Van leaseauto naar mobiliteitsbudget - wat te kiezen als je wat moois en sportiefs wilt gaan kopen (Golf GTE?)

Gepost door marsman 
Hoi,

Ik heb een nieuwe baan. Altijd een leasewagen gereden, 50-60K kilometers per jaar, dus diesel en een station voor de kids. De nieuwe werkgever kent alleen een mobiliteitsbudget. Voor nu rij ik in een oude 320D station e46 die ik van familie heel goed heb overgenomen. Geen bijtelling meer, nauwelijks afschrijven en onderhoud nihil. Voorlopig alles ok en het is wel lachen om zo'n oud beestje te rijden (wat heb je nog meer nodig....).

Nu is het zo dat ik de komende maanden wel ga kijken naar wat nieuws. Er zit wat groot onderhoud aan te komen bij de Bimmer en dat ga ik niet meer doen. Ik kan nog even vooruit, maar wil ergens volgend voorjaar wat nieuws.

Qua kilometers zal ik niet zoveel meer rijden als voorheen. Ik schat hooguit 30K per jaar, maar waarschijnlijk minder. Dus benzine. Ook een station is niet meer per sé nodig, maar nog wel eens handig. Verder moet er een caravan mee die geladen 1500kg weegt. Budget rond de 20K en ik zoek echt een betrouwbare auto nu het onderhoud zelf betaald moet gaan worden. Verder heb ik altijd sportieve auto's gereden (V60 Rdesign, Golf Station dik uitgevoerd, etc). Dat zoek ik nu weer. Als laatste heb ik geen E-rijbewijs. Dat betekent dat het totale gewicht van de auto rond max 2.000 kg moet zijn, omdat ik anders de caravan op kenteken wat lager moet gaan zetten (max gewicht auto + caravan boven de 3.500kg = E-rijbewijs)

Qua voorpret kijk ik nu (weer) naar een BMW 320i oid. Ook een Mazda 6 station staat op de shortlist. Beide auto's die ik mooi vind en fijn vindt rijden. Ik zoek het ook wel een beetje in deze klasse. Ook weer gekeken naar een V60 maar in de benzinevarianten is het gewicht best wel hoog (T4) en valt daarmee een beetje af.

Bij toeval viel mijn oog op een Golf GTE en ben wat aan het nadenken geslagen. Ik heb best wat ritjes die rond de 50km enkele reis zitten. O.a. mijn woon werk en om en rond het huis. Kan best eens zijn dat een GTE een goede optie is, hij mag ook 1500kg trekken. Ik heb ook altijd met plezier in mij leasegolf gereden.

Ik moet nog een keer gaan proefrijden. Vraag hier: is een GTE prive een beetje een goede keuze? Ik denk dat je max 30 km op een acculading gaat doen. Het onderhoudsinterval is 15.000 km er ik lees hier en daar wel tegenstrijdige berichten over issues en hogere onderhoudskosten. Hij heeft ook de 1.4 TSI die bij mij niet bepaald een betrouwbaar imago heeft. Maar ik vind het een mooie wagen en hij is redelijk betaalbaar.

Is een GTE een goede optie of toch voor de BMW/Mazda gaan gezien mijn eisen? Volgens mij is het de enige plug in die dit trekgewicht aankan en die past in mijn straatje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-09-2020 12:23 door marsman.
Hier op het werk een GTE gehad, dat was technisch gezien echt wel een drama, zeker in het begin (kinderziektes?). Gek genoeg ook een A3 e-tron (technisch identiek), maar daar waren weinig problemen mee.

Die 50km ga je niet halen, zeker met met verwarimng/airco aan. 30km is een rëeel praktijk verbruik als je normaal rijd, zoals je zelf ook aan gaf.

Onderhoud is inderdaad 15.000 km. Zou ik ook zeker aanhouden. Verder is het gewoon een golf, die kostentechnisch gezien aantrekkelijk kan zijn mits je niet te veel lange stukken rijd en thuis (of op werk) kan stekkeren.

Qua rijden, een GTE kan rap zijn in GTE stand, maar het is zeker geen GTI achtige. Een BMW of Mazda zal meer plezier bieden tijdens het rijden. Veel lichtvoetiger. De vraag is dus hoeveel waarde je daar aan hecht. En ook zijn de Mazda 6 en BMW 3 een stuk ruimer.
De plug-ins rijden ook niet gratis op elektriciteit, zeg €2,50 per 50km en in veel situaties (warmte/regen/kou) moet toch de motor draaien. Reken dus niet op 0,00 benzine kosten als je 15km verderop werkt.
Een GTE kan onder alle omstandigheden wel 15km volledig elektrisch rijden hoor. De 30km wordt inderdaad krap.
Let op dat die GTE's goedkoop lijken, want al die PHEV's en EV's worden excl btw aangeboden.

Omdat je toch wat meer ruimte gewend bent is een Passat gte niet een goede optie. Die zijn minder populair (geweest) dan een Golf en wellicht gunstiger in aanschaf.
Ik moet hier wel veel uit filteren.

Dus toch wel 25k per jaar? Station niet-wel nodig, wél benzine, Caravan moet mee. Je zegt dat je naar een Bmw 320i opzoek bent: Is dat die slechte 1.6 thp motor?

Wat is je budget? Zoek je een stationwagon? Honda Accord op benzine blijft een goeie.
Ik zie dat je zonder je E achter B rijbewijs wilt graan rijden. Dat betekend dat wanneer je een caravan van 1500kg (Maximaal beladen gewicht) altijd onder het ledig gewicht van de auto moet vallen. Dus je hebt een auto nodig van minimaal 1501 kg.

Dus een GTE die een rijklaar gewicht heeft van 1499 kg gaat niet mogen. Wanneer je echter wel je rijbewijs E achter B gaat halen mag het wel.

Andere optie is je caravan laten terugkeuren naar bijvoorbeeld 1400 kg en dan mag het wel. Echter heb je dan vrijwel geen laadvermogen mee in je caravan.
marsman
Als laatste heb ik geen E-rijbewijs. Dat betekent dat het totale gewicht van de auto rond max 2.000 kg moet zijn, omdat ik anders de caravan op kenteken wat lager moet gaan zetten (max gewicht auto + caravan boven de 3.500kg = E-rijbewijs)
Dit soort uitgangspunten snap ik nooit zo. Waarom zou je je in hemelsnaam ophangen aan allerlei regeltjes en trucjes, alleen maar om onder dat rijbewijs uit te komen? Even snel googelen leert mij dat een dagopleiding zo'n 500 euro kost, dat is dan al inclusief rijbewijsgarantie (=dagopleiding, examen, indien gezakt extra les + herexamen). En dat kan gewoon bij een gerenommeerde rijschool, geen bijklussende beunhaas. Ik denk dat je die kosten er bij de eerste de beste auto en/of caravan al weer uithebt, simpelweg omdat je veel flexibeler kan kiezen. Het gemak dat je niet meer afhankelijk bent van dat rekensommetje (per ongeluk fout rekenen/beladen betekent nu dat je mogelijk zonder rijbewijs rijdt en dus ook niet verzekerd bent) en de kennis die je meekrijgt in de rijlessen is dan alleen maar extra.
Inderdaad. gewoon even E halen, dat stelt echt niet veel voor, en daar heb je de rest van je leven weer wat aan.
Om een kar te trekken, lijkt mij een wat langere auto gevoelsmatig een stuk prettiger dan een korte. Mijn voorkeur, BMW, maar als je een Golf goed genoeg vind is dat ook geen slechte keus (bouwjaar na 2015)
Ik heb 2 Mazda's 6 Sportbreak gereden van het huidige model. Eentje van de eersten uit 2012 en daarna de laatste facelift uit 2018. Fijne, probleemloze en mooie auto's. Laag gewicht en zuinig.
Helaas was ik wel verpest door de proefrit in een BMW F31 dus die laatste 6 heb ik na 5 maanden ingeruild op een F31 320i LCI.
Kan me voorstellen dat als je uit een BMW komt, zo'n Mazda wel wennen wordt. Zo'n BMW rijdt wel grandioos hoor. Geweldige automaat, stoelen en een nog betere rijbeleving. Ik zou niet meer terug willen in ieder geval.
Gullwing
Om een kar te trekken, lijkt mij een wat langere auto gevoelsmatig een stuk prettiger dan een korte.
Korte wielbasis (en kleine draaicirkel) werkt het mooiste, als de auto dan ook nog een grote overhang achter heeft dan is dat helemaal perfect. Bij het achteruit manoeuvreren heb je dan maximale controle over de aanhanger. Auto met een lange wielbasis is dan juist vervelend, dan moet je in verhouding heel veel sturen met je auto om de aanhanger de goede kant op te dwingen.
JWO
Ik zie dat je zonder je E achter B rijbewijs wilt graan rijden. Dat betekend dat wanneer je een caravan van 1500kg (Maximaal beladen gewicht) altijd onder het ledig gewicht van de auto moet vallen. Dus je hebt een auto nodig van minimaal 1501 kg.

Nee. Dat is niet zo. Leeggewicht + laadvermogen van auto en aanhanger < 3500 kg is voldoende om zonder E achter B te mogen rijden. Ik zou echter gewoon een E-rijbewijs halen, zoals boven gesuggereerd. Kost je een dagje en 500 Euro.
Inzake rijbewijs: inderdaad 'gewoon' E even gaan halen.

Inzake auto: heb je de Audi A3 e-tron ook in het vizier? Technisch gelijk aan de Golf GTE, qua interieurbeleving veel meer wat je nu met de BMW gewend bent geraakt.
Bouwjaren 2014 en 2015 goed uitzoeken of de accu al is vervangen, die waren in deze jaren niet goed. Latere bouwjaren wel bekend als probleemloos.

Alleen 2016 en jonger in NL moeilijk te vinden, want toen bijtellingsvoordeel van hybride verdween, was dit geen interessante auto meer voor de NL markt. Ik heb in mei 2020 een perfecte match in DE kunnen vinden voor de mrs. (3e auto in het huishouden, ook privé). Zie topic onder 'mijn auto' hier op het forum.
Bevalt ons erg goed. Elektrische actieradius circa 25 tot 30km met veel snelweg. Binnendoor-routes zeker wel 30km. Maar hoe dan ook niet de 42km die de auto zelf aangeeft na opladen...
Joe met trema l D met punt
JWO

Nee. Dat is niet zo. Leeggewicht + laadvermogen van auto en aanhanger < 3500 kg is voldoende om zonder E achter B te mogen rijden. Ik zou echter gewoon een E-rijbewijs halen, zoals boven gesuggereerd. Kost je een dagje en 500 Euro.
Volgens mij heb je gelijk Joël. Als ik me niet vergis is de regeling zoals JWO het stelt vervallen bij de invoering van rijbewijs B+ en E bij B 'nieuwe stijl'. In deze casus zou TS volgens mij ook kunnen volstaan met rijbewijs B+ (dan mag het treintje maximaal 4250 kg wegen). Ik heb echter geen idee of dit makkelijker en/of goedkoper is dan E bij B. Wellicht de moeite waard om dat eens na te gaan eventueel.
Ik rijd al een tijdje een GTE uit 2016 (connected series). Woon-werk verkeer is 20km enkele reis voor mij, en ik red het altijd om op en neer volledig elektrisch te rijden (Gewoon 100km/u op de snelweg). De afgelopen 30k km's 0 problemen gehad.
Voor mij is het de ideale auto op dit moment. Door de weeks lekker 'goedkoop' elektrisch rijden (kan gratis laden op de zaak) en in het weekend kan ik zonder nadenken lange afstanden afleggen.

Mijn advies bij aanschaf GTE: Kijk vanaf bouwjaar 2016 (liefst een connected series, brengt handige features met zich mee). Check of DSG niet 'hakkelig' is.
Je hebt gelijk, de regels zijn versoepeld :-) (handig want mijn volgende auto is 11 kilo te licht voor mijn auto... maar mag er dus wel mee rijden!)
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.