Wat kost het BMW 5 serie (of soortgelijk)

Gepost door Pieter 4073687 
Hoi iedereen,

Ik heb nu ongeveer 8 jaar een lease auto gehad, voor die tijd een eigen auto (goedkoop 1st autootje). Door Corona gaan we ook in de toekomst meer thuis werken, dit betekend voor mij geen 30-/35.000 km per jaar maar eerder ~10.000 km per jaar. Met zo'n afstanden wordt een leaseauto wel erg duur. Daarom wil ik per mei kijken naar een nieuwe auto.

Ik heb zelf gerekend dat ik zonder lease auto netto ongeveer 750 á 800 netto per maand meer heb. Het lijkt me niet moeilijk om binnen dat bedrag een mooie occasion te kunnen rijden.

Zelf kijk ik naar de 5 serie vanaf 2011, ik vind het een mooi interieur en exterieur, alternatieven welke misschien beter keuzes zijn vanwege onderhoud zijn welkom, eisen voor de alternatieven:
- Moeten minimaal 2 kinderen in kunnen, voor de looptijd zal de oudste ~9 jaar zijn.
- Kofferbak ruimte moet een vakantie voor 2 volwassenen met 2 kinderen kunnen voorzien.
- >150pk
- Diesel/Benzine kan beide
- Budget ~15.000 kan wel wat meer of minder als het daarmee echt een mooier (of economisch zonder inlevering) wordt.

Ik kan veel vinden over de volgende kosten
- Verzekering
- Wegenbelasting
- Verbruik (benzine/banden)

Van de volgende punten heb ik echter nog weinig duidelijkheid:
- Wat zijn de normale onderhoudskosten (reservering per maand van 25, 50, 100 of 200€? ik heb echt geen idee)
- Hoe hard gaat het ongeveer met afschrijving.

Alvast bedankt als je mij helpt om meer duidelijkheid te hebben, of met een beter alternatief komt.
10.000 km en dan een diesel? In segment 5 serie?
Benzine kan ook, diesel is omdat ik soms goedkoper kan tanken en ik mogelijk weer ooit naar de 20 k moet.
Ik zou bij dit kilometrage ook een benzine pakken.
BIj een 5 serie van deze leeftijd zou ik minstens eur 1200 per jaar uittrekken voor onderhoud. Je gaat jaren krijgen met meer en jaren met minder.

Voor afschrijving zou ik rekenen op een halvering van de waarde in 3 jaar tijd. (dan heb je de afschrijving vrij ruim te pakken).

Door maandelijks beide bedragen apart te zetten kun je schommelingen in het onderhoud ook goed opvangen (een tegenvaller in het onderhoud betekend dan dat je minder spaargeld overhoud voor een opvolger over een paar jaar. Maar dat kan volgend jaar mogelijk wel weer gecompenseerd worden).

Als je alternatieven vraagt op jou eisen kun je eigenlijk alleen maar rationele alternatieven verwachten. Die zijn niet zo leuk. Er is rationeel vrij wel geen reden om een 5-serie boven een mondeo te kiezen. Maar als je jezelf wilt verwennen met een 5serie: vooral doen. Voor jou budget moet het net aan kunnen denk ik.
Is je huidige lease auto ook een BMW?
Voor dat geld moet het op zich wel lukken om een 5-serie rijdend te houden met 10.000 km per jaar.

Per maand:
100 Euro MRB
100 Euro verzekering
100 Euro onderhoud
50 Euro banden
200 Euro afschrijving (van 15k naar 7,5k in 3 jaar tijd)
150 Euro brandstof (+- 10k per jaar, +- 1:10, +- 1.60 per liter)
Kom je totaal uit op 750 Euro per maand.

Diesel zal een paar tientjes per maand duurder zijn. MRB is 80 Euro extra, afschrijving, verzekering en onderhoud is ook iets duurder. Qua brandstof bespaar je ongeveer 50-75 Euro per maand.
Een 5 serie van een jaar of 6 schrijft niet zo hard meer af. Dat kan je overal uitzoeken in 6 jaar schreef ik ongeveer €4000 per jaar af, toen 3 jaar oud, ook 10.000km per jaar.

De ANWB is wel mild met onderhoud. Met een kenteken kan je op de BMW site de vaste prijzen vinden. Die vallen wel mee.

De grappen beginnen pas leuk te worden bij de banden (€250 of meer 19"winking smiley accu (€400), luchtvering (500 per lekke balg), kleppendeksel (€700+) sensortje (€500) en zo zit er vreselijk veel toeters en bellen op zo'n bak.

Ik zou met zo weinig kilometers in het vervolg iets simpelers kiezen. 3 serie, X1, zoiets
4 Dunlops 255/30-19 Y-XL banden per complete wissel voor minder dan € 800 incl. montage gaan toch wel 50.000 km / 5 jaar mee. Is slechts € 13 per maand.
Quote
Meeuw
4 Dunlops 255/30-19 Y-XL banden per complete wissel voor minder dan € 800 incl. montage gaan toch wel 50.000 km / 5 jaar mee. Is slechts € 13 per maand.

Zonder runflat?
In ieder geval nog steeds meer dan de €150 die ANWB hanteert.
Niet de grootste kostenpost dat is waar.
Je schrijft dat als gevolg van de coronacrisis je meer thuis gaat werken. Blijven je privé kilometers wel hetzelfde? Je moet je bijtelling afzetten tegen het aantal privékilometers en niet tegen het aantal dat je zakelijk minder gaat rijden. Als het goed is heb je voor bijtellen gekozen omdat het gezien je privé kilometers interessant is.
Volgens mij kan je de kosten uit carbase wel als uitgangspunt nemen. een oudere auto zal wat minder afschrijven, maar wat meer onderhoud nodig hebben. Op basis van 15k per jaar komt een 520 (sport, 2013) op € 0.81 per kilometer oftewel € 1.012 per maand gemiddeld, incl reservering grotere reparaties.....



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-06-2020 07:38 door Pietzoveel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.