Auto importeren, chassisnummer half weggeroest

Gepost door Inse 2890673 
Hoi allen.

Onlangs heb ik een auto van een vriend in België gekocht. Het betreft een bmw e32 uit 86.
Nu heb ik tijdens een inspectie voor het invoeren ontdekt dat het chassisnummer ingeslagen is op dun plaatstaal pal onder de voorruit. Je raadt het al, daar is niet veel meer van over.

Met de roest intact waren de laatste 6 cijfers goed leesbaar, nu ik de roest brokken verwijderd heb slechts de laatste 4.

De auto heeft 10 jaar geleden gelukkig gewoon op Nederlands kenteken gestaan, dus dat zou het invoeren moeten versimpelen, maar met een onleesbaar VIN nummer gaan ze deze auto natuurlijk nooit binnenlaten.

Wat zijn mijn opties?
- Auto naar de schroot (geen optie nut smiley )
- Nieuw stuk in lassen en opnieuw in laten slaan (illegaal??)
- Toch gewoon naar de rdw gaan en kijken wat ze zeggen (duur grapje?).
- Het nummer ergens anders op een logischere plek in laten slaan (wielkast). Dit lijkt mij ook illegaal, overigens komt de Vin locatie op het kentekenbewijs dan niet overeen met de daadwerkelijke locatie van het nummer.

Hierbij wat fotos.
[imgur.com]

Groetjes en alvast bedankt.

Ps: de staat van de auto lijkt verschrikkelijk op die foto's, maar dat is zo ongeveer de enige roest die ik heb kunnen vinden

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-05-2020 12:02 door Inse 2890673.
Bel het RDW op, vorig jaar een auto zonder complete papieren. Geïmporteerd.

Na een telefoontje was het allemaal veel duidelijker.

Je bent vast niet de eerste.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-05-2020 13:03 door Erwin 2090858.
Ik neem aan dat de auto op een NL kenteken moet komen?
In dat geval afspraak maken bij RDW voor identificatie-onderzoek + inslag VIN, en daarnaast de importkeuring + apk als het nog een buitenlands kenteken betreft.
Vooral niet zelf verder mee gaan klooien, je hebt inmiddels al gemerkt dat het daardoor snel verder onleesbaar wordt... dat bemoeilijkt het identificatie-onderzoek alleen maar.
Kosten voor onderzoek chassisnummer + herinslag is ongeveer € 100,=, kosten importkeuring + papierhap (excl. evt. belastingen) ongeveer € 125,=.
Die laatste 6 cijfers zijn het belangrijkste vaak......dus nu 4 wordt wat moeilijker maar komt goed.

Wat muddy inderdaad zegt, en goed de bewijslast hebben dat die niet gestolen is. winking smiley
Misschien heb je nog een leesbare foto van het nummer toen er nog zes cijfers zichtbaar waren? Dat zou ook een stukje bewijs kunnen zijn.
Bij de E32 (en elke andere Beemer) zit de VIN ook in de veerpoot ingeslagen

The VIN is located on the vehicle in the following locations:
• Left lower corner of the instrument panel. This is viewed through the windshield from outside the vehicle.
• B pillar compliance label. On the drivers side door jamb.
Additionally the VIN is stamped into the chassis in one of two locations:
• Under the hood on right side of engine compartment bulkhead.
• Under the hood on right side shock tower.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-05-2020 19:47 door Witje87.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.