Zuinige auto voor 40k per jaar

Gepost door Luc 5706579 
Beste autoliefhebbers,

Sinds kort ben ik afgestudeerd en heb een baan gevonden waarbij ik 40k per jaar moet rijden helaas. Nu heb ik alle afstanden met het OV afgelegd afgelopen jaren, maar deze reis is niet met het OV te doen. Ik zoek dus mijn eerste auto! Ik hoop dat jullie goede suggesties hebben en mij kunnen helpen om tot een juiste keuze te kunnen komen smiling smiley. Ik heb een aantal 'eisen'. Deze eisen vind ik persoonlijk belangrijk, maar als er alternatieven langs komen kan ik natuurlijk altijd schipperen.

- budget +/- 5000 eu. Iets meer kan ook natuurlijk.
- zuinig in verbruik. Ik rijd ongeveer 180km per dag, waarvan ik maar 7.50 rijkostenvergoeding krijg. Grotendeels snelweg.
- automaat
- Maandelijkse kosten (verzekering/belasting) zo laag mogelijk winking smiley

Voor de rest maakt het mij niet heel veel uit. Ik heb weinig ruimte nodig. Zelf was ik aan het kijken naar A-segment auto's: Aygo, C1, Picanto etc. Zijn deze echt zuinig? Ook wanneer je grotendeels snelweg moet rijden?

In ieder geval heb ik veel vragen en ik ben echt een leek hier in. Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Alvast bedankt!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-06-2020 14:15 door Luc 5706579.
Ik denk je met het trio Peugeot 107 / Citroen C1 / Toyota Aygo prima geholpen bent
Taaie, betrouwbare auto's en goedkoper kun je bijna niet rijden

Onderstaande auto is een voorbeeld, een Peugeot 107 , 5 deurs, automaat en airco (wat ik altijd zou nemen, vooral bij 40k per jaar)

2011 Peugeot 107
87.000 km voor EUR 4990,-




Succes met je zoektocht!
Poeh, 40k per jaar in een truttenschudder, jij durft.
Ben je met 40 k per jaar niet beter af met een diesel, of eventueel lpg? Al weet ik dat een diesel voor dit budget waarschijnlijk veel milieubeperkende nadelen heeft en je in veel grote steden (vooral in Duitsland) niet welkom bent
Quote
Total Loss
Poeh, 40k per jaar in een truttenschudder, jij durft.

haha, ja ik ben nog vrij jong, hopelijk trek ik dat. Ben ik niet van plan om dat jaren vol te houden. Het contract is maar voor één jaar, dus wie weet.


Zijn deze kleinere auto´s ook zuinig wanneer je vooral snelweg kilometers maakt? Dacht ergens gelezen te hebben dat dat wel een verschil maakt namelijk!
Quote
Luc 5706579
Quote
Total Loss
Poeh, 40k per jaar in een truttenschudder, jij durft.

haha, ja ik ben nog vrij jong, hopelijk trek ik dat. Ben ik niet van plan om dat jaren vol te houden. Het contract is maar voor één jaar, dus wie weet.


Zijn deze kleinere auto´s ook zuinig wanneer je vooral snelweg kilometers maakt? Dacht ergens gelezen te hebben dat dat wel een verschil maakt namelijk!

Je mag maar 100!
Denk dat je met zo'n 107 dus heel gemakkelijk 1 op 20-25 haalt hoor
Met zoveel kilometers per jaar zou ik voor een auto uit het b segment gaan, a segment is net zo betrouwbaar maar in een B heb je net iets meer auto, hoewel zelfs dat subjectief is. Verbruik ligt ook aan je rechtervoet, zoals je wellicht weet.
Wat vind je hier van?:
[www.autotrack.nl]
[www.autotrack.nl]
[www.autotrack.nl]
[www.autotrack.nl]
[www.autotrack.nl]

en uit het door jou genoemde a segment:
[www.autotrack.nl]
[www.autotrack.nl]
[www.autotrack.nl]

Het zijn zo maar wat mogelijkheden.
In de meeste auto's uit het a-segment zit een semi automaat, dat moet je ding zijn, maar ze schakelen en koppelen meestal op het moment dat het niet uitkomt.

Of ze beschikken over een 4 traps automaat en dat betekend weg gunstig verbruik

Een honda jazz beschikt over een cvt automaat die het verbruik minimaal beinvloed

Verder auto's met een cvt automaat

2e generatie mercedes a-klasse

Nissan micra (cvt verdient aandacht)

Toyota vers 's (kwalitatief hoogstaand) boven je budget
Aan A-klasse is prima te doen. Rijdt 1:22 met de 100km/u beperking.
Maar wie gaat er vandaag de dag nog 5x per week naar kantoor....
Als je 4x9 gaat werken waarvan 1 dag thuis, bespaar je 40% kosten en een heleboel tijd.
Maar ik heb geen idee wat je doet en of je thuis wat kan doen.
Ik ben/ wordt docent, dus thuis werken is niet geheel een optie vermoed ik zo. Zal 3 a 4 keer per week moeten rijden waarschijnlijk.

Is een B-segment auto qua kosten veel duurder dan een A-segment auto? (verzekering, belasting, onderhoud en zuinigheid) ? Over hoeveel tientjes spreek ik dan?
Automaten zijn zeldzaam in deze klasse. Zijn vaak minder prettige halfautomaten, of hebben in deze klasse relatief ouderwetse traditionele automaten die meer brandstof verbruiken. Ik zou deze eis laten vallen, ze zijn gebruikt ook vaak aanzienlijk duurder

We hebben jarenlang een Toyota Aygo 1 gehad maar vonden het geen fijne snelweg auto. De auto is erg lawaaiig, is gevoelig voor spoorvorming en zijwind, en heeft relatief slechte remmen. Bij hogere snelheden viel het verbruik tegen, tot 100 km per uur is de auto wel zuinig. De stoelen geven slechte ondersteuning. In die tijd kon je nog op veel plekken 130, het gemiddeld verbruik was dan aanzienlijk hoger en rond de 1 op 15.

Met een dergelijk budget zou ik aanraden om te kijken naar een Renault Twingo 1.5 DCI, die rijdt heel veel beter en comfortabeler dan een Aygo, 107 of C1. Of naar het B segment zoals de Renault Clio 1.5 DCI/ of 1.6 16V op lpg, Citroen C3 (2) 1.6 (e)HDI, Citroen DS3 1.6 (e) HDI, of Peugeot 208 1.6 (e) HDI.

We hebben zelf meer dan 40K per jaar met een C3 diesel uit 2011 gereden, en dit is een comfortabele en goede auto, en niet duur om te rijden.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2020 08:33 door ak2.
Als je slechts €7,50 reiskostenvergoeding krijgt moet je je kosten dus zo laag mogelijk houden, en dat betekent een auto op LPG.
Een auto op LPG welke 1:13 rijdt kost je aan brandstof evenveel als een A-segmenter op benzine welke 1:38 rijdt........en zoals je weet, 1:22 is voor een benzineauto wel ongeveer het maximale....
Zo'n 18 - 19 jaar geleden reed ik die afstanden in een Polo uit 2001, dat reed toen prima en best comfortabel.
Bij voorkeur een Polo met een lekkere 1.9 TDI, die zijn super zuinig, lekkere stoelen en die dingen zijn vooral met die motor haast onverwoestbaar.
En geen last van roetfilters, sjoemelsoftware e.d., dat moest toen nog worden uitgevonden.

Voorbeeldje:

Polo 1.9 TDI 2009

Quote
Luc 5706579
Quote
Total Loss
Poeh, 40k per jaar in een truttenschudder, jij durft.

haha, ja ik ben nog vrij jong, hopelijk trek ik dat. Ben ik niet van plan om dat jaren vol te houden. Het contract is maar voor één jaar, dus wie weet.


Zijn deze kleinere auto´s ook zuinig wanneer je vooral snelweg kilometers maakt? Dacht ergens gelezen te hebben dat dat wel een verschil maakt namelijk!

Mijn gouden tip omdat veel van mijn collega's het doen:

Overnachten bij je werk. Hotel, camping, bnb, achterin een grote station snurken... zéker als docent kan je de tijd in een saai hotel goed gebruiken voor nakijkwerk e.d. maar lekker sporten of andere hobby's lukken ook.

Veel meer tijd en rust, minder kosten, overweeg het serieus al is het maar voor 1 nacht per week.

Kleine auto's zijn altijd zuiniger, er is een mythe over weinig toeren e.d. maar een klein motortje (uit deze eeuw) heeft gewoon veel minder verliezen en gewicht. Een kleinere auto heeft weer minder frontaal oppervlak dat voor luchtweerstand zorgt.
Quote
Luc 5706579
Ik ben/ wordt docent, dus thuis werken is niet geheel een optie vermoed ik zo. Zal 3 a 4 keer per week moeten rijden waarschijnlijk.

Is een B-segment auto qua kosten veel duurder dan een A-segment auto? (verzekering, belasting, onderhoud en zuinigheid) ? Over hoeveel tientjes spreek ik dan?

Dat blijkt puur gokken, wegenbelasting staat vast en verzekering kun je zelf uitzoeken kosten hangen af van het individu exemplaar en praktijkverbruik zeg het maar
40k per jaar?

Denk aan veiligheid, je rug en comfort.
Ik zou zelf voor een minimaal B segment diesel gaan voor 4k euro. Diesels zijn dusdanig uit de gratie dat ze supergoedkoop zijn en jij daarvan kan profiteren. Wel is de combi met automaat lastig en vrij zeldzaam. Is dat een wens of een eis?
Die €1000 die je overhoudt is mooi over 24 maanden 40€ pm die je extra op vaste lasten kan afboeken. En dan lekker zuinig en met lage brandstofkosten rondtokkelen.

A klasse
[www.autoscout24.nl]

Yaris
[www.autoscout24.nl]

Corsa
[www.autoscout24.nl]

Grande punto is helaas alleen handbak
[www.autoscout24.nl]

Mito idem.
[www.autoscout24.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2020 09:47 door caspervanc.
Honda Insight is wellicht wat. Voor 5000 heb je een nette elegance met alles erop uit 2011. 1178kg en onverwoestbare cvt. Real life verbruik 1:18-1:19 en heel wat meer auto dan een c1.

[www.autowereld.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2020 10:22 door Zureappelsap.
Quote
FW Ta 183 Huckebein I
en zoals je weet, 1:22 is voor een benzineauto wel ongeveer het maximale....
Nee hoor hoger is haalbaar: ik rij gemiddeld 1:25 met mijn Suzuki Celerio en dat is een gemiddelde, in de zomer rij ik 1:28 regelmatig.
goedkoopste km's

goedkoper maar meer auto



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2020 14:40 door FW Ta 183 Huckebein I.
Iedereen dank voor jullie suggesties! Dat waardeer ik enorm.

Ben serieus aan het twijfelen om een A of B segmenter aan te schaffen. Ben nu onderzoek aan het doen qua kosten en verbruik.
Is het belangrijk om op de kilometerstand te letten bij het aanschaffen van een auto? Met andere woorden, is het handiger om een auto te kopen met een lagere kilometerstand of maakt dat over het algemeen niet heel veel uit?

Suggesties en tips blijven natuurlijk welkom!
In deze prijsklasse is een het belangrijker dat er netjes met de auto is omgegaan, en dat de auto goed en regelmatig is onderhouden.
En kijk goed wat er al is vervangen, de historie van de auto is belangrijk.

De kilometerstand vind ik zelf minder belangrijk, ik hen zelf liever een wat jongere auto met wat meer kilometers dan een oudere met minder kilometers. Rubbers en kunststoffen verouderen ook als de auto weinig rijdt.

Een auto slijt minder van veel warme snelweg kilometers, en het is goed voor de techniek. Bij de 1.6 HDI van Peugeot en Citroen is het belangrijk dat jaarlijks of om de 20.000 km de olie is ververst, de 2e generatie 1.6 HDI die o.a. in de C3 (2) vanaf 2010, DS3 en 208 ligt is dan een hele fijne, zuinige en betrouwbare motor die lang mee kan gaan.

Mijn advies is om ook gewoon te gaan rijden als de auto je wat lijkt, inmiddels heb ik in behoorlijk veel A en B segment auto's gereden, en vond de verschillen in het rijden best groot. Ik denk dat een auto op lpg het voordeligst is om te rijden, neem dan wel een motor die goed geschikt is.

Goede opties zijn de Renault Clio 1.6 16V of 1.4 16V, Dacia Sandero met de zelfde motor, Opel Corsa Bifuel, Chevrolet Spark ( is goedkoop om te rijden maar minder comfortabel)

Het voordeel van een compacte diesel is, dat je ze koopt uit (vrij) recente bouwjaren voor weinig geld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2020 14:58 door ak2.
@luc bedankt voor de terugkoppeling misschien iets dieper ingaan op de suggesties. Verder moet het perse een automaat zijn?
Per se is natuurlijk een groot woord. Ik heb een aantal jaar in een automaat gereden en dat beviel me enorm! Een automaat heeft daardoor wel echt mijn voorkeur. Mocht er geen automaat bestaan die aan mijn randvoorwaardes voldoet, dan zal ik inderdaad een schakel moeten kiezen.

goedkoop in vaste lasten en automaat hebben wel echt mijn voorkeur!
Quote
Luc 5706579
Per se is natuurlijk een groot woord. Ik heb een aantal jaar in een automaat gereden en dat beviel me enorm! Een automaat heeft daardoor wel echt mijn voorkeur. Mocht er geen automaat bestaan die aan mijn randvoorwaardes voldoet, dan zal ik inderdaad een schakel moeten kiezen.

goedkoop in vaste lasten en automaat hebben wel echt mijn voorkeur!

had gekund dat je rijbewijs had dat je alleen automaat mag rijden.

De jazz met cvt betaal je behoorlijk voor vergeleken met de handgeschakelde uitvoering en daarnaast ook minder keuze. De generatie daarna van voor de facelift heeft weer een semi automaat en bij de facelift kwam de cvt weer terug , maar die laatste valt buiten je budget. Voor de rest is er veel binnen je budget een 4 traps automaat wat goed is voor je bezoekjes aan het benzine station of semi automaten wat goed is voor bezoekjes aan de garage, maar mede garage kan er niks mee of repareert ze weer half gebakken

De laastte generatie cuore is ondanks zijn 4 traps nog wel redelijk zuinig. Is in elk geval de lichtste 5 deurs auto die je nog kan krijgen, goedkoper in de wegenbelasting dan de c1, 107 en aygo en alto en i10 en picanto. de Cuore beschikt soms ook nog over een verschuifbare achterbank , altijd handig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2020 23:58 door Auto encyclopedie.
Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Niet om het een of ander, maar €7,50 per voor 180km? Je bent toch geen eenmans-liefdadigheidsinstelling? Normaal vergoed een werkgever €0,19/km belastingvrij ofwel een goede €34. De werkelijke all-in kosten zullen zeg €0,25-0,30/km liggen, ofwel tussen de €45-54 per dag. Het kost je dus netto grofweg €40 per dag/€200 per week/ €8400 per jaar obv 42 werkweken uit eigen zak!! Hoeveel verdient een beginnend docent, €24.000 netto per jaar? Misschien zelfs minder afhankelijk welke onderwijsvorm?

Ik zou er nog eens over nadenken om 1/3 van je jaarinkomen te laten verdampen. Zijn er geen ander mogelijkheden, zoals verhuizen? Met het huidig tekort willen ze je vast wel houden na het 1e jaar?
Anonieme bezoeker
Re: Zuinige auto voor 40k per jaar
28-06-2020 16:41
Er zijn al aardig wat goede opties genoemd. Met zoveel kilometer per jaar zou ik zelf ook niet snel in een A klasse gaan rijden.

Ik heb de Prius nog niet voorbij zien komen, uiteraard geen flitsende auto, maar dat zijn de meeste andere genoemde opties ook niet echt. De Prius is wel enorm degelijk, hogere kilometer standen zijn geen probleem (en in deze prijsklasse koop je ze ook met hogere kilomterstanden want ze zijn nogal gewild). Altijd met fijne eCVT automaat die eigenlijk niet kapot te krijgen is. Verder een heerlijke reisauto voor de langere afstanden.

Het nieuwere model van vanaf 2009 (Prius III) met de 1.8 motor is wel op veel fronten verbeterd met het model daarvoor (Prius II) met de 1.5 motor, toch laat ik ook even een voorbeeld daarvan zien: zie zijn soms voor leuke prijzen te krijgen, al vragen ze er vaak ook nog rustig een enorm bedrag voor. Voor een Prius II zou ik niet veel meer betalen dan 4.000 euro, het blijft toch een verouderd model.

[www.marktplaats.nl]

[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]

De Prius III zit aan de bovenkant van je budget of gaat er net overheen, maar is wel een veel modernere auto dan de Prius II. Naast de al andere genoemde opties: ga gewoon eens wat verschillende auto's bekijken en vooral een goede uitgebreide testrit in maken en kijk wat bij je past.
Quote
GT86
...
Ik zou er nog eens over nadenken om 1/3 van je jaarinkomen te laten verdampen. Zijn er geen ander mogelijkheden, zoals verhuizen? Met het huidig tekort willen ze je vast wel houden na het 1e jaar?

Juist, mooi doorgerekend. En dan noem je nog niet eens de tijd, energie en inflexibiliteit (dokter, begrafenis, loodgieter, familiedingetje).

Elke vorm van schuiven met dagen, slaapplaats, etc levert meteen bakken met tijd en geld op.
Beste lezers,

Er is een kleine wending gekomen in mijn zoektocht. Ik kan het budget verhogen tot 8000 ongeveer. Is een hybride auto dan een oplossing? Wederom met het zicht op lage maandelijkse kosten (verbruik etc)?
Voor dit budget moet een Auris Hybrid of Prius III nét kunnen. Wees niet bang voor hoge kilometerstanden, zolang ze om de 15/20 dkm een beurtje hebben gehad gaat zo'n auto (bijna) eeuwig mee.
Quote
Luc 5706579
Beste lezers,

Er is een kleine wending gekomen in mijn zoektocht. Ik kan het budget verhogen tot 8000 ongeveer. Is een hybride auto dan een oplossing? Wederom met het zicht op lage maandelijkse kosten (verbruik etc)?

Dat is idd heel goed nieuws

Je kan de auris 1e generatiebijvoorbeeld nemen

Of de prius 3

De Honda jazz is er ook in hybride

En de yaris hybdide. Weet ik niet uit mijn hoofd of die binnen je budget valt

Ben je ook in de gelegenheid om te stekkeren thuis? Heb je eigen oprit? Dan kun je voor een plugin hybride gaan, dan rij je puur elektrisch en als die op is, dan neemt de benzine motor het over. Dat is kort samen gevat. In onderstaande video uitgebreid

[youtu.be]

Ze worden vaak wel exclusief btw aangeboden



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-06-2020 12:58 door Auto encyclopedie.
Voor 8k heb je ook een fijne diesel als de Focus, Megane of V40.
Een diesel heeft niet mijn voorkeur, mede omdat de maandelijkse kosten hoger lijken te zijn. Toekomstgericht kijkend lijkt mij een diesel ook niet super handig meer.

Ik moet eerlijk toegeven dat een Toyota Yaris Hybrid wel echt mijn favoriet is. De prijs ligt wel net tegen het randje aan. Andere hybride auto's zijn natuurlijk ook welkom! Zijn er mensen die ervaring hebben met hybride auto's? Rijden ze fijn? Rijden ze zuinig? Wat zijn de voor en nadelen eventueel die jij gemerkt hebt? Heb een aantal reviews gelezen, de meesten lijken positief te zijn.

Wanneer de kilometerstand hoog is, waar moet ik dan op letten qua vervanging etc?
Voor 5.000 koop een een Yaris aan de onderkant van de markt terwijl je voor het zelfde bedrag een hele nette Clio, Fiesta, C3, 208 of Punto hebt.
Nadeel van hybride is ze mogen niks trekken

Klachten zijn loeiende motoren

Sportief rijdt het ook niet (smaak gebonden)

De yaris hybride schijnt zuiniger te zijn dan de Honda jazz hybride.

Als je alleen bent dan is de yaris prima. Heb je kinderen of kinder wens, dan kom je heel ver met de Honda jazz, zelfs met 2 kinderen.

Ik zal in jouw geval ook voor 1 van deze 2 gaan.
Anonieme bezoeker
Re: Zuinige auto voor 40k per jaar
29-06-2020 15:36
Quote
Luc 5706579
...
Zijn er mensen die ervaring hebben met hybride auto's? Rijden ze fijn? Rijden ze zuinig? Wat zijn de voor en nadelen eventueel die jij gemerkt hebt? Heb een aantal reviews gelezen, de meesten lijken positief te zijn.

Wanneer de kilometerstand hoog is, waar moet ik dan op letten qua vervanging etc?

Ja, die zijn er zeker: ik rijd nu zelf 2 jaar in een Auris hybride uit eind 2015 (facelift model dus). Daarvoor reden we een Volvo V70 D5, ook een dijk van een wagen met echte fauteuils erin. De Volvo was een erg dure auto om te rijden dus de Auris werd aangekocht met als voornaamste reden dat daar zeer voordelig mee te rijden is en er gewoon weinig problemen mee zijn, ik was die garage bezoeken een beetje zat.

Mijn vrouw en ik gingen er dus ook vanuit dat het van de V70 naar de Auris wel een stapje achteruit zou zijn, ja het was wel een veel nieuwere auto, maar wel een maatje kleiner, een segment goedkoper en zo'n hybride met loeiende motor wat je overal las. Niets bleek minder waar, na een paar dagen wennen (wat ik bij al mijn "nieuwe" auto's wel heb gehad) kregen we het gevoel hoe je lekker met de auto kon rijden, bijv. hebben we hem op de eco mode staan, niet omdat we perse nog zuiniger wilden rijden, nee omdat je daarmee een groter bereik van het gaspedaal binnen eco/normaal blijft en niet meteen naar power gaat. Want dat is totaal niet nodig om normaal te rijden. Eenmaal gewend aan de eCVT automaat willen we niet anders meer: altijd zonder schokken, veel stiller (minder toeren) als je eenmaal op cruise snelheid bent, zelfs minder dan onze V70 met dikke dieselmotor. En ja, als je even plankgas op een 80 km weg een tractor voorbij wilt dan hoor je de motor, en dat klinkt wat anders dan je gewend bent omdat hij meteen op het ideale toerental gaat zitten waar de motor het maximum koppel heeft en daar dus ook op kan blijven hangen. Dat is technisch superieur aan door de versnellingen heen gaan, maar het klinkt wel anders en als autoliefhebber moet ik zeggen dat bij lekker sportief rijden een ouderwetse automaat zoals de ZF die in mijn 330i zat die ik jaren terug had (nog voor de Volvo) veel leuker klinkt. Maar als je normaal met de Auris rijdt, heb je eigenlijk voor het grootste deel van de tijd dus een zeer rustige auto. Dus dat verhaal van het loeien, de meeste mensen die erover schrijven hebben zelf niet langere tijd een dergelijke auto gehad, napraten van reviews etc blijft makkelijk. En ik snap dat tijdens een korte testrit je wat sportiever rijdt en dan valt dit wat meer op. Heb je een auto langere tijd in je bezit dan ga je toch voornamelijk normaal rijden (hoop ik toch), en met onze nieuwe maximum snelheid is daar in Nederland weinig sportiefs meer aan. Als je een circuit dag gaat houden zou ik inderdaad een andere auto meenemen, maar daar voldoen de andere standaard 1.0 turbootjes net zo goed niet voor :P Want feit is dat met 140 gecombineerde paarden onze Auris alles behalve traag is als we hem dan toch even in de loeistand gooien. Een collega met een Seat Leon 1.4 Turbo keek er van op toen hij een keer met me meereed en we plankgas de snelweg oprit opgingen dat dat eigenlijk toch niet heel anders ging dan met zijn eigen Leon. Dus ja, als ik eens wat door de buitenwegen mee rijd op een rustig moment kan ik er ook best lekker vlot mee rijden hoor, de auto is zeker niet traag.

Maar het is dus vooral een heerlijke cruisebak, eenmaal gewend aan deze automaat zonder versnellingen en het geniale pookje om hem te bedienen (die zit in de Prius ook) wil je niet anders meer. Qua onderhoud is het gewoon even filters en olie en gaan met die banaan. Mijn garagist (algemene dorpsgarage) waar ik het goed mee kan vinden vond het erg jammer dat de Volvo wegging, daar viel nog eens wat aan te sleutelen, van de Auris en Prius had hij er al een paar in onderhoud: waren nogal saaie bakken, olie erop en gaan...ja zoiets zoek ik nu ook zei ik hem :P

Dus ook als autoliefhebber kan ik zeggen dat ik gewoon erg blij ben met de Auris, om de kwaliteiten die de auto heeft, en hij stuurt en rijdt dus ook erg prettig.

Qua onderhoud zou ik 1 tip willen geven: ververs aub iedere 100K tot 150K even de eCVT olie, kost bij de dealer een euro of 90 en daarmee is de verder simpele bak eigenlijk niet meer kapot te krijgen (voor details zie: [gathering.tweakers.net]).

Zo, een heel verhaal om te zeggen dat wij de Auris dus gewoon een erg fijne auto vinden en we als liefhebbers dus ook heel andere auto's als o.a. een BMW 330i en Volvo V70 hebben gehad en dus wel wat vergelijkingsmateriaal hebben. Ik lees te vaak meningen over loeien en weet ik veel wat van mensen die de auto zelf nooit langdurig hebben gereden, dus bij deze een verhaal van een echte gebruiker. Ook in de reviews lees je dat verreweg de meeste mensen zeer tevreden zijn met hun Toyota hybrides.

En over het niets mogen trekken: van de Prius weet ik het niet, onze Auris mag 350kg trekken, zou je dus een klein karretje met wat afval op kunnen vervoeren, maar echt opschieten doet het niet. De nieuwere Corolla mag volgens mij 750kg trekken en de RAV4 mag 800kg als 2WD versie trekken en 1650kg als AWD versie, dus er zijn ook hybrides die wel degelijk behoorlijk kunnen trekken. Mijn schoonouders hebben de RAV4 AWD (guilty: ik heb ze in contact gebracht met die auto :P) voor hun caravan en mijn schoonvader vindt die prettiger in de bergen dan de X3 3 liter die hij daarvoor had, door de 2 electro motoren heb je direct vanaf stilstand veel trekkracht.

Nog even over de Yaris hybride: daar is natuurlijk niets mis mee, maar ik zou wel even een goede testrit maken in bijv. een Yaris, Prius III (eventueel II als je toch voor een voordeligere zou willen gaan) en een Auris I (want de II zal er net niet inzitten met dat budget): met veel snelweg kilometers is een wat grotere auto vaak prettiger dan een kleinere. De Prius III zou wel eens een heel comfortabele optie voor je kunnen zijn.

Ik ben benieuwd naar je mening als je wat testritten hebt gemaakt smiling smiley
Quote
Luc 5706579
Een diesel heeft niet mijn voorkeur, mede omdat de maandelijkse kosten hoger lijken te zijn. Toekomstgericht kijkend lijkt mij een diesel ook niet super handig meer.

Ik moet eerlijk toegeven dat een Toyota Yaris Hybrid wel echt mijn favoriet is. De prijs ligt wel net tegen het randje aan. Andere hybride auto's zijn natuurlijk ook welkom! Zijn er mensen die ervaring hebben met hybride auto's? Rijden ze fijn? Rijden ze zuinig? Wat zijn de voor en nadelen eventueel die jij gemerkt hebt? Heb een aantal reviews gelezen, de meesten lijken positief te zijn.

Wanneer de kilometerstand hoog is, waar moet ik dan op letten qua vervanging etc?

Ik heb zelf uitgebreid proef gereden met de Honda Insight. Op papier leek het voor mij de perfecte auto. Het is een hele goede en betrouwbare auto, prima prijs, maar mij viel het rijden tegen. De rechtuitstabiliteit vond ik niet geweldig en het comfort viel mij op de snelweg tegen. Je merkt vond ik dat de basis een al wat oudere Honda Jazz is. Honda gebruikt ook erg goedkoop ogende plastics, ik had geen klik met de auto. Het is overigens maar net hoeveel comfort je zoekt.

Kijk ook gewoon wat leuk vindt, en wat je lekker vindt rijden. Je rijd er immers veel in, hybrides zijn erg populair dus relatief duur.
Als je een hybride zoekt dan zou ik kijken naar een Toyota Auris.

Met een budget van 8k zou ik ook zeker aanraden om te kijken naar dieselauto's als de Renault Mégane, Ford Focus, Citroen C4, of Volvo V40, je koopt ze uit hele jonge bouwjaren en rijden lekker. Of koop een hele recente diesel Renault Clio, Peugeot 208, Citroen C3, of iets dergelijks. Je koopt ze juist door het negatieve diesel sentiment voor heel weinig geld.

Met een Euro 5 of 6 diesel mag je nog jaren lang overal in. De strengste milieuzones gelden voor diesels van 15 jaar en ouder.
Beste lezers,

Mijn ogen zijn gevallen op een Honda Civic. Is dit een degelijke auto wanneer je kijkt naar mijn verbruik (40k per jaar)?

Zijn er bepaalde dingen waarop ik moet letten?

Toyota Yaris Hybrid of de Auris zijn ook nog favoriet.
Zijn deze auto's met elkaar te vergelijken?
Anonieme bezoeker
Re: Zuinige auto voor 40k per jaar
30-06-2020 23:34
Volgens mij is de Civic hybride geen verkeerde auto maar waren er bij sommige bouwjaren wel wat meer problemen met hybride accu's of het hybride systeem zelf (IMA). Maar er zijn er hier op het forum vast die daar wat meer over kunnen vertellen. Qua zuinigheid zijn ze net wat minder zuinig dat de Toyota hybrides en ook zit het hybride systeem zelf wat anders in elkaar, dus sowieso beide even proefrijden. Ik denk dat de Toyota wat beter is op het hybride gebied, echter is de Civic voordeliger in aanschaf.
De Civic hybride was een goede auto, de auto is meer auto dan de Insight. Zwak punt was het hybride accu pakket in de eerste bouwjaren, de meeste exemplaren zullen inmiddels vervangen zijn, maar laat de staat altijd controleren voor aankoop. De Civic is Hybrid is goedkoper dan bijvoorbeeld de Auris of Prius, maar gebruikt wel meer brandstof.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.