Winstgevende of waardevaste import auto uit Duitsland voor 35-45k

Gepost door 1080 
Hallo mensen,
Ben aan het rondkijken voor een leuke import auto uit Duitsland die ik na een halfjaartje rondrijden, of met (kleine) winst kan doorverkopen, of zijn waarde vasthoudt. Prijsklasse rond de 35k en max 45k. De reden dat ik hem na een halfjaar wil verkopen is dat de prijzen in de winter laag zijn en in de zomer hoog. Als overigens deze theorie niet klopt hoor ik het graag.
Verder moet het wel een leuk aangekleed exemplaar zijn met b.v. pano/schuif dak, s/amg/m line, leer, virtual cockpit etc.

Kijkend naar leuke modellen die ongeveer 4 jaar oud zijn kom ik zelf uit op de volgende auto's:

E klasse W213 350e(of een krachtige benzine of diesel). Maar door de ingrijpende facelift die dit jaar uitkomt betwijfel ik de waardevastheid ervan. Ook wat hybride technologie betreft minder dan de 530e.

530e G30. Beetje tricky want pas vanaf 2019 worden deze geleverd met een grotere batterij. Die wilt men hebben maar dan zit je ook met prijzen tegen de 50k voor een mooie. En 45k is eigenlijk al een beetje over mijn budget. Ook hier kan ik gaan voor een krachtige benzine of diesel maar de prijsverschil met NL lijkt minimaal.

Audi A5 F5. Weinig prijsverschil met NL en ben bang voor de afschrijving van Audi soms.

A klasse 220/250 W177. Maar nog erg duur vergeleken met nieuwprijs.

CLA 220/250. Zelfde verhaal

Na lange tijd zoeken en vergelijken kom ik gewoon niet eruit. Het lijkt wel alsof tegenwoordig auto's importeren niet meer zo rendabel lijkt. Wellicht door de nieuwe BPM regels oid? Maar de leuke prijsverschillen van paar jaar geleden lijken nauwelijks nog te bestaan.
Kan iemand mij wat raad geven? Misschien een andere modelletje of jaar? Alvast bedankt.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2020 18:32 door 1080.
Het probleem is dat over het algemeen vrij nieuwe, grote en dure auto's vaak hard afschrijven. Naar grote en dure auto's is niet heel veel vraag op de 2e hands markt.
De 2e hands prijzen liggen in Nederland al vrij laag.

Waardevast in Nederland zijn auto's waar veel vraag naar is maar relatief weinig aanbod.
Compacte SUV's en auto's uit het A en B segment zijn meestal het meest waardevast. Deze auto's zijn gebruikt populair bij particuliere kopers.

Cabriolets zijn over het algemeen in de herfst goedkoper dan in de lente.

Bij een bedrijf die veel auto's importeert zag ik dat ze relatief veel compacte SUV's importeerden zoals de Renault Captur, Opel Mokka en Opel Crossland X.
Quote
Pietzoveel
Goed idee, dat niet veel meer mensen dit doen.
Wat mij betreft moet iedereen dit gaan doen. Kost wel meer moeite natuurlijk maar zo spaar je een hoop geld. Dat we in NL zoiets als BPM hebben is al oneerlijk genoeg.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2020 19:12 door 1080.
Quote
ak2
Het probleem is dat over het algemeen vrij nieuwe, grote en dure auto's vaak hard afschrijven. Naar grote en dure auto's is niet heel veel vraag op de 2e hands markt.
De 2e hands prijzen liggen in Nederland al vrij laag.

Waardevast in Nederland zijn auto's waar veel vraag naar is maar relatief weinig aanbod.
Compacte SUV's en auto's uit het A en B segment zijn meestal het meest waardevast. Deze auto's zijn gebruikt populair bij particuliere kopers.

Cabriolets zijn over het algemeen in de herfst goedkoper dan in de lente.

Bij een bedrijf die veel auto's importeert zag ik dat ze relatief veel compacte SUV's importeerden zoals de Renault Captur, Opel Mokka en Opel Crossland X.

Top! Hier heb ik wat aan. En ik zie nu ook dat er met VW Upjes een leuke prijsverschil is. Wel balen want de insteek was "goedkoop" een leuke bak rijden. Zit je daar dan met een Up of een Mokkanut smiley
Quote
1080
Quote
Pietzoveel
Goed idee, dat niet veel meer mensen dit doen.
Wat mij betreft moet iedereen dit gaan doen. Kost wel meer moeite natuurlijk maar zo spaar je een hoop geld. Dat we in NL zoiets als BPM hebben is al oneerlijk genoeg.

volgens mij bedoelde pietzoveel dit sarcastisch nut smiley

Er zijn namelijk super veel mensen die dit doen, 1 in mijn directe omgeving doet zoiets ook hobbymatig. Hij zegt wel; ik heb een leasebak dus de brandstof hoef ik niet te betalen als hij op en neer naar duitsland rijd. Hij heeft iemand waar hij een autoaanhanger gratis kan lenen zo nu en dan. En hij haalt de auto's op uit oost duitsland, daar zijn ze namelijk aanzienlijk goedkoper dan west of zuid duitsland. Hij zet hem dan op de aanhanger, poets hem, technisch in orde maken / nalopen en zet hem op marktplaats.

Hij kiest dan de modellen die in NL juist schaars zijn, bepaalde uitvoeringen op motoriseringen. Nooit dat grote dure spul zoals een E klasse, daar zit veel te veel risico aan qua afschrijving en heel moeilijk om particulier te verkopen. mensen gaan niet zo snel 40K stuk slaan bij een particulier voor een duitse importbak waar bekend is dat er veel mee gerommeld word.
Hij zit vaak in het B of C segment, dat verkoop je nog een keer. Bijvoorbeeld een Renault Captur bijvoorbeeld is prima handel zonder al te veel risico.

Als je alles zelf moet bekostigen, je shopt niet diep in duitsland. Je moet zelf het transport regelen dan word het al lastig hoor om hier winst op te maken of gelijk wil uit komen
Quote
AsconaGT
Quote
1080
Quote
Pietzoveel
Goed idee, dat niet veel meer mensen dit doen.
Wat mij betreft moet iedereen dit gaan doen. Kost wel meer moeite natuurlijk maar zo spaar je een hoop geld. Dat we in NL zoiets als BPM hebben is al oneerlijk genoeg.

volgens mij bedoelde pietzoveel dit sarcastisch nut smiley

Er zijn namelijk super veel mensen die dit doen, 1 in mijn directe omgeving doet zoiets ook hobbymatig. Hij zegt wel; ik heb een leasebak dus de brandstof hoef ik niet te betalen als hij op en neer naar duitsland rijd. Hij heeft iemand waar hij een autoaanhanger gratis kan lenen zo nu en dan. En hij haalt de auto's op uit oost duitsland, daar zijn ze namelijk aanzienlijk goedkoper dan west of zuid duitsland. Hij zet hem dan op de aanhanger, poets hem, technisch in orde maken / nalopen en zet hem op marktplaats.

Hij kiest dan de modellen die in NL juist schaars zijn, bepaalde uitvoeringen op motoriseringen. Nooit dat grote dure spul zoals een E klasse, daar zit veel te veel risico aan qua afschrijving en heel moeilijk om particulier te verkopen. mensen gaan niet zo snel 40K stuk slaan bij een particulier voor een duitse importbak waar bekend is dat er veel mee gerommeld word.
Hij zit vaak in het B of C segment, dat verkoop je nog een keer. Bijvoorbeeld een Renault Captur bijvoorbeeld is prima handel zonder al te veel risico.

Als je alles zelf moet bekostigen, je shopt niet diep in duitsland. Je moet zelf het transport regelen dan word het al lastig hoor om hier winst op te maken of gelijk wil uit komen

Haha zo een vermoeden had ik al. En inderdaad ik ga dan wel voor de meer zeldzamer uitvoeringen en motoriseringen. Verder zal ik voor de transport gewoon een tijdelijke verzekering afsluiten en zelf naar NL rijden.
Dealers en handelaren doen dit zo efficiënt en uitgekiend daar kan je niet aan tippen. 6 wagens op een trailer, geen geen en weer gereis, krassen en mankementen lossen ze zelfstandig op zonder btw, de spuiter en monteur is in dienst.

Vergelijk ook niet een premium occasion prijs met iets dat op jouw oprit staat.

Verder..... heb je van dat virus gehoord??? Alle verkoop staat op -30% en dan moet het echte thuiswerken nog indalen om nog maar niet te spreken van faillissementen etc...
Heb vorig jaar een nette V70 geïmporteerd met twee vrienden. Leek een mooie marge in te zitten. Uiteindelijk €27 per persoon aan verdiend... eye rolling smiley
Quote
V0RQ
Verder..... heb je van dat virus gehoord??? Alle verkoop staat op -30% en dan moet het echte thuiswerken nog indalen om nog maar niet te spreken van faillissementen etc...

Tweedehandsmarkt doet het als geheel opzich prima nu.drinking smiley Maar goed, niet in deze prijsklasse uiteraard. Ik zou gaan voor iets dat ofwel bij het gros van de particuliere kopers in trek is, ofwel voor een interessante young/oldtimer. Maar in alle gevallen moet je weten wat je doet, natuurlijk.
Als je wilt gokken kun je ook naar het casino..cool smiley

Sorry, maar hoe je dit plan hier post klinkt alsof je opeens een masterplan denkt bedacht te hebben.

Met de autos die je noemt en met bijkomende kosten kan ik me niet voorstellen dat je plan lukt, helemaal niet als je hier al om advies kont vragen. Ik heb me er nooit zo in verdiept maar denk dat dit alleen kan door een auto te kopen die in DE niet populair is en hier wel, danwel een courante auto in een prijsklasse die voor veel mensen bereikbaar is en waarin men nog particulier durft te shoppen (tot €20k?) zoals anderen al noemden óf een youngtimer/klassieker waar je wat liefde in stopt, maar daar zitten weer vele andere (financiele) risicos in...

Koop gewoon een jonge courante auto in NL, die je zelf dan wél leuk vind, van een particulier, voor een scherpe prijs & probeer die over een half jaar weer goed te verkopen. Minste risico, minste gedoe.
Ik importeer nog wel eens autos, dat wil prima.
Maar als je het moet vragen kun je er beter niet aan beginnen
Quote
Goedendag
Ik importeer nog wel eens autos, dat wil prima.
Maar als je het moet vragen kun je er beter niet aan beginnen

Het wil inderdaad ook prima. Je moet wel weten wat je doet en jezelf niet rijk rekenen.

Het is sowieso leuk om een keer door dat proces te gaan. Alleen zou ik niet met een dikke e-klasse of 5-serie aan de haal gaan van 2-4 jaar oud. Of ander duur duits spul om mee te beginnen. Je kan heel hard vallen. Je betaald nog fors BPM en je raakt het particulier erg lastig kwijt. Je moet ze wel heel veel goedkoper aanbieden wil je concurreren met een garage waar mensen hun auto kunnen inruilen, garantie en zekerheden hebben en geen importbak hebben.

Begin gewoon eens met een franse auto uit duitsland in het B of C segment. Die kun je relatief goed in duitsland kopen en hier makkelijk particulier verkopen. zoals een Leuke Clio of een captur. Kies je een dikke initiale uitvoering of iets die in NL weinig nieuw is verkocht. Die kennis van mij had ook een keer een Golf 7 variant alltrack 1.8 TSI 4-motion. In NL niet geleverd, in duitsland wel. Was hij in NL zo vanaf thumbs up Ook had hij jaren geleden een keer een meriva OPC. Ook niet in NL geleverd. Duitsland gekocht, was hij hier ook zo vanaf.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2020 20:34 door AsconaGT.
Quote
Barri
Heb vorig jaar een nette V70 geïmporteerd met twee vrienden. Leek een mooie marge in te zitten. Uiteindelijk €27 per persoon aan verdiend... eye rolling smiley

waar ging het dan mis?
Fiat 500X automaat van voor de facelift, wel een 2wd, 4x4 zit bijna niemand op te wachten hier.
Quote
Goedendag

Maar als je het moet vragen kun je er beter niet aan beginnen

Nou ja, opzich moet je dingen altijd eens voor het eerst doen natuurlijk. Echter zou ik dan wel aanraden met een aanmerkelijk kleiner budget in te stappen. Risico kleiner en markt groter.
Ik zou in dit geval kiezen voor een auto die in Nederland amper geleverd is. Bijvoorbeeld een Passat die in Nederland vooral met de eco diesels (1.6) geleverd is, maar voor particulier bezit met een 2 liter interessanter kan zijn. Ik heb een aantal collega's die specifiek naar een import auto kochten omdat de (lease) versies die in Nederland vooral verkocht werden niet interessant waren. Bijvoorbeeld door alleen maar met 1.6, of door een belachelijk laag trekgewicht (Ford Focus).
Ik ken een paar mensen die auto's uit Duitsland hebben gehaald en na de eerste hallelujah verhalen blijkt toch wel dat het voordeel niet zo groot was als dat ze in eerste instantie zeiden. In het mooie verhaal waren de aanschafkosten naar beneden afgerond (dan klinkt het beter) en werden de overige kosten gebagatelliseerd. Uiteindelijk hebben ze de extra risico's genomen voor een paar honderd euro voordeel t.o.v. een vergelijkbare auto die je hier zou kopen.
Quote
D Elzinga
Quote
Goedendag

Maar als je het moet vragen kun je er beter niet aan beginnen

Nou ja, opzich moet je dingen altijd eens voor het eerst doen natuurlijk. Echter zou ik dan wel aanraden met een aanmerkelijk kleiner budget in te stappen. Risico kleiner en markt groter.

Dat ben ik zeker met je eens!
Maar dan wel als het over de vraag gaat hoe moet ik een auto importeren. Niet welke auto is interessant om te importeren. Dat laatste is allemaal marktkennis, en dat duurt even om op te bouwen en uit te zoeken.

Om TS nog wel een duwtje in de rug te geven. In die prijsklasse is de nieuwste Z4 volgens mij best interessant om te importeren



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-10-2020 22:38 door Goedendag.
Er zijn honderden handelaren in Nederland die al jaren in Duitsland auto's opkopen om ze hier vervolgens voor winst te verkopen, die kennen de markt goed en weten daardoor hun brood te verdienen. Maar dit doen zijn ook met tientallen auto's per jaar soms verdien je wat meer soms wat minder. Dit is gewoon arbitrage tussen twee markten, dit kan werken maar je moet wel snappen wat je doet. Het is niet zo dat je een auto die je hier te koop ziet staan voor 30k en je koopt die voor 25k in Duitsland dat je dan 5k pure winst hebt er zijn een hoop kosten die je moet maken om hem hierheen te krijgen, eventueel opslag, je moet nog BPM betalen en dan nog verkopen als particulier krijg je vaak minder dan een handelaar. Stel er is een enorm prijsverschil voor een bepaald merk/model en er is voldoende vraag naar, dan verwacht ik dat daar meerdere mensen op inspringen en dat je dus niet de enige bent. Zo'n auto moet je kopen omdat je dat zelf leuk vind maar winst maken op autorijden is alleen besteed aan echt exclusieve auto's/merken maar dat kan Jan Modaal niet betalen natuurlijk.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.