Advies aankoop eerste auto (langere afstanden)

Gepost door JH26 
Beste bezoekers,

Graag roep ik jullie hulp in bij (het oriënteren op) de aanschaf van een eerste auto. Ik vind het lastig wijs worden uit alle mogelijkheden en alle variabelen en hoop dat jullie wat tips kunnen geven.

In het kort wat we zoeken:
- Een comfortabele auto voor langere afstanden. Geen woon-werkverkeer (op dit moment), met name weekend- en vakantiegebruik. Veel snelwegen dus. Verwachten dat we op jaarbasis zeker 15000-20000 km zullen rijden.
- Minimaal 100 pk
- Benzine en een beetje zuinig
- Handgeschakeld
- Vijfdeurs
- Mag zowel station als hatchbak zijn, als er maar een racefiets in past
- Geen sleutelwagen (dat kunnen we niet); zullen voor elk wissewasje naar de garage moeten dus doen dat het liefst zo weinig mogelijk
- Geen voorkeur voor herkomst
- Budget ongeveer 4000-5000 euro

Suggesties omtrent kilometerstanden, bouwjaren en dealers waarmee jullie goede ervaringen hebben, nemen we ook zeer graag ter harte.

Heel veel dank alvast!
Een Dacia Logan MCV? Ruime station, waar makkrlijk een of meerdere fietsen in passen. Met 1.6heb je 105 pk.
Een colt 1.5 heeft meer dan 100 pk, maar 1.3 is prima met zijn 95 pk., is ook goedkoper in de wegenbelasting, staan genoeg te koop binnen je budget

Denk dat een racefiets wel gaat passen zie video

[youtu.be]
Racefiets in kofferbak of met de banken plat? Mag ik vragen waarop je de verwachte km op gebaseerd hebt? 15.000-20.000 km is erg veel voor voornamelijk weekend en vakantie verkeer. Als het echt richting de 20.000 km gaat zou je een diesel kunnen overwegen. De aanschafprijs van een diesel auto is voordeliger dan een benzine.
Voor lange afstanden zou ik geen dacia of colt adviseren.

Meer richting zoiets:

Megane estate
[www.marktplaats.nl]

Of de 1.6 met lpg
[www.marktplaats.nl]

Kia ceed
[www.marktplaats.nl]
Zureappelsap

Meer richting zoiets:

Megane estate
[www.marktplaats.nl]

Of de 1.6 met lpg
[www.marktplaats.nl]

Kia ceed
[www.marktplaats.nl]

Op de grote weg zijn grote stations door de lange wielbasis vind ik wel zo plezierig. De Mégane en Ceed zijn prima opties. Een erg fijne grote weg auto is de Renault Laguna, neem bij de Laguna 2 wel de fase 2 vanaf 2005, die zijn een stuk betrouwbaarder, of neem een Laguna 3. Ze zijn ook niet heel zwaar.
Vin cent
Racefiets in kofferbak of met de banken plat? Mag ik vragen waarop je de verwachte km op gebaseerd hebt? 15.000-20.000 km is erg veel voor voornamelijk weekend en vakantie verkeer. Als het echt richting de 20.000 km gaat zou je een diesel kunnen overwegen. De aanschafprijs van een diesel auto is voordeliger dan een benzine.

Dank voor je reactie, fijn! Banken plat is prima, het ding hoeft niet per se in de kofferbak te passen.

De 15000-20000 km hangt samen met veel vrienden en familie in het oosten van het land (wij wonen zelf in Amsterdam), waardoor 200 km per weekend eerder regel dan uitzondering is. En ook op vakantie verplaatsen we veel. Het zal overigens wel dichter bij de 15000 dan de 20000 zijn. Vanwege de steeds striktere regels omtrent diesel in grote steden, gaat de voorkeur overigens wel uit naar benzine.
Zureappelsap

Meer richting zoiets:

Megane estate
[www.marktplaats.nl]

Of de 1.6 met lpg
[www.marktplaats.nl]

Kia ceed
[www.marktplaats.nl]

Ik zie dat deze auto's allemaal een (zeer) hoge kilometerstand hebben. Is dat geen probleem? Ik weet wel dat het ook te maken heeft met de onderhoudshistorie en het merk, maar heb ook wel horen zeggen dat voor de meeste merken je niet hoger moet willen gaan dan pakweg 150.000 km op de teller.
Natuurlijk kan er met een hogere kilometerstand wat stuk gaan, echter als een auto altijd goed en regelmatig is onderhouden kan dit ook erg mee vallen. Met je budget kom je toch al snel bij wat oudere auto's dan is eigenlijk belangrijker hoe er mee om is gegaan, en of er goed onderhoud is gepleegd.

Kijk gewoon of de auto goed en soepel rijdt, schakelt en koppelt, en er geen bijgeluiden uit de versnellingsbak, aandrijving en motor komen. Mijn vorige auto's hadden allemaal veel kilometers gereden en waren bij inruil na 248k, 275k en 255k nog in goede staat. De 1.6 van Renault staat bekend als een hele degelijke motor, en gaan niet snel kapot.
Met LPG rij je wel goedkoop, B segment hatchback is ruim genoeg, redelijk zuinig en qua vaste lasten ook niet gek:
[www.autowereld.nl]
[www.autowereld.nl]

Iets ruimer:
[www.autowereld.nl]
[www.viabovag.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.