5 deurs B-segment automaat voor max 6500.

Gepost door Sjoerd 2063977 
Goedemiddag allemaal,

Omdat mijn huidige Peugeot 307 de beste tijd redelijk heeft gehad en ik door de hele corona situatie een stuk minder naar kantoor moet hebben we besloten voor een andere auto te gaan. De eisenlijst tot nu toe opgesteld:

- B-segment of een C-segment met laag gewicht.
- bouwjaar 2008 of later
- max. 150.000 kilometer op de teller
- Automaat (volledig).
- Cruise controle en airco zijn een must.
- 5 Deurs
- maximaal 6500 euro.

Omdat met dit lijstje nog redelijk wat opties over blijven en ik door alle reviews niet meer weet welke nou het beste is dacht ik het eens te proberen met een eigen forum post.

Zijn er mensen met een suggestie welke auto echt het overwegen waard is? bijv. door de fijne rijstijl van de automaat of lekker veel ruimte met een laag gewicht?

Zelf hadden we al een 207 uit 2010 gevonden die er erg goed uitzag. Ook de Toyota Auris en de Kia Cee'd zijn leuke opties maar ik heb ze nog niet binnen budget kunnen vinden...
Als je zelf kunt laden dan lijkt mij de elektrische Renault Zoë een leuke en out of the box optie.

De auto rijdt heel soepel, stil en vlot, en de onderhoudskosten en kosten per kilometer liggen heel laag.
De auto staat bekend als zeer betrouwbaar, de techniek is relatief eenvoudig.
Je krijgt € 2000 aankoopsubsidie hierdoor kun je ook kijken naar auto's van € 8.500,00.
Je betaald geen motorrijtuigenbelasting.

Gezien de wensen zou je ook kunnen kijken naar een Honda Insight, de auto is goedkoper dan de Auris, biedt voldoende ruimte, rijdt soepel, en is heel betrouwbaar. In de stad vond ik de auto erg lekker rijden, op de grote weg bij hogere snelheden zijn er betere keuzes. Dus ga bij een proefrit ook de snelweg op.
Laag gewicht: Mitsubishi Colt
Veel ruimte: Skoda Fabia
100kg meer dan de Skoda maar zuiniger: Honda Insight

Reken je overigens niet meteen rijk met een lage wegenbelasting; één dikke garagerekening en het duurt jaren voordat dat verschil weer is vereffend.
Een betrouwbare occasion met een aantoonbare goede onderhoudshistorie is belangrijker.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-08-2020 14:19 door Mc1.
ak2

Je krijgt € 2000 aankoopsubsidie hierdoor kun je ook kijken naar auto's van € 8.500,00.
Kijk uit wat je zegt, want voor je het weet is die pot al op, bij de nieuwe auto's was hij in een paar maanden op. TS kan dat dan beter even checken.
Zal bij de 207 wel checken of je geen thp motor hebt en of een semi automaat. Trouwens 207 is 1 van de zwaarste auto's uit het b-segment.
De pot is nog niet leeg, en anders ontvang je dit gewoon in 2021.
het is wel een TPH motor inderdaad, maar ik heb niet echt op internet kunnen vinden waarom dit slecht is?
Zelf laden zou een optie moeten zijn, maar is het bij 2e hand auto's niet dat je vaak de accu moet vervangen en dat dit juiste de grootste kostenpost is? Of is dit alleen bij auto's die veel meer KM's gereden hebben? De subsidie ben ik me van bewust overigens.

Over de Insight, het is een leuke auto maar mijn vriendin vind het uiterlijk nog niet geweldig. Ik zelf vind hem op zich wel leuk. Qua vorm neigen we toch wel echt meer naar een hatchback model.

De skoda fabia ziet er ook grappig uit, maar ik las ergens dat dit vooral veel plastic is op het dashboard en het daardoor erg goedkoop en fragiel aanvoelt, iemand ervaring? En hoe is de automaat qua schakelen?
Bij de Renault Zoe heb je auto's met accuhuur of met koop. Bij accuhuur wordt de accu kosteloos vervangen als die kapot is of te weinig capaciteit over heeft. Het huren is vanaf € 74,00 per maand en is afhankelijk van het aantal kilometers per jaar. In de praktijk blijkt de degeneratie van de accu mee te vallen.

Elektrische auto's kennen relatief weinig problemen, bij de aandrijving van een gewone benzine auto zijn er veel meer onderdelen en kan dus meer kapot gaan.

Een 1.6 THP uit de periode van de Peugeot 207 zou ik afraden. De motor is gevoelig voor vervuiling en door de toepassing van erg korte zuigerveren heb je een grote kans op een hoog olieverbruik. Spaar dan door voor een Peugeot 208 1.2 Pure Tech met Aisin EAT automaat, die zijn alleen wel heel veel duurder.

Ik kwam in deze prijsklasse nog de Fiat 500 tegen, deze auto is op basis van de a segment Fiat Panda. De 500 kom je wel in grote aantallen als automaat tegen. De 1.2 Fire motor is heel degelijk, de auto heeft wel een halfautomaat. Bij een niet al te haastige rijstijl vond ik deze bak best meevallen. Ik weet niet of de auto te klein is, maak dus een proefrit om dit te ondervinden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-08-2020 18:01 door ak2.
Ipv de insight kun je ook voor een honda jazz hybride gaan of voor een gewone jazz.maar hybride wordt uitdaging voor 6.500 euro

De 1e generatie (eigelijk 2e generatie) heeft altijd een cvt automaat.

De generatie daar op heeft voor de facelift een semi automaat en na de facelift een cvt. De hybride was er pas na de facelift.

Ik zal bij jou budget bouwjaar laten schieten. Iets met een goede automaat is denk ik meer prioriteit.

Toyota verso s heeft ook een cvt, en wint al jaren de betrouwbaarheidstesten. Maar ook uitdaging qua budget.

Een Mitsubishi colt semi automaat heb ik zelf veel pech mee gehad. En Google geeft aan dat dat er meer zijn, alleen moet je dan even via een omweg Googlen. De semi automaat komt van smart.

Ik zal met een grote boog om alle semi automaten heen

Oude 4-traps automaten prima verder, maar komen zo 3 tot 5 kilometer minder ver dan de handbak

Bij cvt automaten (traploos) per merk (hier) checken

Laatste generatie chevorlet aveo heeft een 5 traps, die valt ook in je budget. En chevorlet klinkt dat het om een grote Amerikaan is, maar is gewoon een koreaanse deawoo, formaat Opel corsa
Een honda insight is een liftback op papier is dat een hatchback
ak2
Bij de Renault Zoe heb je auto's met accuhuur of met koop. Bij accuhuur wordt de accu kosteloos vervangen als die kapot is of te weinig capaciteit over heeft. Het huren is vanaf € 74,00 per maand en is afhankelijk van het aantal kilometers per jaar. In de praktijk blijkt de degeneratie van de accu mee te vallen.
.

Misschien is het huren wel interessant, omdat de KM's flink onder een X aantal gezakt is. Ik moet echter wel even nazoeken of je dan niet met een negatieve BKR te maken krijgt omdat je natuurlijk een lening afsluit.

ak2
Een 1.6 THP uit de periode van de Peugeot 207 zou ik afraden. De motor is gevoelig voor vervuiling en door de toepassing van erg korte zuigerveren heb je een grote kans op een hoog olieverbruik. Spaar dan door voor een Peugeot 208 1.2 Pure Tech met Aisin EAT automaat, die zijn alleen wel heel veel duurder.

Dat is erg jammer, de Peugeots (na de facelift) is wel een auto die ik zelf erg mooi vind, maar een betrouwbare motor is belangrijker natuurlijk.

ak2
Ik kwam in deze prijsklasse nog de Fiat 500 tegen, deze auto is op basis van de a segment Fiat Panda. De 500 kom je wel in grote aantallen als automaat tegen. De 1.2 Fire motor is heel degelijk, de auto heeft wel een halfautomaat. Bij een niet al te haastige rijstijl vond ik deze bak best meevallen. Ik weet niet of de auto te klein is, maak dus een proefrit om dit te ondervinden.

Misschien ook maar eens naar kijken. Ik ben bang dat ze iets te klein zijn maar inderdaad, een proefrit kan wonderen doen. Had al wel een Punto Evo TwinAir gevonden, maar het schijnt dat deze motor ook niet echt helemaal geweldig is.

Auto encyclopedie
Ik zal bij jou budget bouwjaar laten schieten. Iets met een goede automaat is denk ik meer prioriteit.

Dit absoluut, ben ik ondertussen ook wel achter. Bouwjaar is een "Nice to Have". Belangrijkste is betrouwbaar en daarna de optie van Cruise controle. Echter is dit minder makkelijk gevonden dan verwacht.

Auto encyclopedie
Toyota verso s heeft ook een cvt, en wint al jaren de betrouwbaarheidstesten. Maar ook uitdaging qua budget.

Ik kan ze helaas niet vinden, ze zitten allemaal rond de 11-13k dus echt veel te veel boven budget. Er is wel iets speel ruimte maar niet zoveel haha.

Auto encyclopedie
Ik zal met een grote boog om alle semi automaten heen

Oude 4-traps automaten prima verder, maar komen zo 3 tot 5 kilometer minder ver dan de handbak

Bij cvt automaten (traploos) per merk (hier) checken
We hebben inderdaad al in een Colt proef gereden en in een C3 semi automaat. Het is absoluut niet mijn stijl van rijden ook dus dat valt af.
Dat de 4-traps wat minder zuinig is, maakt eigenlijk niet gek veel uit. Als het maar een betrouwbare uit auto is mag die best wat meer gebruiken.

Auto encyclopedie
Laatste generatie chevorlet aveo heeft een 5 traps, die valt ook in je budget. En chevorlet klinkt dat het om een grote Amerikaan is, maar is gewoon een koreaanse deawoo, formaat Opel corsa

Ik vind het qua model een zeer leuke auto, helaas kan ik er maar 2 vinden met Cruise Controle binnen het budget, maar dit is er zeker eentje die ik in de gaten ga houden!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2020 10:05 door Sjoerd 2063977.
Iemand ervaring met de automaat bakken in de Opel corsa 1.4 of de Renault Clio?

Ook de chevorlet aveo staat hoog op het lijstje, maar helaas is die lastig te vinden.
Sjoerd 2063977

Ook de chevorlet aveo staat hoog op het lijstje, maar helaas is die lastig te vinden.

Even niet in de gelegenheid om kentekens te checken, maar lijken prima opties. De aveo's die ik te koop zie staan, heb ik vraagtekens bij de garages. Bij die in alkmaar heb ik ooit een sirion gekocht meer dan een 5 zal ik de garage niet geven.

fijne terugkoppeling waarbij je iedereen even langs gaat die voor jou aan de slag is geweest, dat waardeer ik enorm!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-08-2020 17:07 door Auto encyclopedie.
Sjoerd 2063977

In zowel de getoonde Renault Clio als Opel Corsa zit een degelijke traditionele automaat, dit lijken mij prima opties.

De accu's van de Renault Zoë huur je gewoon, je hebt dus geen melding bij het BKR.
Dat heb je wel met een lening of huurkoop.
Ik rijd zelf in een 207 1.6 VTI. Is geen THP, maar toch hoog olieverbruik. Heerlijke auto om te rijden als je in de juiste versnelling zit, maar het schakelen van de automaat is ruk (vooral 1 naar 2). Is volautomaat, maar schakelt als semi. Echt niet blij mee, wil er wat aan laten doen (geen idee wat), maar budget is dit jaar al opgegaan aan reparaties.

Hoe fijn, fraai en ruim de auto ook is, ik zou hem niet opnieuw kopen.
mikekiwi
Ik rijd zelf in een 207 1.6 VTI. Is geen THP, maar toch hoog olieverbruik. Heerlijke auto om te rijden als je in de juiste versnelling zit, maar het schakelen van de automaat is ruk (vooral 1 naar 2). Is volautomaat, maar schakelt als semi. Echt niet blij mee, wil er wat aan laten doen (geen idee wat), maar budget is dit jaar al opgegaan aan reparaties.

Ieder merk heeft z'n zwakke momenten gehad, of het nou Mercedes, Volkswagen of Peugeot is, en dan kun je pech hebben. En niet te vergeten, hoe sprong de vorige eigenaar mee om.
mikekiwi

Gewoon weer gaan voor een Prius of S60 winking smiley
Vandaag een proefrit gemaakt in een Opel corsa, helaas bleek het bij aankomst toch een semi automaat (niet de auto die hier boven genoemd is maar eentje die dichterbij in de buurt stond). Omdat de auto wel lekker voelde qua zitten en er nog mooi uitzag voor een proefrit gekozen, maar na ongeveer 1.5km weer omgedraaid. Het hokkerde, bokte en stotterde alle kanten op. Volgens de verkoper moest de auto nog even wennen aan de rijstijl maar daar heb ik helaas het geduld niet voor.

Vrijdag een proefrit gepland in een Skoda Fabia Het is een beetje een oude lullen bak qua uiterlijk (in mijn mening) maar volgens de reviews moet de 6 traps automaat echt heerlijk rijden. Ik ben benieuwd.

mikekiwi

Dat is erg jammer om te horen maar sluit inderdaad aan bij de verhalen op internet. de THP valt voor mij dan ook echt af en de nieuwe versie is ruim buiten budget. (Zag ze beginnen van 10k).

Auto encyclopedie
De aveo's die ik te koop zie staan, heb ik vraagtekens bij de garages. Bij die in alkmaar heb ik ooit een sirion gekocht meer dan een 5 zal ik de garage niet geven.

fijne terugkoppeling waarbij je iedereen even langs gaat die voor jou aan de slag is geweest, dat waardeer ik enorm!

Ze vallen nu even buiten budget inderdaad, misschien over een paar jaar maar eens naar kijken, zijn de autos goedkoper en hebben wij meer budget als het goed is winking smiley.

Ik weet niet of de opmerking sarcastisch is maar ik vat het even niet zo op. Ik vind het een kleine moeite netjes te reageren op de mensen die inhoudelijk een reactie geven. Ik heb niet veel verstand van autos dus alle hulp is welkom, daar mag best een reactie tegen over staan smiling smiley.
Ik weet zeker dat de opmerking van Autoencyclopedie niet sarcastisch bedoeld is. Hij is erg actief op dit forum en is altijd blij met terugkoppeling. Dat ontbreekt namelijk nogal eens.
kalman
Ik weet zeker dat de opmerking van Autoencyclopedie niet sarcastisch bedoeld is. Hij is erg actief op dit forum en is altijd blij met terugkoppeling. Dat ontbreekt namelijk nogal eens.

Klopt thumbs up maar ik dacht al toen ik het aan het typen was, hoop dat het wel goed overkomt. Maar een persoonlijke terug koppeling zoals Sjoerd doet wordt zeer op prijs gesteld.

Trouwens hier ontbreekt mij kennis even , maar is de fabia geen dsg?

@ sjoerd ik denk als jij het over een paar jaar weer zo ver hebt, dat er dan leuke auto's zijn dan een chevorlet aveo.
Sjoerd 2063977
Vandaag een proefrit gemaakt in een Opel corsa, helaas bleek het bij aankomst toch een semi automaat (niet de auto die hier boven genoemd is maar eentje die dichterbij in de buurt stond). Omdat de auto wel lekker voelde qua zitten en er nog mooi uitzag voor een proefrit gekozen, maar na ongeveer 1.5km weer omgedraaid. Het hokkerde, bokte en stotterde alle kanten op. Volgens de verkoper moest de auto nog even wennen aan de rijstijl maar daar heb ik helaas het geduld niet voor.
"Wennen aan de rijstijl" is onzin, groot gelijk hier niet in mee te gaan. Een echte automaat rijdt normaal veel soepeler dan zo'n geautomatiseerde handbak dus geen vergelijk. De genoemde Corsa is wel goed vol gehangen met opties, daar is iemand goed aan het aanvinken geweest tijdens het bestellen.
EVV
Sjoerd 2063977
"Wennen aan de rijstijl" is onzin, groot gelijk hier niet in mee te gaan. Een echte automaat rijdt normaal veel soepeler dan zo'n geautomatiseerde handbak dus geen vergelijk. De genoemde Corsa is wel goed vol gehangen met opties, daar is iemand goed aan het aanvinken geweest tijdens het bestellen.

Precies en de ene dag rij je ook anders dan de andere , en heb je dat zelf niet in de hand dan is het wel door de omstandigheden, en je rijdt er denk ik ook niet alleen in.
Auto encyclopedie
kalman

Klopt thumbs up maar ik dacht al toen ik het aan het typen was, hoop dat het wel goed overkomt. Maar een persoonlijke terug koppeling zoals Sjoerd doet wordt zeer op prijs gesteld.

@ sjoerd ik denk als jij het over een paar jaar weer zo ver hebt, dat er dan leuke auto's zijn dan een chevorlet aveo.

Helemaal goed haha, het word gewaardeerd. de Fabia is inderdaad een DSG volgens deze site. De voordelen lijken mij prima en ook heb ik goeie verhalen gehoord over de automaten van volkswagen (waar skoda dus het goedkopere broertje van is). Is er iets mis met de DSG of zou dit juist een pré zijn?

Over een paar jaar kom ik dan waarschijnlijk wel weer met een onderwerp op het forum haha. Voor nu (ook al is het nog niet klaar) in ieder geval super bedankt allemaal smiling smiley
Er zijn ook heel erg veel slechte verhalen over de automaten van Volkswagen, hele bedrijven kunnen bestaan van reparaties aan DSG's.
hmmh dat is erg jammer. Toevallig iemand ervaring met deze bouwjaar reeks en dit type automaat? De reviews liegen er niet om overigens. Helaas zijn er ook veel reviews van het na 2014 model welke niet vergeleken mag worden met elkaar.
Sjoerd 2063977
Auto encyclopedie
kalman

Helemaal goed haha, het word gewaardeerd. de Fabia is inderdaad een DSG volgens deze site. De voordelen lijken mij prima en ook heb ik goeie verhalen gehoord over de automaten van volkswagen (waar skoda dus het goedkopere broertje van is). Is er iets mis met de DSG of zou dit juist een pré zijn?

Over een paar jaar kom ik dan waarschijnlijk wel weer met een onderwerp op het forum haha. Voor nu (ook al is het nog niet klaar) in ieder geval super bedankt allemaal smiling smiley

De site waar jij naar kijkt (auto.nl), gooit alles op 1 hoop, want de eerste generatie fabia had gewoon een old school 4 traps. De autovergelijker geeft aan dat het een 6 traps automaat is, dus vandaar dat ik het mij afvroeg , omdat de autoweek autovergelijker ook er wel eens naast zit(druk ik mij nog rustig uit)
Maar volgens mij is de eerste generatie dsg minder slecht dan later kwam, maar het blijft een risico om een eerste dsg te nemen die nog in de kinderschoenen stond.

Maar even heel wat anders je hebt de Honda Jazz cvt nog helemaal genegeerd. Deze scoorde altijd hoog in de tevredenheidslijstjes.
Het lijkt er inderdaad op dat dat model Fabia ook met een normale automaat geleverd is, dan ziet het er wel wat anders uit lijkt mij. Ik zou eens proef gaan rijden, dan merk je vanzelf of het een echte automaat is of een DSG.
Dit is het model Fabia van voor de facelift, volgens mij ligt daar in een Aisin 6 traps Tiptronic automaat, dit is een goede automaat. De 7 traps DSG automaten kwamen pas na de facelift.
Volgens ovi.rdw.nl is het een 5J welke volgens wikipedia dan weer met een HTP motor ontwikkeld is... Of dit alleen over de 1.2 gaat weet ik dan weer niet zeker. Ik kan verder niets vinden over een DSG of niet.

De Fabia was na de modelwissel te verkrijgen met de door Škoda ontwikkelde benzinemotor 1.2HTP (met 60 en 70 pk) en de 1.4 (86 pk) en 1.6 (105 pk) van Volkswagen

EVV
Ik zou eens proef gaan rijden, dan merk je vanzelf of het een echte automaat is of een DSG.
Waar zou ik dit precies aan moeten merken als ik vragen mag? Hij schijnt erg soepel te schakelen maar ik denk niet dat ik me daar aan ga irriteren haha. Nog meer echte DSG kenmerken?

Auto encyclopedie
De site waar jij naar kijkt (auto.nl), gooit alles op 1 hoop, want de eerste generatie fabia had gewoon een old school 4 traps. De autovergelijker geeft aan dat het een 6 traps automaat is, dus vandaar dat ik het mij afvroeg , omdat de autoweek autovergelijker ook er wel eens naast zit(druk ik mij nog rustig uit)
Maar volgens mij is de eerste generatie dsg minder slecht dan later kwam, maar het blijft een risico om een eerste dsg te nemen die nog in de kinderschoenen stond.
De verkoop site geeft ook aan dat het een 6-traps automaat is. Dat zou dus betekenen dat het een DSG is en erg onbetrouwbaar? Of sla ik het dan iets te plat?

Auto encyclopedie
Maar even heel wat anders je hebt de Honda Jazz cvt nog helemaal genegeerd. Deze scoorde altijd hoog in de tevredenheidslijstjes.

Nu je het zegt klopt inderdaad, ik heb hem denk ik compleet gemist. De auto is qua uiterlijk wel oke (beetje vreemde rondingen aan de achterkant maar goed, je zit er binnen in en staat er niet achter). Maar ook zijn ze een beetje moeilijk te vinden. De enigste die een beetje bij het budget in de buurt komt is deze maar die staat helemaal in Goes. Dat zou goed 2 uur (enkele reis) rijden zijn voor een proefritje.

Ik begin langzame hand wel een beetje het spoor bijster te raken. volgens mij is de Corsa van hierboven nog steeds de best matchende optie qua betrouwbaarheid en wat wij aan eisen hebben en enigszins in de buurt. Als hij maandag nog beschikbaar is gaan we een proefrit maken heb ik met mijn vriendin afgesproken. Dit omdat de Corsa van vanochtend wel erg leuk was qua auto maar de semi automaat gewoon een drama...

Als iemand nog een andere leuke suggestie heeft in de buurt van Overijssel hoor ik het ook graag!
Skoda heeft ook een 6 traps normale automaat gebruikt, dus daar is wat onduidelijkheid.
Er zijn wel een paar verschillen in rijden tussen een normale automaat en een DSG. Een normale automaat heeft een vloeistof koppeling, een DSG een plaat koppeling. Hierdoor is er bij een DSG altijd een vaste verbinding tussen motor en bak, meer toeren is dus meer snelheid.
Bij een normale automaat treed er vooral bij lage snelheden altijd wat slip op. Hierdoor kan het motor toerental gelijk blijven terwijl de auto versneld. Je rijdt dan bijvoorbeeld een tijdje met 2000 toeren terwijl je snelheid wel op loopt.
Bij het schakelen veranderd een DSG direct van toeren terwijl een normale automaat wat geleidelijker veranderd in toeren.
ak2
Dit is het model Fabia van voor de facelift, volgens mij ligt daar in een Aisin 6 traps Tiptronic automaat, dit is een goede automaat. De 7 traps DSG automaten kwamen pas na de facelift.

@ sjoerd dan sla je denk ik te plat, maar ik moet hier even afhaken

De jazz uuit goes moet je niet hebben die heeft een half automaat, na de facelift kreeg die een cvt bak helaas buiten het budget

Jij moet voor het oude model gaan

[www.autowereld.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-08-2020 19:02 door Auto encyclopedie.
Een goede optie lijkt mij de renault Mégane met 2.0 motor en CVT automaat, ik zag er verschillende staan rond het budget, o.a. in Nijkerk, Zeewolde, Hasselt en Dronten.
Zoals bij elke testrit kijk of de automaat soepel schakelt zonder bijgeluiden.
ak2

Deze had ik net gemist toen ik mijn vorige post maakte. Excuus. Zou natuurlijk goed nieuws zijn.

EVV
Skoda heeft ook een 6 traps normale automaat gebruikt, dus daar is wat onduidelijkheid.
Er zijn wel een paar verschillen in rijden tussen een normale automaat en een DSG. Een normale automaat heeft een vloeistof koppeling, een DSG een plaat koppeling. Hierdoor is er bij een DSG altijd een vaste verbinding tussen motor en bak, meer toeren is dus meer snelheid.
Bij een normale automaat treed er vooral bij lage snelheden altijd wat slip op. Hierdoor kan het motor toerental gelijk blijven terwijl de auto versneld. Je rijdt dan bijvoorbeeld een tijdje met 2000 toeren terwijl je snelheid wel op loopt.
Bij het schakelen veranderd een DSG direct van toeren terwijl een normale automaat wat geleidelijker veranderd in toeren.

Check, hier kan ik ik zeker even op letten. Misschien dat de verkoper het ook wel weet, maar gezien er 100+ occasions staan lijkt het mij meer een handelaar dan een liefhebber dus ik vind het fijn te weten hoe ik het zelf zou kunnen checken.

Auto encyclopedie
De jazz uuit goes moet je niet hebben die heeft een half automaat, na de facelift kreeg die een cvt bak helaas buiten het budget

Jij moet voor het oude model gaan

[www.autowereld.nl]

ak2
Een goede optie lijkt mij de renault Mégane met 2.0 motor en CVT automaat, ik zag er verschillende staan rond het budget, o.a. in Nijkerk, Zeewolde, Hasselt en Dronten.
Zoals bij elke testrit kijk of de automaat soepel schakelt zonder bijgeluiden.

Check, ze staan er bij op het lijstje. Voor nu bestaat het lijstje uit:

Skoda Fabia 1.6- 16V Ambiente
Hyundai I30 (Staat bij de zelfde dealer, alleen onbekend of deze Cruise controle heeft en of het geen semi automaat is).
Opel Corsa (van hier boven genoemd, de volle automaat en niet de semi)
Renault megane 2.0
Honda Jazz (oude model, nog zoeken waar deze te koop zijn)
Ook een DSG hoeft niet per definitie slecht te zijn. Er zijn er veel van verkocht, dus er kunnen er veel zijn die kapot gaan. Feit is dat ze wat gevoeliger zijn dan de handgeschakelde bakken en dat een automaat met dubbele koppeling ook iets gevoeliger is dan een 'ouderwetse' automaat.
Barri
Ook een DSG hoeft niet per definitie slecht te zijn. Er zijn er veel van verkocht, dus er kunnen er veel zijn die kapot gaan. Feit is dat ze wat gevoeliger zijn dan de handgeschakelde bakken en dat een automaat met dubbele koppeling ook iets gevoeliger is dan een 'ouderwetse' automaat.
Er zijn ook erg veel autos met de Aisin AW TF-8# SC series verkocht. Toch is er geen Asian Warner dokter of bedrijven die bestaan van het reviseren van specifiek deze automaten.
wie weet of de cvt automaat van de Mégane dezelfde cvt bak is die Nissan gebruikt?

Even vet gedrukt had die vraag al een x elders gesteld?

Voor de vraag over de fabia automaat kun je misschien beter even een kleine skoda dealer bellen. De meeste zijn opgeslurpt door grote vag concerns.

@ sjoerd geloof dat verbruik niet zo belangrijk voor je is, dus je hebt een mooi lijstje verder. Flevo mobiel is een grote handalaar die ik verder niet ken, dus mijn gevoel zegt de corsa. Als de Mégane qua gewicht goed is, dan is dat ook een goede optie.
De jazz scoord hoog op tevredenheidslijsten, maar deze generatie heeft een behoorlijk senioren gehalte. Cvt plus kleine motor is wel de meest vriendelijke aan de pomp van je lijst.
EVV
Sjoerd 2063977
Mijn 207 heeft een zgn adaptieve automaat. Maw: die past zich idd aan de rijstijl aan van de berijder. Hue je van sportief, dan minder snel opschakelen, etc. Wat bij mij resulteert in een bak die als ik hem laat resetten (hij gaat dan dus opnieuw inleren) in het begin heerlijk schakelt, maar na een maand raar begint te doen. Het lijkt alsof hij het tegenovergestelde doet als wat zou moeten. Wat resulteert in bokkig van 1 naar 2 en soms bij 30km/uur al in de 4e versnelling. Is geen beweging in te krijgen als je wat snelheid wilt maken, je moet echt de kickdown gebruiken en 3 seconden wachten en dan schiet je een end vooruit want gelijk 2 versn terug en genoeg PK voorhanden.

Barri
mikekiwi

Gewoon weer gaan voor een Prius of S60 winking smiley
Nou, die worden het niet. Wordt denk ik een Auris Hybride als het aan mij ligt, vrouwlief is ook wat meer ervaren en rijdt ook nu zonder problemen in de 2e auto die we hebben (Astra G).
Maar kan ook nog even duren, net in 2 maanden 2000 euro in de 207 "geinvesteerd" en dat doe ik niet zomaar weg. En er wordt toch ook hier nu veel minder gereden...

Maar we drijven af van de vraag van de TS ;-)
Barri

Ik geloof ook zeker dat een DSG goed kan zijn, maar als er een risico is op meer fouten en er is binnen budget/wensen een andere optie neem ik die liever 😊.

Auto encyclopedie
wie weet of de cvt automaat van de Mégane dezelfde cvt bak is die Nissan gebruikt?

Even vet gedrukt had die vraag al een x elders gesteld?

Voor de vraag over de fabia automaat kun je misschien beter even een kleine skoda dealer bellen. De meeste zijn opgeslurpt door grote vag concerns.

@ sjoerd geloof dat verbruik niet zo belangrijk voor je is, dus je hebt een mooi lijstje verder. Flevo mobiel is een grote handalaar die ik verder niet ken, dus mijn gevoel zegt de corsa. Als de Mégane qua gewicht goed is, dan is dat ook een goede optie.
De jazz scoord hoog op tevredenheidslijsten, maar deze generatie heeft een behoorlijk senioren gehalte. Cvt plus kleine motor is wel de meest vriendelijke aan de pomp van je lijst.
De CVT kan ik je helaas niet beantwoorden. Wel zou ik morgen even rondbellen om te kijken of een handelaar mij het kan vertellen. De Megane is wel een beetje zwaar en lomp, maar daarom staat die ook onder het lijstje, Het is meer een Guilty pleasure when all else fails.
Verbruik is inderdaad niet het speerpunt, vooral betrouwbaar en niet te duur in de wegenbelasting omdat de auto veel stil zou staan (ik werk 5 dagen per week vanuit huis tegenwoordig). Als we vrijdag niet verkocht zijn gaan we inderdaad dinsdag bij de Corsa kijken als deze er dan nog staat. Gelukkig is de nood niet hoog omdat we nog een Aygo (van mijn vriendin) hebben dus we wel van A naar B komen indien nodig.

mikekiwi
Maar we drijven af van de vraag van de TS ;-)

Haha helemaal niet erg, ik lees altijd graag waarom iemand bepaalde keuzes maakt. Kan ik misschien ook iets uit op pikken wat voor mij belangrijk is waar ik mogelijk niet aan denk.

Voor nu allen alvast heel erg bedankt. Ik ga voor nu de zoektocht even staken en eerst de komende paar dagen wat proefritjes maken. Ik laat zeker nog even weten (als ik een auto koop) welke het geworden is!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-08-2020 08:00 door Sjoerd 2063977.
Gelukkig de aygo idd nogthumbs up veel plezier tijdens het proefrijden en de keuze die je maakt. Bij mogelijke gezinsuitbreiding zit je met de jazz en Megane wel beter dan andere opties.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.