Welke 7 zitter occasion voor lange volwassene

Gepost door Lotte 1447428 
Wie stuurt mij de goede kant op?

* Twee lange volwassenen plus drie kinderen in kinderstoelen. Liefst 1 volwassene op achterbank, dus op zoek naar een 7 zitter. We rijden regelmatig op en neer naar Nederland, dus vrij lange afstanden. Daarom is comfort vrij belangrijk. Optiek, vlotheid en uitstraling minder belangrijk.

We wonen in Duitsland dus qua aanbod en budget kom je waarschijnlijk net op andere auto's uit dan in Nederland. Het idee is tussen de 7000-10.000€

Goede ervaringen qua ruimte hebben we met de Ford Galaxy. Daar zit je achterin niet met je knieën in je nek omdat de stoelen (zithoogte) vrij hoog zijn.
Dus onze zoektocht startte in die richting. Evenals VW Sharan, Seat Alhambra. Nu lazen we echter dat deze redelijk berucht zijn en men rekening dient te houden met dure schades.

Wie heeft er andere ideeën?
Woon je in Duitsland en zoek je een ruime zevenzitter, dan zou ik zeker voor een busje gaan als de VW Transporter of Mercedes-Benz Vito. Die zijn daar ook qua vaste lasten nog prima te betalen en zijn fijne auto's.
Opel Zafira Tourer of Chevrolet Orlando. Misschien niet van Transporter of Vito niveau qua ruimte, maar voor lange mensen goed te doen.
De Chryslers lijken alleen twee stoelen op de eerste achterbank te hebben? Tenminste die die ik nu vind. Dat lijkt me niet zo handig, liefst drie plekken op eerste achterbank namelijk.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2020 10:59 door Lotte 1447428.
Pietzoveel
Waar laat je daar de bagage?

Wij hadden in een vergelijkbare situatie (5 personen, twee vrij lang) zowel bij de Zafira als bij de Orlando als we met het hele gezin weggingen ook nog eens standaard een rolstoel bij ons, dat ging allemaal prima. thumbs up Enige verschil is misschien dat mijn jongste broertje mij vakanties en lange dagjes weg altijd op een van de stoelen op de derde zitrij zat. Daarnaast stond de rolstoel.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2020 17:22 door Jay DoubleYou.
BMW 530d M
Renault Espace

Voor dat budget heb je hier al wel een exemplaar van na 2006. Alleen is die qua bodem/stoel verre van optimaal achterin. Ook op de tweede zitrij zit je als volwassenen met je knieën in je nek.

Je zou een Mercedes Viano kunnen overwegen.
Ja dat vreesde ik al van Renault. Het punt is niet alleen de ruimte die je voor je voeten hebt op de grond of tot de stoel voor je, maar de zithoogte een hoop verschil maakt. En de hoek. Weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar lange mensen herkennen de problematiek vast wel winking smiley

Bedankt voor alle suggesties tot nu toe. Ik ben druk aan het zoeken op autoscout. Een aantal merken en modellen zijn hier nauwelijks in de buurt te vinden. De C8 en 807 erg weinig. Vooral heel veel Touran's en Zafira's (taxi's), maar die zijn net iets te klein.
Galaxy's zijn er wel, maar te nieuw (lees: te duur).

Busjes had ik zelf nog niet overwogen, omdat ik zo vaak hoor dat je daar veel onderhoud aan moet plegen of ellende mee hebt. Misschien vooroordelen?
Zijn er Vito's / Viano's / Transporters die je qua bouwjaren absoluut níet moet hebben? Dan kan ik weer wat filteren...
Grandis is ook wel een goede optie. Maar dan wel op benzine. De diesel is het beruchte pompverstuiverblok van VW.
We hadden vorig jaar op vakantie als huurauto een Citroen C4 Grand Picasso (heet tegenwoordig Grand C4 Spacetourer) en daar zat ik met m'n bijna 2 meter heel behoorlijk achterin (maar dan wel achter een chauffeur bij wie de stoel bij lange na niet op de achterste stand stond).

Betrouwbaarheid of de te verkiezen motorisering of uitvoering weet ik verder niet. Wij hadden een 1.2 130 pk... dat hield met 4 man + bagage niet echt over, vond ik (maar dat ligt uiteraard ook aan wat je nu gewend bent).

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2020 18:18 door lybra.
Lotte 1447428
Busjes had ik zelf nog niet overwogen, omdat ik zo vaak hoor dat je daar veel onderhoud aan moet plegen of ellende mee hebt. Misschien vooroordelen?
Zijn er Vito's / Viano's / Transporters die je qua bouwjaren absoluut níet moet hebben? Dan kan ik weer wat filteren...
Mwah, dat herken ik niet. Er rijden er genoeg van rond.
Ik zou even niet weten welke je specifiek zou moeten laten staan.
Lotte 1447428

vorige generatie PSA bussen deze bestond uit peugeot expert citroen jumpy en Fiat scudo. Deze zijn een stuk goedkoper in te rijden dan de bussen van vw en mercedes

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-08-2020 23:58 door Auto encyclopedie.
Iemand die de Hyundai H1 toevallig kent?
Staan er twee van in m'n buurt en vraag me af of het de moeite van het bekijken waard is.
Die Hyundai's hoor ik wel wat mindere verhalen over. Maar daarmee durf ik niet te zeggen of ze altijd slecht zijn...
winking smiley mindere verhalen klinkt niet zo veelbelovend ... Next!
En de grotere Amerikanen?
In Duitsland vaker te vinden dan hier.

Toyota Siena
Kia Carnival
Honda Odyssey
Op de Klub van lange mensen las ik dat de Citroën Grand Picasso vanaf 2013/ C4 Spacetourer heel ruim is voor grote mensen, deze auto staat (in tegenstelling tot zijn voorganger) ook goed aangeschreven op betrouwbaarheid .

Ander kom je uit bij de grote MPV's zoals de Ford Galaxy en Renault Grand Espace vanaf 2006.

Ik denk ook dat het gewoon een kwestie van proberen en passen is.
Lotte 1447428
winking smiley mindere verhalen klinkt niet zo veelbelovend ... Next!

Denk dat onze berichten elkaar overkapte, maar de PSA drieling is betrouwbaar

Peugeot expert
Citroën jumpy
Fiat scudo
Dacht een aardige te hebben gevonden maar was geen 7zitter.
(Wilde berichtje verwijderen maar lukte niet).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-08-2020 17:47 door Lotte 1447428.
De Peugeot 5008 van deze generatie zou ik zelf eerder met een 2.0 HDI kiezen. Volgens mij zit in het voorbeeld de verbeterde 1.6 HDI in maar weet dat niet zeker, die levert 112 pk, in Nederland heet die 1.6 e HDI. Die waren veel beter dan van de 1.6 HDI van de eerste generatie.

Ik zou zelf eerder de Citroën C4 Grand Picasso nemen van de 2e generatie uit 2013. Dit model is gewoon beter en moderner dan de Peugeot 5008 en de op de zelfde techniek gebaseerde Citroën C4 Grand Picasso van de 1e generatie.
Lotte 1447428
Wat vinden jullie hiervan?

[m.ebay-kleinanzeigen.de]

@lotte komen allemaal goede sugesties voorbij en jij komt met een hyundai bus en een 5008 aanzetten. Begrijp daaruit dat je liever zelf wat opzoekt?
5008 van die generatie is vrij krap achterin. Hoofdruimte is minder dan in een 308 hatchback uit dezelfde periode.

Ook blijf ik de constructie van de derde zitrij van PSA (C4 Picasso en 5008) niet fijn. Te kleine stoeltjes met veel gaten/open scharnieren. Lijkt me niet fijn voor kinderhandjes en houdt je bagage niet tegen bij een crash.
@auto encyclopedie

Nee hoor, ben dankbaar voor alle genoemde tips en suggesties en ook druk op zoek naar de genoemde modellen.

Helaas ben ik zowel aan een budget gebonden, als een een bepaalde straal vanaf mijn woonplaats om in te kunnen zoeken. Ben niet in de gelegenheid om het hele land door gaan om aanbod te bekijken. En af en toe komt er dan een auto voorbij die hier niet is genoemd...
Het eerste model Dacia Logan MCV! Dat is de enige "normale" (lees: betaalbare) 7 zitter waar ik met mijn 1,95 op de achterste bank kon zitten. En als ik de stoel ervoor plat legde, kon ik liggen en slapen.
Als je naar de Dacia Logan MCV kijkt, kijk dan gelijk naar de Dacia Lodgy. Veel ruimte voor weinig geld.
@lotte, begrijpelijk dat je niet heel Duitsland door wil

Ik ga er van uit dat je ook op mobile.de en autoscout24 kijkt voor occasions?
Lotte 1447428
Iemand die de Hyundai H1 toevallig kent?
Staan er twee van in m'n buurt en vraag me af of het de moeite van het bekijken waard is.

Eerlijk.. ik moest even zoeken maar toen ik de afbeelding zag, herkende ik de auto wel.
Ja, is in NL geen grote verkoper geweest.. volgens mij kennen wij hier alleen de bestelwagen variant en niet eens de personenbus variant..maar dat kan ik mis hebben.

In NL qua verkoopaantallen in de bedrijfswagenwereld geen topper.. zoals dat in de jaren 90 de H100 wél was.
Die CRDI dieselmotor... zal ook wel in de MPV van Hyundai geleverd zijn, kan je daarop even zoeken naar specifieke storingen. Het blijft natuurlijk commonrail dieseltechniek wat niet (meer) voor de eeuwigheid gemaakt is.

Of staan er benzine motoren bij jou te koop?

Ik vond een testverslag van het facelift model uit 2019:
[www.autowereld.be]

Wat ik erover lees.. voldoet zo'n Hyundai wél aan jullie eisen qua ruimte én onderstel is prima, dus de wegligging op lange ritten zal okay zijn. Dan heb je ook weinig last van de (verouderde) automaat. winking smiley

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Autoweek heeft er een paar jaar geleden nog een video aan gewijd: 7 zevenzitters voor 7 duizend euro thumbs up
(zit ook een station tussen..)

[www.youtube.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-08-2020 14:31 door Durashift.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.