ruime (sportieve)gezinsauto budget € 6000,- gezocht

Gepost door Esteban 4210781 
Beste Autoweek vrienden,

Ik ben op zoek naar een ruime, bij voorkeur sportieve gezinsauto. Ik ben 2meter lang en redelijk breed. Twee jonge kinderen onder 4 jaar.
Tevens reis ik minimaal 40 minuten richting werk met de auto. En prive leg ik met regelmaat lange afstanden af(60 a 70 km)
Momenteel heb ik een Opel Vectra C Sedan. Ik zit redelijk goed, echter kan (bijna)niemand achter mij zitten. Stoel moet laag en helemaal achteren.

De gewenste carrosserie:
- Sedan
- SUV
- Stationwagen (heeft niet direct mijn voorkeur)

Ik heb georiënteerd naar de volgende auto's:

Nissan Murano
Leuke sportieve auto, echter zijn niet veel van verkocht in NL dus onderdelen zijn duur?
Zie voorbeeld:
[www.autowereld.nl]

BMX X5
Leuke hoge model, echter voor € 6000,- is kilometrage hoog op deze auto's. En de onderhoudskosten zijn hoog.

BMW 5 Serie
Dezelfde verhaal als de X5, wel meer keuze maar de angst dat deze zijn afgetrapt is aanwezig.

Toyota Prius
Een outsider, maar de auto is praktisch onverwoestbaar. Echter zie ik veel exemplaren met veel kilometers erop. Daarnaast, is de beenruimte wel voldoende?

Dus dit zijn de auto's die ik tot nu toe in de gaten houd.
Ik sta open voor suggesties en ideeën. Ook de ideeen die niet in mijn wens of plaatje passen. Ook daar wil ik kritisch naar kijken.

Dus kom maar op!
De BMW's zou ik laten staan, het is vragen om problemen met jou budget. De Prius is een hele betrouwbare auto die zonder problemen hoge kilometerstanden aan kan, ik twijfel aan de ruimte.
Murano's zijn ondertussen al oude auto's, de CVT versnellingsbak is een zwak punt en rijdt vrij belabberd. Een X5 voor 6.000 zou ik niet aan beginnen, tenzij je het niet erg vind om voor 3.000 per jaar onderhoud uit te laten voeren en zelfs dan is het nog slimmer om gewoon het budget te verhogen naar 9k.

5-serie kun je geluk mee hebben, een simpele versie met bescheiden velgen, geen dure opties etc en goed onderhouden kan nog wel een poos mee zonder al te gekke kosten, maar staat en valt totaal met hoe de vorige eigenaren er mee om zijn gegaan.

Prius is altijd de meest verstandige keuze, let er wel op dat je goed kunt zitten want de middentunnel is vrij breed en kan in de weg zitten.
Subaru Tribeca misschien iets

skoda superb beschikt over de tip tronic bak, dat is de vag automaat die je moet hebben.

v6

saab 9-7

De Delta is ruim van binnen en compact van buiten, heeft ook nog een verschuifbare achterbank. Heeft een 200 pk tubo blok die ook populair is bij alfa rijders. Beetje lastig om hem in een segment /carosorie te plaatsen, beetje mercedes b-klasse concurent is het.

lancia Delta

Van het lijstje is de Prius de meest verstandige keus. De Murano vind ik een leuke keus, de 3.5V6 is een goede maar wel dorstige motor.

Aan een oude BMW X5 zou ik niet zo snel beginnen.

Goedkoper om te rijden zijn bijvoorbeeld de Kia Sportage, Hyundai Tucson, Dacia Duster en Mitsubishi Outlander.
Ik ben zelf ook 2 meter en zat benen tegen het stuur en met mijn hoofd tegen het dak in de prius. De BMW's en de Murano zou ik niet aan beginnen. De running kosten voor dat soort auto's zijn echt niet mis. Ik heb zelf ooit de fout gemaakt een Infiniti FX35 te kopen. Prachtige wagen, heerlijk om te rijden. Maar waanzinnig duur ook om te rijden. verbruik van 1 op 5/6, wegenbelasting, verzekering. Een beurtje en een setje nieuwe banden gaat ook zo over de 1000 euro...

De stations hebben allemaal beperkte zitruimte achter behalve de hele grote. Ik kwam uit bij een Passat of een Superb. De SUV's hebben een verhoogde vloer waardoor een deel van de binnenruimte en ook kofferbak al kwijt bent. De meest functionele optie is een MPV, niet de mooiste. Wij hebben uiteindelijk een 500L gekocht. Waarbij de Kia Carens en Opel Zafira zijn afgevallen. Dit zijn prima auto's maar ik vond de Zafira niet fijn rijden en de Kia te duur icm belachelijk lage inruil. Mijn budget was wel een stuk ruimer (15k). Maar ik had dus hetzelfde probleem.

Succes met de zoektocht, misschien dat een Ford C-Max een optie voor je is?
Skoda Superb. Net zo sportief als een Murano en een X5.
Bedankt voor de gegeven tips auto encyclopedie!

De Subura Tribeca is een mooie SUV voor mijn budget. Helaas zijn er weinig exemplaren te koop. Maar ik ben wel van plan om eentje te bezichtigen.

Betreft de Lancia Delta. Ik vind het best een mooie auto(de meningen zijn verdeeld) mooie interieur en veel opties.
Uiteraard ligt prijs laag voor een reden, ik hoor wel van de zogenaamde auto kenners dat Italiaanse auto's relatief veel auto problemen hebben. Wat is jouw ervaring hiermee?
Ook de Lancia Delta wil ik bekijken en ervaren. Dus ook hiervoor bedankt!

Ik hou je op de hoogte van de bevindingen...

Auto encyclopedie
Subaru Tribeca misschien iets

skoda superb beschikt over de tip tronic bak, dat is de vag automaat die je moet hebben.

v6

saab 9-7

De Delta is ruim van binnen en compact van buiten, heeft ook nog een verschuifbare achterbank. Heeft een 200 pk tubo blok die ook populair is bij alfa rijders. Beetje lastig om hem in een segment /carosorie te plaatsen, beetje mercedes b-klasse concurent is het.

lancia Delta

Jaapdevries
Ik ben zelf ook 2 meter en zat benen tegen het stuur en met mijn hoofd tegen het dak in de prius. De BMW's en de Murano zou ik niet aan beginnen. De running kosten voor dat soort auto's zijn echt niet mis. Ik heb zelf ooit de fout gemaakt een Infiniti FX35 te kopen. Prachtige wagen, heerlijk om te rijden. Maar waanzinnig duur ook om te rijden. verbruik van 1 op 5/6, wegenbelasting, verzekering. Een beurtje en een setje nieuwe banden gaat ook zo over de 1000 euro...

De stations hebben allemaal beperkte zitruimte achter behalve de hele grote. Ik kwam uit bij een Passat of een Superb. De SUV's hebben een verhoogde vloer waardoor een deel van de binnenruimte en ook kofferbak al kwijt bent. De meest functionele optie is een MPV, niet de mooiste. Wij hebben uiteindelijk een 500L gekocht. Waarbij de Kia Carens en Opel Zafira zijn afgevallen. Dit zijn prima auto's maar ik vond de Zafira niet fijn rijden en de Kia te duur icm belachelijk lage inruil. Mijn budget was wel een stuk ruimer (15k). Maar ik had dus hetzelfde probleem.

Ik lees dat je een Fiat 500L hebt gekocht mag ik weten wat je gezins situatie is aangezien een zafira best wel een stuk groter is dan een fiet 500L toch mvg
De delta heeft kent wel klachten betreft de 6 bak, maar hier gaat het om de automaat, ook zijn bij mij geen klachten bekend over de 1.8. Let wel dat 1.8 veel import is omdat het een echt liefhebbers blok is bij liefhebbers van Italiaanse auto's, helaas deze ook import. Maar denk dat een (andere) nette delta de goedkoopste optie is die hier langs zijn gekomen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-06-2020 11:28 door Auto encyclopedie.
Ik heb een paar keer gezeten in een Toyota Prius(oude model) en ik zat toen niet heel erg comfortabel. Maar was wel nieuwschierig hoe ik met mijn 2 meter zou passen achter het stuur. Maar als ik jou zo hoor is het kansloos....

Betreft de Murano en de FX35. Met name de FX35 is heerlijke auto om naar te kijken! Maar ik geloof je helemaal dat de onderhoudskosten gigantisch kunnen zijn.
De Nissan Murano is verlopig uit mijn shortlist verdwenen.

Ik heb gekeken naar Skoda Suberb onder de € 6000 echter kreeg helaas niet veel keuze/opties.
Volkswagen Passat (oude model) vind ik niet mijn smaak. Mijn budget van €6000 icm met wensen is wellicht iets te ambitieus.
De Subaru Tribeca, BMW 5serie en de Lexus IS/GS modellen en de Lancia Delta staan nu op mijn shortlist om te bekijken....

Jaapdevries

@esteban thanks voor terugkoppeling! Succes met proefrijden en passen en meten.

Mocht je de Skoda superb toch nog overwegen 2e generatie verdient aandacht door dsg automaat, eerste generatie heeft betrouwbare 5 traps tip tronic bak. De 1.8 twintig klepper is dan goede keuze. 2e generatie kent tsi problematiek.
Ervaring met de Subaru Tribeca? Op autoweek ben ik nog geen reviews tegengekomen namelijk.
Esteban 4210781
Ervaring met de Subaru Tribeca? Op autoweek ben ik nog geen reviews tegengekomen namelijk.

Helaas geen ervaringen, je kan wel op de autovergelijker van autoweek kijken of het motorblok ook in andere subaru modellen zit en kijken of daar reviews over zijn.
Auto encyclopedie
Esteban 4210781

Helaas geen ervaringen, je kan wel op de autovergelijker van autoweek kijken of het motorblok ook in andere subaru modellen zit en kijken of daar reviews over zijn.

Dit is toch een advies meer? Mensen vragen om advies, serieus advies, dat gaat verder dan delen welke auto jij leuk vind, omdat die ondergewaardeerd is of er leuk uitziet...

De Tribeca is een lel van een auto, de motor die ook in een Legacy zit, zal dus veel meer moeten werken en dus zich heel anders gedragen..

De Tribeca is slechts 119x in ons land verkocht. En ook in de rest van de wereld was het geen hoogvlieger... Zelfs op het Subaru-forum is er 0.0 kennis over deze auto...
Subaru-forum

Verder lees ik overal "hij zuipt". Als je een Nissan Murano afschiet voor duur onderhoud, mag je een Subaru Tribeca ook vergeten.
De Tribeca heeft een verbruik van gemiddeld rond de 1:8. Dus zuinig is hij niet weegt 1890 kilo en heeft maar 450liter bagage ruimte dus daar hoef je hem ook al niet voor te kopen.
@peter de murano viel af ivm de cvt problematiek.
Gio 5247198
Jaapdevries

Ik lees dat je een Fiat 500L hebt gekocht mag ik weten wat je gezins situatie is aangezien een zafira best wel een stuk groter is dan een fiet 500L toch mvg

Wij zijn ook met z'n 4en. Een baby van 10 maanden en de oudste is 4 jaar. Kinderwagen en alle andere zooi gaat gewoon altijd mee. Laatst nog een week op vakantie geweest met de auto en geen probleem. De zafira is inderdaad een stuk groter maar ook vele wegenbelastingschalen hoger en vond mijn vrouw de fiat leuker. Zij rijdt er ook het meeste in.
Jaapdevries
Gio 5247198
Jaapdevries

Wij zijn ook met z'n 4en. Een baby van 10 maanden en de oudste is 4 jaar. Kinderwagen en alle andere zooi gaat gewoon altijd mee. Laatst nog een week op vakantie geweest met de auto en geen probleem. De zafira is inderdaad een stuk groter maar ook vele wegenbelastingschalen hoger en vond mijn vrouw de fiat leuker. Zij rijdt er ook het meeste in.

dat scheelt idd qua belasting schaal en als het ook qua ruimte voldoet waarom ook niet, en de vrouw blij wat wil je nog meer haha

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-06-2020 22:22 door Gio 5247198.
Heb zelf een murano gereden, van 170.000 tot 200.00km en buiten normaal onderhoud enkel de dynamo vervangen. cvt is wel een dingetje maar hij rijdt comfortabel en dorstig. sportief is hij absoluut niet. Ga dan voor een outsider, Renault espace 3.5 v6, zelfde motor maar een stuk dynamischer dan een murano. Bouwjaar na 2006(phase 2) zijn betrouwbaar en vallen binnen je budget. 1 op 8 gemiddeld en bij 120 op de snelweg 1 op 10. inde stad een drama. Heerlijke auto die ik zo weer zou kopen.
Ik ken de specifieke betrouwbaarheid niet van dit model maar is een Mazda CX-7 niet wat?
[www.autowereld.nl]
Als totaalpakket (beperkt budget, jonge kinderen, lange ritten) zou ik oppassen met V6'en en banden zo groot als olievaten in het algemeen. Erg duur rijden allemaal. De geldkraan gaat alleen al voor MRB flink open. Sportief is alleen de BMW.

Maargoed, misschien is je maandbudget heel royaal:

Mondeo V6 (niet snel, stuurt wel goed)
Lexus RX
Volvo S80 of V70
Mazda 6 (sportief)

Ik zou in jouw situatie eerder een kiloknaller diesel station op de kop tikken.
Het wordt altijd lastig als mensen SUV's als 'sportief' gaan bestempelen. Kijk of je een Subaru Forester 2.5 XT, met 230 pk, kunt kopen; pas het uitlaatsysteem aan. Dan klinkt hij heus bruut. Maar dan moet je hem verlagen met stuggere dempers (anders rijdt het nog steeds als een dweil), en kun je ook overwegen de remmen te upgraden. Het blok kun je daarna tunen tot misschien wel 400pk. Hetzelfde verhaal geldt voor een Mitsubishi Outlander Turbo, welke je wellicht inmiddels kunt vinden onder de 6000 piek! thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.