Lease overeenkomt opstellen

Gepost door Maarten 2843517 
Beste,

Voor mijn werkgever moet ik uitzoeken wat voor leaseauto er mogelijk is voor mij. Het gaat enkel om 1 leaseauto. Doordat ik zelf verantwoordelijk ben voor de financiële huishouding wil ik deze kostenpost graag gaan opnemen in de exploitatie.

Situatie:
Mijn salaris is 3900 bruto in de maand (geen bonus regeling, geen 13e maand)
Ga de auto zowel zakelijk als prive rijden
Zal voornamelijk in de regio rijden voor 3 max 4 dagen in de week.
Woon werk is kleine 20 km.

Vragen:
Ik zit zelf te denken aan een leasebudget van 650 euro exclusief brandstof (is dit passend bij salaris?)
Duur 60 maanden
Km: 20.000 is dit voldoende, vind dit namelijk erg moeilijk in te schatten.
Wat moet ik rekenen voor brandstof kosten in mijn begroting per maand?

Opties die ik nu interessant vindt zijn de volgende
Mazda 3 sedan / mazda cx30
Jeep Compass

Hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen.

alvast bedankt,
groet Maarten
[directlease.nl][duration]=60&contractSettings[yearlyKm]=20000&contractSettings[ownRisk]=500&contractSettings[includeReplacementVehicle]=N&contractSettings[winterTires]=N&contractSettings[dealerChoice]=DL&contractSettings[incomeTaxBracket]=1&contractSettings[contribution]=0&options[optionsSelected]=7,12&options[requiredChoices]=&options[optionsAdded]=&options[optionsRemoved]=

Hier kan je wel een aardig inzicht krijgen. Ik heb een Mazda 3 geselecteerd met jouw looptijd en km.
Mag het ook iets minder dan 650 EUR? Ik zat bij voorbeeld hier aan te denken (ex BTW)
[directlease.nl][duration]=60&contractSettings[yearlyKm]=10000&contractSettings[ownRisk]=500&contractSettings[includeReplacementVehicle]=N&contractSettings[winterTires]=N&contractSettings[dealerChoice]=DL&contractSettings[incomeTaxBracket]=1&contractSettings[contribution]=0&options[optionsSelected]=12,15,19,10&options[requiredChoices]=&options[optionsAdded]=10&options[optionsRemoved]=
Mijn vraag is meer, past een leasebudget van 650 euro bij een salaris van 3900 bruto per maand. en wat is reëel aan aantal kms en aan brandstofkosten.
Op beide vragen kunnen wij geen antwoord geven namens jou. Hoeveel kilometers denk je te gaan rijden zakelijk gezien? Zonder deze informatie kunnen wij niks. Mocht je te veel of te weinig kilometers in het contract hebben kun je dit altijd nog aanpassen. Niet te druk over maken dus.

Ook die 650 euro is niks over te zeggen. Bij het ene bedrijf is de auto ook bedoeld om personeel te behouden en die geven er wat meer aan uit en bij andere bedrijven is het puur functioneel. 650 is een redelijk gemiddelde qua leaseprijs ex brandstof. Het is dus zeker niet altijd gekoppeld aan een salaris.

Voor het werkelijke verbruik van een auto kun je het beste even kijken op www.praktijkverbruik.nl

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2020 17:06 door Mooiroodisnietlelijk.
Collega betaald 500 euro netto voor een lease wagen met een bruto loon van 3200 euro. Ik merk na 1 jaar dat hij toch spijt heeft van de keuze dat hij voor een wagen is gegaan waar 500 euro netto voor moet betalen
Mooiroodisnietlelijk
Op beide vragen kunnen wij geen antwoord geven namens jou. Hoeveel kilometers denk je te gaan rijden zakelijk gezien? Zonder deze informatie kunnen wij niks. Mocht je te veel of te weinig kilometers in het contract hebben kun je dit altijd nog aanpassen. Niet te druk over maken dus.

Ook die 650 euro is niks over te zeggen. Bij het ene bedrijf is de auto ook bedoeld om personeel te behouden en die geven er wat meer aan uit en bij andere bedrijven is het puur functioneel. 650 is een redelijk gemiddelde qua leaseprijs ex brandstof. Het is dus zeker niet altijd gekoppeld aan een salaris.

Voor het werkelijke verbruik van een auto kun je het beste even kijken op www.praktijkverbruik.nl

Kijk hier kan ik wel wat mee. Km vind ik zo lastig inschatten maar je vraagt hier hoeveel km ik zakelijk ga maken maar is het niet zakelijk en privé bij elkaar aangezien ik er ook privé mee wil gaan rijden.

Als ik bijvoorbeeld een jeep compass selecteer komt die uit met brandstof of 870 euro wat in het budget pas. Bijtelling is dan 264 euro netto. Klopt dit een beetje? Want met afschrijving en tanken onderhoud verzekering etc betaal ik nu 450 euro voor mijn Renault megane. Ik ga er dan toch op vooruit of zie ik iets over het hoofd?
Kilometers inschatten is niet zo moeilijk denk ik. Ik zou gewoon even de onderstaande rekenhulp invoeren. Privé en zakelijk inderdaad bij elkaar optellen. Dit moet je echt zelf even doen en kan ik je niet bij helpen winking smiley

[www.autotips.nl]

Je moet bij full operationele lease wel bedenken dat je aan het einde van de rit geen eigenaar wordt van de auto maar je rijdt wel zorgeloos rond zonder dat er onverwachte kosten komen. Jullie moeten voor jezelf bedenken of het het de prijs waard vind. Nu kies je wel een auto uit die knetterhard afschrijft en daardoor relatief duur. Indien je een voordelige leaseauto wil rijden kijk dan bijvoorbeeld naar een Ford Focus. Ford is redelijk scheutig met korting en daardoor hebben jullie een gunstige leaseprijs.
Jullie moeten voor jezelf bedenken of het het de prijs waard vind. Nu kies je wel een auto uit die knetterhard afschrijft en daardoor relatief duur. Indien je een voordelige leaseauto wil rijden kijk dan bijvoorbeeld naar een Ford Focus. Ford is redelijk scheutig met korting en daardoor hebben jullie een gunstige leaseprijs.

Dit snap ik niet helemaal. Wie is jullie? En een jeep compass en ford focus schelen niet zo veel op directlease.
Maarten 2843517
Ik ga er dan toch op vooruit of zie ik iets over het hoofd?

Je moet ook nog rekening houden met de regeling die jouw werkgever volgt voor het privégebruik van de leaseauto. De ene werkgever ziet dat als een onderdeel van je salaris (en dan is het maandbedrag van de auto dus meteen van invloed op dat deel van je salaris), de andere werkgever wil een vast bedrag per maand als eigen bijdrage van je loon inhouden - en dat verlaagt dan weer je fiscale bijtelling, maar het is wel een stukje wat je van je loon inlevert. Ook kan het nog zijn dat ze het aantal privékilometers beperken (x km per jaar).

Uit je openingspost maak ik op dat dit de enige leaseauto in het bedrijf zal zijn, dus dan is er een kans dat je werkgever nog helemaal niet over een eigen bijdrage heeft nagedacht, maar daar zou ik toch liever vooraf zekerheid over willen in plaats van achteraf van horen als de auto al is besteld. Om slapende honden niet wakker te maken, kun je iets algemeens vragen in de trant van "Met welk budget en eventuele andere voorwaarden moet ik rekening houden?" Als ze zeggen "wat bedoel je met voorwaarden?" antwoord je dat bedrijven van alles verzinnen, en bijvoorbeeld bepaalde merken, modellen of kleuren verbieden of een bepaalde brandstof voorschrijven. Dan heb je ze in ieder geval niet op het spoor gezet van een eigen bijdrage, maar hebben ze wel de kans gehad om je dat te melden.
De 'klassiekers' zoals Golf en Focus zijn doorgaans waardevaster en relatief goedkoper te leasen dan Jeeps, Koreaanse coupés en Alfa Romeo's.

Ik zie de focus voor €350 de compas voor 460

Wat past is volledig bedrijfscultuur en management afhankelijk.

Je moet voor jezelf nagaan: zoveel mogelijk auto voor weinig (dacia, Skoda, elektrische ionic, peugeot, sterke aanbiedingen bij voorraad of oude modellen) óf een beetje deftige duitser of leuke jeep.

Als je 10.000km te weinig inschat komt er ongeveer €500 per jaar bij en €1500 extra benzine natuurlijk.
Volgens mij missen een hoop mensen de intentie van TS om dit topic te openen. Krijg het idee dat TS juist zorg moet gaan dragen voor het vastleggen van de standaarden en regels omtrent ( zijn eigen ) leaseauto. Oftewel hij is volgens mij op zoek naar wat gebruikelijk is, een concept van hoe om te gaan met leaseauto's. Dus niet welke auto hij moet leasen maar welk budget is reëel, bij hoeveel kilometers per jaar en andere eisen ( eigen bijdrage, tankpas gebruik buitenland, etc ).
Total Loss
Volgens mij missen een hoop mensen de intentie van TS om dit topic te openen. Krijg het idee dat TS juist zorg moet gaan dragen voor het vastleggen van de standaarden en regels omtrent ( zijn eigen ) leaseauto. Oftewel hij is volgens mij op zoek naar wat gebruikelijk is, een concept van hoe om te gaan met leaseauto's. Dus niet welke auto hij moet leasen maar welk budget is reëel, bij hoeveel kilometers per jaar en andere eisen ( eigen bijdrage, tankpas gebruik buitenland, etc ).
Exact
Welke visie is er? Groen? Imago, uitstraling, goed voor personeel, flexibel, liever met de trein, is er parkeerruimte? Is het praktisch, zijn er klanten etc etc.

Voorbeeld: een sales afdeling heeft vaak een prestatie- en imagocultuur. Als er grote orders worden gedaan (grote machines, dure software) dan wordt de klant ook niet snel argwanend bij een mooie BMW of Audi.

Hebben we het hier meer over een uitgever of laboratorium dan is de leasebak eerder een praktische overweging.
V0RQ
Welke visie is er? Groen? Imago, uitstraling, goed voor personeel, flexibel, liever met de trein, is er parkeerruimte? Is het praktisch, zijn er klanten etc etc.

Voorbeeld: een sales afdeling heeft vaak een prestatie- en imagocultuur. Als er grote orders worden gedaan (grote machines, dure software) dan wordt de klant ook niet snel argwanend bij een mooie BMW of Audi.

Hebben we het hier meer over een uitgever of laboratorium dan is de leasebak eerder een praktische overweging.

Imago / visie /uitstraling : maatschappelijk, duurzaam indien mogelijk. Werkgever geeft leaseauto om klanten te bezoeken en nieuw business binnen te halen.
BMW / Audi etc vallen af doordat dit niet past bij het bedrijf. Een mazda xc30 of een peugeot 3008 zijn auto's die niet gelijk argwaan oproepen.
Je zou eens kunnen kijken of je elektrisch kan met de e208, kona, corsa, etc
Met brandstof zit je dus op zo'n 650 + 175 = 825. Dat is heel redelijk voor het salaris, misschien iets aan de hoge kant maar dat hangt ook weer af van wat in de branche gangbaar is.

Als ik het goed begrijp is er (nog) geen leaseregeling en bij jij de eerste waarvoor dat nodig is. Let daarbij goed op op alle voorwaarden zowel richting werkgever als werknemer. Wat ga je afspreken over schades, wat als je binnen het leasecontract vertrekt of ontslagen wordt, mogen er ook familieleden in rijden. Allemaal zaken die je goed moet vastleggen als daarvoor nog niets op papier staat. Misschien eens praten met mensen uit je kennissenkring die al leaseauto's hebben en hun leaseregelingen doorlezen.

Overigens zou een BMW 1-serie of Audi A3 gewoon moeten kunnen, ongeacht het imago van het bedrijf. Dat zijn gewoon nette, niet al te overdreven auto's waar je overal mee voor kunt komen rijden zonder dat klanten denken dat ze teveel betalen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.