Ik ben me aan het oriënteren op een Mercedes GLK van na de facelift als vervanger van onze huidige auto; een Mercedes C estate benzine. Het aanbod van GLK bestaat veelal uit diesels. We rijden nu benzine. De prijzen voor diesels zijn gunstiger dan de benzine uitvoeringen en het verschil in kosten per maand tussen een benzine of een diesel verschillen voor een GLK bij circa 20.000 km/jr niet veel. Het sentiment is echter wel in het nadeel van de diesel. Hoe zit het met toegang tot steden in Nederland en in het buitenland? Volgens mij wordt Euro5 in Duitsland al geweerd uit de steden. Kortom, ik vraag me af of het verstandig is om nu nog een diesel te kopen? Wie heeft er een goed advies?
Ga je veel naar de grote steden in Duitsland? Zo nee dan zou ik gewoon een Euro 5 diesel kopen. Diesels zijn over het algemeen goedkoper en in dit geval is er een groter aanbod.
In Nederland kan het nog prima. De dieselhaat gaat voorlopig maar tot euro 4 en ook dat duurt nog jaren voordat dat verboden wordt.

Steden als Antwerpen, maar ook veel Duitse steden lopen helaas wat harder van stapel.
In Nederland kan een Euro 5 diesel echt prima. De overheid is zich gaan bemoeien met de milieuzones om wildgroei te voorkomen.

Steden mogen twee soorten milieuzones invoeren, verboden voor diesels van 15 jaar of ouder, of voor diesels van 20 jaar of ouder.

Met een euro 5 diesel mag je nog vele jaren overal in.
Wil je (voorlopig) op safe gaan qua milieuzones en hoeft er niet perse een ster op de neus, kun je met 20.000 km per jaar natuurlijk ook voor een hybride kiezen. Ik gok een beetje voor wat betreft budget. Een paar voorbeelden:

Lexus NX 300h: [www.autotrack.nl] Carfax rapport: [www.autotrack.nl]



Moet het een AWD zijn? [www.autotrack.nl] Carfax rapport: [www.autotrack.nl]



Is "red carpet treatment" en de badge ook niet echt interessant, dan misschien zoiets: Toyota RAV4 [www.autowereld.nl]







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-05-2020 22:08 door Jazzik.
Jazzik de Euro 5 diesels met standaard roetfilter zijn aanmerkelijk minder vervuilend dan de Euro 4 diesels, de overheid heeft dit net ingesteld en rekent ook niet de zogenaamde Roettax voor Euro 5 diesels.

Ik zie geen reden dat de overheid dit nu zo maar weer gaat wijzigen. De overheid wil dit juist invoeren om wildgroei in mileuzones te voorkomen, omdat elke stad zijn eigen milieuzones bedacht. De strengste milieuzones gelden alleen voor hele oude diesels van 15 jaar en ouder.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-05-2020 22:12 door ak2.
Je kosten zitten waarschijnlijk in de afschrijving. Bij een 5-8 jaar oude GLK niet zo heel spannend als je het afzet tegen de overige kosten in dit segment. Ik zou het gerust doen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.