gezinsauto 12.000 tot 15.000 eur.

Gepost door joram 9415831 
Beste forumleden,

Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie vraag ik mij af of jullie met mij mee willen denken.
Ik ben op zoek naar een geschikte opvolger van mijn huidige auto (renault megané station 130pk, bouwjaar 2010, 180.xxx km, voorzien van alle gemakken).

Ons gezin bestaat op dit moment uit 2 volwassenen en 1 kind van 4 jaar (tweede kindje op komst dus bijna 2 volwassenen en 2 kinderen).

Wij zoeken een auto (occasion) met voldoende zit- en bagage ruimte. Dit aangezien de bestuurdersstoel altijd op de achterste stand staat omdat ik zo’n 2 meter lang ben.

We hebben de volgende eisen (hierin zit nog wel marge);
- Jaartal; vanaf 2014
- Max. km stand; 90.000km
- Benzine
- Maximaal gewicht; 1250kg
- Prijs; 12.000 tot max. 15.000
- Het oog wil ook wat (dus liefst leuk aangekleed zoals een GT-line o.i.d.)

Auto’s die onze interesse hebben zijn o.a. de nissan qashqai (liefst Tekna) en de peugeot 308 (GT-line?).
De nissan heeft ongeveer 430 liter bagage ruimte en de peugeot zo’n 610. Dit zegt mij niet zoveel… Ga je dit echt merken in praktijk?
De nissan lijkt hoog maar als ik erin zit heb ik alsnog het idee dat de stoel ten opzichte van de bodemplaat niet eens heel hoog geplaatst is.
Zal het verschil groot zijn als je bijvoorbeeld je kinderen in de auto zet qua hoogte?

We rijden ongeveer 12.000 km per jaar.

Zie ik nog merken/modellen over het hoofd? In geval van de peugeot zou een automaat ook denkbaar zijn omdat het gewicht dan nog onder de 1250 kg blijft nut smiley
Mooie bestel- personen auto's zouden eventueel ook nog een optie kunnen zijn (wel beetje hip model).

Alvast bedankt voor het meedenken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2020 22:29 door joram 9415831.
Hoeveel kilometer rijd je ongeveer per jaar? En wat is de reden om nu de Megane weg te doen? Want normaal kan een degelijk auto nog vele kilometers mee, dus als hij verder prima bevalt is even doorrijden waarschijnlijk goedkoper.
Ik rijd ongeveer 12.000 km per jaar. De renault bevalt nog prima maar de 200.000 km grens nadert en gevoelsmatig wil ik dan een auto met minder km.
Daarnaast heb ik vaak het idee dat een auto met meer dan 200.000 bijna niet meer te verkopen is.

Andere redenen zijn;
- toe aan iets anders (luxe probleem)
- wellicht hogere auto om kinderen makkelijker in en uit de auto te halen (daarom suggestie voor de Nissan)
- toekomstige onderhoudskosten
- ik heb vaak veel tijd nodig om een beslissing te nemen dus kan alvast maar beter beginnen met oriënteren
Al naar een Mitsubishi ASX gekeken? Past perfect in je prijsklasse en erg betrouwbaar! Het model is wat minder op de weg te vinden dan de qashqai, maar misschien wel interessant om te bekijken.

[www.autoscout24.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2020 22:28 door Maart123.
De ASX is zeker een optie. Ik zie alleen dat de beenruimte voor de passagier achter de bestuurder aan de krappe kant is (als de bestuurdersstoel geheel naar achteren staat).
Scheelt zeker 6 cm en dat vind ik net iets teveel aangezien mijn stoel veelal op de achterste stand zal staan.
Bij de Nissan Qashqai kun je het beste niet de eerste exemplaren hebben vanaf 2014, maar vanaf ongeveer 2016, die zijn beter. Het broertje de Renault Kadjar deelt veel techniek. Alleen is het budget erg krap voor een exemplaar uit 2016. Eigenlijk zou ik naar wat anders kijken.

Bij de Peugeot 308 is veel keus, en kun je een auto vinden uit een zeer recent bouwjaar, je kunt natuurlijk ook gewoon weer een Renault Mégane kiezen maar dan het nieuwe model.

De Opel Astra vanaf 2016 lijkt mij ook een goede optie.
Misschien een Honda Civic?: [www.autotrack.nl] Carfax rapport: [www.autotrack.nl]

Grote bagageruimte voor een hatchback (477 liter) plus de handige "magic seats":

en met het afleverpakket "Premium" a € 695,- 4 jaar garantie:

Of eentje met meer vermogen? [www.autowereld.nl]

Rijdt dat een beetje? Ruim? Technisch goed?: Wat betreft de ruimte en geschiktheid voor lange mensen: bekijk even de eerste 2 minuten (en misschien niet alleen die eerste 2, maar ook de rest...) van deze video. Autoweek occasion aankoopadvies: [www.autoweek.nl]

Nog niet genoeg bagageruimte? [www.autowereld.nl] Helaas zit de Tourer wel net boven de 1250 kg...

Ook een Autoweek rij-impressie: [www.autoweek.nl]

Dit is de ANWB occasiontest: [www.anwb.nl] en ja.... die allerlaatste zin. Ik zeg dan maar: Beauty is in the eye of the beholder!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-05-2020 00:30 door Jazzik.
Met de stoel volledig naar achteren worden heel veel auto's al gauw te krap vind ik.

Op m'n werk hadden we ooit een Focus station (vorige model) en nu een Megane station (huidige model), ik ben 1.90m maar als ik hem zet zoals ik graag wil dan kan er eigenlijk geen volwassen persoon meer achter mij zitten. Een kind kan prima.

Dus mijn vraag is, hoelang wil je zo'n auto rijden? Zo lang mogelijk? zo lang als je kinderen er nog achter passen? Slechts een jaar of 2?

Als het een auto voor 'n jaar of 10 moet worden dan moet je al snel naar MPV achtige modellen gaan kijken. Als je d'r max 5 jaar mee gaat rijden volstaat een station wel. Voor die ene keer dat er een volwassen persoon achterin moet kun je de stoel wel wat naar voren zetten.

Dusja, een 308SW, Megane Estate, Focus station, Astra ST. Allemaal prima wagens met goede motoren, genoeg binnenruimte en modern genoeg. Zijn overigens ook allemaal in sportievere tinten te krijgen (GT-line, OPC line, ST line)

Met een lengte van 2 meter zou ik auto's zoals de Auris links laten liggen. Persoonlijk vind ik die stoelen niet geschikt.
Volgens mij valt de Citroën c4 picasso ook nog net tot 1250 kg. Nooit geweten dat de qq daar ook nog onder viel, ga bij de qq wel voor de 1.6, de 1.2 is geen hoogvlieger. Bij de 308 en bij de Picasso de half automaten laten staan, altijd voor handbak gaan of voor de vol automaat.

Hier een occasion video van de qq, ook die autmaat is niet foutloos.

[youtu.be]
Bobslee
Met de stoel volledig naar achteren worden heel veel auto's al gauw te krap vind ik.

Op m'n werk hadden we ooit een Focus station (vorige model) en nu een Megane station (huidige model), ik ben 1.90m maar als ik hem zet zoals ik graag wil dan kan er eigenlijk geen volwassen persoon meer achter mij zitten. Een kind kan prima.

Juist met het oog op
joram 9415831
Wij zoeken een auto (occasion) met voldoende zit- en bagage ruimte. Dit aangezien de bestuurdersstoel altijd op de achterste stand staat omdat ik zo’n 2 meter lang ben.

kwam ik met de Honda Civic. Kijk hier even naar de vergelijking tussen het model Mégane dat Joram nu rijdt en die Honda (in het voorbeeld de hatchback, maar de Tourer is qua interieurmaten gelijk). Scroll naar beneden naar "Interieurmaten" en kijk naar "afstand rugleuning voor/achter" en zie: [www.autoweek.nl]
Mégane: 590-830 mm en Civic: 660-900 mm. De kortste afstand is met de voorstoel in de achterste stand. Die kortste afstand is 7 cm. meer in de Civic.

Nog een belangrijk punt: de afstand rugleuning/pedalen. Die afstand is in de Mégane maximaal 109 cm. In de Civic 113 cm.
In de Mégane staat Joram z'n stoel altijd in de achterste stand. Misschien is dat in de Civic niet nodig, waardoor het verschil in de afstand rugleuning tot rugleuning nog een centimetertje (of misschien 2 centimetertjes winking smiley ) groter kan worden.
Ik zou eens gaan passen...
De nieuwe Megane nog een optie? Is wel iets zwaarder dan 1250
Ik ben zelf van een Megane naar een Grand Scenic gegaan. Ik herken het probleem van lange mensen voorin en krapte op de achterbank, zeker bij de Megane is dat een probleem. Bij een babystoel achter de bestuurder kon ik geen eens normaal rijden. Achter de passagierstoestel kon je vervolgens voorin je benen niet kwijt vanwege het lange lage dashboard. Bij vervolgstoelen werden de problemen iets minder, maar zodra de kinderen weer wat groter werden werd het weer te krap (benen van kinderen te lang) totdat het weer tijd was voor een volgende stoel. Ik heb 4 jaar slecht gezeten met de kinderen achter me.

Met de Grand Scenic heb ik al deze problemen niet meer. Ook de hogere zit is heerlijk, zowel voor je zelf als het plaatsen van de kinderen in de kinderstoelen.
Tot 1250kg heb je veel keuze bij de 308, bij de andere auto's hoogstens een basis motor tot je beschikking, en die moeten wel werken om het geheel in beweging te krijgen.
Auto encyclopedie
Tot 1250kg heb je veel keuze bij de 308, bij de andere auto's hoogstens een basis motor tot je beschikking, en die moeten wel werken om het geheel in beweging te krijgen.

O, is dat zo?
Jazzik
Of eentje met meer vermogen? [www.autowereld.nl]

1180 kg.
142 pk
topsnelheid 215 km/h
Als je zelf 2 meter lang bent is een 308SW geen goede keus, er kan dan werkelijk niemand meer achter je zitten, zie het hier bij de overburen. De MaxiCosi past er niet achter, kind van 4 geeft schoppende voetjes in de bestuurdersstoel. Een Nissan Pulsar of Skoda Octavia is zeer ruim op de achterbank qua beenruimte.
vertmaori
Als je zelf 2 meter lang bent is een 308SW geen goede keus, er kan dan werkelijk niemand meer achter je zitten, zie het hier bij de overburen. De MaxiCosi past er niet achter, kind van 4 geeft schoppende voetjes in de bestuurdersstoel. Een Nissan Pulsar of Skoda Octavia is zeer ruim op de achterbank qua beenruimte.

Voor de Nissan Pulsar klopt dat

De ruimte achterin is vergelijkbaar met de Skoda Superb, niet met de Octavia. Die laatste is achterin ook niet ruimer dan de Civic.
[www.autoweek.nl]
Nadeel van de Pulsar is dan weer de, voor dit formaat auto, krappe bagageruimte.
Voordeel is dan weer de aantrekkelijke occasionprijzen. Zie dit voorbeeld van een Tekna (propvolle uitvoering) van 2017 met slechts ruim 10.000 km. en nog net binnen budget: [www.autotrack.nl]

Zal het in overweging nemen, bedankt
Jazzik
Misschien een Honda Civic?: [www.autotrack.nl] Carfax rapport: [www.autotrack.nl]

Grote bagageruimte voor een hatchback (477 liter) plus de handige "magic seats":

Zou zeker een optie kunnen zijn al vind ik het niet één van de mooiste auto's meer (kwestie van smaak).
De Magic seats zijn wel mooi en een goede inovatie.
Bobslee

Dus mijn vraag is, hoelang wil je zo'n auto rijden? Zo lang mogelijk? zo lang als je kinderen er nog achter passen? Slechts een jaar of 2?

Als het een auto voor 'n jaar of 10 moet worden dan moet je al snel naar MPV achtige modellen gaan kijken. Als je d'r max 5 jaar mee gaat rijden volstaat een station wel. Voor die ene keer dat er een volwassen persoon achterin moet kun je de stoel wel wat naar voren zetten.

Dusja, een 308SW, Megane Estate, Focus station, Astra ST. Allemaal prima wagens met goede motoren, genoeg binnenruimte en modern genoeg. Zijn overigens ook allemaal in sportievere tinten te krijgen (GT-line, OPC line, ST line)

Daar kan ik wel wat mee. Goed over na gedacht!

Met een lengte van 2 meter zou ik auto's zoals de Auris links laten liggen. Persoonlijk vind ik die stoelen niet geschikt.
Auto encyclopedie
Volgens mij valt de Citroën c4 picasso ook nog net tot 1250 kg. Nooit geweten dat de qq daar ook nog onder viel, ga bij de qq wel voor de 1.6, de 1.2 is geen hoogvlieger. Bij de 308 en bij de Picasso de half automaten laten staan, altijd voor handbak gaan of voor de vol automaat.

Hier een occasion video van de qq, ook die autmaat is niet foutloos.

[youtu.be]

De citroën zou zeker een optie kunnen zijn, ook al zie ik ze volgens mij niet onder de 1250kg maar misschien wordt dat sowieso een onmogelijke opgave.
Tot zover bedankt voor alle reacties.

Tot nu toe kom ik tot de conclusie dat ik misschien moet gaan kijken naar een MPV omdat de beenruimte achterin dan het beste is.

De civic vind ik niet heel erg mooi, ook al is het op papier een goede optie qua maatvoering.
De C4 Picasso zou best een goede optie kunnen zijn... Ook al ligt het gewicht volgens mij hoger dan 1250kg.

Modellen als de 308 of de nieuwe megane blijken vrij weinig ruimte achterin te geven waardoor mijn bestuurders stoel verder naar voren moet.
Pfoeh… lastig. Ik denk dat ik mijn gedachten bij moet stellen en wellicht moet gaan kijken naar een andere klasse (MPV).

Denk dat ik een keer met kinderwagen en al een aantal auto's zal gaan testen.
Ik heb even je gewichts grens laten vallen.
Ford Grand C-max

Renault Scenic

Grand Scenic

Citroen Grand Picasso

Let wel op dat je voor de Puretech motor gaat en niet voor de THP.
De enige C4 Picasso onder de 1250 kg is zo te zien de handgeschakelde 5-zitter met de 1.6 VTi-motor (net als de THP samen met BMW ontwikkeld). De VTi kent minder problemen dan de THP, al moet je wel het oliepeil in de gaten houden.
Hier een voorbeeldje

De 1.2 Puretech zit qua gewicht net boven de 1250 kg.

En ik las in de openingspost dat een bestel-personenwagen ook een optie was, al zijn termen als "mooi" en "hip model" natuurlijk subjectief en niet per definitie van toepassing op dit marktsegment, maar als je toch bij een Citroëndealer bent, is in deze categorie een Berlingo nog een optie, al zit die ook boven de 1250 kg.: voorbeeldje. Ruim en praktisch maar het model moet je wel aanstaangrinning smiley
Tussen een 1150-1250 kg auto en een 1250-1350 kg auto zit 8 euro per maand. Voor 8 euro zit je heel wat ruimer cool smiley
Vin cent
Tussen een 1150-1250 kg auto en een 1250-1350 kg auto zit 8 euro per maand. Voor 8 euro zit je heel wat ruimer cool smiley
Je zit niet alleen ruimer, je keuze is ook een stuk ruimer.
Vin cent

Dat klopt... misschien moet ik die 1250 kg max. los laten...
joram 9415831
Vin cent

Dat klopt... misschien moet ik die 1250 kg max. los laten...
Je moet natuurlijk niks, maar het maakt je zoektocht wel een stuk makkelijker je hebt immers meer keuze. Ik snap heel goed dat je een maximum gewicht wilt en nu is het maar 8 euro maar de volgende is weer maar een paar euro en voor je het weet zit je aan de 30 euro meer per maand.
Het probleem is ook dat de meest MPV zwaar zijn vooral als het grote auto's zijn.
Als jouw auto nog ongeveer 3.000 EUR waard is en je hebt er verder nog 15.000 EUR voor over om bij te betalen, zou je ook hiervoor kunnen kiezen:
[www.autotrack.nl]

Waarom begin je niet alvast hier en daar, vrijblijvend, naar de inruilprijs te vragen? Weet je ongeveer waar je aan toe bent.

Als de inruil prijs jou tegenvalt, zou ik gewoon nog een jaar of zo doorrijden, dan maakt dat toch niet uit verder en je bent tevreden over de auto!
speedtouch
Als jouw auto nog ongeveer 3.000 EUR waard is en je hebt er verder nog 15.000 EUR voor over om bij te betalen, zou je ook hiervoor kunnen kiezen:
[www.autotrack.nl]

Waarom begin je niet alvast hier en daar, vrijblijvend, naar de inruilprijs te vragen? Weet je ongeveer waar je aan toe bent.

Als de inruil prijs jou tegenvalt, zou ik gewoon nog een jaar of zo doorrijden, dan maakt dat toch niet uit verder en je bent tevreden over de auto!

Ik zal eens kijken wat de inruilprijs is van mijn auto. Valt meestal tegen... anders ga ik deze zelf proberen te verkopen.
Ik zie weinig vooruitgang tov wat je nu hebt, alleen op het stukje 'gevoelsmatig', misschien. Megane station met 180kkm is nu geen drol meer waard bij inruil, dat is ie met 250kkm ook niet. Ik zou deze nog even houden en evt een beetje doorsparen voor iets waarmee je daadwerkelijk er op vooruit gaat.
Is de kia sportage een optie? Is wel zwaarder... Maar ik zie een hoge auto en veel ruimte.
Deze zijn wat voordeliger in aanschaf.
Prima optie en je zit idd hoger, maar qua ruimte niet meer of minder dan een gemiddelde station
De Kia sportage lijkt toch een goede optie te zijn.
We gaan kijken voor een exemplaar uit 2012 met 1.6 gdi benzine motor (super pack).
Zo'n 110.xxx km op de teller.

Zijn er dingen waar we op moeten letten of rekening mee moeten houden??

Alvast bedankt
Een collega van mij heeft pas zo'n wagen gekocht. Hij had al vrij snel last van vocht in de lampen. Niet alleen kan het vervelende gevolgen geven, het is ook een APK afkeurpunt. Kijk daar dus even naar.
Bobslee
Een collega van mij heeft pas zo'n wagen gekocht. Hij had al vrij snel last van vocht in de lampen. Niet alleen kan het vervelende gevolgen geven, het is ook een APK afkeurpunt. Kijk daar dus even naar.

Bedankt!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.