Ford Fiesta 1.0 vs Mercedes A-klasse 180 (private lease)

Gepost door andyilcap 
Hallo allemaal!

Mijn allereerste post... spannend! smiling smiley ik weet dat de titel misschien verwarrend klinkt, let me explain!

Ik ben in bezit van een Ford Fiesta 1.0 80pk, 5 jaar oud, met 68000 op de teller. Helaas ben ik niet helemaal tevreden met de auto omdat hij wat problemen heeft gehad en nu nog steeds heeft (accu, koppelingspedaal en nu een lekkage van de koelvloeistof). Ik ben er een beetje klaar mee. Dat is de reden waarom ik me nu aan het oriënteren ben op private lease, ik vind het vaste bedrag per maand zeer aantrekkelijk en zonder verrassingen.

Uiteraard ben ik ook bewust van de nadelen zoals BKR, contract van 4 jaar, aan het einde van het contract heb je niks enz...

Volgens de website van de ANWB betaal ik meer dan 350 euro per maand voor de Fiesta, zou dat kunnen kloppen? De A-klasse zou mij 398 per maand kosten, all in. Het gaat over een A180 automaat business solution met een paar leuke optionals, 15.000 km per jaar, 4 jaar contract en winterbanden.

Ik heb voor Mercedes gekozen want ik werk zelf bij Mercedes, dus ik ken het bedrijf en de auto's (uiteraard met een beetje korting daarbij smiling smiley)

Hebben jullie misschien wat advies voor mij?

Alvast bedankt voor jullie hulp en een prettig weekend!

Andyilcap

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-05-2020 21:38 door andyilcap.
ANWB heeft ook een uitwerking van die genoemde kosten.
Daarin zie je dat ze een relatief hoog bedrag aangeven voor reparatie, onderhoud, verzekering.
Zit in de ANWB kosten ook de brandstof inbegrepen?

Wanneer je een lease auto neemt, moet je sowieso die fiesta helemaal netjes maken voordat je die in de verkoop doet.
Dus reparatie moet je toch doen.
Dankjewel! Ja brandstof is inbegrepen in de website van de ANWB.

Voor wat betreft de reparatie heb ik een klacht ingediend bij Ford Nederland dus ik wacht nog even op de uitslag (maar ik verwacht geen wonder...)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-05-2020 22:34 door andyilcap.
andyilcap

Voor wat betreft de reparatie heb ik een klacht ingediend bij Ford Nederland dus ik wacht nog even op de uitslag (maar ik verwacht geen wonder...)
Ik ga nooit naar een dealer: is 2-3x zo duur als de zelfstandige garagehouder. Maar ik heb gelukkig ook niets meer dan onderhoud en bandjes gehad
spoiler alert
andyilcap

Ik ga nooit naar een dealer: is 2-3x zo duur als de zelfstandige garagehouder. Maar ik heb gelukkig ook niets meer dan onderhoud en bandjes gehad

Weet ik... Helaas ken ik geen betrouwbare zelfstandige garagehouder hier in de buurt maar ik zal even checken... Voorlopig gewoon koelvloeistof bijvullen af en toe maar ik weet dat ik hem moet laten maken sooner or later (circa 900 €). Ik moest alleen even schrikken toen ik zag hoe duur de Fiesta is per maand vergeleken met de A-klasse met private lease
Je werkt bij de Mercedes garage, heb je daar geïnformeerd naar de lease prijs? Ik kom namelijk op min. 500 EUR (10.000 km/jaar).
Je kunt daar je Fiesta toch ook laten inkopen? Hij moet natuurlijk wel in orde zijn.

Dat lijkt mij niet.
Carfanatic

Dat lijkt mij niet.

Volgens mij in het kostenplaatje van de Fiesta wel maar voor de PL van de MB niet. Dat zal het verschil wel doen oplopen.
speedtouch
Je werkt bij de Mercedes garage, heb je daar geïnformeerd naar de lease prijs? Ik kom namelijk op min. 500 EUR (10.000 km/jaar).
Je kunt daar je Fiesta toch ook laten inkopen? Hij moet natuurlijk wel in orde zijn.

Niet bij een garage maar bij het hoofdkantoor. Ja 398 € met inruilen van de Fiesta en een beetje korting als medewerker.
haarr
Carfanatic

Dat lijkt mij niet.

Volgens mij in het kostenplaatje van de Fiesta wel maar voor de PL van de MB niet. Dat zal het verschil wel doen oplopen.

Ja precies! Ik woon heel dichtbij de Belgische grens, dat helpt wel een beetje met de kosten van brandstof
Maar als je de Fiesta inlevert dan vertekend dat het maandbedrag óók.
haarr

Hoe bedoel je? Dat het maandbedrag niet meer realistisch is?
spoiler alert

Wanneer je een lease auto neemt, moet je sowieso die fiesta helemaal netjes maken voordat je die in de verkoop doet.

Waarom? Een auto verkoop je met een reden, laat de volgende de rotzooi maar oplossen. Wel netjes de grootste problemen aangeven natuurlijk.
Gullwing
spoiler alert

Waarom? Een auto verkoop je met een reden, laat de volgende de rotzooi maar oplossen. Wel netjes de grootste problemen aangeven natuurlijk.

Op dit moment moet ik alleen de lekkage laten maken, de rest is al opgelost. Wel een bedragje (900 €) maar zoveel keuze heb ik ook niet!
En daarom lijkt private lease mij juist aantrekkelijk, geen onverwachte kosten (behalve eigen risico van 150 € met schade door mijn eigen schuld maar daar kan ik mee leven)
andyilcap
Op dit moment moet ik alleen de lekkage laten maken, de rest is al opgelost. Wel een bedragje (900 €) maar zoveel keuze heb ik ook niet!
Een best bedrag, ik zou offertes opvragen bij andere garages als je weet wat het probleem is (waterpomp, radiator?)
spoiler alert
andyilcap
Een best bedrag, ik zou offertes opvragen bij andere garages als je weet wat het probleem is (waterpomp, radiator?)

Mee eens... Ik heb al twee offertes opgevraagd maar weinig verschil. Het probleem is de "o-ring" en dat is bekend bij Ford... Misschien kost het onderdeel 1 € of zoiets maar bijna de hele motor moet gedemonteerd worden!
andyilcap
haarr

Nou, iig lager uitvalt dan zonder jouw investering in de vorm van de Fiesta
haarr
andyilcap
haarr

Nou, iig lager uitvalt dan zonder jouw investering in de vorm van de Fiesta

oh ja dat klopt... zo verwarrend dit allemaal smiling smiley het zijn luxe problemen gelukkig!
Als ik dit zo lees zijn de kosten van de Fiesta inclusief brandstof en van de A klasse exclusief, maar wel met inruil van de Fietsa.

Uitgaande dat de Fiesta 6.500 oplevert scheelt dat 135 euro maandlasten.
Brandstof kost je ook nog eens 130-180 euro per maand (afhankelijk van brandstofprijs en rijstijl).

Je A klasse kost je dus circa 680 euro per maand.
Ik snap niet dat je van dat lijstje reparaties zenuwachtig wordt en dan maar all-in voor private lease gaat dat je dan elke maand flink moet dokken.

De A180 lease je vanaf 419. Jij moet zelfs de Fiesta bij geven voor 400, dat is 4800 per jaar, daar kan je natuurlijk prima een prachtige recente Fiesta vanrijden. In private lease zie ik een 1.0 Titanium al voor 253 private lease.
Een mooie occasion van €15000 6 jaar lang rijden kost natuurlijk nog minder.
andyilcap
En daarom lijkt private lease mij juist aantrekkelijk, geen onverwachte kosten (behalve eigen risico van 150 € met schade door mijn eigen schuld maar daar kan ik mee leven)

In jouw geval, voor hoeveel jaar geldt de door jou gekoze private lease?
speedtouch
andyilcap

dat staat in de openingspost.
Hoi Vin Cent en Vorq, bedankt voor jullie mening. Uiteraard zijn er goedkopere oplossingen maar na 10 jaar met Ford (dit is mijn tweede Fiesta) ben ik op zoek naar een "hoger niveau"... Maar nogmaals ik ben me nog steeds aan het oriënteren!
Carfanatic
speedtouch
andyilcap

dat staat in de openingspost.

4 jaar en 15.000 km per jaar
Het probleem met het incalculeren van de Fiesta is dat je volgende PL auto een stuk duurder zal zijn omdat je dan niet die X-duizend euro bijlegt.
haarr
Het probleem met het incalculeren van de Fiesta is dat je volgende PL auto een stuk duurder zal zijn omdat je dan niet die X-duizend euro bijlegt.

De Mercedes zou mijn eerste keer zijn met private lease, daarom ben ik geïnteresseerd in jullie ervaringen met private lease. Ik ben wel de eigenaar van de Fiesta
389 pm over 4 jaar is toch ook bijna 19K, tja, als je t dat waard is...
Gullwing

Ja klopt, maar wel voor een fatsoenlijke auto... Gelukkig heb ik geen haast op dit moment
Als je je dat maandelijks kunt veroorloven (ook als jouw baan mocht komen te vervallen in deze tijd) gewoon doen.
Jouw private lease bedrag is dus incl automaat en andere opties (bijv metaallak, schuifdak)? Maar uiteraard niet incl brandstof, ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gezien.
speedtouch
Als je je dat maandelijks kunt veroorloven (ook als jouw baan mocht komen te vervallen in deze tijd) gewoon doen.
Jouw private lease bedrag is dus incl automaat en andere opties (bijv metaallak, schuifdak)? Maar uiteraard niet incl brandstof, ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gezien.

Hoi speedtouch! Ja 398 € per maand (met inlevering van mijn huidige Fiesta) voor een A180 Business Solution, automaat 7 versnellingen, benzine, lichtmetalen velgen 16", cruis controle, achteruitrijcamera met Parktronic, navigatie en MBUX, Me connect, dode hoek, pechhulp Europa, winterbanden, ontslagdekking, 15.000 km per jaar voor 4 jaar. Eigen risico van 150 € (als het mijn schuld is). Ik hoop dat ik niks ben vergeten...
Helaas geen metaallak of schuifdak maar dat vind ik niet zo belangrijk. En ja exclusief brandstof

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-05-2020 15:13 door andyilcap.
Gullwing

19k + de waarde van de Fiesta.

Het is gewoon een keuze die je moet maken:
Of je spaart 10k bij elkaar en koopt een 10 jaar oude MB C klasse of PL. Waarschijnlijk de 10 jaar oude MB voordeliger. Maar je kunt ontzettend pech hebben. Wel rij je dan in een 10 jaar oude auto.
Keuzes. grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-05-2020 17:04 door haarr.
haarr
Gullwing

Of je spaart 10k bij elkaar en koopt een 10 jaar oude MB C klasse of PL. Waarschijnlijk de 10 jaar oude MB voordeliger. Maar je kunt ontzettend pech hebben. Wel rij je dan in een 10 jaar oude auto.
Keuzes. grinning smiley

Ja echt ik word daar al moe van yawning smiley
Er is natuurlijk ook een tussenweg:

Merkoccasion met 2 jaar garantie, zeg 3 jaar oud. De eerste 2 jaar heb je zo goed als niks. Terwijl bouw je een potje op voor reparaties wanneer de garantie weg valt. Op zijn laatst is de auto 7 jaar oud, dat lijkt me geen straf en kans op grote mankementen zijn klein.

Nog slimmer: bij Kia krijg je 7 jaar garantie, ze zijn niet zo duur. Koop een vette uitvoering en gaan met de banaan.
andyilcap
haarr
Gullwing

Keuzes. grinning smiley

Ja echt ik word daar al moe van yawning smiley

Gewoon knopen doorhakken, je bent jong en mag een foutje maken. De consequenties zijn ook voor jezelf. Achteraf is het altijd gemakkelijk praten. Doe wat je leuk lijkt. Ik begrijp dat een nieuwe A aantrekkelijk is.
Informeer eens naar de mogelijkheden om de auto over te nemen na de lease periode.
Als je de ruimte niet nodig hebt kan i,ik je een SLK ook van harte aanbevelen.
Voor relatief weinig te koop
Bedankt allemaal voor de tips! @Haarr hoe weet je dat ik jong ben? big smile smiley
Beste Andylcap, ik wil je eigenlijk een beetje waarschuwen hoewel ik dat tegelijkertijd ook betuttelend vind maar het is goed bedoeld. In het overzicht van de kosten van de ANWB voor een Fiesta 1.0 zijn zowel de benzinekosten als OOK de afschrijving (waardeverlies) meegerekend. Dat is totaal meer dat 225 euro per maand in hun rekenvoorbeeld. Het is dan appels met peren met peren vergelijken om dat bedrag te vergelijken met het Private Lease van de Mercedes waar dus geen benzinekosten en ook geen afschrijving in verwerkt is (want je houdt niks over na die 4 jaar). Zoals het afbetalen op een huis i.p.v. huren. Als je alleen de operationele kosten rekent van de Fiesta kom je natuurlijk ook goedkoper uit. Ik snap wel dat je graag zo'n gave MB rijdt dus als het erin zit geef ik je groot gelijk maar 4 jaar is lang. Als je situatie verandert kun je wel eens andere prioriteiten krijgen aan waar je je geld aan uit wilt geven (of sparen) en dan is 4 jaar best lang. Bezint eer ge begint. Maar dat je een keer wat anders wilt begrijp ik ook wel weer. Succes met alle afwegingen!
Oranje B
Beste Andylcap, ik wil je eigenlijk een beetje waarschuwen hoewel ik dat tegelijkertijd ook betuttelend vind maar het is goed bedoeld. In het overzicht van de kosten van de ANWB voor een Fiesta 1.0 zijn zowel de benzinekosten als OOK de afschrijving (waardeverlies) meegerekend. Dat is totaal meer dat 225 euro per maand in hun rekenvoorbeeld. Het is dan appels met peren met peren vergelijken om dat bedrag te vergelijken met het Private Lease van de Mercedes waar dus geen benzinekosten en ook geen afschrijving in verwerkt is (want je houdt niks over na die 4 jaar). Zoals het afbetalen op een huis i.p.v. huren. Als je alleen de operationele kosten rekent van de Fiesta kom je natuurlijk ook goedkoper uit. Ik snap wel dat je graag zo'n gave MB rijdt dus als het erin zit geef ik je groot gelijk maar 4 jaar is lang. Als je situatie verandert kun je wel eens andere prioriteiten krijgen aan waar je je geld aan uit wilt geven (of sparen) en dan is 4 jaar best lang. Bezint eer ge begint. Maar dat je een keer wat anders wilt begrijp ik ook wel weer. Succes met alle afwegingen!

Hoi Oranje B en dankjewel! Wat je zegt klopt helemaal, 4 jaar kan best lang zijn inderdaad... Volgens de website van de ANWB ben ik meer dan 340 € kwijt per maand voor de Fiesta (inclusief brandstof en afschrijving) maar geen idee of het helemaal waar is... Ik had het in ieder geval niet verwacht voor zo'n autootje!
andyilcap

Hoi Oranje B en dankjewel! Wat je zegt klopt helemaal, 4 jaar kan best lang zijn inderdaad... Volgens de website van de ANWB ben ik meer dan 340 € kwijt per maand voor de Fiesta (inclusief brandstof en afschrijving) maar geen idee of het helemaal waar is... Ik had het in ieder geval niet verwacht voor zo'n autootje!

En wat ben je dan dadelijk kwijt voor je Private Lease Mercedes incl. brandstof?
Ik weet natuurlijk niet zeker dat je jong bent maar je "probleem " hoort bij een jonger persoon.
Ik zou serieus vragen naar de overname mogelijkheden na de lease periode en kijken naar een MB die je kunt kopen na 2 jaar sparen en inruil van de Fiesta.

Edit:
Kijk ook even wat realistisch m.b.t. je inkomen, ik zou ook wel een Audi S6 willen en een MB SLR maar dat gaat 'm niet worden.
Als het erop aankomt ben ik erg tevreden met het huidige wagenpark. Het mooiste is dat mijn vrouw het ook prima vindt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-05-2020 21:28 door haarr.
speedtouch
andyilcap

En wat ben je dan dadelijk kwijt voor je Private Lease Mercedes incl. brandstof?

Dat weet ik niet eerlijk gezegd, geen idee hoeveel een volle tank zou kosten bij een A klasse! Ik zal ff checken!
andyilcap
speedtouch
andyilcap

Dat weet ik niet eerlijk gezegd, geen idee hoeveel een volle tank zou kosten bij een A klasse! Ik zal ff checken!

Reken op 1 op 15 voor een A klasse.
haarr
Ik weet natuurlijk niet zeker dat je jong bent maar je "probleem " hoort bij een jonger persoon.
Ik zou serieus vragen naar de overname mogelijkheden na de lease periode en kijken naar een MB die je kunt kopen na 2 jaar sparen en inruil van de Fiesta.

Edit:
Kijk ook even wat realistisch m.b.t. je inkomen, ik zou ook wel een Audi S6 willen en een MB SLR maar dat gaat 'm niet worden.
Als het erop aankomt ben ik erg tevreden met het huidige wagenpark. Het mooiste is dat mijn vrouw het ook prima vindt.

Ik snap wat jij bedoelt uiteraard! Ik ben 32 trouwens... En dat ga ik ook zeker doen, ik denk dat ik de auto kan kopen na de lease periode (als ik de offerte van de dealer interessant vind)
andyilcap
haarr

Edit:

Ik snap wat jij bedoelt uiteraard! Ik ben 32 trouwens... En dat ga ik ook zeker doen, ik denk dat ik de auto kan kopen na de lease periode (als ik de offerte van de dealer interessant vind)

Als je daar nu afspraken over kunt maken kun je extra zuinig op de auto zijn.
haarr
andyilcap
haarr

Edit:

Als je daar nu afspraken over kunt maken kun je extra zuinig op de auto zijn.

Ik zal dit ook checken, nogmaals bedankt voor alle tips!
Beste TS, in 1 van reacties bovenstaand vroeg je je af in hoeverre ANWB met de afschrijvingsberekening voor de Fiesta in de goede richting zit. Natuurlijk weet je dit altijd pas achteraf zeker maar ik denk dat ze behoorlijk juist calculeren. Ter vergelijking 2 van mijn maandelijkse recente afschrijvingsberekening door verkoop/inkoop. Onze VW Up! heeft in 3 jaar en circa 60.000 km zo'n 138 euro per maand gekost. Onze Mazda 2 die ik zeer recent inruilde heeft ruim 185 euro per maand gekost over een ruime 2 jaar met 50.000 km. Met name deze laatste is ook een reeel vergelijk voor de Fiesta lijkt me. Hoe langer je doorgaans doorrijdt in een auto, hoe lager deze maandelijke kostenpost (jong inruilen is duur autorijden). Zo heb je enige referentie. Succes en benieuwd wat je uiteindelijke keuze gaat worden.
andyilcap
Volgens de website van de ANWB betaal ik meer dan 350 euro per maand voor de Fiesta, zou dat kunnen kloppen? De A-klasse zou mij 398 per maand kosten, all in. Het gaat over een A180 automaat business solution met een paar leuke optionals, 15.000 km per jaar, 4 jaar contract en winterbanden.

Volgens mij was dit de vraag van TS. Alleen de A-klasse kost geen 398 per maand, maar circa 680 (inclusief de waarde van de Fiesta en brandstof).

350 euro per maand is voor een jonge B segment auto heel normaal bij 15.000 km per jaar. Dan kost de A klasse dus bijna 2x zoveel.
Ik snap nooit zo goed waarom mensen wel bereid zijn om maandelijks flink te betalen voor 'geen verrassingen', maar zelf geld opzij zetten voor 'eventuele verrassingen' is teveel gevraagd. Vergeet niet dat je het leasebedrag per definitie kwijt bent, gespaard/gereserveerd geld dat je niet hoeft uit te geven houd je gewoon in eigen zak. Daarbij: als het een maandje even tegenzit, dan kun je waar nodig die reservering even anders inzetten. Een leasemaatschappij stelt geen vragen, die int dat geld gewoon. Bij voorbaat mijn excuses voor 'weer zo'n anti-lease-verhaal', maar ik wilde het toch even gezegd hebben.
Leon in zn Fiesta
Ik snap nooit zo goed waarom mensen wel bereid zijn om maandelijks flink te betalen voor 'geen verrassingen', maar zelf geld opzij zetten voor 'eventuele verrassingen' is teveel gevraagd. Vergeet niet dat je het leasebedrag per definitie kwijt bent, gespaard/gereserveerd geld dat je niet hoeft uit te geven houd je gewoon in eigen zak. Daarbij: als het een maandje even tegenzit, dan kun je waar nodig die reservering even anders inzetten. Een leasemaatschappij stelt geen vragen, die int dat geld gewoon. Bij voorbaat mijn excuses voor 'weer zo'n anti-lease-verhaal', maar ik wilde het toch even gezegd hebben.

Maar dat is precies de reden waarom ik hier zit, om om advies te vragen! En bedankt daarvoor, daar heb je ook gelijk in!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.