Aankoop advies SUV tot Max 20k

Gepost door Dirk 5499348 
Hallo,

Graag wil ik jullie mening horen in mijn dilemma. Ik rij nu een qq+2 2.0 uit 2009 en dat bevalt mij erg goed, dit vooral door de betrouwbaarheid. Echter ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe auto maar loop hier tegen een aantal zaken aan. Ik zou graag weer een dergelijke suv willen met zelfde ruimte en betrouwbaarheid. In de winter rijden we naar Oostenrijk en in de zomer hangt er een vouwwagen achter. Deze reisjes willen we zo comfortabel mogelijk maken. Nu was ik aan het kijken welke benzine auto aan de eisen voldoen en dan loop ik vast. Dus eisen zijn suv, ruimte, benzine, betrouwbaar. En dan springen er een paar uit, kuga, x trail, cx5, outlander, rav4 ook vanwege de 7 personen uitvoeringen die sommige hebben. De x trail is ook van Nissan maar deze komt er slecht uit qua betrouwbaarheid! maar ik kan niet specifiek vinden waarom. Ik ben overigens geen fan van Franse auto’s.

Graag hoor ik jullie mening en mogelijke bevindingen smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2020 10:35 door Dirk 5499348.
De nieuwe QQ heeft problemen met de ketting in de 1.2 uitvoering. Maar moet het perse een 7 persoons uitvoering zijn?
Het zijn allemaal goede auto's, bij de Outlander zal het aanbod gewone benzine uitvoering beperkt zijn de meeste zijn als PHEV verkocht.
Het hoeft niet per se een 7 zitter te zijn maar de ruimte is wel handig. We gebruiken de stoeltjes in de huidige qq soms.
De kuga heeft een uitvoering met een ecoboost motor met veel pk. Deze heeft wel de voorkeur.
De Mazda en outlander hebben volgens mij geen turbo motor, maar zijn er nog problemen met turbo motoren?
Het gekke is dat bij bijv de anwb site juist betrouwbaarheid staat vermeld bij de x trail (Met turbo motor) maar dat in een recent nieuwsbericht de x trail als erg onbetrouwbaar is beschreven.
Soms spreekt het zich allemaal een beetje tegen en het zoeken op het internet levert dan juist meer antwoorden op dan uitsluitingen.
De Outlander is de voordelige betrouwbare keus, de Mazda en de Rav4 doen technisch ook niet erg veel voor elkaar onder. Beiden zeer betrouwbaar maar wel wat duurder in aanschaf. Ik zou als ik jou was gaan proefrijden en vergelijken waar jij het beste in zit en wat voor jou qua comfort en sportiviteit het beste past.
Je weet dat de Renault Kadjar op dezelfde bodemplaat als de QQ staat? En dat de motoren, met name de dieselmotoren ook onderling gebruikt worden tussen Nissan en Renault....
Dank je dutch neon.

Ja daar ben ik mij van bewust Mike. Ik heb liever een aziaat dan een Franse auto. Vandaar ook mijn twijfel over een nieuwere Nissan.
Als je er nog een luxe optie tussen wilt en je het jezelf nog lastig wilt maken, kun je ook de Lexus RX 450 nog aan de shortlist toevoegen.
Ik heb er 3 jaar een gereden en qua onderhoud en luxe ongekend goed. Tevens het benzine verbruik erg netjes voor het soort auto.

Wel de waarschuwing, je vind ze alleen met hogere kilometerstanden dat heeft een reden, na zo'n lexus vallen de meeste alternatieven af winking smiley
Dutchneon
Als je er nog een luxe optie tussen wilt en je het jezelf nog lastig wilt maken, kun je ook de Lexus RX 450 nog aan de shortlist toevoegen.
Ik heb er 3 jaar een gereden en qua onderhoud en luxe ongekend goed. Tevens het benzine verbruik erg netjes voor het soort auto.

Wel de waarschuwing, je vind ze alleen met hogere kilometerstanden dat heeft een reden, na zo'n lexus vallen de meeste alternatieven af winking smiley
Het is natuurlijk maar net wat je zoekt, een oudere Lexus of een nieuwere auto uit een lager segment met meer luxe.
De cvt van Nissan verdient aandacht

Zie occasion video

[youtu.be]
Dank. In de video wordt verteld dat de 1.6 door Nissan zelf is gemaakt. Maar dan heeft het dit dus als resultaat: [www.ad.nl] een hele slechte naam dus.
Franse auto's, en zeker renault staan goed te boek qua betrouwbaarheid.

en zoals hierboven gezegd, jou huidige QQ, waar je heel tevreden over bent is ook gewoon onderhuids renault-nissan. Mijn huidige auto (renault) staat ook gewoon op het renault-nissan platform en techniek.

de auto's die je zelf hebt gezien hebben allen hun plussen en minnen. Ga je voor ruimte, rij eigenschappen, mooie 'look-and-feel', gebruikerskosten, etc.
Het nadeel van zowel de Toyota als de Mazda is dat je voor hetzelfde geld een ouder exemplaar koopt met meer kilometers op de teller.
Persoonlijk zou ik voor een CX5 gaan, vind het een hele mooie auto en ze zijn betrouwbaar, de Outlander vind ik dan weer niet mooi vind hem nogal lomp ogen. De Kuga is een goede auto maar ik wordt er niet warm of koud van. De QQ vind ik beter in verhouding dan de X-trail, maar ja die staan weer niet bekend als betrouwbaar.
Subaru Forester?
Ontzettend betrouwbaar en met 4WD

Voorbeeld
2013 Subaru Forester 2.0 Intro
92.000 km
EUR 19.950,-

QQ vanaf 2016 kopen, toen waren de kinderziektes eruit. De 1.2 tenminste, de 1.6 heb ik weinig slechte verhalen over gehoord. Mij bevalt de 1,2 goed, vermogen genoeg (Zeker voor NL) en ook met aanhanger komt hij goed vooruit. Zou de CVT wel overslaan, die staat minder goed bekend.
Ik wil geen qq, de ztrail is de opvolger maar deze is mede door de antwoorden hier definitief van het lijstje.
Nissan en Renault hebben een alliantie gevormd. Dit is niet bevorderlijk geweest voor de betrouwbaarheid. Het is fijn dat jouw huidige Nissan het goed heeft gedaan.

Ik lees dingen over wintersport, maar 7 personen meenemen is ook niet niet nodig? Is 4wd nodig? Als autokenner en liefhebber van een beetje communicatief rijdende auto's, én van betrouwbare, ongeblazen motoren, en het moet er ook mooi uitzien, met een fijn interieur: Mazda CX-5!
Moet het een automaat zijn of een handbak, bij de x-trail zit je ontzettend goed met de degelijkee 1.6

Je kan ook nog bij de Koreaen kijken
Gewoon deze (als de vouwwagen max. 800 kg. weegt): [www.autotrack.nl] Carfax rapport: [www.autotrack.nl]

Zuinig, betrouwbaar. thumbs up
Er is veel afhankelijk van je smaak.
Mazda CX-5 en RAV4 zijn schreeuwend duur 2e hands.
RAV4 wordt veel gejat door het ouderwetse keyless Entry systeem.

De auto's kun je qua rijeigenschappen indelen in:
Turbo(leuk): o.a. Ford
Geen turbo (gewoon): CX5
Hybrid (niet leuk): Toyota

Ze rijden compleet anders, dus ga vooral proefrijden.
CX5 is vrij licht dus qua maandelijkse kosten is deze gunstig. Als je ooit de vouwwagen inruilt voor een caravan, dan krijg je spijt van de RAV4.
spoiler alert
Er is veel afhankelijk van je smaak. (1)
Mazda CX-5 en RAV4 zijn schreeuwend duur 2e hands. (2)
RAV4 wordt veel gejat door het ouderwetse keyless Entry systeem. (3)

1. Zoals met alles...
2. Simpel. Alle waar is naar zijn geld.
3. Als ze veel gejat worden is dat niet door het ouderwetse keyless entry systeem, maar door laksheid van de eigenaar:
"U kunt eenmalig het keyless systeem uitschakelen. Dit heet de Energiebesparende modus. Wanneer de energiebesparende functie is ingeschakeld loopt de batterij minder snel leeg. De radiogolven van de elektrische sleutel worden dan gestopt en de 'keyless entry' functie is dan uitgeschakeld. Hiermee kunt u voorkomen dat dieven op afstand het signaal van de sleutel op kunnen pakken en uw voertuig daarmee kunnen openen en starten."

Als u de ‘dicht knop’ ingedrukt houdt (In het rode vakje)
En 2 x op de ‘open knop’ drukt (in het groene vakje) dan schakelt de sleutel over op de energiebesparende stand.
Dit herkent u aan het rode lampje wat 4 keer gaat knipperen.
Let op! de functie schakelt weer uit als u één knop indrukt.

Met dank aan: [www.vanekris.nl]
Dit batterijsparend (en beveiligings)systeem heeft Toyota al jaren. Je moet het natuurlijk wél gebruiken!

spoiler alert
De auto's kun je qua rijeigenschappen indelen in:
Turbo(leuk): o.a. Ford
Geen turbo (gewoon): CX5
Hybrid (niet leuk): Toyota

Indeling van spoiler alert hoeft perse niet de indeling van Dirk te zijn... Turbo leuk en geen turbo gewoon? Tot die turbo de geest geeft...confused smiley Hybrid niet leuk want blijft maar (zuinig) doorrijden?
spoiler alert
Ze rijden compleet anders, dus ga vooral proefrijden.
CX5 is vrij licht dus qua maandelijkse kosten is deze gunstig. Als je ooit de vouwwagen inruilt voor een caravan, dan krijg je spijt van de RAV4.

Dit ben ik helemaal met je eens.... Leuk zo'n sleurhut...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2020 21:40 door Jazzik.
Het is meer het dilemma, suv cx5 of toch een grotere ,zoals we die nu hebben, en dan wordt het een 7 Zits Namelijk de outlander. De ruimte is handig, sportteams passen er grotendeels in en opa en oma kunnen mee rijden.
De Koreanen zijn tof maar kunnen niet tippen aan de cx5 plus mijn vrouw is daar niet voor. Zij wil overigens liever een Duitse station zoals een a6 of een c klasse.
Dirk 5499348
Het is meer het dilemma, suv cx5 of toch een grotere ,zoals we die nu hebben, en dan wordt het een 7 Zits Namelijk de outlander. De ruimte is handig, sportteams passen er grotendeels in en opa en oma kunnen mee rijden.
De Koreanen zijn tof maar kunnen niet tippen aan de cx5 plus mijn vrouw is daar niet voor. Zij wil overigens liever een Duitse station zoals een a6 of een c klasse.

Eigenlijk zijn de Kuga, CX5, X Trail, Qashqai, Kadjar Outlander, CX5 en RAV4 prima opties.

Bij de Qashqai ( en broertje Renault Kadjar) en X Trail kun je het beste deze kiezen vanaf 2016, toen waren de kinderziektes opgelost. De 1.2 T had toen geen ketting en olie problemen meer, de 1.6 was altijd een prima motor. Vanaf 2016 zijn ze wel betrouwbaar.

Nissan scoort misschien iets minder dan concurerende Japanse merken maar biedt wel een prima prijs kwaliteits verhouding. Op de Reability Index staat Renault op 9 en Nissan op 11 van de 40 merken, ze zijn dus aanzienlijk beter dan gemiddeld.

Ik denk ook dat het handig is om ook te kijken naar grote MPV's, die zijn relatief goedkoop. Zoals de Citroen Grand Picasso, Renault Espace, Renault Grand Scenic, Toyota Corolla Verso.

De Mercedes C klasse is geen ruime station, en de Audi 6 is een dure auto om te rijden. De Audi A6 heeft tot ongeveer 2016 veel dure motor problemen gekend.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2020 23:04 door ak2.
@dirk maar moet het een automaat worden of een handbak?
Maakt niet zoveel uit, mag allebei.
Een mogelijk alternatief een 7 zits mpv zoals de BMW 2 serie Gran Tourer , Ford Grand C-Max, Toyota Verso
Wat vond je van de Subaru Forester van een paar posts geleden?
Hallo, bedankt voor de tip maar als ik hem vergelijk met de cx5 is het voor mij duidelijk. De cx5 is ook verkrijgbaar met een 2.5 motor,, daar focus ik mij op.
Mijn vrouw wil een auto met uitstraling en daar voldoet de cx5 aan.
Alhoewel de sportage gt en tucson Gdi met allebei 177pk ook voldoen aan de criteria. Als ik haar zover krijg dan is mogelijk de santa fe ook een optie.

Bedankt voor het meedenken. Fijn om zo even de sparren.
Mocht je toch nog verder willen kijken (de voorbeelden die worden genoemd zijn volgens mij allemaal redelijk aan de prijs), dan is deze Subaru Tribeca 3.6 wellicht de moeite waard. Het is een zevenzitter en is wellicht interessant als je iets exclusiefs wil rijden (er staan er slechts 21 op Nederlands kenteken) en toch niet echt wil opvallen (styling is nogal anoniem), je niet al te veel kilometers maakt (want hoog verbruik), en je het wel leuk vindt om een auto met een dikke 6-cilinder te rijden nu het nog kan (3,6-liter boxer). Dit exemplaar is eigenlijk gewoon scherp geprijsd, en dat compenseert dan mooi het feit dat je voor dit soort auto's wel iets meer aan wegenbelasting aftikt. Het is een import maar jong geïmporteerd en inmiddels al ruim 10 jaar bij dezelfde eigenaar.
Hallo Louis, dat is niet helemaal mijn smaak.
Betrouwbaarheid is natuurlijk geen zeer zuivere maandelijkse kostenpost. X-trail kan zelfs met storingen onder de streep goedkoper zijn dan een Toyota die vaker onderhoud wil (gok ik).

Als je echt alles op alles zet qua betrouwbaarheid/kosten dan wil je geen: turbo, automaat, schuifdak, xenon, led, climate control, elektromotoren in stoelen en klep, (grote) licht metalen wielen, i-displays, navi ingebouwd etc. Allemaal zaken die bij defecten duurder zijn.

Tucson, ruim!
3008/5008 : mooi interieur, 7 zitter.
Dirk 5499348
De x trail is ook van Nissan maar deze komt er slecht uit qua betrouwbaarheid! maar ik kan niet specifiek vinden waarom. Ik ben overigens geen fan van Franse auto’s.

Graag hoor ik jullie mening en mogelijke bevindingen smiling smiley

Ik ben benieuwd hoe je aan de conclusie komt dat de Nissan 1.6turbo qua betrouwbaarheid slecht scoort? Je kunt het zelf blijkbaar ook niet vinden, dus vind ik het een nogal lompe conclusie om daarmee ook gelijk dit model af te schaffen.. Tevens dacht ik in een artikel te lezen dat het ging om modellen tot 2014. Ik hoor gemiddeld genomen juist positieve ervaringen zoals op de website van de ANWB of hier op de autoweek. Natuurlijk zegt dit ook niet alles en geeft dit ook geen 100% zekerheid.

Ik ben hier wel benieuwd naar de bronnen en hoe we die bronnen moeten interpreteren.
Persoonlijk vind ik de uitstraling van de X trail en de CX5 mooi en zijn vgl mij ook qua kosten/betrouwbaarheid een goede keuze en volop in Nederland verkrijgbaar. Ik vind de x-trail verhoudingsgewijs scherp geprijsd voor wat je krijgt. Dat vind ik bij de Mazda weer iets minder.
De RAV4 heb ik persoonlijk helemaal niets mee; ongetwijfeld zeer betrouwbaar, maar ook zo veilig op alle fronten. (Saai dus, althans dat vind ik)

De outlander vind ik ook geen verkeerde keuze, maar ligt wel heel erg aan de uitvoering.

Ik denk dat je ook heel goed naar de opties/kwaliteit versus prijs moet kijken. Welk model biedt de meeste opties (die jij wilt natuurlijk) en is in aanschaf het aantrekkelijkst.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-05-2020 16:07 door J 79.
En tot slot: als ik Google lees ik, naast een artikel dat aangeeft dat de Kuga bij de top 10 betrouwbare SUV’s hoor, ook genoeg horrorverhalen over de Kuga....dus zeg het maar....
Ik ben anders toch vrij helder geweest in mijn verhaal voordat ik mijn Voorlopige conclusie trek. In mijn eerdere reactie staat een artikel vermeld door het ad met als bron een Engels onderzoek waarin dit wordt gemeld. Ik maak direct de kanttekening of het mij niet duidelijk is of het om bijv diesel of benzine auto’s gaat.
Ik geef aan dat ik twijfel over de informatie die ik heb, en daarom hier kom om met jullie te sparren. Als ik feedback wil over mijn onderzoek houding dan ben ik dus ook op het juiste adres smiling smiley
Conclusie is wel dat ik de x trail skip.
Je laatste reactie geeft wel heel goed weer, waar ik op doel.
Je baseert je op 1 Engels onderzoek, waar je de details niet van weet/waar je direct zelf een kanttekening bij plaatst, maar vervolgens skip je wel direct de X-trail.....
Sorry, maar dan is mijn reactie toch niet zo heel vreemd??

Overigens gaat het mij niet om de X-trail. Ik had hetzelfde gezegd als je de Kuga of CX5 daardoor afschrijft.

Tenzij je andere zaken benoemt die je aan dit model tegenvallen of bijvoorbeeld testen/onderzoeken die significant aantonen dat de X-trail 1.6 turbo benzine qua betrouwbaarheid onderdoet voor de door jouw genoemde modellen, vind ik je voorlopige conclusie idd wat voorbarig en out of the blue.
Maar goed, er blijf idd nog voldoende keuze over.

En ik deel de mening van reaguurder VORQ overigens ook.

Succes en ik ben benieuwd waarbij voor gaat!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-05-2020 18:21 door J 79.
Oja, je moet ervan houden: Mazda is héél behoudend met de bediening van het touchscreen: alleen als je stil staat. Ik weet niet tot hoever je je nog wel iets kan doen via stuur, maar hou er rekening mee.
Dit is het onderzoek. [www.whatcar.com]
Gaande jaren heb ik het nieuws in de gaten gehouden en daar kwam Nissan met meerdere modellen niet goed uit. Het gaat mij te ver om dat allemaal weer op te zoeken. Ik snap je stelligheid ook niet zo goed mbt significant, onderzoeken, conclusies.
Ik ben hier niet om mijn thesis te verdedigen maar ben op zoek naar een auto.
Daarom bedank ik jullie voor de meningen en suggesties.
Dirk, kijk ook even op de Engelse Reability Index, dit is een lijst van een Engelse garantie verzekeraar.

Hier zie je dat Nissan juist opvallend voordelig is in de gemiddelde reparatiekosten. Niet alle auto's staan er in, maar hier kun je ook goed zien
hoe verschillende modellen op betrouwbaarheid en gemiddelde reparatiekosten scoren.

Nissan is niet zo betrouwbaar als bijvoorbeeld Lexus. Maar ze zijn beslist niet slecht. Kijk ook gewoon welke auto je lekker vind rijden en waar je een fiin gevoel aan over houdt.
Beste Dirk,
Die stelligheid van jou om de Xtrail door 1 onderzoek af te wijzen snap ik dus niet. Goed daar laten we het verder maar bij.
Dat heeft ook te maken dat, maar misschien lees ik daar over heen, je eisenpakket onbekend is of anders gezegd nog alle kanten op kan. Ik haal uit je verhaal dat je een SUV voor max 20.000 wil, liefst ruim, op benzine, beetje vermogen en je noemt een aantal merken En liever geen Franse merken.
In mijn optiek kun je aan je genoemde merken niet perse een giga-miskoop doen. Daarvoor zijn de merken Nissan, de Ford, Toyota, Hyundai, Mitsubishi etc goed genoeg.

Belangrijker wordt in mijn optiek dan de historie van de auto, de voorwaarden bij aankoop, de plek van aankoop etc.
En je eisenpakket....wil je veel opties, chroompakket, velgen/banden, wil je lederen bekleding, etc. Dat bepaalt namelijk ook soms behoorlijk de prijs.

Mijn advies: ga voor de auto die jij het mooist vindt en qua eisenpakket en aankoopbedrag goed geprijsd is.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.