Aanschaf Audi A3 1.4 TFSI Ambition Pro Line Business (2011)

Gepost door M 4011950 
Beste forummers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar vervanging voor mijn driedeurs A3 1.6 (zonder FSI) uit 2004, model 8P dus. Deze heeft inmiddels bijna 250.000 op de teller en naar mijn gevoel is het gewoon tijd voor een andere, na ruim 4 jaar. Deze Audi heb ik ervaren als een betrouwbare en degelijk auto. Ik hou het graag weer op een A3, alleen de Sportback is niet helemaal mijn smaak. Aangezien ik alleenstaand ben kan ik gerust weer voor een driedeurs gaan.

Na wat rondneuzen op internet kwam ik uit bij een A3 1.4 TFSI met S-tronic uit 2011 en 159.000 km op de teller voor €7900. Inmiddels al een proefrit gemaakt en rijdt uiteraard heerlijk. Ik ben aardig in de historie van de auto gedoken en heb daardoor een aantal grote vraagtekens.

1. De auto is begonnen als lease-auto en is na 2 jaar overgenomen door een erkend bedrijf/garage. Binnen een jaar is de auto toen nog 4 keer doorverkocht aan bedrijven/garages en uiteindelijk verkocht aan een particulier die 'm 4 jaar heeft gebruikt. De auto is daarna ingeruild of verkocht bij een Audi-dealer waarna de huidige garage de auto heeft gekocht en te koop heeft gezet. Daar staat de auto nu inmiddels al 9 maanden.

2. Het laatst genoteerde onderhoud in het boekje is van 2012 bij 90.000 km. Ook de Audi-dealer ziet na 2012 geen onderhoud. Normaliter is dit voor mij linea recta een no-go, maar de garage biedt 3 maanden garantie, een kleine of grote beurt (net wat nodig is) en een nieuwe APK aan. Maar uiteraard vraag ik me af of dat wel voldoende is om het enorme gat in het onderhoudsboekje een beetje vullen.

3. De auto heeft aan de voorzijde wat veel steenslagplekjes, aan 1 zijde kleine lakschade en in de achterbumper, net naast de trekhaak, een deukje. Op het interieur is niets aan te merken, die ziet er keurig uit. Alleen vraag ik mij dus af of deze auto als misbruikt/afgetrapt beschouwd kan worden, ook gezien de km-stand.

4. Moet ik heel erg oppassen met de TFSI motor, de S-tronic en andere zaken, ook gezien er onderhoud ontbreekt? Volgens verschillende Audi-dealers is bij dit model A3 met deze motor in ieder geval geen sprake van (overmatig) olieverbruik, maar is er wel kans op problemen met de spanner en/of ketting en ook lees ik hier en daar dat de S-tronic nogal gevoelig is.

Ik lees graag jullie reacties en adviezen. Alvast bedankt!

Mike
Ik zou vooral niet afgaan op de mening van een Audi dealer over de TFSI motoren. De dealers zitten nog steeds in de ontkenningsfase. Je kan beter onafhankelijk advies in winnen.
Dat is een goed punt, dankjewel. Je leest zo veel slechte ervaringen met die motoren dat het bijna onwerkelijk lijkt. De garage zelf is trouwens wel eerlijk geweest over een A3 met 1.8 TFSI waar ik eerst naar keek, die zou wel het olieprobleem hebben, maar de A3 met 1.4 niet.
De 1.4 tsi met 122 pk gaat nog wel. S-tronic is gewoon dsg en kent zijn aandachtspunten.

Je kan beter voor een A4 gaan 2004-2008 gaan. Die hebben een multi tronic bak (cvt)
[hartogtuning.nl]

Voor alle duidelijkheid; de standaard 1.4 motoren (CAX) hebben hier minder last van, de 122/125pk motoren met alleen een turbo. Wel hebben deze motoren net zo vaak last van opgerekte distributiekettingen. Bij slecht onderhoud zijn de problemen identiek.
De 1.4 TFSI uit deze bouwjaren kent best veel problemen, zoals door Hartog Tuning goed wordt uitgelegd. Bij onvoldoende onderhoud loop je alleen maar kans op nog meer problemen.

Ik zou er zelf niet aan beginnen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.