Beste autokenners en -liefhebbers,

Na vele jaren te hebben gereden met een auto van voor het millennium is het tijd voor een nieuwe ( 2e hands ) auto.
Ondanks dat mijn partner ook een B-segment auto heeft, heeft dit ook mijn voorkeur.
De VW UP, Skoda Citigo, Kia Picanto zijn voor mijn genoeg te weinig auto. Liefst geef ik dan iets meer uit om meer auto ( en rijplezier ) ervoor terug te krijgen.

Wat voor wensen/eisen
Bouwjaar vanaf 2016
5 deurs
Cruise control
Navigatiesysteem is een pré
Zuinig verbruik is mooi meegenomen ( wekelijks 150-200 km aan woon-werkverkeer )
Vanwege het aantal kilometers zal het een benzine drinkende auto worden ( een diesel lijkt mij geen optie ? )
Lederen stuur is een pré
Ruim koffer is mooi meegenomen, maar niet vereist.
Meeste ritten zijn samen met partner. Achterbank is dus zelden tot nooit bezet.

Auto's die mijn interesse hebben
Seat Ibiza
Skoda Fabia
Ford Fiesta ( liefst de versie vanaf 2017 )
Nissan Micra

Deze hebben ook vooral vanwege de looks mijn voorkeur. ( het oog wil immers ook wat, maar moet niet ten koste gaan van de rest ).
Op specificaties heb ik niet echt gelet.

Voor mij lijken bovenstaande auto's erg op elkaar en zullen ze ieder hun voor- en nadelen hebben.
Van de Fiesta dat het enorm veel rijplezier geeft.
van de Fabia ( denk ik ) meteen aan betrouwbaarheid, omdat het veel op de VW Polo/Golf lijkt maar dan goedkopere variant.
Betreft de Ibiza sta ik er neutraal in.

De volgende occasions spraken mij al aan:
Seat Ibiza 2017
Skoda Fabia 2018
Ford Fiesta 2018

Zijn er nog aanraders of juist afraders om het via een garage of juist Marktplaats te kopen?
Is de eerste auto die ik ga kopen, dus ik ben daarin totaal onbekend.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-06-2020 16:29 door Steven36.
De fabia is ideaal als je ruimte wil op de achterbank, maar dat zoek jii niet echt. De 1.0 tsi zijn bij mij nog geen klachten over bekend.

De Japanse hoek springt er al jaren boven uit als het om kwaliteit gaat. Volkswagen heeft jaren steken latten vallen op motorisch gebied.

Een Mazda 2 is een fijne auto qua techniek en onderstel en weegt nog geen 950 kg

De Swift is ook een fijne auto uit het b-segment met gewicht van een auto uit het a-segment.
Waarom een Seat Ibiza uit 2017 als je toch voor het oude model gaat? Dan kun je net zo goed gaan kijken naar bijv. een model vanaf 2016
Strider
Waarom een Seat Ibiza uit 2017 als je toch voor het oude model gaat? Dan kun je net zo goed gaan kijken naar bijv. een model vanaf 2016
Daarvan ben ik helemaal niet op de hoogte. Ben wat dat betreft daar een leek in, dus vraag jullie hulp. Fijn in ieder geval dat dus een model uit 2016 in principe hetzelfde is als eentje uit 2017.

Auto encyclopedie
De fabia is ideaal als je ruimte wil op de achterbank, maar dat zoek jii niet echt. De 1.0 tsi zijn bij mij nog geen klachten over bekend.

De Japanse hoek springt er al jaren boven uit als het om kwaliteit gaat. Volkswagen heeft jaren steken latten vallen op motorisch gebied.

Een Mazda 2 is een fijne auto qua techniek en onderstel en weegt nog geen 950 kg

De Swift is ook een fijne auto uit het b-segment met gewicht van een auto uit het a-segment.

De Mazda 2 vind ik qua looks ook mooi, al ben ik niet meteen gecharmeerd over het merk Mazda. Nooit kennis mee gemaakt, dus op basis van niets is dat.
Het interieur vind ik minimalistisch, maar dat is positief. Helaas kom ik op Gaspedaal - nog - geen Mazda 2 tegen in mijn criteria.

Wat betreft de Fabia:
Fijne wagen en heb er een paar keer mee gereden ( auto van een vriend ). Stuurt fijn, comfortabel en luxe.
De Seat Ibiza die je laat zien is een relatief oud model, en kwam al in 2008 op de markt. De Ibiza hoorde jarenlang samen met broertje VW Polo tot de slechtste auto's wat betreft betrouwbaarheid in het B segment. Wel waren de latere bouwjaren zoals deze beter. Ik zou zelf de Ibiza van dit model niet kiezen.

De Skoda Fabia is een nieuwer model en heeft de moderne 1.0 TSI die goed aangeschreven staat. De auto is ruim voor deze klasse. Deze auto is zeer zeker te overwegen.

De Ford Fiesta staat bekend als een goede en hele fijne auto, dit is het nieuwe model. Deze auto zou van de 3 voorbeelden zeker mijn keus zijn.

De Nissan Micra K14 vanaf 2017 vind ik ook een erg leuke auto, in de auto liggen de zelfde motoren als de Renault Clio en de auto wordt ook bij Renault gebouwd. Dit is ook een auto die zeker is te overwegen.

Ook leuke en goede auto's vind ik de Renault Clio Phase 2 ( faceliftmodel) vanaf 2016, Citroen C3 vanaf 2017, en Hyundai I20. Hier zou ik ook zeker naar gaan kijken.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2020 21:04 door ak2.
ak2
De Seat Ibiza die je laat zien is een relatief oud model, en kwam al in 2008 op de markt. De Ibiza hoorde jarenlang samen met broertje VW Polo tot de slechtste auto's wat betreft betrouwbaarheid in het B segment. Wel waren de latere bouwjaren zoals deze beter. Ik zou zelf de Ibiza van dit model niet kiezen.

De Skoda Fabia is een nieuwer model en heeft de moderne 1.0 TSI die goed aangeschreven staat. De auto is ruim voor deze klasse. Deze auto is zeer zeker te overwegen.

De Ford Fiesta staat bekend als een goede en hele fijne auto, dit is het nieuwe model. Deze auto zou van de 3 voorbeelden zeker mijn keus zijn.

De Nissan Micra K14 vanaf 2017 vind ik ook een erg leuke auto, in de auto liggen de zelfde motoren als de Renault Clio en de auto wordt ook bij Renault gebouwd. Dit is ook een auto die zeker is te overwegen.

Ook leuke en goede auto's vind ik de Renault Clio Phase 2 ( faceliftmodel) vanaf 2016, Citroen C3 vanaf 2017, en Hyundai I20. Hier zou ik ook zeker naar gaan kijken.

Bedankt voor je uitgebreide toelichting.
Goed om te horen dat de Seat Ibiza dus wat dat betreft de minste van de 3 is ( die mijn voorkeur hebben ).
Dan vind ik het vooral moeilijk om uit te zoeken wat nou exact de verschillen tussen de Fabia en Fiesta zijn. De Fabia is wat ruimer, maar de Fiesta moet een hele fijne rijdende auto zijn.

De Renault Clio - zoals je noemt - vind ik ook mooi, maar lees mindere verhalen over het multimediascherm? Dat zou nogal zonde zijn.
De Hyundai i20 - en Kia Rio - zijn wat mij betreft minder bekend, maar qua buitenkant wel over te spreken. Van binnen lijkt het er wat minder uit te zien, maar hoe zit het met de motoren, kwalen etc van deze auto's?
Het valt mij op dat het lastig is om een occasion te vinden van de Fabia, Micra, i20 of Rio.
Juist van de Fiesta zijn er enorm veel. Deze zullen dan ook logischerwijs veel meer verkocht worden. Is het een voordeel dat de vorige bestuurder een leaserijder was of wordt dat gezien als een minpunt?

Mede door jullie reacties zijn mijn favorieten:
- Fiesta ( liefst nieuwe model )
- Fabia
- Micra ( nieuwste model )
- Kia Rio - Hyundai i20 beschouw ikzelf als dezelfde modellen.

Maakt het qua restwaarde nog iets uit bij de auto's? Mij lijkt namelijk van niet, maar misschien zit er verschil in.
Verder ben ik wel benieuwd wat kenmerkende 'kwalen' zijn van de auto's of juist de enorme pluspunten.

Lastig zeg! Binnenkort maar eens wat proefritjes maken smiling smiley
De restwaarde van een auto is vaak lastig om te voorspellen, omdat dit sterk afhankelijk van de vraag naar een auto over een aantal jaar, ook het beleid van de overheid heeft hier effect op. Het hangt er ook vanaf of de dealer of handelaar graag de auto wil hebben, omdat hij er handel in ziet.

De Fiesta en Micra zijn het laatste model, dat kan soms gunstig zijn voor de restwaarde. Ik zou de keus niet laten afhangen van de mogelijke restwaarde, maar de auto kiezen die je het meest blij maakt.

Bij Renault zitten heel veel functies buiten het multimedia systeem, je bedient de cruisecontrol en radio gewoon met knoppen op of achter het stuur. Dit werkt gewoon heel eenvoudig en snel, de eigen instellingen op het scherm van het multimedia systeem stel je eenmaal in en vervolgens kom je er (bijna) nooit meer. De telefoon en navigatie kun je ook bij verschillende modellen met spraaksturing doen. Ik vind het zelf goed werken. De Clio 4 vind ik een leuke auto.

Ga het gewoon zelf ervaren, in sommige video's zie je autojournalisten heel moeilijk doen via het scherm, als ze de gebruiksaanwijzing hadden gelezen dan wisten ze dat het veel eenvoudiger en sneller kon.

Succes met de proefritten.
ak2
De restwaarde van een auto is vaak lastig om te voorspellen, omdat dit sterk afhankelijk van de vraag naar een auto over een aantal jaar, ook het beleid van de overheid heeft hier effect op. Het hangt er ook vanaf of de dealer of handelaar graag de auto wil hebben, omdat hij er handel in ziet.

De Fiesta en Micra zijn het laatste model, dat kan soms gunstig zijn voor de restwaarde. Ik zou de keus niet laten afhangen van de mogelijke restwaarde, maar de auto kiezen die je het meest blij maakt.

Bij Renault zitten heel veel functies buiten het multimedia systeem, je bedient de cruisecontrol en radio gewoon met knoppen op of achter het stuur. Dit werkt gewoon heel eenvoudig en snel, de eigen instellingen op het scherm van het multimedia systeem stel je eenmaal in en vervolgens kom je er (bijna) nooit meer. De telefoon en navigatie kun je ook bij verschillende modellen met spraaksturing doen. Ik vind het zelf goed werken. De Clio 4 vind ik een leuke auto.

Ga het gewoon zelf ervaren, in sommige video's zie je autojournalisten heel moeilijk doen via het scherm, als ze de gebruiksaanwijzing hadden gelezen dan wisten ze dat het veel eenvoudiger en sneller kon.

Succes met de proefritten.

Bedankt voor je reactie en daardoor zal ik ook een proefrit maken in de Renault Cliosmiling smiley.
Hoe jij het ook aangeeft met het multimedia systeem, is ook mijn overweging om een 'nieuwere' auto te kopen. Minder knoppen, strakker dashboard en toch de luxe van de laatste jaren.

De restwaarde is natuurlijk mooi meegenomen, maar niet het belangrijkste. Waarschijnlijk zal deze auto ook bijna helemaal afgereden worden. De bedoeling is dat deze toch wel 10 á 15 jaar meegaat.
De nieuwe 1.0 tsi blokken van VAG zijn heel goed. Verder zuinig en vlot.

Bedankt voor het meedenken. Van binnen is de auto helemaal top, maar persoonlijk vind ik de buitenkant qua vormen wat ouder. Is dit ook een B-klasse? Voor mijn gevoel lijkt het een stukje groter dan een Fabia, Polo, Ibiza etc...Ben deze auto ook nog niet tegengekomen op de weg of toen nog niet heel goed op gelet.

verder is het lastig om occasions in de buurt te vinden, laat staan een proefrit in eerder genoemde auto's. Zoektocht wordt vervolgd!
Steven36

Bedankt voor het meedenken. Van binnen is de auto helemaal top, maar persoonlijk vind ik de buitenkant qua vormen wat ouder. Is dit ook een B-klasse? Voor mijn gevoel lijkt het een stukje groter dan een Fabia, Polo, Ibiza etc...Ben deze auto ook nog niet tegengekomen op de weg of toen nog niet heel goed op gelet.

verder is het lastig om occasions in de buurt te vinden, laat staan een proefrit in eerder genoemde auto's. Zoektocht wordt vervolgd!

Die Baleno was ook de eerste waar ik aan dacht. Het formaat van een ruime B-segmenter met het gewicht van een A-segment. Buitenkant is een kwestie van smaak maar het grote voordeel is dat wanneer je er ín zit, je de buitenkant niet ziet!winking smiley
IRL valt zo'n Baleno echt mee, vind ik dan.
De baleno behoort net als de fabia tot de ruimere auto's in het b-segment.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.