Eerste gezinsauto, Ford Fiesta?

Gepost door Strider 
Na jaren zakelijke lease te hebben gereden ben ik 2 jaar geleden van werkgever geswitched, lease auto de deur uit en op de fiets naar het werk toe. Dat beviel zo goed dat ik de laatste 2 jaar autoloos door het leven ben gegaan, voor de keren dat ik echt een auto nodig had huurde ik er 1 via Snappcar.

Nu is de situatie anders geworden, vriendin is zwanger en in november 2020 uitgerekend, ik verwacht dat het rond die periode toch wel erg praktisch kan zijn om gewoon een auto te hebben. Waarschijnlijk daarna ook, Snappcar gaat dan teveel gedoe worden.

Ik kan nu wel wat advies gebruik voor de aankoop van een occassion. Mijn vriendin wil graag een kleine auto, ze haat inparkeren. Aangezien ik niet verwacht veel km's te gaan maken, misschien zelfs maar 5K per jaar, wil ik mijn budget zo laag mogelijk houden onder de 10k. Het liefst zou ik zelfs het budget nog lager zetten, maar een beetje betrouwbaarheid is ook wel fijn. Na veel leeswerk heb ik geconcludeerd dat ik waarschijnlijk het beste naar een Ford Fiesta kan gaan kijken. Enkele vragen hierover:

- Is een Fiesta geschikt voor een baby? Is het veel gedoe om hier straks een zitje en een buggy in te vervoeren?
- Mijn idee was om een relatief jonge auto te kopen met een hoge km stand (ivm vermijden stadritjes), maar hoe hoger de km stand, hoe minder interessant hij straks gaat worden voor de verkoop. Ik betwijfel namelijk of een Ford Fiesta met bijna 200K nog wel zo goed verkoopt, het is maar de vraag hoe makkelijk die kleine blokken nog richting de 3 ton gaan. Tot welke km stand zouden jullie bij de aankoop van een Ford Fiesta gaan?
- Is het de moeite waard om voor de laatste Fiesta te gaan, dus degene met de nieuwe facelift? Of beter voor het oudere model maar dan wel met meer opties.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-05-2020 21:06 door Strider.
Gefeliciteerd.

Een 5 deurs Ford Fiesta vanaf 2008 is een prima auto. Ik zou bij een auto in deze prijsklasse me niet al te druk maken over de inruilprijs en verkoopbaarheid. Met een auto met een tellerstand van 180 tot 200.000 km kun je met slechts 5000 km nog jaren voorruit. Belangrijker is dat de auto goed is onderhouden en dat de vorige eigenaar er netjes op is geweest. Een pré facelift lijkt mij ook prima.

Kijk zelf even of de spullen die je wil transporteren er in passen.
Voor dat budget, 10k, heb je heel wat. Daar had ik een Fiesta van 3 jaar oud en 26000km voor. En alle toeters en bellen eraan...via marktplaats, dat weer wel.
Qua ruimte, kinderwagen, houdt het niet over. Plus een hoge trildrempel.

Dan is misschien een Clio of Ibiza Station een aardig alternatief. Net even meer kofferbak, kinderwagen + boodschappen is dan geen probleem.
Maar wel net zo makkelijk in de stad als een Fiesta.
Een Ford B-Max of ecosport is wellicht ook een optie: een hogere fiesta.
Erg overzichtelijk, meer kofferbak. Niet heel sexy model, vooral praktisch.
10k is nogal wat voor die slechts 5000 km per jaar.
Zou wellicht minder uitgeven, zeker omdat je je druk maakt om restwaarde. Zoals spoiler alert ook zegt wellicht een slagje groter/hoger nemen. Als voorbeeldje Opel Meriva

Ieder merk had in die tijd wel dit soort mini Mpv's.
Ford Fiesta is een prima optie volgens mij. Met een baby heb je maar voor een korte tijd veel ruimte nodig:

0-6 maanden: om op je aankomst mobiel te zijn heb je vaak een kinderwagen en wagenbak voor. De wagenbak is groot. Daar sleep je echter maar 6 maanden mee. eventueel kan die op de achterbank naast je baby, of met een deel van de bank neergeklapt. Tip 1: in tweën deelbare achterbank; Tip 2: 5 deurs (beter voor de restwaarde, en je rug)

6 mnd - ca 2 jaar: je hebt nog wel het onderstel nodig, maar klikt daar of de Maxi Cosi op, of bijgeleverde stoeltje (die zijn vaak inklapbaar). Moet prima gaan in de koffer van een Fiesta.

2 jaar+: vergeet die lompe kinderwagen en ga de buggy gebruiken.

Zeker voor één kind kan het prima. Ter referentie, wij zijn vaak zat met een B segment station (Peugeot 207SW) met twee kleine kinderen (1 en 3) weekendjes weg geweest of op vakantie geweest. Alles valt of staat met efficient inpakken en niet teveel mee hoeven nemen.

Voor jou budget is er zeker wat te koop: zoek een mooie Titanium met een 1.0 Ecoboost. Rijdt prima.

Bv deze, 2013 // 150.000km // €8.000 bij Ford dealer.

[www.autowereld.nl]
Collega van mij had een Fiesta en een baby. Ik vroeg me ook af of dat allemaal paste, maar volgens haar ging dat prima. Ik denk dat je budget wel wat naar beneden kan. Voor € 700 koop je een mooie fiesta uit 2014 of 2015 met ongeveer 120.000km op de teller. Daar kun je echt nog wel 10 jaar mee vooruit als je 5000km per jaar rijdt.
Over het algemeen gaat er meer in een kofferbak dan je denkt, vergeet niet dat dat iedereen met kinderen hier mee worstelt. Daar speelt de kinderwagenhandel ook wel op in, niet iedereen heeft een station voor de deur. Het meeste spul is vrij eenvoudig in te klappen en/of te demonteren.
Vrienden van ons hebben een kleine van nu (ik gok) 9 maanden. Die hebben ook een Fiesta, volgens mij de 3 deurs al weet ik dat even niet zeker.
Die gaf ook aan dat de kinderwagen er prima in ging, alleen de kleine achterin zetten ging wat lastig (maar dat zal wel door het ontbreken van de achterdeuren komen).

Als je maar zo weinig kilometers gaat maken is het zonde om er zoveel geld op stuk te slaan vind ik. De afschrijving gaat dan best hard waardoor jouw prijs per kilometer vrij hoog uit gaat vallen.

Overigens zijn er in hetzelfde segment meer prima auto's te vinden. Clio, 208, Corsa, Polo. Qua kofferbakruimte ontlopen ze elkaar niet veel, allemaal rond de 300 liter. thumbs up
Gefeliciteerd

Google op consumentenbond en Toyota verso s, en mocht er een 2e komen kun je er nog even tegenaan.

Maar snap de fiesta ook wel, alleen koop je dan een auto voor nu en niet op de groei.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-05-2020 16:30 door Auto encyclopedie.
Wij hebben vanaf geboorte tot 2 jaar 80% van de ritjes in een Aygo gedaan. Dagjes weg ging prima. Zodra er sprake van overnachting(en) waren pakten we een Grande Punto. Beide auto's waren 5 deurs en dat is eigenlijk wel een must. Als ik het zo lees lijkt mij een B segment hatchback het beste passen, naast de Fiesta is een Clio of Grande Punto/ Punto Evo ook een goede optie. Voor vakantie kan altijd nog een dakkoffer worden aangeschaft.
Auto's als Punto en clio zijn net zo zwaar als verso s, trezia en honda jazz en de colt, maar qua ruimte en sliimigheid kunnen ze niet tippen
Maak wel even een lange proefrit met de Verso-s.
Bedankt voor de tips!

Mijn budget is inderdaad wellicht wat te hoog, als het lager kan ga ik hier zeker wel voor.

Ik vraag me alleen af of de afschrijving van de MK7.5 niet sneller zal gaan dan de afschrijving van de MK8, aangezien de MK8 toch wel een behoorlijke interieur update heeft gekregen.

Zijn er nog bepaalde punten waar je bij een Fiesta MK7.5 op moet letten?
En aangezien ik al jaren geen auto meer heb gekocht, als ik de auto bij een dealer of handelaar koop, wat voor onderhandelingsruimte is er vaak dan nog?
Strider
Bedankt voor de tips!

Mijn budget is inderdaad wellicht wat te hoog, als het lager kan ga ik hier zeker wel voor.

Ik vraag me alleen af of de afschrijving van de MK7.5 niet sneller zal gaan dan de afschrijving van de MK8, aangezien de MK8 toch wel een behoorlijke interieur update heeft gekregen.

Zijn er nog bepaalde punten waar je bij een Fiesta MK7.5 op moet letten?
En aangezien ik al jaren geen auto meer heb gekocht, als ik de auto bij een dealer of handelaar koop, wat voor onderhandelingsruimte is er vaak dan nog?
Of er nog onderhandelingsruimte is dat is nu al helemaal lastig, normaal heb je bij een lang staande auto altijd waar meer ruimte, maar nu is het ook afhankelijk van hoeveel auto's er verkocht zijn de laatste weken.
Het begint mij nu wel op te vallen dat de meeste Fiesta's toch wel echt hoog geprijsd zijn (8.5K-11K), in ieder geval de Fiesta's die rond de 100k hebben gelopen.
Met de komst van de MK8 zie ik zelf echt geen reden waarom je bijvoorbeeld nog 11k of meer voor een MK7.5 gaat neerleggen. Maarja, de B segmenters zijn kennelijk nog steeds aardig populair.

Vooral in vergelijking met C segmenters zoals de Focus en de 308.

Particulier durven ze er ook nog wel de hoofdprijs voor te vragen.
[www.autoscout24.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-05-2020 11:54 door Strider.
Het zijn in goedkopere auto's in verzekering, mrb en brandstofverbruik dus ja die prijzen zijn hoog. Maar je schrijft ook weer minder af.
Maar aangezien je niet verwacht heel veel kilometers te gaan rijden hoef je een c-segmenter niet te laten voor het brandstofverbruik, je hebt wel weer meer ruimte. een over het algemeen beter rijdende auto door dat ze groter zijn, is alleen de vraag of je het waard vind om meer te betalen voor mrb en verzekering.
Strider
Particulier durven ze er ook nog wel de hoofdprijs voor te vragen.
[www.autoscout24.nl]

En dan nog met dat soort foto's adverteren... nut smiley

De pre-facelift is wel een stuk goedkoper. Dan heb je niet de ecoboost, maar (meestal) de duratec 1.25. Wat minder bij de les dan de ecoboost, maar wel een betrouwbare motor. Lijkt mij ook prima voor 5.000 km per jaar.
Bij carnext kun je een berg jonge Fiestas vinden van 2017 met allemaal minder dan 75000km , de meeste zelfs <50000km. Vanaf 9700€.

De hele geschiedenis , onderhoud en reparatie, is bekend.
[www.carnext.com]
Fiesta hebben wij ook gehad (voor onze kinderen kwamen), heerlijke auto rijdt echt goed en zit goed in elkaar.
Toch zou ik met het oog op 1 of wellicht in de toekomst nog meer kinderen voor een station gaan. Wij hebben enkele jaren geleden een 308 hatchback gekocht en die zit vol met een kinderwagen en een paar tassen. Campingbedje en de step van onze oudste dochter passen nauwelijks. Fiesta is nog kleiner ! Bedenk dat als je over een paar jaar toch een grotere wenst te kopen, dat zeker 4k kost: je krijgt bij de dealer 2k minder dan de waarde van je huidige wagen en de dealer vraagt ook nog 2k extra op de nieuwe wagen (= verdienmodel).
Mocht je verder niet op vakantie gaan met de auto of je houdt het bij 1 kind winking smiley dan voldoet de Fiesta prima!

Ford (Focus) heeft trouwens automatisch inparkeren als optie , dat werkt best goed, zeker bij een automaat. Eerst 3x oefenen maar daarna gaat het vanzelf.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-05-2020 23:49 door Marc 7230776.
spoiler alert
Bij carnext kun je een berg jonge Fiestas vinden van 2017 met allemaal minder dan 75000km , de meeste zelfs <50000km. Vanaf 9700€.

De hele geschiedenis , onderhoud en reparatie, is bekend.
[www.carnext.com]

De goedkoopste MK8 begint daar vanaf € 10.900 en de MK8 Titanium editie vanaf € 11.400. Ik denk dat die van € 9700 alweer weg is.
In iedergeval ik vind alles boven de 10K teveel voor een MK8 Titanium, dat heb ik er niet voor over. Maar ik ga de website wel in de gaten houden, bedankt daarvoor smiling smiley, het spreekt mij wel aan dat alle prijzen vast zijn en dus daarom ook wel scherp zijn.
De prijzen zijn vast, maar ik hoop dat je er wel onderhoud etc. kunt bij onderhandelen. Iemand ervaring met Carnext?

Marc 7230776
Fiesta hebben wij ook gehad (voor onze kinderen kwamen), heerlijke auto rijdt echt goed en zit goed in elkaar.
Toch zou ik met het oog op 1 of wellicht in de toekomst nog meer kinderen voor een station gaan. Wij hebben enkele jaren geleden een 308 hatchback gekocht en die zit vol met een kinderwagen en een paar tassen. Campingbedje en de step van onze oudste dochter passen nauwelijks. Fiesta is nog kleiner ! Bedenk dat als je over een paar jaar toch een grotere wenst te kopen, dat zeker 4k kost: je krijgt bij de dealer 2k minder dan de waarde van je huidige wagen en de dealer vraagt ook nog 2k extra op de nieuwe wagen (= verdienmodel).
Mocht je verder niet op vakantie gaan met de auto of je houdt het bij 1 kind winking smiley dan voldoet de Fiesta prima!

Ford (Focus) heeft trouwens automatisch inparkeren als optie , dat werkt best goed, zeker bij een automaat. Eerst 3x oefenen maar daarna gaat het vanzelf.

Begrijp ik volkomen, ik zou zelf ook het liefst een station kopen. Maar goed, ik weet zelf ook niet hoeveel we uiteindelijk weer gaan rijden, misschien wel veel meer dan die 5K. Voor nu wil ik daarom wat tijd uitrekken voor de beste deal, zodat als we later toch besloten om iets groters te gaan rijden er niet teveel op ingeleverd hoeft te worden.

Ik heb de aankoop van een C sgement overigens niet meteen weggestreept, ik vind de prijzen voor een 308 hatchback best wel interessant. Maar uit reviews blijkt wel dat ze niet de allerbeste versnellingsbak hebben en ze toch wel vaak kleine kwaaltjes hebben.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2020 17:45 door Strider.
Ik heb wel ervaring met Carnext. De inruilprijzen zijn een lachertje en aan de prijs valt niets te onderhandelen. De beurt krijg je ook zeker niet gratis maar die hoef je niet verplicht af te nemen.

Voordeel is wel dat ze vaak voor een hele rij occasions van hetzelfde merk/type dezelfde prijs vragen. Waar de ene dan een ton op de klok heeft en de auto ernaast maar 60dkm terwijl de prijs en uitvoering hetzelfde is. Die zijn dan juist wel interessant. En de hele historie is inzichtelijk.
Bobslee
Ik heb wel ervaring met Carnext. De inruilprijzen zijn een lachertje en aan de prijs valt niets te onderhandelen. De beurt krijg je ook zeker niet gratis maar die hoef je niet verplicht af te nemen.

Voordeel is wel dat ze vaak voor een hele rij occasions van hetzelfde merk/type dezelfde prijs vragen. Waar de ene dan een ton op de klok heeft en de auto ernaast maar 60dkm terwijl de prijs en uitvoering hetzelfde is. Die zijn dan juist wel interessant. En de hele historie is inzichtelijk.

En eventuele krassen wegwerken of nieuwe banden zit er zo te horen ook niet aan?
Ik heb ooit eens gelezen dat schades al voor de verkoop weggewerkt worden. Gek genoeg zag ik een oude poolauto van mijn werk laatst te koop staan bij Carnext met nog steeds een flinke beschadiging op de achterbumper (waar wij hem ook mee ingeleverd hebben).

Of schadeherstel erbij te onderhandelen valt weet ik niet.

De auto's waar ik 2 jaar geleden voor kwam hadden geen noemenswaardige schades dus het is niet ter sprake gekomen toen. Maar in 2 jaar kan er veel veranderen, geen idee of zoiets nu wel ter sprake zou komen.
Strider
Bobslee

En eventuele krassen wegwerken of nieuwe banden zit er zo te horen ook niet aan?
Nee hoogst waarschijnlijk niet, daarom is de prijs zo lasg.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.