E-tron inruilen voor Passat of V60 plug-in?

Gepost door DEMESPEED 
Peiling
Welke plug-in?
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 14 stemmen ontvangen.
Volkswagen Passat GTE4

29%
Volvo V60 D5/D62

14%
Peugeot 508 RXH Hybrid-44

29%
Anders4

28%

Beste autoweek lezer,

Enkele weken geleden was ik nog bijna voor de MG ZS EV gegaan.
Toch besloten dat het Plug-in rijden nog beter bij me/ons past voorlopig.
Over enkele weken gaan mijn vriendin en ik samenwonen en we twijfelen om onze beide auto's om te wisselen.
Aan mij (en daarmee jullie, haha) de eer om een vervanger te zoeken.
Ik heb al veel voorwerk gedaan.

We ruilen dan in:
Audi A3 e-tron (2015/120.000km) voor ca. €17.500,-
VW Polo 1.4 TSI (2011/110.000km) voor ca. €7.500,-

Auto's kosten ons nu:
Audi: weg: 33, verz: 70, afschrijving: 125, onderhoud: 75 en brandstof incl. stroom: 95 per maand. Totaal: €400,- (bij 18.000km per jaar)
VW: weg:32, verz: 45, afschrijving: 80, onderhoud: 60 en brandstof 45 per maand. Totaal: €250,- (bij 5.000km per jaar)

Totaal dus €650,- per maand, totaal niet gek, gezamenlijk hebben we namelijk €400,- per maand kilometervergoeding.
Het mooie is, onze banen bevinden zich bijna naast elkaar op zo'n 25km afstand. Dus we carpoolen en het is een super afstand voor het elektra bereik van een plug-in.
We hebben straks beiden elektrische fietsen waardoor we de tweede auto waarschijnlijk zeer sporadisch zouden gebruiken.

Wat we wensen: trekhaak, station of suv (praktisch), dezelfde luxe (voorverwarming, stoelverwarming, led/xenon, lederen bekleding, 18'' lichtmetaal of meer) en goede stoelen.
Een Plug-in is in mijn opinie luxe, snel, comfortabel en stil. De kosten zijn gewoon top in vergelijking met diesel of benzine. We kunnen thuis en op het werk laden, halftarief wegenbelasting, u snapt het, die keuze is gemaakt.
Liever geen Outlander, Optima, Prius of Ioniq(smaak), geen C350e (te kleine accu), en geen 330e (sedan, dus niet praktisch genoeg).

Dus ik dacht:
Volkswagen Passat GTE (2016/120.000km) voor ca. €22.500,-
weg: 38, verz: 75, afschrijving: 150, onderhoud: 75 en brandstof incl. stroom: 105 per maand. Totaal: €450,- (bij 20.000km per jaar)
Besparing €200,- per maand.

of:

Volvo V60 D5/D6 (2016/100.000km) voor ca. €22.500,-
weg: 85, verz: 75, afschrijving: 175, onderhoud: 100 en brandstof incl. stroom: 95 per maand. Totaal: €530,- (bij 20.000km per jaar)
Besparing €120,- per maand

Maar mijn vraag is voornamelijk: wat zijn jullie ervaringen met deze auto's en wat raden jullie aan?

Ik hoor het graag en alvast bedankt voor jullie tijd!
Over de eventueel nieuw te kopen auto ga ik je niet adviseren, dat is erg persoonlijk.
Stel wel mijn vragen bij je nogal optimistische berekeningen, zowel omtrent afschrijving ( veel te laag ) en inruilwaarde ( veel te hoog, zeker de Audi ), of er dan nog wel wat valt te besparen betwijfel ik.
Total Loss
Over de eventueel nieuw te kopen auto ga ik je niet adviseren, dat is erg persoonlijk.
Stel wel mijn vragen bij je nogal optimistische berekeningen, zowel omtrent afschrijving ( veel te laag ) en inruilwaarde ( veel te hoog, zeker de Audi ), of er dan nog wel wat valt te besparen betwijfel ik.

Bedankt voor je snelle reactie.

Afschrijving van rond de 2000eu per jaar lijkt mij reeel. Ik koop mijn auto's niet bij een autobedrijf met garantie.
Ik houd de particuliere occasionmarkt nauwlettend in de gaten en verdiep me in wat ik koop. (bevriende monteur gaat mee tijdens de proefrit)
Heb mijn e-tron vorig jaar scherp gekocht en daar ga ik amper op afschrijven mocht ik hem nu wegdoen.
Ik houd mijn auto's zeer netjes (showroom staat gepoetst, interieur en exterieur) en let erg goed op dat ik een waardevaste uitvoering koop.
Ik wissel hierdoor dus al jaren erg gunstig iedere 1,5-2 jaar van auto.

Ter info, ik kocht mijn vorige auto, een volledig originele Nissan 350Z 2,5 jaar geleden voor €13.000,- met 62.000km op de teller.
Die heb ik 9 maanden terug verkocht voor €14.500,- (na 1 dag op marktplaats) met 88.000km op de teller. En wat heb ik van die auto genoten! (zie review hier op autoweek)

Blijft natuurlijk een zekerheidje dat het in ieder geval verhoudingsgewijs goedkoper is om een passat te rijden dan een a3 en polo samen.
Vandaar deze afweging.
De Volvo vreet aircocondensors... waren de eerste jaren niet de beste auto's. Hoewel ik geen Passat fan ben en juist een Volvoliefhebber, zou ik nu de VW kiezen. Wat moet je met een diesel?
vertmaori
De Volvo vreet aircocondensors... waren de eerste jaren niet de beste auto's. Hoewel ik geen Passat fan ben en juist een Volvoliefhebber, zou ik nu de VW kiezen. Wat moet je met een diesel?

Bedankt voor je reactie.
Ik heb erover gelezen. Je noemt 'vreet', bedoel je dat het niet een eenmalige reparatie is die mogelijk al gedaan is?

Voordelen voor de Passat zijn voor mij de ruimte, zowel interieur als de kofferbak die ondanks het accupakket nog bijna 500L groot is.
De e-tron heeft nu 280L (zonder accupakket normaal 380L)
De V60 heeft 310L met accupakket...
Ik moet erbij zeggen dat de ruimte (geen kinderen, 25jaar) eigenlijk geen prio is, maar het blijft een voordeel.
Maar... de Volvo heeft natuurlijk gewoon een fantastische 5 cilinder diesel en ik weet hoe mooi die klinkt. Verder is de V60 in mijn ogen de mooiere (minder saaie?) auto.

Dus het geluid en beleving zijn in het voordeel voor de volvo diesel. Verder: ook hier geld gewoon halftarief wegenbelasting voor de komende jaren.
Het accupakket bij de volvo is ook iets groter (maar ivm zwaarder komt ie nauwelijks verder)
Ik rijd vaak of 25km naar mijn werk (elektra) of ik ga een weekendje weg 200km of wintersport 1000km enkele reis. Dus diesel als tweede brandstof is geen probleem.
Dus: is de wat duurdere V60 (wegenbelasting, onderhoud en afschrijving) zijn prijs waard?
Total Loss

Om nog even terug te komen op de inruilwaarde van de e-tron: let even op de occasionprijzen die je ziet.
Mogelijk heb je daar te snel een conclusie getrokken.
Bijna altijd zijn het prijzen die je ziet ex btw ivm zakelijk aantrekkelijk. Tel er dus even 21% bij op!
De Volvo D5/ D6 zijn diesels en een Passat GTE niet. Het beoogde voordeel valt daardoor bij de Volvo weg, want dat is een relatief zware wagen.
Daarnaast heb je bij de Passat nog korting op de mrb. Dat was verlengd meende ik.
Een Passat in R trim met mooie spaak velgen vind ik een erg mooie wagen, in zilver of zwart. Een 508 is ook mooi en zie je wat minder. Dashboard moet je van houden. Is de station hybrid al uit? Deze kwam later, dus zullen als occasion lastiger te vinden zijn, ook met het gestelde budget denk ik.
BMW 530d M
De Volvo D5/ D6 zijn diesels en een Passat GTE niet. Het beoogde voordeel valt daardoor bij de Volvo weg, want dat is een relatief zware wagen.
Daarnaast heb je bij de Passat nog korting op de mrb. Dat was verlengd meende ik.
Een Passat in R trim met mooie spaak velgen vind ik een erg mooie wagen, in zilver of zwart. Een 508 is ook mooi en zie je wat minder. Dashboard moet je van houden. Is de station hybrid al uit? Deze kwam later, dus zullen als occasion lastiger te vinden zijn, ook met het gestelde budget denk ik.

Dat is niet correct. Ook de V60 is een plug-in en valt dus in het halftarief.
Alle plug-in hybrides vallen tot en met 2024 in het halftarief.
Het is nog steeds een diesel, dus het halftarief bedraagt 85eu per maand. (in plaats van 170 per maand dus)
Het halftarief voor de Passat GTE bedraagt 38eu per maand.
Echter is diesel ook goedkoper dan benzine, dus die paar tientjes worden nog minder.
Je hebt het al goed onderbouwt en er blijft qua plugin weinig anders over. Wellicht nog een Golf GTE, maar daar schiet je weinig mee op tbv je Audi. Je zou je nog af kunnen vragen of je echt een plug-in wilt, als je een reguliere benzine pakt die 1 op 15 loopt, kom je met brandstof op ca. EUR 165 in de maand uit. MRB ergens tussen de Audi en Volvo in, verz en onderhoud wat lager. Aanschaf en afschrijving ook wat lager. En het grote voordeel, wat meer keuze en wat meer aansprekende modellen (smaakgevoelig natuurlijk)
Laat je niet teveel meeslepen door het 5-cilinder gevoel van de Volvo. Dat is een gruwelijk antiek motorblok. Kleine kofferbak gaat je op den duur irriteren denk ik. Volgens mij redelijk wat "probleemgevallen" bekend. Dat is niet erg als het je lease auto is maar als de autokosten uit eigen je portemonnee moeten komen ligt dat toch wat anders. Daarnaast is de inruilwaarde op termijn met diesel niet top. M'n zwager heeft de D6 een tijdje gereden. Naar de wintersport 1:10 terwijl mijn 320d automaat 1:16 deed bij 150 km/u. Hij reed voor 7% bijtelling (want milieu-vriendelijke auto.....), ik voor 20%......
Ook irritant: kleine (en slechte) navi bij de Volvo. Bij mijn 320d de eerste reparatie bij 233.000km. Een stangetje van 200 euro. Daarvoor alleen regulier onderhoud om de 35-40k.

Heb nu een 2e hands 330e uit 2015 (nee, ook niet kopen: geen trekhaak mogelijk en kleine koffer). Rij 45k per jaar en met veel stekkeren ca. 4 l/100km + 7,1 kwh stroom per 100km. Electrisch bereik is helaas max 25-28km (nu 161k op de teller). Ik zou de VW nemen. Mooi interieur, goede stoelen (Highline), grote koffer, trekgewicht. Ruim interieur en tamelijk tijdloos model. Trekhaak op een plug in is vaak niet mogelijk maar bij de VW kan het wel. Dat is wel een knelpunt.

Ford C-max ? Niet helemaal mijn smaak, vaak wel relatief goedkoop. Of een BMW 225xe? De versie uit 2015-2018 mag geen trekhaak denk ik. Of misschien een Mercedes GLC als het budget opgerekt kan wordensmiling smiley
DEMESPEED
Total Loss

Om nog even terug te komen op de inruilwaarde van de e-tron: let even op de occasionprijzen die je ziet.
Bijna altijd zijn het prijzen die je ziet ex btw ivm zakelijk aantrekkelijk. Tel er dus even 21% bij op!

Daar heb ik uiteraard rekening mee gehouden, mille of 13 ex. Btw leek mij vrij gemiddeld voor een 2015 auto met ongeveer gelijke kilometerstanden. En dat zijn verkoopprijzen bij autobedrijven.
Die Polo een schop geven en de Audi houden. De Volvo is niet veel ruimer dan de Etron lijkt mij.
MLL
Die Polo een schop geven en de Audi houden. De Volvo is niet veel ruimer dan de Etron lijkt mij.

Sluit ik mij aan, en de 508 is helemaal drame met zijn semi/hhalf automaat. Lekker de a3 houden
Auto encyclopedie

Sluit ik mij aan, en de 508 is helemaal drame met zijn semi/hhalf automaat. Lekker de a3 houden

Kan me geen klachten herinneren van de 508 RXH Hybrid 4
[www.autoweek.nl]
speedtouch
Auto encyclopedie

Kan me geen klachten herinneren van de 508 RXH Hybrid 4
[www.autoweek.nl]

Daar wordt je in die review niet wijzer van. De laatste reactie attendeert je er op. Maar het blijft wel een mooie zeldzame verschijning een 508 van na de facelift.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2020 22:13 door Auto encyclopedie.
Heb gereden met de 508 rxh, geloof me, van die automaat wordt je niet vrolijk, traag en schokkerig ondanks het feit dat ie elektrisch ondersteund wordt. Zelf gekozen voor de D6 ondanks het feit dat de auto wat problemen kan geven met met name de airco. Deze worden tot op heden geheel door Volvo onder coulance vervangen en er is sinds kort een methode van vervangen( lang technisch verhaal, zie Volvo forum) die er voor zorgt dat de problemen verleden tijd zijn.
Mijn D6, eerste serie pre facelift met 228k op de teller haalt momenteel maximaal 25 a 30 km volledig elektrisch. Een jongere auto met minder km en dus frissere accupakket zal tussen de 30 a 35 kilometer doen. Wel scheelt het of je wel of geen snelweg kilometers maakt. Bij dagelijks 1 x stekkeren en 100 km per dag rijden komt de mijne op een gecombineerd verbruik van 4,5 op 100 waarbij ik dagelijks delen over de a2 rijdt 100-140 km/u.
1 x probleem gehad met de airco en een kapot deurslot in 59000 km vind ik te overzien voor een "onbetrouwbare" auto ;-).
Hoe belangrijk is de ruimte en de trekhaak? Hoe veel wil je kunnen trekken?

Als ik zie wat voor ontwikkelingen er momenteel zijn zou ik zelf nog 1-2 jaartjes wachten en dan de Audi inruilen. Misschien komt dan bijvoorbeeld een Volvo XC40 binnen budget. Je rijdt toch liever in een A3 dan een Passat als je 25 bent?
Auto encyclopedie
De e-tron in klokje rond

[youtu.be]

Lekker doorrijden met de E-tron. thumbs up
Total Loss
DEMESPEED
Total Loss

Daar heb ik uiteraard rekening mee gehouden, mille of 13 ex. Btw leek mij vrij gemiddeld voor een 2015 auto met ongeveer gelijke kilometerstanden. En dat zijn verkoopprijzen bij autobedrijven.

De goedkoopste onder de 125.000km met leer, groot navischerm, sportstoelen en S-line zie ik vanaf 14,5k ex btw. = 17.500eu. Goed, ik steek niet laag in met mijn inruilwaarde, maar mijn auto is dan ook echt om door een ringetje te halen. En ze staan er ook rustig voor 18k ex btw tussen hoor...
320dA
Laat je niet teveel meeslepen door het 5-cilinder gevoel van de Volvo. Dat is een gruwelijk antiek motorblok. Kleine kofferbak gaat je op den duur irriteren denk ik. Volgens mij redelijk wat "probleemgevallen" bekend. Dat is niet erg als het je lease auto is maar als de autokosten uit eigen je portemonnee moeten komen ligt dat toch wat anders. Daarnaast is de inruilwaarde op termijn met diesel niet top. M'n zwager heeft de D6 een tijdje gereden. Naar de wintersport 1:10 terwijl mijn 320d automaat 1:16 deed bij 150 km/u. Hij reed voor 7% bijtelling (want milieu-vriendelijke auto.....), ik voor 20%......
Ook irritant: kleine (en slechte) navi bij de Volvo. Bij mijn 320d de eerste reparatie bij 233.000km. Een stangetje van 200 euro. Daarvoor alleen regulier onderhoud om de 35-40k.

Heb nu een 2e hands 330e uit 2015 (nee, ook niet kopen: geen trekhaak mogelijk en kleine koffer). Rij 45k per jaar en met veel stekkeren ca. 4 l/100km + 7,1 kwh stroom per 100km. Electrisch bereik is helaas max 25-28km (nu 161k op de teller). Ik zou de VW nemen. Mooi interieur, goede stoelen (Highline), grote koffer, trekgewicht. Ruim interieur en tamelijk tijdloos model. Trekhaak op een plug in is vaak niet mogelijk maar bij de VW kan het wel. Dat is wel een knelpunt.

Ford C-max ? Niet helemaal mijn smaak, vaak wel relatief goedkoop. Of een BMW 225xe? De versie uit 2015-2018 mag geen trekhaak denk ik. Of misschien een Mercedes GLC als het budget opgerekt kan wordensmiling smiley

Op wintersport reed er inderdaad een V60 Plug in mee. Het klopt dat je die niet koopt voor de zuinige diesel winking smiley Tja, die Volvo is kostentechnisch niet zo heel interessant. Ik neig rationeel gezien dan ook naar de Passat GTE. Super dat je de 330e even toelicht. Ivm achteruitgang praktisch bruikgemak gaan we daar ook niet aan beginnen. De nieuwe C300e estate van Mercedes vind ik een prachtige auto. Maar alleen de nieuwe versies hebben een knap accupakket waarmee je 30+km elektrisch ver komt. Dat is nog even buiten budget.
MLL

Kunnen zeker nog een jaartje met de e-tron hoor.
We hebben wel de wens voor een trekhaak, maar die gaan we hier niet op zetten.
Dus 1 grotere (Passat?) heeft dan wel de voorkeur denk ik zo.
Berdt
Je hebt het al goed onderbouwt en er blijft qua plugin weinig anders over. Wellicht nog een Golf GTE, maar daar schiet je weinig mee op tbv je Audi. Je zou je nog af kunnen vragen of je echt een plug-in wilt, als je een reguliere benzine pakt die 1 op 15 loopt, kom je met brandstof op ca. EUR 165 in de maand uit. MRB ergens tussen de Audi en Volvo in, verz en onderhoud wat lager. Aanschaf en afschrijving ook wat lager. En het grote voordeel, wat meer keuze en wat meer aansprekende modellen (smaakgevoelig natuurlijk)

Je hebt goede argumenten.
Ik zie het alleen iets anders.
Vergelijk een Volkswagen Passat 150pk DSG TSI met een Passat GTE.
Voordeel GTE:
Vaak luxere uitvoering
POWERRRR
Minder wegenbelasting
Minder verbruik (ik kan heel veel elektrisch doen)

Koffiedik kijken:
Ik verwacht dat de afschrijving ongeveer hetzelfde zal zijn. De investering in de GTE is hoger, maar binnen budget. Afschrijving is wat telt voor mij.
mike 1834566
Heb gereden met de 508 rxh, geloof me, van die automaat wordt je niet vrolijk, traag en schokkerig ondanks het feit dat ie elektrisch ondersteund wordt. Zelf gekozen voor de D6 ondanks het feit dat de auto wat problemen kan geven met met name de airco. Deze worden tot op heden geheel door Volvo onder coulance vervangen en er is sinds kort een methode van vervangen( lang technisch verhaal, zie Volvo forum) die er voor zorgt dat de problemen verleden tijd zijn.
Mijn D6, eerste serie pre facelift met 228k op de teller haalt momenteel maximaal 25 a 30 km volledig elektrisch. Een jongere auto met minder km en dus frissere accupakket zal tussen de 30 a 35 kilometer doen. Wel scheelt het of je wel of geen snelweg kilometers maakt. Bij dagelijks 1 x stekkeren en 100 km per dag rijden komt de mijne op een gecombineerd verbruik van 4,5 op 100 waarbij ik dagelijks delen over de a2 rijdt 100-140 km/u.
1 x probleem gehad met de airco en een kapot deurslot in 59000 km vind ik te overzien voor een "onbetrouwbare" auto ;-).

Bedankt! Bruikbare info!
Vin cent
Hoe belangrijk is de ruimte en de trekhaak? Hoe veel wil je kunnen trekken?

Als ik zie wat voor ontwikkelingen er momenteel zijn zou ik zelf nog 1-2 jaartjes wachten en dan de Audi inruilen. Misschien komt dan bijvoorbeeld een Volvo XC40 binnen budget. Je rijdt toch liever in een A3 dan een Passat als je 25 bent?

Goed punt. En de A3 bevalt me echt super goed. (zie mijn review hier op de site)
Ik zou graag mijn MTB gemakkelijker mee willen nemen, en eigenlijk ook t liefste dus een fietsendrager voor 2 stuks.
Trekgewicht is irrelevant. Gaat me voornamelijk om het gemak van een fietsendrager. (en ja, geen habbi babbi variant met touwtjes op m'n achterruit)
Een aanhanger zou natuurlijk sporadisch handig zijn, maar we zijn geen klussers.

Er zijn momenteel inderdaad heel leuke ontwikkelingen.
De nieuwere Passat GTE heeft weer een groter accupakket, dan is ook een Mercedes C300e Estate mogeljik.
Misschien het beste om 1 tot 2 jaar te wachten en dan weer een mooie stap naar voren te maken.
De e-tron staat dan op 145.000km en is nog prima te verkopen.
DEMESPEED
Berdt

Voordeel GTE:
Vaak luxere uitvoering
POWERRRR
Minder wegenbelasting

Koffiedik kijken:
Ik verwacht dat de afschrijving ongeveer hetzelfde zal zijn. De investering in de GTE is hoger, maar binnen budget. Afschrijving is wat telt voor mij.

Dan zou ik inderdaad de Passat GTE nemen. Maar je bent nog jong, hebt een 350Z gereden, wil je nu al echt een Passat rijden? Het is natuurlijk smaak gebonden, maar ik vind een Passat echt een ouwe lullen bak. Dan 100x liever een BMW 3 touring, 'gewoon' een benzine.
Berdt
DEMESPEED
Berdt

Voordeel GTE:
Vaak luxere uitvoering
POWERRRR
Minder wegenbelasting

Koffiedik kijken:

Dan zou ik inderdaad de Passat GTE nemen. Maar je bent nog jong, hebt een 350Z gereden, wil je nu al echt een Passat rijden? Het is natuurlijk smaak gebonden, maar ik vind een Passat echt een ouwe lullen bak. Dan 100x liever een BMW 3 touring, 'gewoon' een benzine.

Tja, ik vind het een strakke bak zo'n Passat GTE, maar de A3 is natuurlijk een gaver model, dat vind ik ook.
Misschien het beste nog even te wachten tot de Mercedes C300e gaat zakken in prijs.
Ik ga eerst nog maar even genieten met de e-tron denk ik. M'n mountainbike past net aan achterin met de bank plat, dus dat gaat opzich ook.
Vergis je bij die C300e ook niet in de kofferbak. Daar blijft niks van over, zeker in sedan trim. Verder een briljante auto, daar niet van.
W212
Vergis je bij die C300e ook niet in de kofferbak. Daar blijft niks van over, zeker in sedan trim. Verder een briljante auto, daar niet van.

Dat is niet ruim nee. Ik mee 310-320L met de achterbank rechtop. De Passat gaat richting de 500L.
Maar opzich voor ons met z'n tweeen natuurlijk zat. De bank kan altijd nog plat en we nemen sowieso een trekhaak bij een andere auto.
Dat accupakket is twee keer zo groot geworden t.o.v. de c350e. De bruikbare accucapaciteit ging van 5.0 naar 10.8kWh!
Passat ging van 8.0 naar 10.4. dus ook interessant.

Die nieuwste C300e doet 0-100 in 5,5 seconden. GAAT HET?! haha
Ja, die is tamelijk vlot inderdaad, z'n diesel broer, de 300de, is ook niet heel langzaam. Is ook een flinke upgrade ten opzichte van mijn huidige auto. Maarja, wij zijn thuis niet met z'n tweeën. Dus die ruimte, of het gebrek er aan, is bij ons wel een puntje.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.