Aygo, i10 of Picanto?

Gepost door Gast9754023 
Hoi! Ik heb vorige week mijn rijbewijs gehaald en wil gelijk doorpakken met het kopen van een auto. Ik heb echter zelf heeel weinig verstand van auto’s. Helaas ook niemand in mijn omgeving die er een goede kijk op heeft. Vandaar dat ik hier even probeer.

Ik ben op zoek naar een hatchback occasion. Mijn vereisten zijn: auto die zuinig rijdt (dus laag in kosten), mag maximaal 9.000 euro kosten (liefst tussen 7500-8500), moet qua comfort fijn zijn voor een man van 1.90m, soepel rijden ook op de snelweg, heeft Max 70.000km op de kmstand, weinig onderhoudskosten, veilig en betrouwbaar. Qua uiterlijk ben ik alles behalve kritisch, daar geef ik niet veel om. Een ingebouwde navigatie is een pré. Ik ben iemand die eerder rustig en veilig rechts rijdt, dan echt een snelheidsduivel.

Ik mijn zoektocht zijn mijn favorieten de Hyundai i10, Toyota Aygo, Kia Picanto en de Volkswagen UP! (Deze staat onderaan van de 4). Over alledrie de auto’s lees en hoor ik veel goed verhalen. Ook weinig verschillen, heb ik het idee. Ik vind bij de Toyota Aygo echter het Dashboard niet heel overzichtelijk ogen. Dat lijkt bij de andere auto’s wat strakker te zijn. Volkswagen UP! wordt volgens mij het vaakst gekocht, vandaar dat deze ook in mijn lijstje staat. Alleen heb ik het idee dat de Aziatische merken wat betrouwbaarder zijn en minder onderhoudskosten hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Welke auto heeft jullie voorkeur? Of denken jullie dat, op basis van mijn wensen, het beste bij mij past? Ben iedere reactie erg dankbaar.
Vergeet de Opel Karl niet! Samen met de Picanto en I10 het beste wat er in die klasse te krijgen is.
Inderdaad wat Total Loss zegt, volgens mij was de Kia Picanto in Multitests zowat steevast de winnaar. Zeer volwassen auto voor een A-segment model.
Probeer er eentje te vinden met een beetje lekkere uitrusting en lichtmetaal.

Overigens, voor je budget vind je ook een Rio/I20.. Wellicht is dit een overweging voor je.

Maar gezien je lengte, ga vooral proefzitten en proefritjes maken.
Ik zou gaan voor of een i10 of een Picanto. Waarom? Dit zijn de meest verfijnde auto's die je kung kopen in dit segment. De Aygo is vooral op de achterbank minder ruim, zeg maar gewoon krap en ook de kofferruimte is kleiner. Wel zal de auto iets zuiniger zijn. De VW Up zou ik Karen voor wat deze is. Schijnt een zwakke versnellingsbak te hebben.

Een collega die op zoek was naar een Up kreeg dit te horen en vroeg deze garagehouder naar het alternatief: Picanto of i10 was het antwoord.

Zelf heb ik een zwak voor de Mitsubishi Spacestar. Zeker de 1200 is een heel fijne motor. Zuinig maar ook behoorlijk vlot. Over 17.000 kilometer reed ik met een vlotte rijstijl en meest snelweg kilometers een gemiddelde van 1 op 19,5. Nadelen vond ik het overhellen in de bochten (wel een soepele vering), zijwindgevoeligheid en de mate van windgeruis bij de voorruitstijlen. Van de genoemde auto's denk ik wel de ruimste en de Spacestar is altijd een vijfzitter. Bij de i10 en de Picanto tref je ook vierpersoons uitvoeringen aan.

Succes met de zoektocht.
Heb je ook de Suzuki Celerio overwogen? Ik snap dat hij niet in je lijstje voor komt, omdat hij niet zo vaak over de toonbank gegaan is. Maar ik heb al 2.5 jaar een Celerio in eigendom en ben er echt blij mee: toen ik ging proefrijden in een Kia Picanto, welke meer toeters en bellen heeft. Toen vond ik dat er in de Picanto geen leven in de brouwerij was, oftewel hij voelde nogal traag aan. Al is dat nogal een vaag begrip als je het over auto's in het A-segment hebt, want ze zijn allemaal natuurlijk niet snel. Maar naar mijn gevoel is het leuker om in de Suzuki te rijden, dan de Picanto of i10: welke trouwens dezelfde slome motor delen.

Ik heb hier op Autoweek mijn ervaringen bij gehouden wat betreft de Suzuki Celerio: het is naar mijn mening een auto zonder fratsen, de cruise-control heb ik achteraf laten inbouwen. Want vanuit de fabriek was dat niet eens een optie, maar je kon het wel bij de dealer laten inbouwen. Alleen niet zo'n mooi geïntegreerd systeem. De Celerio is in iedere geval de zuinigste en ruimste in zijn klasse, zelf rij ik gemiddeld 25KM/L.

[www.autoweek.nl]
De Toyota Aygo is er ook als peugeot 107 en citroen c1. Hebben alle 3 dezelfde 3 cylindermotor van de daihatsu cuore van de laatse generatie. Voordeel van de cuore is dat did goedkoper is in de wegenbelasting.

De vw up is er ook als seat mii en Skoda citigo

Een ingebouwde navigatie ziet er sjiek uit, maar was duur om op te daten, dus zal je soms de verkeerde kant op sturen. Was ook in verhouding een dure optie. Hyundai en Kia werden op een duur een uitzondering hief in, dan zat het bij hun 5 jaar (hyundai) 7 jaar (Kia) garantie in.

Leuke oudsider is de chevorlet spark altijd 4 cylinder motoren, vooral de 1.2.

De suzuki alto is er ook als Nissan pico

De i10 is zwaarder dan de rest van de auto's uit hhet a-segment die jezelf en anderen en ik aandraagt. Voor een i10 betaal je net zoveel wegenbelasting als bepaalde auto's uit het b-segment die wel beter geschikt zijn voor iemand van 1.90
Alvast bedankt voor de aardige reacties! De modellen die worden genoemd, ga ik zeker ook even bekijken. Omdat ik weinig verstand heb van auto’s, gaat mijn gevoel al snel naar auto’s waarvan er veel worden verkocht.

Wat betreft de navigatie, doel ik eigenlijk op een Apple Carplay. Deze heeft de Toyota Aygo Play. Dus dan hoef je ook niet te updaten. Weet niet of deze ook door een dealer ingebouwd kan worden in andere auto’s? Ik zie er op internet namelijk wel veel van die autoradio kits staan die je los kunt kopen, om in je auto te bouwen.
Zuinige rijden vergeet te melden dat de picanto beschikbaar is met 2 motoren en de i10 met 1 motor. De picanto en i10 zijn meer gericht op de Europese markt, de celero wordt ergens in India in elkaar geschroefd als wereld auto. De celero had de zware taak om zowel de suzuki alto te vervangen als de suzuki splash. Dat is in mijn ogen niet echt gelukt.

De splash is er ook als Opel agila wel op nieuwste model Googlen. Houd bij de splash en de agila rekening dat ze net zo zwaar en met sterkere motor nog zwaarder dan de i10 zijn.

De Opel Karl heeft de agila opgevolgd en indirect eigelijk ook de chevorlet spark. De huidige spark die in Europa niet leverbaar en de Opel Karl lopen van dezelfde band af in zuid korea

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2020 18:57 door Auto encyclopedie.
@gast 975 goed verkocht zegt niks, daar zit marketing achter of een grote overkoepelende organisatie die merk a belangrijker vind dan merk b. Of kudde gedrag van mensen

Of een fabriekkant laat zijn auto goedkoop in elkaar zetten, zodat deze nieuw gunstig geprijsd is

Of het design spreekt West Europa meer aan.

Voorbeeld is de beste Toyota Aygo, C1, 107 is de laatste generatie daihatsu cuore, maar daihatstu verdween uit Europa.

Nissan deed er geen moer aan om hun pixo te promoten en veel mensen weten niet dat die überhaupt bestaat. De suzuki alto verkocht veel meer, moet wel toegeven dat de neus van de Alto leuker is.

De Toyota verso s is er ook als subaru trezia tot 6.000 euro staan er 4 trezia's te koop en 0 van de verso s. Veel mensen kennen de verso s, maar hebben nog nooit gehoord van de Subaru trezia

Dus je kan beter zoeken naar onbekend maakt onbemind

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2020 23:12 door Auto encyclopedie.
Ik heb ze alle 4 gereden (de Seat Mii ipv de UP, maar dat is eigenlijk dezelfde auto..) in 2017...Ik vond de Seat het meest volwassen rijden plus is deze leverbaar in een leuke FR uitvoering ( verreweg de beste audio met 6 speakers en subwoofer, bij de andere zeer matige audio). De VAG drieling is tevens in zoveel uitvoeringen en kleuren leuk te verkrijgen en te maken, dat is minder bij de I10 en Picanto. ( het is maar wat je belangrijk vindt..).
Ik heb toen voor de Seat gekozen en veel plezier mee gehad.
Zou nu weer voor een Up/Seat gaan. De Picanto met een 100 pk turbo vind ik ook leuk, maar die zijn nog erg duur 2e hands.
Re: Aygo, i10 of Picanto?
07-10-2020 19:32
In deze klasse waren de Kia Picanto en Hyundai I10 de winnaars van de testen, ze zijn erg volwassen voor het A segment. Bij Kia heb je 7 jaar fabrieksgarantie bij Hyundai 5.

Ik zou ook aanraden om naar de Opel Karl te kijken, dit was een topper in zijn klasse.
Deze auto werdt ook gewoon in Zuid Korea gebouwd en is eigenlijk een niet in Nederland geleverde Chevrolet Spark van de 2e generatie.
Ik zou de Aygo links laten liggen. Niet dat het slechte auto's zijn, integendeel. Maar een i10 of picanto is zoveel meer volwassen qua afwerking, rijden en uitrusting en comfort

Ook zou ik een Opel Karl bij het lijstje voegen. Zowel de Karl, i10 en Picanto zijn steevast de winnaars uit de testen in het A segment bij diverse autobladen

Wij hebben hier thuis een VW Up, prima ding hoor. Stoelen zijn goed en rijd volwassen maar er zijn ook wel zaken waar een Up (en het zelfde geld ook voor een Mii of CItigo) het gewoon net wat minder doet dan een i10, picanto of Karl

Voorbeeldjes;

Bij de Up heb je achter van die goedkope klapraampjes, bij de bovengenoemde 3 merken gewoon raampjes die fatsoenlijk open kunnen en bij luxere uitvoeringen zelfs elektrisch
Bij de Up kijk je in het interieur op diverse plekken tegen kaal plaatwerk aan. Niet heel erg, maar bij de bovengenoemde 3 merken is dat allemaal keurig afgewerkt
Bij de Up is de uitrusting heel karig. Bij een Karl zit bijvoorbeeld al standaard cruisecontrol en voor iets (Cosmo uitvoering) meer allerlei comfortverhogende zaken zoals climat control. dat geld ook voor een i10 of Picanto. Bij de Up moet overal redelijk veel voor worden bijbetaald, dat veel kopers niet gedaan.
Bij de Up zijn de meeste versies 60PK, Voor een 75PK of een 115PK TSI moest je bijbetalen. Bij de Karl heb je standaard al 75PK, i10 ook dacht ik. Picanto weet ik zo niet
Bij de Up heb je maar 2 jaar fabrieksgarantie. Bij de i10 5 jaar en de picanto 7 jaar (!) (tot 150.000 km). Met jou budget koop je een auto die nog jaren vol in de fabrieksgarantie kan zitten. Bij de up kun je dat wel vergeten..

Wij zijn verder wel tevreden met de Up hoor, tot op heden betrouwbaar maar er zijn dus betere opties als je het mij vraagt.

Aygo slechts enkele keren in gezeten. De aygo heeft echt goedkope stoeltjes met korte zittingen. Maakt aanzienlijk meer (banden/wind/motor) geluid op snelheid dan bv de Up. Zal wel besparing zijn op de geluidsissolatie. Alles wat je beet pakt voelt goedkoop. De deuren, achterklep maar ook alles wat je binnen beet pakt (al schijnt het wel heel te blijven). Ook die goedkope klapraampjes en niet overal mooi afgewerkt zoals een i10, picanto of Karl

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-10-2020 08:54 door AsconaGT.
Het is maar net wat je zelf leuker en beter vindt rijden. Alle auto's die je opnoemt zijn prima.

Echter je kunt ook een iets oudere B-segmenter nemen, zoals een Fiesta, Clio, Ibiza.
Het comfort, kwaliteit en ruimteverschil is echt enorm.

Navigatiesysteem is gewenst, maar in de praktijk is je telefoon met Google maps, Waze en Flitsmeister beter dan die inbouw navigatiesystemen: kaarten zijn nieuw, file informatie is beter, routebepaling is intelligenter, bediening is makkelijker.

Audio met bluetooth en belangrijker. Android Auto / Apple Carplay is nog mooier.
Aygo/c1/108 ! Aygo rijd goed, is zuinig, ik kom nooit onder de 1:19 hoe ik ook rij. Meestal 1:23 snelweg 110 gemiddeld . Lekker lange versnellingen, met warme motor trek je zo 90 in z'n 2. Ik heb er 1 van 2019 en gebruik zelfs de 5de versnelling nauwelijks, meestal alleen boven de 120.

Ik tank wel altijd 98, ik vind het een heerlijk racemonster voor de stad en daarbuiten.

Picanto is een zuipschuit had ik begrepen, en dat mooie dashboard is ook maar gevormd hard plastic. Up! heeft dacht ik maar 60 pk Aygo/C1/108 69 of 72 .
Ik ben een eigenaar van een i10 van 2016. Ik ben uiterst tevreden mee. Aan de binnenkant zie je geen kaal metaal, dus is het goed en mooi afgewerkt. En je kan aardig meekomen met de rest van het verkeer, ondanks dat hij maar 3 cylinders heeft. Het model staat me ook aan, mooie lijnen heeft de koets. Dus ben ik een tevreden Hyundai rijder.
Je bent net zo lang als ik. Houd er rekening mee dat je in die kleine auto's vaak het stuur alleen in hoogte kunt verstellen waardoor je vaak geen heel fijne zitpositie kunt vinden.
Laatst een C1 te leen gehad. Het gaat, maar echt lekker zit het niet en rijden vond ik ook maar matig.
Zoals anderen ook al zeiden, kijk eens naar een B segment.
Ik had hiervoor een Clio IV. Redelijk simpele uitvoering, maar dat is al zoveel meer comfort dan een C1, Twingo enz.
Stiller, sneller en veel betere stoelen.
Als ik u was. Zal ik naar de Yaris of i20 of rio.gaan kijken. Neem wel wat luxere opties. Dat is prettiger. Als je elkedag in de auto rijdt.
Dat is b-segmenter. Dat rijdt echt veel fijner. Je hebt ook meer ruimte.
Heb zelf ervaring met een Volkswagen up! En een kia picanto 2 , en als ik moest kiezen werd het 100% weer een up! .

Zoveel volwassener rijgedrag, dan neem je dat blik in het interieur wel voor lief , heb me er zelf nooit aan gestoord.

En mocht je een 60pk up! Tegen komen en je vind het vermogen wat te weinig , dan kan je deze voor 150 euro laten upgraden naar 75 pk , bij vagtechniek nuenen
Topic starter heeft inmiddels een nieuwe topic geopend
Topic starter verstuurd inmiddels ook privé berichten naar andere gebruikers, voor auto advies.....
Gast9754023
Mag dat niet?

Volgens mij wel, ik heb je inmiddels een mail terug gestuurd. Maar je had niet perse een nieuwe topic hoeven openen voor je vervolg vraag, maar ook dat mag je zelf weten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-10-2020 17:55 door Auto encyclopedie.
Ondertussen heb ik drie proefritjes gedaan. Een Toyota Aygo, Kia Rio en Kia Picanto.

Ik vond die Aygo echt vele malen beter rijden dan de Picanto. Rijdt veel soepeler en in mijn ogen heb je ook sneller een hogere snelheid behaald. Voelde me erg onrustig in de Picanto. Aygo ziet er wel wat 'goedkoper' uit. Maar hoe die rijdt is in mijn ogen belangrijkste. Het is waarschijnlijk ook een kwestie van smaak.

De Kia Rio vond ik ook erg fijn rijden. Weinig op aan te merken. Natuurlijk in gebruik wel een stukje duurder dan de Aygo/Picanto. Enige waar ik mijn twijfels bij heb, is dat die al een tijdje te koop staat (3 weken) en ook voor een erg schappelijke prijs. In vergelijking met andere Rio's. Terwijl de KM stand en het jaartal ook dikke prima is. Misschien heb ik gewoon geluk, maar ik ben dan weer zo'n type die daar dan weer aan gaat twijfelen... winking smiley Wel betrouwbare dealer en ook het onderhoudsboekje zag er in orde uit.

Bedankt voor jullie reacties! Dat heeft mij zeker verder geholpen. Kleine moeite, groot gebaar!
Re: Aygo, i10 of Picanto?
16-10-2020 20:08
3 weken te koop staan is nog erg kort, de Kia Rio is een goede keus.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.