Ten einde raad

Gepost door Jaano 
Ten einde raad
19-05-2020 17:11
Geachte forumleden,

Ik wil en moet iets anders gaan rijden. Ik wil namelijk wat meer ruimte in de portomonnee creëren. Ik hou de site al een tijdje aan en heb dan ook een keuze gemaakt. Voor een gezin van 5 (mijn vrouw en ik en 3 kleine kids). Is mijn keuze gevallen op een Ford Fiesta.

In eerste instantie was mijn zoekcriteria tot 8000,- en zo een laag mogelijke km. 5 deurs wagen met cruise controle en airco. Sensoren zijn ook leuk meegenomen. De zoektocht heeft mij ook doen besluiten dat ik (absoluut) het hoogglans zwarte (materiaal wat ook verwerkt is in o.a. het middenconsole) in de wagen wil hebben. We rijden nu een FR-V (Honda) 1.8 6 zitter. De vakantie naar Italië is gecanceld welke ons laatste autoavontuur had moeten worden.

Afin goedkoper dus. Het alleen al fluisteren van 1.0 maakt me portomonnee glimlachen. De FRV was aangeschaft omdat we dachten dat we ruimte tekort zouden komen. "Plotselinge" zwangerschap van een tweeling hebben ons veel slapeloze nachten bezorgd. Ze zijn nu nog klein en dit word dan ook de auto om naar zwemles te gaan en andere sport activiteiten te ondernemen.

Nou zie ik een draaitje en heb dus een meltdown. Er wordt gesuggereerd dat een fiesta met 2ton op de teller een goed idee is. Auto van 6 a 7 jaar oud. Zit ik dus continue in de verkeerde vijver te vissen?

Ik snap dat enkele zaken ook puur persoonlijk kunnen zijn maar als we kijken naar het technische aspecten schrikt het me in eerste instantie af. Ik ben net toch bijna overstag gegaan om een fiesta, 7 jaar oud met 182 k op de teller te kopen (6850 plus bovag en nog niet over de inruil gesproken). Bijna alle opties die ik wil zitten erop.
https://www.viabovag.nl/auto/ford-fiesta-10-ecoboost-100pk-titaniumtrekhaakpdcclima-6kx49z7

Mijn concrete vragen zijn is een ford fiesta (Ik flirt ook met een focus) aanschaffen met een hoge km slim.

Is het problematisch als er toch een hoge km is

En is de focus nou niet beter (begreep dat qua ruimte ze elkaar niet ver ontlopen).

Bedankt alvast in het nog moeilijker of makkelijker maken van mijn zoektocht!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-05-2020 21:03 door Jaano.
Re: Ten einde raad
19-05-2020 17:26
Voor een gezin van 5 lijkt een Fiesta me aan de kleine kant. Verder vind ik het door jou getoonde exemplaar best prijzig gezien de km-stand en leeftijd. Maar wellicht is het een gangbaar bedrag, want het zijn populaire auto's.

Een Focus is uiteraard een stuk ruimer dan een Fiesta.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-05-2020 17:28 door Mechanix.
19-05-2020 17:31
3 kleine kinderen in stoeltjes en op verhogers lijkt mij niet te passen in een Fiesta, laat staan dat er ook nog kinderwagens of tijdens vakanties koffers en tassen mee moeten. Zou denk ik eerder naar C-segmenters gaan kijken.
19-05-2020 17:34
Ik vind de Fiesta nogal duur, voor het zelfde geld of een paar honderd euro meer heb je een exemplaar met de helft aan kilometers. Maar ik zou geen Fiesta nemen met 4 kinderen op de achterbank. Een Fiesta is nogal smal voor 3 kinderen naast elkaar en het middelste is geen volwaardige zitplaats, leuk voor in en om de stad, maar een lange rit is geen pretje. Je kan beter kijken naar een C-max oid met 3 zitplaatsen en die zijn er ook met 1.0 ecoboost, niet zo goedkoop als een Fiesta maar wel verstandiger met 3 kinderen.
19-05-2020 17:35
Jaano
De zoektocht heeft mij ook doen besluiten dat ik (absoluut) het hoogglans zwarte (materiaal wat ook verwerkt is in o.a. het middenconsole) in de wagen wil hebben.

Jaano, als ik het bovenstaande lees, vraag ik me serieus af, waar je prioriteiten liggen....
19-05-2020 17:36
In praktijk passen trouwens vijf volwassenen in een Fiesta. grinning smiley

Ik zou het niemand aanraden, maar het kan wel.
19-05-2020 18:14
Ik zou eens naar zoiets kijken: meer ruimte op de achterbank en meer bagageruimte. Zeer betrouwbaar en zuinig. Voorbeeld: [www.autotrack.nl] Carfax rapport: [www.autotrack.nl]

ANWB occasiontest: [www.anwb.nl]

En hoofdzakelijk stadsritjes? Zuinig rijden? Dan misschien dit? [www.autowereld.nl]

[www.anwb.nl]
PS Beide voorbeelden helemaal in hoogglans zwart, niet alleen de middenconsole... cool smiley
19-05-2020 18:20
Los van corrosie (want roesten doen ze) heb je toch niks te klagen met een 1.8 FR-V (mits met airco?).
19-05-2020 19:09
Zou lekker in de Honda blijven rijden. Een 1.0 met 200k op de tellen kan je het lachen wel eenS laten vergaan in de portemonnee.
19-05-2020 19:47
Mechanix
Voor een gezin van 5 lijkt een Fiesta me aan de kleine kant. Verder vind ik het door jou getoonde exemplaar best prijzig gezien de km-stand en leeftijd. Maar wellicht is het een gangbaar bedrag, want het zijn populaire auto's.

Een Focus is uiteraard een stuk ruimer dan een Fiesta.

Me vrouw is vaak niet mee. Werken contra van elkaar (Ik werk in de avonden). Dus 80% van de tijd zitten we met 4 mensen in de auto. Ik vind het (182 km op teller) inderdaad aan de hoge kant.

Focus is inderdaad wellicht de ruimte die ik zoek. Misschien is het ook snakken naar "nieuwigheid"
19-05-2020 19:55
Jazzik
Jaano
De zoektocht heeft mij ook doen besluiten dat ik (absoluut) het hoogglans zwarte (materiaal wat ook verwerkt is in o.a. het middenconsole) in de wagen wil hebben.

Jaano, als ik het bovenstaande lees, vraag ik me serieus af, waar je prioriteiten liggen....

Hij vraagt dan ook niet om een beoordeling van zijn prioriteiten, maar om advies voor een auto. Dat doen ze vaker. Op een autoforum.eye rolling smiley
19-05-2020 19:58
Wellicht is het een idee toch naar een - wellicht wat kalere - Focus om te zien, of een Mégane station of iets dergelijks.
19-05-2020 19:58
Waar denk je ruimte in de portemonnee mee te maken? Inruilen is duur, van 1.8 naar 1.0 turbo is ook geen supersaver. Een Fiesta is te klein voor een gezin tenzij het echt alleen over bagageloze en korte ritjes gaat met kleintjes.
19-05-2020 20:02
Gewoon lekker doorrijden, eerst duizenden extra uitgeven om daarna misschien een paar tientjes per maand te besparen is natuurlijk onzin. En zelfs dan zit je straks nog met een auto die waarschijnlijk gewoon te klein is.
19-05-2020 20:05
Wat mij opvalt is dat een tweedehands Fiesta vrij duur is. Een vergelijkbare Focus koop je voor bijna hetzelfde bedrag. De 1.0 EcoBoost doet het ook prima in een Focus en de auto is ook niet zwaar (minder dan 1250kg). Dat beetje extra ruimte is wel lekker.
Hoeveel rij je per jaar? Is dat erg weinig dan is het inderdaad niet gek om vrij goedkoop een auto met een at hogere tellerstand te kopen. Kennissen van me hebben een 3,5 jaar oude Octavia combi gekocht binnen jouw budget. Ook die weegt niet veel, is vrij zuinig maar is wel enorm ruim.
Het kan nog goedkoper in de wegenbelasting. De lichtste 308 weegt tussen de 951 en 1050 kg. Komt neer op 100 euro in de 3 maand qua wegenbelasting.

[www.autoweek.nl]
19-05-2020 20:27
Idefiqs
Jazzik
Jaano

Hij vraagt dan ook niet om een beoordeling van zijn prioriteiten, maar om advies voor een auto. Dat doen ze vaker. Op een autoforum.eye rolling smiley

Dat advies heb ik dan ook gegeven, hoogglans zwart nog wel... winking smiley
19-05-2020 20:31
Total Loss
3 kleine kinderen in stoeltjes en op verhogers lijkt mij niet te passen in een Fiesta, laat staan dat er ook nog kinderwagens of tijdens vakanties koffers en tassen mee moeten. Zou denk ik eerder naar C-segmenters gaan kijken.

Het stoeltjes en kinderwagens gesleep was/ is met de feb geen enkel probleem 6 volwaardige zitplaatsen en een kofferbak die als de achterste rij stoelen neerklapt super veel ruimte levert. ( 2 fietsen zonder probleem, kasten en weet ik het wat allemaal versleept met dat ding). Kids zijn nu 3 en 5 (2 van drie dus). Gesleep is bijna over een buggie voor de meiden is nu meer dan voldoende. Zitverhoger voor de oudste die bijna 6 is.

Maar welke c segmenter laat me niet in de steek. En dan ook voor die prijs.
19-05-2020 20:42
Jazzik
Jaano

Ja het oog wil ook wat. Als je eenmaal een "keuze" hebt gemaakt. Dan is er soms nog een beetje finetunings (Is dit een woord) ruimte. Die hen ik dan ook "volop" benut.
19-05-2020 20:44
Kleine kinderen worden snel groot.
In een zitje type 'maxi cosy' lukt het misschien nog nét om ze met drie op een rij te krijgen.. Ik denk dat je het mag vergeten om drie kinderen enigzins comfortabel te huisvesten als ze op een integraal kinderzit op de achterbank moeten (verhoogde zitting met rugleuning): die gaan snel klem zitten tegen jouw rugleuning. Hun benen zijn immers enigzins gestrekt, veel minder gebogen dan bij een volwassene op de achterbank.Ik ben indertijd die periode doorgekomen met een Xantia, nog net iets groter dan de huidige Focus. Paste op het einde nog net.
Die Fiesta zou ik dus laten staan, als ik van jou was.
19-05-2020 20:46
Mechanix

Vooralsnog zijn het 2 volw en 3 kids. Lijkt me te kunnen passen.
19-05-2020 20:53
Jaano
Mechanix

Nee dat gaat niet passen, geen idee hoe oud ze zijn, maar als je er nog 2 in een stoeltje moeten heeft het derde kind een probleem. Zijn ze groter dan past het nog niet een Fiesta heeft maar 2 zitplaatsen en iets er tussen wat voor een zitplaats door moet gaan.
19-05-2020 21:08
Niseko
Los van corrosie (want roesten doen ze) heb je toch niks te klagen met een 1.8 FR-V (mits met airco?).

Nou computer die was doorgebrand en de dealer onderhouden factuurtjes van honda zijn enorm gepeperd. Maar behalve dat 3 keer of wat niet gestart (lege accu) eigenlijk niks.
19-05-2020 21:11
Aras
Zou lekker in de Honda blijven rijden. Een 1.0 met 200k op de tellen kan je het lachen wel eenS laten vergaan in de portemonnee.

En dat is dus ook wat ik denk/dacht. Maar met een jongere auto kan je even goed problemen ervaren. Echter heerst bij mij het gevoel dat je met deze km eerder de sjaak bent.
Je kan ook voor een ruime auto in het b-segment gaan

kia soul

nissan note

mooie luxe uitvoering

[images.nederlandmobiel.nl]

als laaste de verstandigste keuze, de subaru trezia, wat eigelijk een toyota verso s is. deze zijn al jaren op rij de nummer 1 qua betrouwbaarheid volgens de consumenten bond.

subaru trezi

en hier de hele lijst van de consumenten bond. als laatste geëindigd de 308 van de vorige generatie, dus niet die ik zojuist stuurde

[www.consumentenbond.nl]
19-05-2020 21:12
Jaano, vergelijk even onder "Interieurmaten" de "gem. afstand rugleuning voor/achter" en "interieurbreedte achter" en ga dan eens passen met 2 stoeltjes...[www.autoweek.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-05-2020 21:13 door Jazzik.
19-05-2020 21:30
Idefiqs
Wellicht is het een idee toch naar een - wellicht wat kalere - Focus om te zien, of een Mégane station of iets dergelijks.

Ja wellicht een goed idee. De style zie je ook veelvuldig voorbijkomen en dat is vaak de kale versie. Elektrische ramen voor en achter is wel heerlijk. Anders staan de ramen om de haverklap open 😂

Weet niet of een Mégane echt iets voor ons is. In het rijtje betrouwbare auto's kom ik die weer niet tegen.
19-05-2020 21:53
Epica
Jaano
Mechanix

Nee dat gaat niet passen, geen idee hoe oud ze zijn, maar als je er nog 2 in een stoeltje moeten heeft het derde kind een probleem. Zijn ze groter dan past het nog niet een Fiesta heeft maar 2 zitplaatsen en iets er tussen wat voor een zitplaats door moet gaan.

Helder en duidelijk omtrent ruimte op de achterbank
Ze zijn 3 (de tweeling) en 5. Overigens alle 3 binnenkort jarig dus 2 van 4 en 1 van 6.
19-05-2020 21:59
Jazzik
Jaano, vergelijk even onder "Interieurmaten" de "gem. afstand rugleuning voor/achter" en "interieurbreedte achter" en ga dan eens passen met 2 stoeltjes...[www.autoweek.nl]

Het passen met de stoeltjes traject begint weer van voor af aan. Ik ben jullie nog enorm dank dat ik bij de frv ben uitgekomen via dit forum.
19-05-2020 22:04
Jaano
Epica
Jaano
Mechanix

Ze zijn 3 (de tweeling) en 5. Overigens alle 3 binnenkort jarig dus 2 van 4 en 1 van 6.
En je wil er vast wel een pasr jaar mee doen, dus dat wordt 7/8 9/10. Iets om ook rekening mee te houden.
19-05-2020 22:27
Mijn vriendin heeft ongeveer een jaar geleden een Fiesta gekocht van toen nog geen 4 jaar oud, met 50k op de teller voor iets meer dan 8000 euro. Dan vind ik 182k, 7 jaar oud en 6850 euro een kwestie van totaal niet kunnen zoeken.
19-05-2020 23:05
Thema90
Mijn vriendin heeft ongeveer een jaar geleden een Fiesta gekocht van toen nog geen 4 jaar oud, met 50k op de teller voor iets meer dan 8000 euro. Dan vind ik 182k, 7 jaar oud en 6850 euro een kwestie van totaal niet kunnen zoeken.

Verder wel vergelijkbaar qua motor, opties, uiterlijke staat, geen import etc?
20-05-2020 01:12
Ik zet even een paar dingen op een rijtje.

Jaano
1 . Ik wil en moet iets anders gaan rijden. Ik wil namelijk wat meer ruimte in de portomonnee creëren.
---/---
2 . We rijden nu een FR-V (Honda) 1.8 6 zitter. De vakantie naar Italië is gecanceld welke ons laatste autoavontuur had moeten worden.
---/---
3 . Afin goedkoper dus. Het alleen al fluisteren van 1.0 maakt me portomonnee glimlachen. De FRV was aangeschaft omdat we dachten dat we ruimte tekort zouden komen. "Plotselinge" zwangerschap van een tweeling hebben ons veel slapeloze nachten bezorgd. Ze zijn nu nog klein en dit word dan ook de auto om naar zwemles te gaan en andere sport activiteiten te ondernemen.
en:
Jaano
4 . Het stoeltjes en kinderwagens gesleep was/is met de feb geen enkel probleem 6 volwaardige zitplaatsen en een kofferbak die als de achterste rij stoelen neerklapt super veel ruimte levert. ( 2 fietsen zonder probleem, kasten en weet ik het wat allemaal versleept met dat ding). Kids zijn nu 3 en 5 (2 van drie dus). Gesleep is bijna over een buggie voor de meiden is nu meer dan voldoende. Zitverhoger voor de oudste die bijna 6 is.

Ad 1: Is het willen of moeten? Een (nieuwere) auto aanschaffen creëert niet zomaar ruimte in de portemonnee. Ja, de FR-V verbruikt meer en is duurder in de belasting/verzekering. Alleen, die vergt naar ik aanneem, geen investering van 7 á 8 mille (minus inruilwaarde) om hem nog een paar jaar rijdend te houden.
De FR-V is al minimaal 10 en maximaal 13 jaar oud. De afschrijving is dus laag tot erg laag, dat wordt met een nieuwere auto anders. Die kost minder aan brandstof en belasting, maar voor je je investering terugverdiend hebt...

Ad 2: Je hebt nu dus de ideale auto voor 2 volwassenen met achterin, zeker voorlopig, nog 2 stoeltjes en een verhoger....
Dat de gecancelde vakantie nu eventueel wat financiële ruimte biedt voor een andere auto... Tja, dan moet er wel weer een op z'n minst een bijna net zo ideale auto voor terugkomen, toch?
In ieder geval iets met ruimte op de achterbank voor de 3 juniors...

Ad 3: Dat glimlachen van de portemonnee heb ik bij punt 1 al genoemd en daar komt nog bij dat ook een 1.0 liter 3-cilinder turbo 100 pk Fiesta geen zuinigheidswonder zal zijn in het geval van (korte) ritjes naar zwemles en andere sport activiteiten.

Ad 4: Hier geef je dus eigenlijk duidelijk aan dat wat ik onder punt 2 zei: "Je hebt nu dus de ideale auto voor 2 volwassenen met achterin, zeker voorlopig, nog 2 stoeltjes en een verhoger." klopt...

Rationeel gezien is de FR-V dus eigenlijk de auto waar je nog een aantal jaren mee zou moeten rijden. Ook al omdat het niet alleen een bijzonder slim/ruim concept is, maar ook omdat het een kwalitatief uitstekende auto is.

Conclusie
De Honda FR-V is een wat merkwaardige auto om te zien, maar daar moet je doorheen kijken. Velen hebben dat niet gedaan en dus is de FR-V ernstig miskend. Wel beschouwd is de FR-V heel slim, praktisch, hij rijdt goed en het is kwalitatief een topproduct.
en:
Dit vindt de Wegenwacht
Het is niet helemaal verbazend, voor wie thuis is in Japanse auto’s in het algemeen en Honda’s in het bijzonder. De Wegenwacht kent geen enkel euvel, dat bij de Honda FR-V wat vaker voorkomt. Het kwaliteitsniveau van het hele merk en dus ook van de FR-V is zéér hoog. Daarin ligt de basis niet alleen voor een grote mate betrouwbaarheid, maar ook voor een heel lange levensduur. Juist voor een gezinsauto is die betrouwbaarheid een heel groot goed: met autopech langs de weg staan is al ‘niet fijn’, maar met kinderen erbij is het echt heel naar. Dat is vrijwel uit te sluiten door een zeer betrouwbare auto te kopen.

De slotvraag is dus, om even op punt 1 terug te komen: Is het nu: Ik wil of ik moet iets anders gaan rijden?
.
20-05-2020 07:49
Idefiqs

Eigenlijk vind ik dit wel een goed idee.

Doorrijden met de Honda CR-V is denk ik de voordeligste optie.

Volgens de Reability Index , dit is een lijst van een garantie verzekeraar, en hierdoor heel betrouwbaar.
100 is de gemiddelde score op betrouwbaarheid, lager is beter. Je ziet dat de verschillen heel klein zijn in betrouwbaarheid.
De Honda is alleen wel duurder om te repareren.

Ford Focus 56 gemiddelde reparatiekosten £ 283,37
Renault Megane 62 idem £ 260,16
Honda CR-V 57 idem £ 351,28

Veel succes met kiezen.
20-05-2020 08:30
Jazzik
Ik zet even een paar dingen op een rijtje.

Jaano
1 . Ik wil en moet iets anders gaan rijden. Ik wil namelijk wat meer ruimte in de portomonnee creëren.
---/---
2 . We rijden nu een FR-V (Honda) 1.8 6 zitter. De vakantie naar Italië is gecanceld welke ons laatste autoavontuur had moeten worden.
---/---
3 . Afin goedkoper dus. Het alleen al fluisteren van 1.0 maakt me portomonnee glimlachen. De FRV was aangeschaft omdat we dachten dat we ruimte tekort zouden komen. "Plotselinge" zwangerschap van een tweeling hebben ons veel slapeloze nachten bezorgd. Ze zijn nu nog klein en dit word dan ook de auto om naar zwemles te gaan en andere sport activiteiten te ondernemen.
en:
Jaano
4 . Het stoeltjes en kinderwagens gesleep was/is met de feb geen enkel probleem 6 volwaardige zitplaatsen en een kofferbak die als de achterste rij stoelen neerklapt super veel ruimte levert. ( 2 fietsen zonder probleem, kasten en weet ik het wat allemaal versleept met dat ding). Kids zijn nu 3 en 5 (2 van drie dus). Gesleep is bijna over een buggie voor de meiden is nu meer dan voldoende. Zitverhoger voor de oudste die bijna 6 is.

Ad 1: Is het willen of moeten? Een (nieuwere) auto aanschaffen creëert niet zomaar ruimte in de portemonnee. Ja, de FR-V verbruikt meer en is duurder in de belasting/verzekering. Alleen, die vergt naar ik aanneem, geen investering van 7 á 8 mille (minus inruilwaarde) om hem nog een paar jaar rijdend te houden.
De FR-V is al minimaal 10 en maximaal 13 jaar oud. De afschrijving is dus laag tot erg laag, dat wordt met een nieuwere auto anders. Die kost minder aan brandstof en belasting, maar voor je je investering terugverdiend hebt...

Ad 2: Je hebt nu dus de ideale auto voor 2 volwassenen met achterin, zeker voorlopig, nog 2 stoeltjes en een verhoger....
Dat de gecancelde vakantie nu eventueel wat financiële ruimte biedt voor een andere auto... Tja, dan moet er wel weer een op z'n minst een bijna net zo ideale auto voor terugkomen, toch?
In ieder geval iets met ruimte op de achterbank voor de 3 juniors...

Ad 3: Dat glimlachen van de portemonnee heb ik bij punt 1 al genoemd en daar komt nog bij dat ook een 1.0 liter 3-cilinder turbo 100 pk Fiesta geen zuinigheidswonder zal zijn in het geval van (korte) ritjes naar zwemles en andere sport activiteiten.

Ad 4: Hier geef je dus eigenlijk duidelijk aan dat wat ik onder punt 2 zei: "Je hebt nu dus de ideale auto voor 2 volwassenen met achterin, zeker voorlopig, nog 2 stoeltjes en een verhoger." klopt...

Rationeel gezien is de FR-V dus eigenlijk de auto waar je nog een aantal jaren mee zou moeten rijden. Ook al omdat het niet alleen een bijzonder slim/ruim concept is, maar ook omdat het een kwalitatief uitstekende auto is.

Conclusie
De Honda FR-V is een wat merkwaardige auto om te zien, maar daar moet je doorheen kijken. Velen hebben dat niet gedaan en dus is de FR-V ernstig miskend. Wel beschouwd is de FR-V heel slim, praktisch, hij rijdt goed en het is kwalitatief een topproduct.
en:
Dit vindt de Wegenwacht
Het is niet helemaal verbazend, voor wie thuis is in Japanse auto’s in het algemeen en Honda’s in het bijzonder. De Wegenwacht kent geen enkel euvel, dat bij de Honda FR-V wat vaker voorkomt. Het kwaliteitsniveau van het hele merk en dus ook van de FR-V is zéér hoog. Daarin ligt de basis niet alleen voor een grote mate betrouwbaarheid, maar ook voor een heel lange levensduur. Juist voor een gezinsauto is die betrouwbaarheid een heel groot goed: met autopech langs de weg staan is al ‘niet fijn’, maar met kinderen erbij is het echt heel naar. Dat is vrijwel uit te sluiten door een zeer betrouwbare auto te kopen.

De slotvraag is dus, om even op punt 1 terug te komen: Is het nu: Ik wil of ik moet iets anders gaan rijden?
.

Zoals aangegeven is de frv (goed recensies, comfort, betrouwbaarheid -wel paar dikke rekening van onderhoud en de doorgebrachte computer ontvangen- genoeg plek!) Een resultaat van een zoektocht die via autoweek is geïnitieerd.

En soms wil je inderdaad iets nieuws.
Ik moet zeggen dat de uiteenzetting van jou geen ruimte laat voor twijfel (het stukje van de wegenwacht vind ik enorm sprekend voor de kwaliteit van de wagen).

Wellicht weer even terug naar de tekentafel en een kritische blik werpen op plan de campagne.
20-05-2020 08:47

Weet niet of een Mégane echt iets voor ons is. In het rijtje betrouwbare auto's kom ik die weer niet tegen.

welk lijstje? Die dingen staan gewoon als goed te boek. Er is veel aanbod dus je kunt vast ergens een goede deal sluiten. Zeker omdat je zelf zegt dat je graag zo nieuw mogelijk wil rijden kun je met zo'n megane gewoon een goede 'value for money' deal maken, zeker met iets minder rijk uitgeruste uitvoering. Voor 6500 haal je gewoon een 2013 exemplaar die prima is uitgerust om maar een voorbeeldje te noemen.

Fiesta kun je met 5 in zitten maar het is gewoon heel erg krap

rationeel gezien kun je natuurlijk beter met de Honda door rijden

Ander alternatief is de kleine multispace modellen.

Peugeot Bipper Tepee, 2012, 125.000 km
Citroën Nemo, 2010, 88.000 km

ze zien er niet echt 'sexy' uit en het is echt een van A naar B auto. maar wel een die je koopt met veel ruimte voor je geld en relatief lage kosten
20-05-2020 08:50
Tsja, bijna elke auto kan betrouwbaar worden gemaakt als je steeds weer de gepeperde rekeningen van de garage betaalt... drinking smiley

Maar goed, als je flink heb geinvesteerd in die Honda zou ik ook nog even doorrijden. Dan schrijf je de reparaties af en met kinderen is een grotere auto gewoon praktischer. Of die Honda moet nu alsnog op instorten staan. Als dat niet het geval is, is de afschrijving van een nieuwere auto bijna altijd hoger dan de reparatiekosten en het hogere verbruik van een oudere auto.
20-05-2020 13:32
Jaano

Mijn kinderen van 6 en 8 zitten nog steeds beide in stoelen ipv op een zitverhoger. Een stoel is vele malen veiliger dan een zitverhoger en dat is voor mij belangrijk. Mijn ervaring is dat een C segment auto al wat krap is voor 2 stoelen + zitverhoger. In een Fiesta gaat dat nooit passen volgens mij. Niet alleen qua breedte, maar ook de beenruimte kan een probleem worden, tenzij jullie zelf niet zo groot zijn waardoor de voorstoelen een stuk vooruit kunnen.

Het is al eerder gezegd, maar je huidige auto behouden is per maand goedkoper dan een andere auto kopen van 7.000 euro, dus voor je portemonnee hoef je het niet te doen.
23-05-2020 09:17
Allen hartelijk dank voor de feedback!

Ben er echter nog steeds niet uit. als ik het lijstje van de consumentenbond moet geloven is die ford fiiesta tot 2017 (qua ruimte niet)een slimme keuze en een focus minder betrouwbaar..

Een Honda Jazz, auris, mazda 2 of 3, lexus ct , polo lijkt me ook wel wat.

Ik denk dat ik wat meer input nodig heb van mensen die er meer overweten. Ik hoor het graag.
23-05-2020 10:17
Jaano

Ben er echter nog steeds niet uit. als ik het lijstje van de consumentenbond moet geloven is die ford fiiesta tot 2017 (qua ruimte niet)een slimme keuze en een focus minder betrouwbaar..

Ik denk dat ik wat meer input nodig heb van mensen die er meer overweten. Ik hoor het graag.

Mijn advies is om ook gewoon wat auto's te gaan proberen, ga er eerst eens in zitten, en vergelijk ze goed. Overigens vind ik het onderzoek van de Consumentenbond erg summier, hierdoor zie je enorme verschillen in volledig identieke auto's. Ook wordt er weinig rekening gehouden met hoe intensief een auto wordt gebruikt. En kan een auto minder scoren, ook al zijn het eenvoudige problemen die goedkoop en makkelijk op zijn te lossen.

Ik zou ook kijken naar de Reability Index, ook al valt op elk onderzoek wat af te dingen.

Toen ik naar mijn huidige auto keek stond de Honda Insight ook heel hoog op mijn lijstje, op papier zag alles er prima uit, maar na de proefrit heb ik de auto direct geschrapt, het rijden viel mij gewoon erg tegen. Ik vond de auto lawaaiig, en zoekerig op de snelweg. De Ford Focus 2 ( we praten nu over de 3) heb ik toen ook gereden maar vond ik (relatief) lawaaiig, en minder comfortabel.

Ik wil er mee aangeven dat je ook gewoon moet kijken of de ruimte voldoende is, dat je er lekker in zit, en als alles goed lijkt, of de auto ook gewoon lekker rijdt.

Op je lijstje staan nu wel erg verschillende auto's. En met je huidige Honda ben je ook wel wat gewend in ruimte en comfort.
23-05-2020 11:53
Je zult toch ook zelf actie moeten ondernemen en gaan proefzitten in de auto´s die voor jou in aanmerking komen.
Ik heb een Fiesta gehad, een 3 deurs st180, wij hebben een dochter van 9,
de auto begin dit jaar verkocht.
Achterin veel te klein, zou hem al niet willen hebben met 2 kleine kids achterin, of ze moeten graag met de knieen in de stoel willen zitten.
Jaano

- Een Lexus ct wordt een uitdaging in je budget.
- Een Mazda 2 is zelfde verhaal als fiesta , niet heel ruim
- Bij de Mazda 3 en Focus , zul je minimaal besparen, hangen qua gewicht en verbruik tegen je huidige auto aan.
- Auris zou kunnen
- Bij een Jazz ga je het gelijk positief in je portemonnee voelen in je maandelijkse kosten.
23-05-2020 14:04
Jaano

-
Auto encyclopedie
- Een Lexus ct wordt een uitdaging in je budget.
- Een Mazda 2 is zelfde verhaal als fiesta , niet heel ruim
- Bij de Mazda 3 en Focus , zul je minimaal besparen, hangen qua gewicht en verbruik tegen je huidige auto aan.
- Auris zou kunnen
- Bij een Jazz ga je het gelijk positief in je portemonnee voelen in je maandelijkse kosten.

Alle auto's die Jaano noemt hebben een interieurbreedte achter van 140 tot 145,5 centimeter, de Polo en Mazda 2 zelfs onder de 140 cm. Vergelijk dat even met de FR-V: 153 cm met ook nog 3 aparte stoelen. Die FR-V heeft voor de trappelvoetjes op de achterbankstoelen ook nog veruit de grootste beenruimte plus de grootste bagageruimte. Kortom: de ideale auto voor jullie!
Een Lexus CT vind je wel, maar met minstens 2 ton op de klok (hetgeen niet echt een probleem hoeft te zijn), maar is achterin ook krap.
Een Auris is achter iets breder dan de CT 200h, maar ook daar houdt het op bij 145,5 cm.
De Jazz was onze vorige auto en ik kan je al nu vertellen dat 2 of 3 fatsoenlijke stoeltjes, evt. 2 en een verhoger, hem niet gaat worden.

Rijdt met de FR-V eens rond met de hele familie en ga proefritten maken. Ook met de hele familie natuurlijk (als ze er in passen... ) en rijd dan weer met z'n allen lekker ruim naar huis. In de FR-V dus...

Je moet wel heel graag iets anders willen om jezelf zó te gaan beperken qua ruimte...
23-05-2020 14:15
Jazzik

Je moet wel heel graag iets anders willen om jezelf zó te gaan beperken qua ruimte...
Keuze zat, alleen kom je dan bij de fullsize MPV's uit en ja die zijn niet bepaald zuinig. De enige die misschien in aanmerking zou kunnen komen is de Prius Wagon.
23-05-2020 14:56
Epica
Jazzik

Keuze zat, alleen kom je dan bij de fullsize MPV's uit en ja die zijn niet bepaald zuinig. De enige die misschien in aanmerking zou kunnen komen is de Prius Wagon.

Jaano wil graag kleiner... Fullsize MPV's lijkt me dan geen goed idee. En de Prius Wagon binnen budget.. Ik vind er twee, eentje met 3 ton op de klok en eentje met 227.000 km. ex BTW nog net binnen budget...
23-05-2020 15:02
We waren er toch allang uit dat TS gewoon door moet rijden met zijn huidige auto?
23-05-2020 15:06
Total Loss
We waren er toch allang uit dat TS gewoon door moet rijden met zijn huidige auto?

Wij wel, maar Jaano...?
@jazzik geen verkeerde geachte deze keer van Epica om in het zelfde segment te kijken als de FR-V. Door sparen voor een C4 Picasso met puretech scheelt al heel veel en je levert maar 1 zit plek in, zelfs bij de 7 zitter nog steeds voordeel.

[www.autoweek.nl]
23-05-2020 15:46
Auto encyclopedie
@jazzik geen verkeerde geachte deze keer van Epica om in het zelfde segment te kijken als de FR-V. Door sparen voor een C4 Picasso met puretech scheelt al heel veel en je levert maar 1 zit plek in, zelfs bij de 7 zitter nog steeds voordeel.

[www.autoweek.nl]
Alleen is die ook maar 142.5 cm breed. Maar ik zou gewoon eens passen een C-max heeft ook 3 stoelen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.