Nieuwe Lease-auto : Skoda Karoq vs Peugeot 5008

Gepost door mvd 2689123 
Ik kan in deze periode een nieuwe lease-auto uitkiezen.
Ik heb diverse auto`s op shortlist gehad. De volgende 2 auto`s zijn overgebleven:

- Skoda Karoq Business Edition Plus 1.5 TSI DSG met een groot deel van de optie-lijst erop
- Peugeot 5008 Blue Lease Premium Avantage 1.2 EAT8 met 2 assistentie-pakketten, Focal Audio en Panoramadak

Voor mij op dit moment een lastige keuze.

Karoq : meer compleet en meer degelijk dan de 5008 (als ik de reviews hier lees). Tevens meer comfort door de diverse opties (bv. stuurwielverwarming en verwarmde voorruit)

Peugeot 5008 : Van binnen en van buiten de mooiere auto. Zeer ruim, en met de elektrische comfort-stoelen een hele fijne zit.

Ik kijk voor beide auto`s met panoramadak. Hoofdruimte in de karoq is beter.
De reviews van de 5008 zijn niet allemaal positief op autoweek.

Mensen met suggesties/toevoegingen waardoor de keuze wat makkelijker word? :-)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-10-2020 19:37 door mvd 2689123.
Beide auto's zijn gewaagd aan elkaar, de betrouwbaarheid is vergelijkbaar.
Ik zou gewoon met beide auto's gaan rijden, en kijken welke auto je het meeste aanspreekt. Zowel de 5008 als Karoq zijn een goede keus.
Is de 3008 geen beter vergelijk met de Karoq?
En waarschijnlijk goedkoper, dus meer opties mogelijk?

Verder is de 3008 net gefacelift. De Karoq wordt later gefacelift (nog niet duidelijk wanneer die komt. Bij de Kodiaq duurt het al heel lang). Afweging als je zo lang mogelijk in het nieuwste model wilt rijden tijdens je leasetermijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-10-2020 20:49 door Rembrandt.
mvd 2689123

De reviews van de 5008 zijn niet allemaal positief op autoweek.

Heb ze net gelezen, kan eigenlijk geen negatieve berichten vinden van de 5008 zoals hij er op dit moment is (2e generatie)
EAT-8 automaat is 100x fijner dan die dubbele halfautomaat van VAG. Maar als je van kil en zakelijk houdt, zul je je erg thuisvoelen in ieder VAG product. Daarmee is het geen goede en geen slechte auto. Het is gewoon persoonlijk, dus ga rijden.
[www.autoweek.nl]

De twijfel zit ook nog in de motor. 150 pk dsg vs 130 pk driecilinder.
De 1.2 PureTech turbomotor is nog altijd code oranje. Motorisch is de 1.5 TSI beter en rijdt ook fijner omdat het een 4 cilinder is met meer power.
Ik vind de Karoq niet fraai, saai interieur. Hard rijden kan en mag niet dus: de 5008. Echt een mooie ruime wagen.

Tot uit den treure opties verzamelen is de verkeerde weg. Die stuurwiel en ruitverwarming zijn fijn, toch, 90% van de duurste wagens heeft dat toch ook niet. Je gebruikt het 10 dagen per jaar, zijruiten moet je nog steeds krabben, dikke laag ijs gaat er ook niet af..

@mc1, ja maar lease.
Ik hoor in de praktijk wat wisselende verhaal over de EAT8.
Toch hebben beide auto`s zijn voordelen.
Ik zie in de gebruikers-reviews hier op autoweek opvallend weinig over de Karoq langskomen. Degene die er zijn, zijn erg positief.
Zoals Rembrandt ook al vraagt: Waarom de 5008 en niet de 3008? De 5008 is aanzienlijk groter dan de Karoq, eigenlijk zou je daar dan een Kodiaq tegenover moeten zetten qua grootte.

Mijn keuze zou de Skoda zijn. De Peugeot is qua vormgeving spannender, maar minder doordacht, de bediening is onhandig en het infotainment traag. de EAT8 automaat schaal ik op zich wel hoger in dan de DSG van VAG, ook bijvoorbeeld Volvo en BMW gebruiken die achttrapsautomaat (afkomstig van Aisin). Maar met een DSG kunnen de meesten tegenwoordig ook wel aardig leven meen ik.

Verder is de Skoda dan misschien wat saaier om te zien maar het is wel een goed houdbaar ontwerp, en voor alledag is het een fijnere auto want meer doordacht, beter infotainment. Ook is de krachtigere motor een pluspunt. Kortom de Skoda is wat mij betreft de auto waar je op dagelijkse basis vrolijker van wordt.

Aanvulling: Grote plus van de Karoq vind ik dat je 'm in het donkergroen kunt krijgen. Ik vind dit goed te doen:

Aanvulling 2: Over die opties, zelf vind ik stuurwielverwarming een heerlijke toevoeging, gebruik ik erg vaak. Voorruitverwarming kan handig zijn, uiteraard bij bevroren ruit, maar ook om te ontwasemen werkt het in mijn ervaring sneller -en prettiger- dan de ontwasemstand van de ventilatie. Echter als je voorruit gewoon netjes schoon is vanbinnen en je de ventilatie op de juiste manier gebruikt zal dit niet heel snel relevant zijn. Als je weet dat je vaakt beslagen ruiten hebt (omdat je bijvoorbeeld vaak korte ritjes doet en met veel passagiers en dergelijke) dan zou ik 'm aanvinken.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2020 08:42 door DeeTwee.
Mc1
De 1.2 PureTech turbomotor is nog altijd code oranje. Motorisch is de 1.5 TSI beter en rijdt ook fijner omdat het een 4 cilinder is met meer power.

maar de nieuwste versie die in 2014 werd gelanceerd veroorzaakt niet veel problemen meer. De enige onregelmatigheid die gemeld moet worden, zijn startproblemen van modellen die zijn geproduceerd tussen 1 augustus 2016 tot 27 april 2018.
mvd 2689123

Mensen met suggesties/toevoegingen waardoor de keuze wat makkelijker word? :-)

Ken je deze (4 cylinder) Peugeot?:
[www.autotrack.nl]
mvd 2689123
Ik hoor in de praktijk wat wisselende verhaal over de EAT8.
Waar ben je bang voor, en waarom ga je niet gewoon proefrijden?

Ik heb met deze automaat gereden in een 508 GT met 225 pk. Daarin vond ik het een buitengewoon prettige bak. Echter een combinatie met een kortademige 1.2 driecilinder lijkt het mij minder. Dit soort automaten, met zoveel versnellingen, hebben de neiging nogal ver terug te schakelen bij een beetje gas geven. Dan schiet de motor hoog in de toeren terwijl er relatief weinig gebeurt (omdat daar niet zoveel vermogen zit). Maar dat is dus niet een issue bij deze automaat, daar hebben al die bakken met 7,8,9 en meer versnellingen last van, en is de reden dat ik zelf überhaupt niet voor een automaat zou kiezen. Maar zelf schakelen schijnt tegenwoordig intens vermoeiend te zijn voor bijna iedereen.
Dus zoals zo vaak: ga uitgebreid rijden met beiden.
De verwarmbare opties zijn erg prettig.
De aangegeven opties zijn echter alleen verkrijgbaar op de karoq.
Peugeot heeft de opties heleaas niet.
Motorisch is de Skoda met 1.5 motor stukken beter dan de vergelijkbare 3008/5008. Bij een directe vergelijking merk het voordeel van een 4 ciliinder motor t.o.v. een 3 cilinder motor. Ik vond ook de stoelen van de Skoda iets beter, maar dat kan ook komen omdat die iets groter zijn en beter bij mijn lengte passen.
Idd lastige keus
Persoonlijk ben ik zelf geen VAG fanaat maar moet wel eerlijk zeggen dat het wel klopt van binnen maar persoonlijk wel saai
De Peugeot daar in tegen vind ikzelf vele male mooier en ook beter zitten. (Beetje oneerlijk heb een 3008 in bestelling)

Ga zelf lekker proef rijden en het argument dat de ene motor beter is als de ander dat boeit toch helemaal niet

Het is een lease auto, als hij kapot is breng je hem weg.
Ja vervelend is het wel maar kost jouw niets alleen tijd en soms een beetje ergernis

Ga gewoon proef rijden en volg je gevoel
Heb het idee dat je de keus al hebt gemaakt maar dat je alleen een bevestiging wil hebben voor deze auto

Succes en veel veilige kilometers gewenst
Bij ons bedrijf zijn de Peugeots allemaal van de leaselijst gehaald.
3 Stuks rijden er hier..... Allemaal 1.2 THP's en allemaal na ongeveer 2 jaar en tussen de 45.000 en 60.000 km terug naar de garage met ketting riem problemen.
2 Van de 3 hebben nieuwe motoren gekregen en 1 heeft het "gered" vanwege het er op tijd bij zijn.
Ik zou lekker voor de Skoda gaan. Daar gaan ze hier ook allemaal op over :-)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-10-2020 13:53 door MJP50.
In de 1.2 Puretech motoren van Peugeot zit helemaal geen distributieketting, maar wordt gebruik gemaakt van een distributieriem. De distributieketting kan dus ook niet oprekken, want hij zit er gewoon niet in. Bij de 1.2 Puretech is een serie riemen geweest die niet goed tegen olie kon. Maar dat was in de eerste productie jaren.

In de 1.6 THP die later Puretech wordt genoemd zit een distributieketting. In de loop van 2014 is er heel veel verbeterd aan deze motor met een vrij slechte reputatie.
Hierna waren de kinderziektes opgelost, en doet de motor het best goed. De 1.6 THP wordt/ werdt o.a. door Peugeot, Citroen, Mini en BMW gebruikt.

Volgens mij zit er niet veel verschil in kwaliteit tussen Skoda en Peugeot. Skoda eigenaren hoor je wel klagen over het hoge olieverbruik. Als je netjes met de motor omgaat, dus niet teveel belasten bij koude motor, en op tijd de olie ververst dan kun je aan zowel de Skoda Karoq als Peugeot 5008 een hele fijne lease auto hebben.

Ga er gewoon mee rijden, en ervaar de verschillen.
Heb nu met mijn 3e auto met Puretech motor (vanaf 2012), nooit klachten, stil en zuinig, je hoort alleen bij het optrekken het afwijkende geluid t.o.v. 4 cylinder, heb er geen moeite mee.
De 5008 zou ik sowieso alleen nemen met de optionele comfort stoelen.
Deze zijn verlengbaar, kantelbaar en verwarmbaar.
Bij de karoq zijn deze niet verlengbaar.

Het passen met alle opties in het Leasebudget zal nog gaan meespelen

Buiten dat is het grootste verschil:
Karoq: saaier maar wel completer
5008: meer karakter, groter en dus goede stoelen
Nog altijd geen reactie op waarom je niet de 3008 overweegt... die is veel beter te vergelijke met de Karoq
En waarom je er in dat geval de OPEL GRANDLAND X 1.6 TURBO HYBRID 224PK BUSINESS EXECUTIVE er niet naast zou zetten. Moet je wel kunnen en willen pluggen en is zeker kleiner dan de 5008 maar wel met veel sterkere motor en voor hetzelfde budget ook met een veel betere uitrusting/opties te krijgen.
De TS heeft er nogal een handje van diverse vragen en opmerking van reagerende forumleden te negeren. Moet 'ie natuurlijk lekker zelf weten, maar dat maakt het niet bepaald een nuttig of interessant topic. Maar goed, dat is niet ongebruikelijk op deze forumafdeling winking smiley
Ik zal even reageren.
De situatie is namelijk kinderlijk eenvoudig.
Er is een lease-budget, en daar past een karoq en 5008 in. Helaas geen Kodiaq.
De 5008 past door de avantage-aanbieding van Peugeot (de voorraad-modellen).

Vanuit hier is dus de 5008 haalbaar.
Voordeel van de 5008 vind ik de extra binnenruimte + uitschuifbare stoel + de looks.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-10-2020 16:11 door mvd 2689123.
DeeTwee
De TS heeft er nogal een handje van diverse vragen en opmerking van reagerende forumleden te negeren. Moet 'ie natuurlijk lekker zelf weten, maar dat maakt het niet bepaald een nuttig of interessant topic. Maar goed, dat is niet ongebruikelijk op deze forumafdeling winking smiley

Deetwee slaat koppen met spijkers, maar als je er war van zegt krijg je meestal het verwijt dat je een zelf ingenomen auto adviseur die niks beters te doen hebt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.