto willen kopen. Nu met corona en thuiswerken lijkt mijn gebruik of zelfs twee auto's voor de deur héél anders te worden.

Het kan ook zijn dat jouw model na een half jaar wachten bereikbaarder wordt omdat 4 jaar geleden de eerste leasewagens werden uitgeleverd.

Dit is natuurlijk generaliserend. Een dure nieuwe Tesla had je beter in 2019 gekocht.

T/m 2e paasdag schijnt overigens een dure periode te zijn
Als de mussen dood van het dak vallen, bedenken veel mensen dat het tijd wordt voor een auto met airco. Dus auto's zonder airco zijn dan minder gewild

Buiten de zomermaanden zijn cabrio en piaggio mp3 modellen minder populair.

Maar je kan beter naar wat uit de mode kijken mpv, sedan en liftback modellen zijn minder populair dan suv, hatchback en station modellen
Ik heb eens iemand horen zeggen dat het eind van het jaar het beste is. Autobedrijven schijnen een bepaalde belasting over hun voorraad te moeten betalen. Hoe minder voorraad er dus is, hoe voordeliger het voor hun is.
Auto encyclopedie
Als de mussen dood van het dak vallen, bedenken veel mensen dat het tijd wordt voor een auto met airco. Dus auto's zonder airco zijn dan minder gewild

Welke nieuwe auto's ken jij zonder airco?
Gaat het om nieuw of gebruikt?

einde van het jaar kun je vaak stuk goedkoper een (gekentekend) voorraadmodel kopen bij de dealer. Je moet dan wel iets naar eigen wens vinden qua kleur en uitrusting. Maar kan zo duizenden euro's schelen.

verder zijn de verschillen maar klein
Voor nieuwe auto's wellicht als er net een nieuwe beginletter in het kenteken wordt gebruikt. Dan lijkt de auto net wat nieuwer dan die de buurman een maand eerder heeft gekocht.
Bedankt voor de tips!

Het gaat om een occasion en geen nieuwe auto. Ik zag dat ik dit vergeten te vermelden was
Laatste dag van het jaar kocht ik een nieuwe mini met 25% korting.
Stond nog in Born met de opties die ik wilde hebben,januari geleverd.
Mweh, gebruikt maakt het volgens mij weinig uit.
Ik denk dat andere factoren zwaarder wegen dan de periode in het jaar. Maar oudewets markplaats, gaspedaal, AutoScout24 afstruinen loont het beste
Ook bij occasionboeren is aan het einde van het jaar wel soms wat beter zaken doen.

Immers een auto uit 2015 is in december dit jaar nog maar 5 jaar oud en in januari 6 (puur naar jaartal kijkend). Maar ook die hebben gewoon marges en gaan echt niet voor redelijk wat korting de deur uit.

Internet afstruinen en zoeken naar een goede deal is nog altijd de beste optie. Waarbij de goedkoopste binnen jou eisen echt niet altijd de beste is. Meestal niet zelfs...
J 79
Bedankt voor de tips!

Het gaat om een occasion en geen nieuwe auto. Ik zag dat ik dit vergeten te vermelden was

En gaat het dan over een i20 voor een vriendin [www.autoweek.nl]

Of voor een Mazda cx5/6 tuscon voor jezelf [www.autoweek.nl]

En in deze topic vind je ts zijn respons wat tegen vallen, mag ik zeggen dat ik jou respons in je andere 2 topics ook wat tegen vind vallen tot nu toe
[www.autoweek.nl]
Beste periode is nadat je vrouw ongesteld is geweest. Dan kan je net wat meer richting jouw smaak sturen qua auto.
Als je een auto koopt die veel voorkomt dan liggen de prijzen redelijk vast (gebruik een search aggregrator zoals gaspedaal.nl dan kun je de goedkoopste vinden in heel NL over alle websites heen als je wilt), occasions worden wel goedkoper naarmate je langer wacht maar dat heeft met de leeftijd te maken niet met de periode van het jaar. Maakt het je niet uit wat voor auto, koop er dan een die niemand wilt in een lelijke kleur en liefst eentje die al een half jaar staat te verstoffen en ga dan flink afdingen. Uiteraard geldt voor alle auto's gewoon onderhandelen, bevalt de prijs je niet zoek verder. Verder is het ook zo dat goedkoper niet altijd beter is, koop je van een merkdealer betaal je meer, maar dan mag je ook wel een auto in een beter staat verwachten met garantie bijvoorbeeld.

Nieuwe auto's krijgen vaak flinke kortingen mee, maar dat kan ook omdat de fabrikant bonussen geeft afhankelijk van aantal verkochte wagens en soms kunnen ze die dus met verlies van de hand doen maar wel geld verdienen aan de achterkant met zo'n bonus. Een occasion gaat (bijna) nooit met verlies weg en valt dus vaak ook minder op af te dingen. Omdat tegenwoordig alles online staan wisselen prijzen niet zo sterk meer bij veelvoorkomende modellen, dus doe vooral je onderzoek online en zoek een auto uit die qua prijs in de buurt ligt van vergelijkbare auto's (km-stand, leeftijd, uitvoering). Vroeger kon je een paar duizend korting krijgen, maar dan betaalde je misschien nog steeds teveel, dat gaat nu niet meer tenzij je nog nooit van internet hebt gehoord.
Auto encyclopedie
J 79
Bedankt voor de tips!

En gaat het dan over een i20 voor een vriendin [www.autoweek.nl]

Of voor een Mazda cx5/6 tuscon voor jezelf [www.autoweek.nl]

En in deze topic vind je ts zijn respons wat tegen vallen, mag ik zeggen dat ik jou respons in je andere 2 topics ook wat tegen vind vallen tot nu toe
[www.autoweek.nl]

Hoi,

Of het om een i20 gaat voor een vriendin van mij of over een ander model maakt volgens mij voor dit topic toch helemaal niets uit?? Ik stel een algemene vraag over het kopen van een occasion in het jaar.

En je laatste zin begrijp ik al helemaal niet, want in dat betreffende topic wordt er expliciet gevraagd naar goede voorbeelden van merken/modellen en als er vervolgens best veel voorbeelden worden gegeven, reageert de vraagsteller niet of nauwelijks. Dat is Echt wat anders dan mijn twee veel sluitende vragen mbt de aanschaf/aankoop van een i20 of een CX-5/Tucson.
Ik vind dit in mijn optiek echt spijkers op laag water zoeken
De automarkt, en zeker de occasion markt, is net als de huizenmarkt serieus ziek. Voor veel 2e hands auto's worden hoofdprijzen gevraagd en afdingen is nauwelijks mogelijk, althans dat is mijn ervaring. Gelukkig heb ik net een mooie bak gescoord, helaas niet voor weinig maar met alle extra's erbij heb ik er toch een redelijk goed gevoel bij.
Je weet dat je genaaid wordt, zelfs zonder te mogen zoenen, en alleen als je echt voor die ene auto wil gaan en het je niet uitmaakt of je een duizend euro teveel betaald, dan kun je de stap wagen. Zoek het dan vooral in de extra's, waar je waarschijnlijk toch ook zelf voor betaald in de meerprijs van de auto, maar dat geeft een beter gevoel dan dat je daar ook nog voor moet gaan betalen. Onderhandelingsruimte moet je ook vooral daarin zoeken. Andere radio, navigatie, andere velgen, banden etc. ook als is/wordt die zooi waarschijnlijk uit een andere auto geript, het kost de verkoper onder streep weinig en zolang deze dit soort zaken als extra zonder kosten voor jou levert is het jouw voordeel.
Wil je dat niet moet je vooral niet bang zijn om een eventuele koop aan je voorbij te laten gaan, zelfs al zit je met de verkoper aan tafel om een deal te sluiten.
Succes met je zoektocht.
Inhakend op de topic-opener en misschien ook wel interessant:
Hoe zit het met demo-modellen of modellen die bijna een jaar oud zijn met nihil aantal kilometers op de teller.
Zo kom ik de nieuwe Clio tegen van bouwjaar januari 2020 waarop al korting wordt gegeven, maar ook demo Kia Rio's van juni 2019.

-Is daarop nog meer korting mogelijk, aangezien de dealer/garage van het voertuig af moet vanwege ruimtegebrek?
-Is een demomodel met < 10.000 km op de teller verstandig om te kopen? Vaak zijn deze auto's rijker uitgerust.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-10-2020 09:20 door DaewooLanos.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.