Aanschaf occasion kamperen in bergen Max 5000

Gepost door Cait 9441096 
Hi Allen,

Wij gaan op een roadtrip door Europa, eerste stop is Noorwegen. Hier zullen we een maand door de bergen rijden en kamperen. Daarna gaan we waarschijnlijk richting Kroatië/Slovenië (als dat dan weer kan).

We zijn op zoek naar een auto:
- groot genoeg voor alle kampeerspullen/boodschappen/etc. Wij zaten aan een station te denken, maar een grote hatchback zou ook kunnen. We zijn met 2Pers. dus de achterbank is niet nodig.
- die betrouwbaar is. We gaan 3 maanden weg en verkopen de auto weer als we terugkomen, zoeken dus een auto die 3 maanden zonder pech doorkomt.
- die we ook weer een beetje makkelijk kunnen verkopen voor +/- dezelfde prijs.
- de auto moet zuinig rijden, maar we moeten er wel mee de bergen door komen (genoeg PKs dus)
- rijdt op benzine.
- incl. Airco en cruise control
- Max. 5000€

We hebben nu gekeken naar Kia Ceed en Toyota Avensis. Beide hele betrouwbare auto’s. Lijken jullie dit goede opties? Hebben jullie nog andere tips?

Alvast dank voor het meedenken!
Ruim, oerbetrouwbaar, ruim, lekkere stoelen, erg geliefd als occasion en ( had ik dat al gezegd? ) niet stuk te krijgen
De Mitsubishi Outlander (Sport)
Verkrijgbaar als 2.0 en 2.4, zowel met voorwiel- als vierwielaandrijving

Voorbeeld:
2007 Mitsubishi Outlander Sport 2.0 Invite

140.965 km - EUR 3.950,-

Ik heb eentje gehad voor 9 maanden als "tussenauto".
Praktisch kiet gespeeld na verkoop
Compact van buiten ruim van binnen. Nog geen 950 kg rijdt 1 op 17,en de achterbank kun je oplappen of er h elemaal uitlaten

Zie video

[youtu.be]

Nog beter optie is de 6 persoons honda fr-v

De achterste 3 stoelen kun je er uithalen. En de stoel tussen chauffeur en bijrijder kun je als tafel gebruiken. 1.8 is de fijnste motor,maar binnen jullie budget wel met veel kilometers op de teller.
Hier een 1.7

[www.autowereld.nl]

Nog een tip Montenegro is ook schitterend je kan er gewoon met de euro betalen, wel van te voren je bankpas activeren of contant meenemen. Stadjes als budva en kotor zijn prachtig en de baai van kotor ook.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2020 10:12 door Auto encyclopedie.
Je gaat veel rijden dus Ik zou een jonge diesel kopen met een hoge kilometerstand. Zoiets bijvoorbeeld: Renault Megane. Ik heb dit exemplaar niet gecheckt maar meer als voorbeeld wat je kunt kopen voor € 5000.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2020 10:26 door kalman.
Heeft zo'n mitsibushi colt genoeg trekkracht voor in de bergen? met een 1.3 motor, of is een 1.5 nodig?

Mitsubishi outlander, erg mooi, maar rijdt veel te duur, helaas.
Cait 9441096
Heeft zo'n mitsibushi colt genoeg trekkracht voor in de bergen? met een 1.3 motor, of is een 1.5 nodig?

Je kunt echt met alle auto's wel door de bergen hoor, kwestie van op tijd terugschakelen. Ik zou me daar niet zo druk over maken.
Cait 9441096

1.5 voegt weinig extra toe, zwaarder in de wegenbelasting en hoger verbruik.

Maar met de 1.3 kom je goed de bergen door. Wel voor een handbak gaan, de semi automaat is onbetrouwbaar en schakelt denk ik in de bergen nog irritanter dan normaal gesproken.

Wel voor een 5 deurs gaan, die is een stuk ruimer dan de 3 deurs
Cait 9441096

Vroeger gingen we op vakantie met een Volvo 340 1.4 benzine met 82 pk, plus caravan van 900 kg. Richting Oostenrijk en Zwitserland, altijd prima over gekomen en terug. Dus ja, met een 1.3 motor kom je vast wel de berg op. Waarschijnlijk moet je alle diesels voor laten gaan, maar uiteindelijk is het vakantie toch?
EVV

Vroeger gingen we op vakantie met een Volvo 340 1.4 benzine met 82 pk, plus caravan van 900 kg. /quote]

Die auto was maar net iets meer dan 900 kg. Dat scheelt echt heel veel.
R Wolters
EVV

Vroeger gingen we op vakantie met een Volvo 340 1.4 benzine met 82 pk, plus caravan van 900 kg.

Die auto was maar net iets meer dan 900 kg. Dat scheelt echt heel veel.
De genoemde Colt is 945 kg. Ik had het vermogen verkeerd zag ik, het was maar 64 pk, de 1.3 colt heeft al 95 pk en heeft 20 Nm koppel meer.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2020 11:14 door EVV.
Ik adviseerde een diesel maar zie nu in je beschrijving dat je een benzine auto wil. Waarom is dat?
kalman
Ik adviseerde een diesel maar zie nu in je beschrijving dat je een benzine auto wil. Waarom is dat?

Volgens mij is diesel niet heel populair in Noorwegen.
Toch kan je het bij bijna alle pompstations wel krijgen, het was toen vrijwel gelijk in prijs met benzine.
Ik ben in 2008 met diesel en caravannetje zowat heel Noorwegen doorgetrokken en nergens een tankprobleem gehad...
De tankpunten kunnen ver uit elkaar liggen dus wat actieradius is wel aangenaam.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2020 14:13 door Kees 9379262.
Cait 9441096

Goed idee, dijk van een auto, met fijn rijgedrag, een hogere bodemspeling, niet onbelangrijk in Noorwegen, fijne stoelen, genoeg kracht, en erg betrouwbaar. Mijn mening is dat cruisecontrol, of wat hoger verbruik, niet opweegt tegen dure reparaties of slecht comfort op zo'n trip.
BMW E38
, een hogere bodemspeling, niet onbelangrijk in Noorwegen,

Speelt geen rol, zelfs niet op een enkele gravelweg als je die zou willen nemen....
Kees 9379262
Toch kan je het bij bijna alle pompstations wel krijgen, het was toen vrijwel gelijk in prijs met benzine.
Ik ben in 2008 met diesel en caravannetje zowat heel Noorwegen doorgetrokken en nergens een tankprobleem gehad...
De tankpunten kunnen ver uit elkaar liggen dus wat actieradius is wel aangenaam.

Dat is 12 jaar geleden
Zou gewoon voor een courante compacte stationwagen op benzine gaan, ook weer makkelijk te verkopen bij terugkomst.

Mitsubishi Lancer

Opel Astra

Slagje kleiner :

Renault Clio
Is zo'n Renault Kangoo niet leuk? smiling smiley Alleen geen airco en cruisecontrol...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2020 20:46 door HJB.
Auto encyclopedie
kalman

Volgens mij is diesel niet heel populair in Noorwegen.

Ah vandaar, dat wist ik niet. Wel dat ze veel Tesla's hebben.
Een camper nog een optie

camper

Dan betaal je maar kwartaal tarief qua wegenbelasting , helaas wel een diesel

Zo'n Nissan Vanette Cargo oliestoker is alleen maar aan te raden als je de uitgebreide cursus onthaasting met succes hebt afgerond en daarna nog machinedoof wilt worden.grinning smiley
Ik heb ze 5 jaar in gebruik gehad: zijn hele trage maar betrouwbare werkpaardjes en na 3 uur sturen ben je heel blij als de motor weer even uit mag.
Muddy Bandit
Zo'n Nissan Vanette Cargo oliestoker is alleen maar aan te raden als je de uitgebreide cursus onthaasting met succes hebt afgerond en daarna nog machinedoof wilt worden.grinning smiley
Ik heb ze 5 jaar in gebruik gehad: zijn hele trage maar betrouwbare werkpaardjes en na 3 uur sturen ben je heel blij als de motor weer even uit mag.

thumbs upgrinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.