Ford Ecoboost 1.0/1.5 trillingen uitschakeling cilinder

Gepost door Marc 7230776 
Ik ben aan het kijken voor een jonge Ford Focus 2019. Op internet veel verhalen over trillingen ivm uitschakeling 3e cilinder. Tijdens de proefrit niet echt last van gehad, rijdt heel anders dan mijn huidige wagen, ik dacht dat het daar aan lag. Qua opties en vormgeving komt de Focus uit de bus.
Er staan nogal wat Focussen te koop. Is het zo dat iedereen deze trillingen voelt of zijn het bepaalde modellen ?
Als jij ze niet voelt is het toch goed?

Zorg er wel even voor dat je een goede proefrit maakt en niet even een blokje om.
Dus pak een stuk provinciaal mee (80km/h) en een stuk snelweg (100km/h of 130km/h) dan pas kun je oordelen of je het hinderlijk vind of niet.
Check ook even op focusclub.nl
Het komt mij niet bekend voor in elk geval...
Is toch logisch? Een 2 cilinder heeft gewoon meer trillingen dan een 3 cilinder die qua rotatie in balans is. Enkel een wisseling heeft door het verschil in gewicht en daardoor trilt.
Die laatste is zo op te lossen met een balansasje.

Als we dan PON geloven dat zoveel dingen bij het product horen is dit er wel echt eentje om gewoon te zeggen. Dat is een producteigenschap. Het is een compleet gevolg dat elke 2 cilinder lijn motor zal kennen. Geen uitzondering!
Op Focusclub.nl heb ik er diverse klachten over gelezen, het treedt volgens mij alleen op bij de 1.0 als de cilinderuitschakeling in werking is.

Zelf ben ik niet of nauwelijks ervaringsdeskundige, ik rijd de 2.0 diesel maar de keren dat ik een benzine-uitvoering mee had van de garage is het me niet opgevallen. Maar het is dus wel een erkend issue, en/dus/maar ik kan me voorstellen dat Ford er inmiddels wat aan heeft gedaan.

Op het moment dat je in de sportstand rijdt is cilinderuitschakeling niet in werking en zal het probleem niet optreden. Dus als je proefrijdt, let daar op!

Hieronder de link naar een algemeen problementopic over de Focus mk4, inmiddels 85 pagina's dus het zal even zoeken zijn, maar je kunt er wel berichten vinden over dit probleem:
[www.focusclub.nl]

Ik heb inmiddels ruim 48k met de Focus gereden. Mocht je vragen over de Focus mk4 hebben die niet specifiek aan de benzinemotoren gerelateerd zijn, laat maar weten! thumbs up
Nico GTR
Is toch logisch? Een 2 cilinder heeft gewoon meer trillingen dan een 3 cilinder die qua rotatie in balans is. Enkel een wisseling heeft door het verschil in gewicht en daardoor trilt.

Als we dan PON geloven dat zoveel dingen bij het product horen is dit er wel echt eentje om gewoon te zeggen. Dat is een producteigenschap. Het is een compleet gevolg dat elke 2 cilinder lijn motor zal kennen. Geen uitzondering!
Plus dat je een motor die van nature al niet in balans is, nog meer in onbalans brengt door de aandrijving nog meer ongelijkmatiger te maken. Dan is een echte 2 cilinder nog beter in balans.
Het is bekend dat de eerste mk4 focussen wat kinderziektes hebben, want alles is hagelnieuw ontworpen.
In mijn focus merk ik er niets van, maar die van mij is pas in 2020 geproduceerd.
Echter, de auto is nog niet ingereden en we komen met de corona onze vakantieplannen ook niet na. Misschien dat cilinder uitschakeling pas aangaat als de auto goed ingereden is.

De focus rijdt nagenoeg geruisloos, dus ik zou hier niet teveel zorgen om maken.
In sport mode gaat dit uit, overigens.

Misschien is het persoonlijk. Er zijn ook enkele mensen die steen en been klagen over een brom bij hybride Toyota's rond de 80km/u. Terwijl de overgrote meerderheid hier nooit iets over meldt.

In algemene zin moet je je wel afvragen of je 1 van de eerst geproduceerde auto's wil kopen van een nieuw model.
Dus liever eentje uit medio 2019 dan eind 2018.
Dank voor jullie reacties. Auto die we op het oog hebben is juni 2019 op kenteken gezet.
Nu maar eens kijken voor een model uit najaar 2019 of 2020.
EVV
Nico GTR

Plus dat je een motor die van nature al niet in balans is, nog meer in onbalans brengt door de aandrijving nog meer ongelijkmatiger te maken. Dan is een echte 2 cilinder nog beter in balans.

Me dunkt dat de middelste cilinder wordt uitgeschakeld? En verder: geen inspuiting en alle kleppen open? Die cilinderbus zal nog gewoon meedraaien, denk ik? Of weten ze de drijfstang uit te schakelen?

Een tweecilinder boxermotor, die is in balans. Bij een lijnmotor zal het toch zo zijn hoe minder cilinders, hoe meer onbalans.
Dit weekend twee Focussen gereden. Een (import) ST Line 1.0 125pk bouwjaar 03-2019 en een Nederlandse Titanium 1.0 125pk bouwjaar 10-2019. De eerste gaf duidelijk trillingen op de snelweg ca 100kmh. Natuurlijk lette ik erop, dan voel je het meteen. Maar ook als je er niet de eerste keer op let ga je dit vanzelf doorkrijgen. Wanneer de sportstand aan gaat voel je even een duw en is het weg. Vervolgens bij een andere dealer in een Titanium 125pk gereden en daar geen enkele trilling. Dus kan 2 dingen zijn: ST Line vanwege sportief onderstel of de Focussen die later gebouwd zijn hebben het niet.

(gaat dus om nieuwe model Focus vanaf 2018).

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-05-2020 20:48 door Marc 7230776.
Marc 7230776
Dit weekend twee Focussen gereden. Een (import) ST Line 1.0 125pk bouwjaar 03-2019 en een Nederlandse Titanium 1.0 125pk bouwjaar 10-2019. De eerste gaf duidelijk trillingen op de snelweg ca 100kmh. Natuurlijk lette ik erop, dan voel je het meteen. Maar ook als je er niet de eerste keer op let ga je dit vanzelf doorkrijgen. Wanneer de sportstand aan gaat voel je even een duw en is het weg. Vervolgens bij een andere dealer in een Titanium 125pk gereden en daar geen enkele trilling. Dus kan 2 dingen zijn: ST Line vanwege sportief onderstel of de Focussen die later gebouwd zijn hebben het niet.

(gaat dus om nieuwe model Focus vanaf 2018).
Lijkt mij waarschijnlijk dat het een kinderziekte is en geen ST probleem. In het begin is er veel over geklaagd op het forum.
Het zou zelfs met software update op te lossen zijn.
Je koop 2e hands, dus je let erop tijdens de proefrit en kies er eentje zonder trillingen.
Wij hebben een Active uit 2020. Nergens last van.
Wel vreemd dat er dus blijkbaar bij de dealers nog gewoon wagens staan met dit probleem. Een dealer erkende het ook en kon zo aanwijzen welke auto's er last van hadden.
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-05-2020 23:30 door Nissan GTR R34.
Casanova
EVV
Nico GTR

Me dunkt dat de middelste cilinder wordt uitgeschakeld? En verder: geen inspuiting en alle kleppen open? Die cilinderbus zal nog gewoon meedraaien, denk ik? Of weten ze de drijfstang uit te schakelen?

Een tweecilinder boxermotor, die is in balans. Bij een lijnmotor zal het toch zo zijn hoe minder cilinders, hoe meer onbalans.
Een drie cilinders heeft iedere 240 graden een verbranding. Als je er gaat één van weg haalt, krijg je dus een verbranding op 0 graden, 240 graden verder eentje en daarna pas weer naar 480. Een echte twee cilinder heeft elke 360 een verbranding, dat is dus gelijkmatiger verdeeld.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.