Aankoop advies Ford Fiesta 2013/2015 1.0 ECOBOOST

Gepost door N 4995734 
Beste forum bezoekers,

Ik heb jullie hulp nodig..

Ik zit te twijfelen om de Ford Fiesta 1.0 ECOBOOST te kopen van het bouwjaar rond de 2013. De Fiesta waar ik het over heb heeft 100 pk (125 kan ook). Zit er dan ook aan te denken om hem dan te chippen dan 140 pk. Wat ik las is dat de 100 pk motor variant de elektrische begrensde motor is van de 140 pk motor variant, klopt dat? Heeft iemand ervaring met het gevolg van chippen? Is het verschil erg merkbaar tijdens het optrekken, topsnelheid etc en is het het waard om te chippen als jij kijkt naar de positieve en eventuele negatieve gevolgen? Ben wel iemand die een beetje houdt van een stoplichtsprintje, snelle bocht etc. Voor de rest kan ik mij wel inhouden winking smiley

Wat mij ook tegenvalt is het 3 cilinder motortje onder de motorkap. Is dat niet een grote last voor de motor, aangezien het een 3 cilinder is..

Is het vestandig om een Ford Fiesta te halen? Betrouwbare auto's? Heeft iemand zelf ervaring met het rijden van Ford Fiesta?

Alvast bedankt!
Lijst:
- Budget 6000/7500
- 5 deur
- Benzine (rond de 8000/10000 km/jaar)
- KM-stand (max 120.000 KM)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2020 16:25 door N 4995734.
Nee de 100pk kan je beter niet chippen, de 125pk versie is beter geschikt.
De 125pk versie wordt bijna niet aangeboden, je kan nog wel kijken naar een iets oudere met 1.6 en 120pk die zijn sneller van 0-100.
Een 3 cilinder is geen probleem hetzelfde blok ligt ook in grotere broer de Fiesta.
Is dit bijvoorbeeld iets?
Fiesta 1.6 Metal

Alleen weet ik niet of het een origineel Nederlands exemplaar is.
Epica

Wat denk je zelf?

[www.autowereld.nl]
Kenteken -
Jazzik
Epica

Wat denk je zelf?

[www.autowereld.nl]
Kenteken -
Ik denk dat het gewoon een Nederlands exemplaar is, ik ben niet zo achterdochtig dat ik overal wat achter ga zoeken. Er zijn genoeg redenen die jij ook kan verzinnen om het kenteken af te dekken.
Epica
Jazzik
Epica

Wat denk je zelf?

[www.autowereld.nl]
Kenteken -
Ik denk dat het gewoon een Nederlands exemplaar is, ik ben niet zo achterdochtig dat ik overal wat achter ga zoeken. Er zijn genoeg redenen die jij ook kan verzinnen om het kenteken af te dekken.

Misschien even de advertentie lezen: de auto hééft geen NL kenteken...
Epica
Nee de 100pk kan je beter niet chippen, de 125pk versie is beter geschikt.
De 125pk versie wordt bijna niet aangeboden, je kan nog wel kijken naar een iets oudere met 1.6 en 120pk die zijn sneller van 0-100.
Een 3 cilinder is geen probleem hetzelfde blok ligt ook in grotere broer de Fiesta.
Is dit bijvoorbeeld iets?
Fiesta 1.6 Metal

Dank! Ziet er leuk uit! Alleen heb liever wel een NL auto

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2020 16:00 door N 4995734.
Erg beperkt budget voor gewenste bouwjaar/kilometerstand combinatie. Echt onderkant van de markt en dat wil je niet.

Owja, een auto kies je, of koop je maar die ga je niet "halen", halen doe je bij patat of een kratje bier of boodschappen.
De 100pk heeft de IB5 bak en die kan niet meer koppel aan dan wat ie al heeft. De 125pk heeft (iig in de Focus) een zesbak en kan iets meer koppel aan. Ik heb eens zo'n 100pk Fiesta gereden en dacht dat het 140pk was, dus zo vlot voelt ie aan in zo'n licht model.

En eens met TL; een auto koop je, die haal je niet.
Total Loss
Erg beperkt budget voor gewenste bouwjaar/kilometerstand combinatie. Echt onderkant van de markt en dat wil je niet.

Owja, een auto kies je, of koop je maar die ga je niet "halen", halen doe je bij patat of een kratje bier of boodschappen.

Heb het zojuist gewijzigd, dankje!
N 4995734

Dank! Ziet er leuk uit! Alleen heb liever wel een NL auto
Zijn ook in Nederland verkocht het gaat om het idee.
Ik vind Fiesta's erg duur, vergeet dus ook niet te kijken naar de Focus. Tweedehands hoeft die niet veel meer te kosten met hetzelfde blok.
Jazzik
Epica
Jazzik
Epica

Wat denk je zelf?

[www.autowereld.nl]
Kenteken -

Misschien even de advertentie lezen: de auto hééft geen NL kenteken...

zet er een bordje "rdw erkend bij" en gegarandeerd stinken er mensen in. smileys with beer
Even mijn ervaring;
- 100pk Ecoboost
- 100.000 km gereden
- naast beurtjes, niets geen probleem
- rijdt nog als nieuw
- rijdt zo veel fijner dan de Toyota die we hadden
- lange stukken makkelijk 1:20 aan de pomp als je 100km/u aanhoud
- korte stukjes, stadsverkeer 7L/100km
- vervangende onderdelen (steenmarter, kleine schade) tientjes werk
- prima voor lange afstanden
- let op opties: voorruit verwarming, stoelverwarming, cruise control is niet standaard maar wel zo fijn
- de ST versie is mooier dan de Titanium
- de nieuwste fiësta is toch weer 1 klasse beter
- gebruik de juiste olie,
- 100pk versie niet chiptunen (versnellingsbak)
- 100 pk is genoeg, 125pk ( en wel tunen) is echt leuk
- Via marktplaats kopen van een particulier bespaart zo'n 10%-20%

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2020 23:10 door spoiler alert.
spoiler alert
Even mijn ervaring;
- 100pk Ecoboost
- 100.000 km gereden
- naast beurtjes, niets geen probleem
- rijdt nog als nieuw
- rijdt zo veel fijner dan de Toyota die we hadden
- lange stukken makkelijk 1:20 aan de pomp als je 100km/u aanhoud
- korte stukjes, stadsverkeer 7L/100km
- vervangende onderdelen (steenmarter, kleine schade) tientjes werk
- prima voor lange afstanden
- let op opties: voorruit verwarming, stoelverwarming, cruise control is niet standaard maar wel zo fijn
- de ST versie is mooier dan de Titanium
- de nieuwste fiësta is toch weer 1 klasse beter
- gebruik de juiste olie,
- 100pk versie niet chiptunen (versnellingsbak)
- 100 pk is genoeg, 125pk ( en wel tunen) is echt leuk
- Via marktplaats kopen van een particulier bespaart zo'n 10%-20%

Zijn die 125 pk versie's nog te vinden bij particulieren? Vind meerendeels alleen de 100 pk variant.
Kijk even op forum.fiestaclub.nl. Ik zie daar regelmatig (positieve) verhalen van mensen die hun Fiesta hebben laten chippen, de ecoboost motoren schijnen daar wel geschikt voor te zijn. Het verhaal dat de verschillende pk-varianten zich beperken tot een stukje software heb ik ook vaker gehoord, maar ik weet niet of er dan ook andere zaken in de auto aangepast worden. Versnellingsbak, remmen, etc. Bij de fiestaclub zijn er ongetwijfeld mensen die je daar mee verder kunnen helpen (voor zover er al geen bestaande topics van zijn).
Zoals ik hierboven al had gereageerd zit de IB5 versnellingsbak al bijna aan z'n maximumkoppel. De 125pk heeft een andere bak. Maar bij de Fiestaclub zullen er daar ongetwijfeld genoeg topics over te vinden zijn.
Als je opzoek bent naar de Titanium uitvoering is je budget wel erg laag, te laag denk ik.

Hou overigens in gedachte dat de distributie riem iedere 10 jaar vervangen moet worden. Dat is bij bouwjaar 2013 al over 3 jaar, vervangen zit dacht ik rond de € 400,-.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2020 17:10 door Strider.
Reken maar het dubbele voor de distributieriem vervangen.
Barri

Omdat je dan meerdere dingen mee gaat nemen, waterpomp etc?
Strider
Als je opzoek bent naar de Titanium uitvoering is je budget wel erg laag, te laag denk ik.

Hou overigens in gedachte dat de distributie riem iedere 10 jaar vervangen moet worden. Dat is bij bouwjaar 2013 al over 3 jaar, vervangen zit dacht ik rond de € 400,-.
Valt wel mee, voor 7500€ mag hij die van kopen (95000km, 2013-12, titanium met alle toeters en bellen) :-)
Strider
Barri

Omdat je dan meerdere dingen mee gaat nemen, waterpomp etc?
De riem loopt in de olie, dus zeg maar in het blok. Sowieso kost een distributie vervangen normaal al minimaal €500 door het werk, maar bij deze dus wat meer.
spoiler alert
Strider

Valt wel mee, voor 7500€ mag hij die van kopen (95000km, 2013-12, titanium met alle toeters en bellen) :-)

Zozo, waar kan ik die vinden winking smiley
N 4995734
spoiler alert
Strider

Zozo, waar kan ik die vinden winking smiley
Zie privébericht
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.