Advies: Panamera Turbo of Turbo S e-hybrid?

Gepost door Niek 2367478 
Beste forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en met een reden; Sinds het moment dat Porsche de nieuwe generatie Panamera uitbracht, werd ik meteen verliefd op dit model.
Nu is de tijd dan eindelijk gekomen, de XF gaat weg en maakt plaats voor de snelle duitser. Ik ben op zoek naar een tweedehands Turbo of Turbo S E-hybrid, maar zit met de handen in het haar. Welke is, met blik op de toekomst, de beste keuze? Voor het prestaties hoef ik geen keuze te maken. Zowel de Turbo als E-hybrid voldoen aan alle criteria. Ondanks dat de hybrid zwaarder is en wellicht iets minder soepel rijdt, is dat voor mij geen probleem.

Nu de hamvraag: welke auto is het meest toekomstbestendig? Is hybride nog wel een techniek die je in je auto wil hebben? Is de Turbo een meer doorontwikkelde motor met minder onderhoudskosten? Maar nog belangrijker, gaan de milieuregels (in steden) de Turbo uitfaseren, terwijl de 'op papier' schone Turbo S e-hybrid nog mag blijven rondtuffen naast de elektrische auto's? Dit heeft natuurlijk veel effect op de waarde van de auto.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier in staan en of jullie me van advies kunnen voorzien.
Toekomst? Hoe lang wil je met dat ding gaan rijden?
Over 15 + aar zal benzine idd steeds minder geaccepteerd worden, maar dan ligt dat die auto waarschijnlijk al op de sloop.

Gewoon kopen wat je wilt en over 4, 5 jaar koop je een taycan
Ik meen me te herinneren een vergelijkingstest tussen die 2 in een duits auto tijdschrift, dat is of Autozeitung, of Auto Motor & Sport óf Autobild, ik zal zelf vanavond nog even kijken, het weer is hier zo goed, dat ik ga even fietsen.
Het is vrijwel onmogelijk om te stellen welke de betere keuze voor de toekomst is. Je zou nu alvast kunnen vergelijken wat de nieuwprijs was voor de Turbo en de E-hybrid en hoeveel ze procentueel gezien al zijn afgeschreven, dat zal zich waarschijnlijk voor de komende jaren wel op dezelfde manier voortzetten.

Aan de andere kant is de kans groot dat de Porsche fanaten liever de Turbo hebben, de E-hybrid zal waarschijnlijk niet dezelfde desirability hebben als een Turbo en volgens mij zijn er ook een stuk meer E-hybrids verkocht, dus minder exclusief.

Onderaan de streep zou ik gewoon de auto kiezen die het beste rijdt of de beste opties/kleurstelling/kilometerstand biedt voor het budget, met zo'n auto moet je gewoon elke dag genieten en niet teveel nadenken over de toekomst.
de Turbo is hier in CH zeker 20K goedkoper dan de Turbo S e-hybrid (vanaf 2019). maar goed wie in de markt is voor een auto van pak 'm beet 140K zal zich daar niet heel erg druk om maken... nu we daar aangeland zijn dan zou ik geen 160K stuk slaan op een snelweg boot maar bijvoorbeeld een 718 GT en dan iets anders met 4 zitplaatsen er naast. stel je hebt al een 718 GT (of vergelijkbaar) dan alsnog de Turbo en dan die 20K die je je bespaart hebt aan aandelen of goede wijn besteden
Ik koop altijd wat ik op dat moment leuk vind, ik betaal het volledig, schrijf het in gedachten meteen tot €0 af en restwaarde in de toekomst is "mooi meegenomen". Wanneer je je druk maakt over die restwaarde bij deze twee auto's, moet je jezelf misschien afvragen of je überhaupt in deze categorie wilt shoppen.
Tot zover mijn 'bluntness' tongue sticking out smiley

Qua rijden is de Hybrid de über-auto. Alles van een Panamera Turbo... en dan plus de accu-benefits. Met de luchtvering en verdere onderstelopties, merk je weinig van het extra gewicht. Sowieso laag zwaartepunt daarvan. Met een Panamera ga je niet dagelijks de Nordschleife doen, dus de finesses in verschil qua circuithandling doen niet bijster ter zake. In dagelijks gebruik is de Hybrid juist veel soepeler, waar jij schrijft over 'minder soepel rijden'. Heb je beide versies al eens voor een paar dagen normaal gebruik uitgeprobeerd?

Daarnaast is de Hybrid het minst vatbaar voor emissiebeperkingen in steden de komende jaren.

En mocht geld dan toch nog teveel een rol spelen in de afweging: wanneer je een gebruikte auto zoekt is de keuze in DE dan in NL. Op de Hybrid komt er relatief weinig bpm op bij import, op de Turbo heel veel. Daar heeft Uzzi in CH niet mee te maken, daardoor liggen de prijzen onderling in CH heel anders dan in NL. Dus prijsvergelijking van import op NL kenteken is complexer dan puur motor-talk.de naast elkaar zetten.

Just my 2 cents, zeg ik dan maar thumbs up
Ik denk niet dat milieuzones gaan meespelen. Heel veel diesels verdwijnen en EV en plugins komen sterk op. Steden worden dus steeds schoner, degene die dan nog steeds 30 cent benzine per kilometer wil betalen ipv 3 cent elektriciteit wordt gewoon
toegelaten. Boven op die kosten komt nog onderhoud dat bij EV veel voordeliger is.

En als er dan tóch nog een soort zone of extra heffing is dan is de invloed op de prijs van een 10-15 jaar oude Panamera minimaal. Ik denk dat al dat soort luxe sloepen hun charme ernstig verliezen bij een groot publiek. Zoals een S of CLS van 10 jaar geleden nu, maar dan keer 10. Misschien zélfs bij de 911 en Ferrari 's.
Ik denk dat mensen dan denken:"stinkt, elke keer tanken, niet praktisch, slechte autopilot, herrie, asociaal, gevaarlijk, 130 is hard zat etc"

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2020 11:58 door V0RQ.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.