Eerste auto: Ford fiesta of clio 4, veilige opties?

Gepost door SFM 
Hallo iedereen, ik zou heel blij zijn met wat advies voor de aankoop van mijn eerste auto. Ik heb 5 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald, ben woonachtig in een grote stad (auto was niet nodig en onhandig) en heb daarna bijna niet gereden dus ik vind het best spannend allemaal.
Ik heb de auto voor mijn werk nodig over enkele maanden. Omdat ik als ZZPer ga werken is het nu nog lastig in te schatten hoeveel ik hem nodig ga hebben en voor hoeveel km’s. Het zou een periode 4 dagen per week kunnen zijn, maar ook een periode maar 1 dag per week. Ik denk (hoop) niet dat ik meer dan 45-60 min reistijd van huis zal hebben.

Verder:
- Voornamelijk 1 persoon de er in zit (ik), af en toe tripje met vrienden. Af en toe naar familie 200km verderop.
- Ik heb geen kinderen, zou dat over enkele jaren wel willen. Maar misschien wil ik de auto dan inruilen voor een ander? Geen idee!

Mijn wensen:
- Veilige auto!! ook wat kreukelzone dus niet te klein/formaat boodschappenwagentje a la VW up.
- Kan ook niet te groot i.v.m. parkeermogelijkheden in mijn buurt (hoe kleiner de auto hoe meer kans op een plekje). ik dacht zelf dus aan B-segment auto’s ong. 4 meter lang.
- Rijdt lekker
- Benzine
- Ik vind het wel een pre als ik hem zelf toch ook mooi vind smiling smiley
- Graag airco (en liefst ook cruise control)
Budget: 7000. Liever wat minder, maar ben ook te overtuigen voor meer mocht dat slimmer/beter zijn.

Wat ik na zoeken in dit segment twee hele leuke auto’s vind om te zien en die volgens mij redelijk aan mijn eisen voldoen zijn de Ford Fiesta (rond 2013) en de Renault clio 4 (vanaf 2013). Bij de Ford heb ik gelezen om in ieder geval niet de 65pk versie te nemen maar vanaf 85pk. De Ford is wat krapper achterin. De Clio heeft meer band/windgeluid en stroevere versnellingsbak (aldus reviews).
Is het nog handig om rekening te houden met de restwaarde van de auto? Die Clio’s lijken wel heel populair. Ik weet inmiddels ook dat kilometerstand niet alles zegt, maar vanaf welke stand wordt dat bij deze auto’s onverstandig? Kan ik ook een ouder exemplaar Fiesta nemen of is een nieuwere auto toch veiliger, meer betrouwbaar? Dan zou ik er wel nog wel wat extra voor over hebben.

Kortom veel vragen van deze auto leek. ik zou graag horen welke van deze auto’s jullie zouden aanraden. Bedankt! NB. Ik ga uiteraard proberen in beiden een proefrit te maken.
Bij de clio verdient de 1.2 turbo aandacht

Bij De fiesta is de 1.0 turbo fijn
Ik heb veel ervaring met de Fiesta Mk7. Persoonlijk vind ik het een fijne auto die lekker dynamisch rijdt. Het dashboard is smaakgevoelig, maar in ieder geval niet saai. Het zit overigens wel goed in elkaar. Vooral positief ben ik over de bouwkwaliteit. Ik heb mijn Fiesta van m'n pa overgenomen en in ruim 10 jaar is hij nog nooit stuk geweest. Buiten reguliere slijtagedelen is er ook nog nooit wat vervangen.

Wat betreft de motoren: de 1.0 met 65 pk moet je echt niet hebben. Ik heb die uitvoering een keer meegehad als leenauto en dan is hij niet vooruit te branden. Echt zonde, want het onderstel nodigt uit tot sportief rijden. Met 85 pk zal het al iets beter gaan, maar ik zou persoonlijk echt de 1.0 ecoboost nemen. Dan heb je 100 pk en dat rijdt veel beter. Eventueel kan je ook een Mk7 van voor de facelift (voor 2014) nemen. In principe is dat dezelfde auto, alleen de neus is anders en de motoren zijn anders. In dat geval zou ik zoeken naar een 1.6 met 125 pk. Die zijn inmiddels goed betaalbaar.

Over de Clio 4 kan ik een stuk minder zeggen, anders dan dat ik het leuke auto's vind om te zien. M'n zwager heeft er een tijdje een als poolauto gehad. Het interieur vond ik wel wat minder en er zaten ook wat kraakjes en piepjes in, maar ik moet zeggen dat die auto sowieso wat uitgeleefd was. Geen eerlijk vergelijk, maar het viel me wel op.
Nog een aanvulling over de Fiesta, controleer de achterschermen op beginnende corrosie. De bekleding van de wielkasten is van een soort vilt. Na verloop van tijd komt daar zand tussen en dat schuurt tegen het metaal van het achterscherm. Als dat lang genoeg z'n gang kan gaan, kan er corrosie ontstaan.

En als je een Fiesta koopt, maak dus regelmatig de bekleding in je wielkasten schoon.
Je hebt je goed ingelezen zie ik al, je beschrijft precies de punten van beide auto's.
Bij de Clio kun je beter de 0.9 TCe nemen, die is betrouwbaarder dan de 1.2tce.

Met een eventuele kinderwens in de toekomst zou ik nu nog niet echt rekening houden, je zou nu jaren groter en duurder gaan rijden omdat je misschien over 5 jaar een kleine erbij wil (wat overigens in een B segment auto prima past).

Bij de Fiesta zou ik idd ook voor de 1.0 ecoboost gaan overigens, mits binnen budget.

Alternatieve auto's zijn de Opel Corsa (de 1.0T is de beste motor, de 1.4 atmosferisch is ook prima), Peugeot 208 (ook dan beter de 1.2 turbo met 110pk nemen) of de Citroën C3 (of de DS3 als je geen 5deurs hoeft). Ook bij de C3 hetzelfde verhaal met de motor als bij de 208.

Zijn allemaal auto's die betrouwbaar zijn en lekker rijden.
Zoals bovenstaande reageerders hebben aangegeven ben je al goed op de hoogte en zijn beide auto's met de goede motor een prima keuze. Mocht je over een aantal jaren een kindje krijgen dan past dat nog prima in een B-segment. Een collega van mij had een baby en nam hem overal mee naar toe in een Fiesta, inclusief spullen. Paste prima. Ik zou dan wel voor een vijfdeurs gaan. Een driedeurs is heel lastig als je een baby in een zitje moet wurmen.
Idd hoe mooi een 3 deurs nu ook geprijsd zijn, krijg je dan een kleine dan heb je bij een 5 deurs dat die weg mag, en bij een 3 deurs dat die al snel weg moet.
Bedankt voor de adviezen iedereen! Ik op bovenstaand genoemde motoren letten en 5-deurs lijkt me inderdaad wel fijn en wellicht dus handig voor de toekomst.
Eigenlijk zijn de Ford Fiesta en Renault Clio 4 prima keuzes.

De Clio is ook leverbaar als Estate, je hebt dan gewoon meer ruimte. Bij de Clio zou ik de 0.9 TCe kiezen, de 1.2 TCe kende in het begin wat kinderziektes. In 2016 kwam de facelift, je hebt dan een betere afwerking en mooiere materialen. In 2016 waren ook de kinderziektes van de 1.2 opgelost.

Beide auto's verschillen niet veel in kosten, afschrijving en betrouwbaarheid. Persoonlijke voorkeur zal de keus uiteindelijk bepalen.
Er staan wel meer Fiesta's met 1.0/1.25 motor (82pk) te koop. Wat is precies het voordeel van de 1.0 ecoboost, puur de pk's of zijn er nog andere voordelen?
SFM
Er staan wel meer Fiesta's met 1.0/1.25 motor (82pk) te koop. Wat is precies het voordeel van de 1.0 ecoboost, puur de pk's of zijn er nog andere voordelen?

Voordeel is meer koppel, door de Turbo en een gunstiger verbruik.
SFM

De 1.0 zonder turbo (driecilinder) en 1.25 (viercilinder) hebben weinig koppel onderin. De ecoboost heeft wel een turbo en levert daardoor meer koppel bij lage toeren. Daardoor rij je wat soepeler. Ik heb zelf de 1.25 en als je een beetje voort wil maken moet je toch wel voorbij de 3500 toeren. Met de 1.25 haal ik gemiddeld een benzineverbruik van 1:14,5. Als je veel snelweg rijdt, haal je misschien 1:16. Een ecoboost haalt makkelijker betere cijfers.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.