Mazda 6, CX-5 of toch een Hyundai Tucson?

Gepost door J 79 
Ik heb al wat vaker hier wat gepost en ook wel goed advies gekregen. Het ging toen om andere auto’s, maar na lang wikken en wegen lijken we toch richting de volgende modellen te gaan.

Een SUV’s en 1 station

Hyundai Tucson bouwjaar vanaf 2016 benzine versie van 177pk premium versie
Mazda 6 bouwjaar vanaf 2016 165pk GT-M line benzine
In beide gevallen zal het een zwarte metallic lak zijn, liefst met lederen bekleding en chroom inleg.

De Mazda CX-5 was ook nog een optie. Mazda CX-5 bouwjaar vanaf 2016, maar vind eigenlijk het model vanaf 2017 mooier, maar die is op dit moment onbetaalbaar voor ons. Ik kan optisch toch niet helemaal wennen aan dit model, vind de wielkasten afgrijselijk en de passagiers ruimte wat krap ogen. Dus valt waarschijnlijk af. Ik noem het hier toch even, misschien dat iemand mij kan overtuigen.

Beide merken en modelversies doen qua betrouwbaarheid volgens mij weinig voor elkaar onder, maar misschien heb ik dit mis?
Misschien wel relevant: het zullen auto’s zijn met een km stand tussen 60.000-110.000 km.

Wegenbelasting en verbruik zijn bekend en geen optie om 1 wel/niet te kiezen.

Ik heb wel eens begrepen dat de Tucson niet echt een geweldige rij-beleving heeft, terwijl de Mazda 6 veelal wel geroemd wordt om zijn wegligging en rij-ervaring.
Dat zou voor mij de doorslag kunnen zijn, maar lees hier op autoweek toch wel verschillende ervaring en dus geen eenduidig beeld. Dat is begrijpelijk, iedereen ervaart het anders, maar ook wel een beetje jammer, want nu blijft bij mij wel de twijfel.

Dus wat zou jullie voorkeur zijn? En dan vooral waarom, zodat ik misschien argumenten tegenkom die ik weer mee kan nemen in mijn beslissing.

Bedankt!
De Hyundai Tucson, Mazda 6 en Mazda CX5 staan bekend als betrouwbare en goede auto's.

Ik zou gewoon aanraden om gewoon met de Tucson en 6 te gaan rijden, omdat het gewoon hele andere auto's zijn.
De een vindt de hoge zit fijn, en valt op de stoere uitstraling, de ander vindt de stabiliteit van een grote station belangrijker. Dit kan de keus een stuk eenvoudiger maken. Ik zou er wel een andere grote comfortabele station naast zetten, omdat de Mazda vrij sportief is, daar moet je van houden.

Bij Hyundai heb je een lange fabrieksgarantie van maar liefst 5 jaar. De CX 5 is ook een prima keus, maar vind ik op dit moment wel heel erg duur als occasion.

Van de drie auto's is de Tucson het meest modern, deze kwam pas in mei 2015 op de markt, de auto biedt veel waar en kwaliteit voor zijn geld. De beide Mazda's zijn gewoon wat ouder, ik heb zelf een hele lichte voorkeur voor de Tucson.
Er komt een nieuwe Tscon aan, even wachten en de 2dehandsprijs van het huidige model zal naar beneden gaan; even wachten loont dus
Ik heb ooit (n de zomer van 2017) 4 weken in een Tucson gereden in de VS. Ik weet niet of de stoelen vergelijkbaar zijn, maar alle huisgenoten vonden de stoelen van de Tucson ver onder de maat (zowel letterlijk als figuurlijk). We hadden allemaal last van de onderrug.
Iedereen bedankt voor de input.

Naar alle waarschijnlijkheid valt de CX-5 af ivm persoonlijke smaak. Ik kan er toch niet helemaal aan wennen.
De Tucson naar alle waarschijnlijkheid ook, maar vooral dat ik toch veel blijf lezen over de “anonieme” rijbeleving en zoals een reaguurder hier al aangaf: de zit-positie. Ik vind, maar ik heb het nog niet zelf ervaren, de stoelen er ook op de foto’s erg ielig (en goedkoop) uitzien.

Blijft de Mazda 6 over, ga ik zeker mee proefrijden, maar in mijn achterhoofd blijft ook de Nissan X-trail nog in mijn gedachten. Inderdaad: niet genoemd hier, maar als SUV blijf ik het toch een behoorlijke optie vinden, ondanks dat de betrouwbaarheid iets minder schijnt te zijn.

De daadwerkelijk koop kan nog wel even duren, want ik heb alle tijd om de zoeken en te pluizen.
Ik zet dit erbij, omdat sommige reaguurders vinden dat er te pas en te onpas gereageerd moet worden.
Ik heb ruime ervaring met de Mazda 6 en vond dat t.o.v. de CX-5 die ik ook heb bekeken echt de fijnere auto. Mooier interieur en een station rijdt gewoon beter als een SUV. Bovendien liggen de prijzen van een gebruikte CX-5 een stuk hoger. Met een 6 heb je de betere auto voor minder geld.
Persoonlijk vind ik zwart-metallic niet zo mooi bij de 6. De lijnen vallen dan helemaal weg. De lak is vrij zacht en krassen en steenslag vallen op een zwarte auto heel erg op.

Ik heb zowel de 145pk als ook de 165pk gehad en vond de 145pk weinig onderdoen.
@Kristian Super bedankt voor deze nuttige info!
Is de lak idd een kwetsbaar punt van Mazda?
Graag gedaan. Lak is van aziatische auto's vaak wat kwetsbaarder dan van een Duitser. Mijn eerste 6 was een parelmoer witte en dat was een hele praktische kleur. De tweede was Machine Gray, donkergrijs en die leek wat gevoeliger.
Zijn in principe probleemloze auto's, zeker na de facelift van 2015.
J 79
De Tucson naar alle waarschijnlijkheid ook, maar vooral dat ik toch veel blijf lezen over de “anonieme” rijbeleving en zoals een reaguurder hier al aangaf: de zit-positie. Ik vind, maar ik heb het nog niet zelf ervaren, de stoelen er ook op de foto’s erg ielig (en goedkoop) uitzien..

Ik heb vorig jaar en het jaar ervoor 2x 3 weken in een Tucson door 'De States' mogen crossen (huurauto). Ik ga er voor het gemak even vanuit dat de USA en de EU versie niet heel veel van elkaar verschillen. De stoelen lijken ielig en de stof wat goedkoop, maar gedurende de (vaak best lange) ritten hebben ik en mijn vrouw geen enkele last van de stoelen gehad (in tegenstelling tot Vertmaori). Het is inderdaad een auto (met 2.0 / automaat) die gemaakt is om te cruisen, niet om als Jeremy Clarkson de Stelvio-pas op te scheuren.
Mochten je de looks aanstaan, gewoon een Tucson een dagje gaan proefrijden (lange rit) en je weet al een boel meer! Je kunt ook kijken of zijn technische identieke broer/zus de Kia Sportage fijner stoelen biedt.

Als je een SUV zoekt die je veel rijplezier gaat bieden, zou ik je zeker de Ford Kuga ('16/'19) aan je lijstje toevoegen, mits het budget dit toelaat. De versie ervoor vind ik ondertussen wat 'oud' lijken (ontwerp uit 2009)...

Zoek je echt een 'semi-sportieve' auto dan moet je de SUV wegdenken en inderdaad bijv. voor een Mazda 6 gaan of - zoals Kristian - een BMW 3-serie (E90/91). Een F30/F31 zal te nieuw en dus te duur zijn.

Boven alles geldt : ga proefrijden, en dan niet het 'rondje om de kerk', maar trek er minimaal een paar uur voor uit. Een garage zal dit - als je echt geïnteresseerd bent - geen enkel probleem vinden. Na zo'n uitgebreide rit is inleveren met bijv. een volle tank een leuke geste... smiling bouncing smileysmileys with beer
J 79
Iedereen bedankt voor de input.

Naar alle waarschijnlijkheid valt de CX-5 af ivm persoonlijke smaak. Ik kan er toch niet helemaal aan wennen.
De Tucson naar alle waarschijnlijkheid ook, maar vooral dat ik toch veel blijf lezen over de “anonieme” rijbeleving en zoals een reaguurder hier al aangaf: de zit-positie. Ik vind, maar ik heb het nog niet zelf ervaren, de stoelen er ook op de foto’s erg ielig (en goedkoop) uitzien.

Blijft de Mazda 6 over, ga ik zeker mee proefrijden, maar in mijn achterhoofd blijft ook de Nissan X-trail nog in mijn gedachten. Inderdaad: niet genoemd hier, maar als SUV blijf ik het toch een behoorlijke optie vinden, ondanks dat de betrouwbaarheid iets minder schijnt te zijn.

De daadwerkelijk koop kan nog wel even duren, want ik heb alle tijd om de zoeken en te pluizen.
Ik zet dit erbij, omdat sommige reaguurders vinden dat er te pas en te onpas gereageerd moet worden.

Toch nog een kleine toevoeging:

Bedankt voor alle info!

De Mazda CX-5 valt dus zoals gezegd , maar ook de Hyundai Tucson. Ik vind alleen de Premium uitvoering mooi en die zijn beduidend minder vaak te koop en/of te hoge km stand en/of te duur op dit moment en/of niet in de geschikte kleur.
De Nissan X-trail valt helaas ook af; mijn vriendin vindt het model echt niet mooi (genoeg) en kan er maar niet aan wennen.

Blijft over de Mazda 6 (ook goed in de juiste uitvoering te krijgen icm prijs/kwaliteit) en eventueel toch ook nog het laatste model van de Insignia. Ik was toch aangenaam verrast door dit model, maar omdat ik in principe altijd een ander merk wil rijden (en ik rij nu Opel) heeft die niet veel kans....toch kijk ik stiekem wel...haha.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.