Zoektocht naar de gouden combinatie > 2 auto's > budget +/- 18K

Gepost door JenvanW 
Beste Forummers,

Aangezien onze auto-zoektocht een beetje dreigt vast te lopen, ben ik op zoek naar wat nieuwe invalshoeken.
Daarom vraag ik jullie eerlijke advies over het volgende:

Door een banenwissel van manlief is de leaseauto in ons gezin weggevallen. Ik rijd zelf een Volvo v40 (diesel, 170dkm op de teller), maar maak al een tijdje voor woonwerkverkeer gebruik van OV. En dankzij de corona-thuiswerksituatie reis ik helemaal niet, dus kan mijn man voor zijn werk de Volvo pakken. Hij werkt 30KM verderop, dus maakt per dag zo'n 60KM woon-werk, wat zijn werkgever vergoedt.
Maar er zal toch een extra auto bij moeten komen. Wegens onregelmatig werk van de echtgenoot, is het wel zo prettig als ik in het weekend ook een auto tot mijn beschikking heb. Ik gebruik de auto vooral zowel een ritje supermarkt als een rit naar familie/vrienden, die toch al gauw zo'n 100km verderop wonen.
Nu denk je misschien: prima, bombardeer je V40 tot de gezinsauto en zet er een leuk boodschappenkarretje naast en klaar ben je. Maar daar komen onze individuele wensen om de hoek kijken, en die maken de zoektocht wat ingewikkelder. Op een rijtje:

Hij:
> Vindt de V40 aan de kleine kant. Hij is zelf 1,96m. Met kinderzitje op de achterbank kan hij z'n benen niet kwijt als hij op passagiersstoel zit. Ook laadruimte is wat beperkt, zeker als je ermee op vakantie wilt met gezin.
> Zou zelf het liefst een SUV rijden, maar dan wel iets Duits of Zweeds (€€€). Mag diesel zijn.
> Als SUV een onhaalbare kaart is, dan een ruime station.
> Vindt dat de 'tweede' auto wel iets robuuster moet zijn dan Peugeot 108 oid.
> Niet gecharmeerd van bijv. Nissan Qashqai, Mitshibutzi ASX, of andere japanners.
> SEAT Leon, Peugeot 308SW en Opel Astra oid zijn afgekeurd.
> Rijdt gemiddeld zo'n 1750-2000km per maand.

Ik:
> Wil liever geen honderden euro's per maand aftikken aan wegenbelasting om maar een grote (SUV) diesel te rijden. Tenzij het zo'n zuinigert is, dat het verbruik enigszins compenseert.
> Vind het prima om als tweede auto een jonge VW Polo (was mijn vorige auto, prima ding) te rijden, maar zou liefste MINI, Alfa Romeo Guiletta, een geinige cabrio (geen tweezitter) of iets dergelijks willen rijden.
> Tweede auto moet benzine zijn.
> Koop liefst auto's met minder dan 160-175dkm op de teller, tenzij het type auto erom bekend staat dat je er prima +250dkm mee kunt rijden.
> rijd zelf maximaal 500-750km per maand.

Wij:
> Willen niet te oude auto's, ondergrens bouwjaar ligt rond 2010/2011.
> Houden beide van autorijden, en we zijn gevoelig voor looks & comfort. Los van formaat vinden we V40 een fijne, robuuste auto die ook nog eens lekker smoelt.
> Hebben eigenlijk heel weinig verstand van auto's. Waar moeten we bij welk type nou echt goed op letten?

We verwachten dat de V40 nog zo'n 7-7,5K oplevert in particuliere verkoop. Dit bedrag zit al in het totale budget van ongeveer 18K dat we voor twee auto's beschikbaar hebben.
Uiteraard hebben we ook de optie overwogen om er alleen een station op benzine naast te zetten, bijv. een Ford Focus, waarmee we de privéritten als gezin doen.
Maar die vinden we allebei te 'braaf/saai'. En eigenlijk hebben we ook wel zin in iets nieuws.
Op ons lijstje staan nog:
> Volvo V60 (wel meer ruimte, maar ook op achterbank?)
> Audi A4 (diesel of benzine? In benzine-vorm wel erg dorstig...)
> BMW X1 (vindt hij eigenlijk meer lompe station dan SUV, vind ik héél leuk)

Voor de mensen die na dit lange verhaal nog niet zijn afgehaakt: hopefully kunnen jullie ons tot wat nieuwe inzichten brengen. Zijn er auto's/types die we over het hoofd zien, maar toch binnen onze wensen vallen?
Graag jullie ongezouten mening en zinvolle adviezen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2020 13:14 door JenvanW.
Welke motor zit er in de V40 en van welk bouwjaar?

Is het een optie dat jullie de V40 houden voor alle ritten behalve die met een compleet gezin? Dan zou je een ruime benzine SUV of station er bij kunnen kopen voor de ritten met het gezin.

Met jullie km is het denk ik niet verstandig een diesel te kopen, daarvoor rijden jullie eigenlijk te weinig. Omdat jullie de V40 al hebben is het rekensommetje voor deze diesel gunstiger.

Een V60 of X1 en een leuke 2e auto voor er bij ga je niet redden voor jullie budget.
Zowel de V60, A 4 en X1 vind ik gezien het budget en andere redenen geen goed idee. De V60 is voor zijn klasse erg klein achterin, is relatief zwaar, en is relatief duur t.o.v. het budget. In de periode waar in je kijkt had de Audi A4 heel veel dure motorproblemen, en is ook relatief duur om te kopen en te onderhouden. De X1 is t.o.v. Het budget ook relatief duur, en is ook geen goedkope auto om te rijden

De Alfa Giulietta lijkt mij binnen dit budget wel een goed idee, of kijk naar de opvallend ruime maar vrij onbekende Lancia Delta, die heel veel techniek deelt. Ook een leuke optie lijkt mij de kleinere Alfa Mito.
Alle 3 auto's hebben in mijn ogen een luxe uitstraling, en koop je voor relatief weinig geld. De kwaliteit is best goed, let wel even op de versnellingsbak.

Als je toch het Zweeds gevoel wil houden, kijk dan eens naar een Saab 9.3 die koop je ook voor weinig, de auto was in 2011 al wel lang op de markt.

Een andere leuke optie vind ik de Renault Megane Coupe.

SUV's zijn populair en op dit moment relatief duur, gezien het totale budget en de wensen zou ik dat niet doen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2020 14:15 door ak2.
Maar je hebt het over een gezinsauto, maar heb je meer dan 2 mensen in jullie gezin, of te wel hebben jullie kinderen of honden die mee moeten?
Alfa Mito

Iets voor jou?
Kunnen jullie thuis of op het werk laden? Dan zou een Outlander PHEV een optie voor manlief zijn, die kan zo'n 35 km op elektriciteit rijden.
Anders lijkt de Lexus RX 400/450H me wel geschikt.
Let er wel op dat veel Outlanders geprijsd staan als ex-BTW dus daar komt nog wel iets bij.

Blijft er misschien zo'n 5000 over voor de tweede auto, ik denk dat je voor dat geld wel een prima Alfa Romeo MiTo kunt vinden.
Epica
Maar je hebt het over een gezinsauto, maar heb je meer dan 2 mensen in jullie gezin, of te wel hebben jullie kinderen of honden die mee moeten?
Alfa Mito

Iets voor jou?

Denk dat het kinderzitje er voor de sier in zit
Een volvo c30 nog iets als 2e auto

[www.autowereld.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-05-2020 23:25 door Auto encyclopedie.
Dank voor jullie reacties!
Een paar antwoorden op de vragen die ik voorbij zag komen:

- We zijn met z'n 3en (zoontje van 2), dus voorlopig nog vast aan autostoeltje. Vanuit dat oogpunt is MiTo niet zo handig.
- Volvo V40 is een D2 Momentum uit 2013.
- Het was ook mijn voorstel om de V40 te houden voor grootste deel van KM's, maar de echtgenoot vind 'm eigenlijk te klein (het was ook mijn auto, en nu rijd hij er voornamelijk in).
- Ik ben lange tijd erg weg geweest van de Outlander, zelfs paar weken in gereden. Maar zodra je accu leeg is, zuipt ie als een malle en sta je uiteindelijk nog net zo vaak aan de pomp. En die lange ritten maken we in het weekend wel veel. Laden kunnen we alleen aan openbare paal in de wijk, op het werk van mijn man is geloof ik geen laadgelegenheid. Dus eigenlijk geen optie.
- Geen ervaring met Lancia, daar ga ik eens even naar kijken.

Ik kwam nog wel deze BMW X1 tegen. Lijkt op het oog best oke?
En dan nog tweede karretje á 6K erbij, beetje goed onderhandelen... Niet geheel onrealistisch? Of geen slimme zet?
Van die getoonde BMW X1 lijken me de maandelijkse lasten best hoog (all risks verzekering, MRB, onderhoudskosten), maar als je daar geen moeite mee hebt?
Jullie lijken verder wel tevreden over de Volvo, alleen vindt je man de V40 wat klein. Wellicht een V70 een optie? Die is ook op benzine te krijgen en volgens mij kan dat type motor prima op LPG:
[www.marktplaats.nl]

Of toch een diesel (weet zo niet of de D4 van die jaren goed is of juist niet, maar dat kunnen andere hier vast wel aangeven):
[www.marktplaats.nl]

Stoelen zijn in ieder geval geweldig en zou toch wat goedkoper moeten rijden dan een SUV versie van dit soort auto's (zoals een XC60). Al blijft een Volvo een prijzige auto om te rijden is mijn eigen ervaring met een V70 D5. Blok zelf was nog prima toen ik hem bij ruim 412.000 KM weg deed, maar voor de rest wel veel onderhoud aan gehad. Weet niet of dat bij de benzine versies veel minder is en je kunt ook een beetje geluk of pech hebben.

Naast een dergelijk auto (en wellicht een nog iets jongere voor 2000 a 3000 meer) blijft er nog voldoende over voor een nette 2e auto.

Naast de genoemde Lexus hybride SUV's kan de RAV4 nog leuk zijn, alleen vragen ze daar hier de hoofdprijs voor, er staat een relatief betaalbare in Duitsland te koop:
[www.autoscout24.de]

Qua importkosten komt daar niet heel veel meer bij, die zal zeker een stuk goedkoper om te rijden zijn dan een X1 of XC60. Maar wellicht totaal niet jullie smaak gezien de opmerking "> Niet gecharmeerd van bijv. Nissan Qashqai, Mitshibutzi ASX, of andere japanners.". Al is dit wel een ander slag auto dan een Qashqai of ASX.

Maar anders is toch de V70 wellicht nog een goede optie dus.
Waarom vindt je man de V40 te klein als hij hem alleen rijdt?

Met betrekking tot een Mito, wij hebben een Grande Punto gehad en daar kon een kinderstoeltje prima op de achterbank met lange volwassenen op de voorstoelen. Dat is heel erg auto afhankelijk. Bij auto's waar de benen ver onder het dashboard zitten heb je inderdaad een probleem als je lang bent en de stoel wat naar voeren moet ivm een kinderstoeltje.

Gezien de wensen en budget denk ik dat het een lastige zoektocht wordt.
Die X1 is ook weer een diesel. Dan kun je net zo goed die Volvo houden. Voor pak hem beet 11.000- euro vindt je eigenlijk alleen VW Tiguan op benzine (als je alle Aziaten uit sluit). Die zijn zelf nog flink goedkoper ook. Kun je de rest reserveren voor duur onderhoud.
Vin cent

Met betrekking tot een Mito, wij hebben een Grande Punto gehad en daar kon een kinderstoeltje prima op de achterbank met lange volwassenen op de voorstoelen. Dat is heel erg auto afhankelijk. Bij auto's waar de benen ver onder het dashboard zitten heb je inderdaad een probleem als je lang bent en de stoel wat naar voeren moet ivm een kinderstoeltje.

De Mito is 2 deurs de GP volgens mij 4 deurs.
Heb even wat auto's naast elkaar gezet in een prachtig Excellijstje. X1 Diesels, Benzine, V60 Diesel, Audi A4 Diesel.
Allen komen qua MRB, verzekering en brandstof tussen de 360 en 400 per maand uit. Dus geen enorme verschillen. Gewoon veel geld, maar dat hoort bij grote/dure auto's willen rijden. Daar zijn we ons van bewust. Lexus lijkt overigens wel een beetje buiten ons bereik.

Ben zelf best enthousiast over de Qashqai dus misschien nog wat goede argumenten zoeken om die nog eens te pitchen.
Een V70 zou ook een optie kunnen zijn, niet meest spannende bak maar wel veel ruimte.
Benzine is geen absolute voorwaarde. Kan prima diesel zijn. En X1 lijkt me toch iets groter dan V40?
Tweede autootje (voor mij dus) moet wel benzine zijn.
De BMW X1 is duidelijk ruimer dan de Volvo V40.

De Nissan Qashqai lijkt me een goede keus, een leuk alternatief vind ik de Kia Sportage.

De getoonde BMW X1 is een import auto, onderzoek heel goed of de kilometerstand klopt. Controleer dus altijd voor aankoop bij de BMW dealer de kilometerstand. Bij dit soort auto's is bij gemiddeld ongeveer bij 1 op de 2 auto's de tellerstand verdacht.
JenvanW
Benzine is geen absolute voorwaarde. Kan prima diesel zijn. En X1 lijkt me toch iets groter dan V40?
Tweede autootje (voor mij dus) moet wel benzine zijn.

Wij hebben op werk een V40 gehad en er staat nu een X1, ik heb in beide auto's gereden en de X1 is veel ruimer. Maar ook een stuk duurder. Gezien jullie km per maand is een diesel X1 volgens mij te duur tov benzine (vergis je niet in de afschrijving en het onderhoud van een diesel).

Ik heb zelf even naar mijn autokosten (MPV op benzine uit 2018 van 1600 kg) gekeken, in 2019 waren de kosten voor brandstof, MRB en verzekering bij circa 25.000 km 400 euro per maand. Mijn collega heeft een diesel X1 en daar zijn de maandelijkse kosten echt hoger (en afschrijving en onderhoud ook). Hij heeft een X1 20d automaat, verbruik 1 op 16 (erg rustige rijder), met zijn V40 reed hij 1 op 20.
Epica
Vin cent

Is de punto er ook als sedam? dan heet die grande Punto?
Auto encyclopedie
Epica
Vin cent

Loop niet zo te zeiken, je snapt wat ik bedoel.
Epica
Auto encyclopedie
Epica
Vin cent

Loop niet zo te zeiken, je snapt wat ik bedoel.

Dit misschien nog iets als 2e auto, rij je wel relatief nieuw

tipo

Helaas wel import

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-05-2020 18:06 door Auto encyclopedie.
Auto encyclopedie
Epica
Vin cent

Sedam?

De Grande Punto is er echter wel degelijk als sedan, maar heet dan Linea. De gewone Grande Punto is als 3 en 5 deurs geleverd.
Zadelsnuiver
Auto encyclopedie
Epica
Vin cent

Sedam?

De Grande Punto is er echter wel degelijk als sedan, maar heet dan Linea. De gewone Grande Punto is als 3 en 5 deurs geleverd.

Wie de bal kaatst .....
JenvanW
Beste Forummers,

Ik was idd afgehaakt, sorry.
Epica
Maar jij wilt graag een Giulietta.
Alfa

Voor je man
Renault Laguna

Mondeo

Dit lijken mij hele goede opties👍
BMW E38
JenvanW
Beste Forummers,

Ik was idd afgehaakt, sorry.

Wel mooi dat je dan nog even de moeite neemt om te reageren spinning smiley sticking its tongue out
Na rijp beraad denken we nu toch aan een Benzine station voor ernaast. Met de instortende automarkt verwachten we nu weinig inruilwaarde / particuliere opbrengst van de Volvo. Dus de Volvo houden, gebruiken voor woon/werk en een nette station ernaast voor ruimte/vakantie/whatever. Voor SUV moeten we toch even wat meer euro's neerleggen dan we op dit moment willen uitgeven.

De geopperde Mondeo vind ik eigenlijk ook wel prima optie, nu komt ook bijv. Passat in aanmerking. Eens even kijken of er ergens een mooi exemplaar te koop staat met niet teveel km's. The search continues dus!
Een passat met tsi vraagt veel aandacht, de 122 pk is het minste slecht

Een wat oudere seat exeo met de 1.8 twintig klepper is wel betrouwbaar, maar ontzettend zeldzaam en qua ruimte nieveau volve v50.. Verder is die goed voor de spaarzegels bij de tankstation.
Ik denk dat je je te rijk rekent met de opbrengst van de V40. Pas na overlijden van de eigenaar een fully loaded dealeronderhouden D2 Summum (leer, panodak, stoelverwarming etc) met 180k uit 2013 met heel veel moeite voor 5500 kunnen verkopen. Een Momentum brengt wat wat geluk 5000 op particulier. In de handel max 4k.

Ik zou de V40 dus lekker doorrijden en er iets anders van rond de 10k naast kopen.
vertmaori
Ik denk dat je je te rijk rekent met de opbrengst van de V40. Pas na overlijden van de eigenaar een fully loaded dealeronderhouden D2 Summum (leer, panodak, stoelverwarming etc) met 180k uit 2013 met heel veel moeite voor 5500 kunnen verkopen. Een Momentum brengt wat wat geluk 5000 op particulier. In de handel max 4k.

Ik zou de V40 dus lekker doorrijden en er iets anders van rond de 10k naast kopen.
Zoals ze al aangaf gaat ze ook gewoon doorrijden met de V40.
Let niet op Auto Encyclopedie die ratelt altijd het zelf stukje af en doet voor de rest geen onderzoek.
Binnen je budget heb je gewoon de 125 en 150pk versies en dit zijn de verbeterde motoren, maar let wel op een Passat is gewild en daardoor duur.
Wat ik nog steeds een van de mooiste auto's vind in dit segment is een Mazda 6.
6
JenvanW
Na rijp beraad denken we nu toch aan een Benzine station voor ernaast. Met de instortende automarkt verwachten we nu weinig inruilwaarde / particuliere opbrengst van de Volvo. Dus de Volvo houden, gebruiken voor woon/werk en een nette station ernaast voor ruimte/vakantie/whatever. Voor SUV moeten we toch even wat meer euro's neerleggen dan we op dit moment willen uitgeven.

De geopperde Mondeo vind ik eigenlijk ook wel prima optie, nu komt ook bijv. Passat in aanmerking. Eens even kijken of er ergens een mooi exemplaar te koop staat met niet teveel km's. The search continues dus!

Trouwens wat is nu het budget? mag die hele 18.000 euro nu op aan 1 auto?
Mazda 6 vind ik ook écht een mooie wagen om te zien. Wel pricy. Het budget van 18K was gebaseerd op eventuele inruil van de Volvo. En als we die houden, blijft er nog zo'n 10-12K beschikbaar voor nieuw blik.
vertmaori

Hm, als ik een vergelijkrondje online maak, zie ik gelijkwaardige Momentums voor +/-8-8,5K te koop staan. Voor minder dan 7K kom ik ze niet echt tegen.
Die gaan toch niet in werkelijkheid voor 60/70% van de vraagprijs weg? Onze Volvo is aardig goed uitgerust, netjes dealeronderhouden. Dan lijkt me 7K als minimale particuliere verkoopprijs niet heel onrealistisch. Maar wie ben ik?
De markt is grillig, maar ik heb vorig jaar twee diesels (een privé en een zakelijk) verkocht en dat ging boven verwachting goed. Een was een Volvo V40 D4 Summum met leer uit 2014 met 330.000 km op de teller die verkocht is voor 6.500 euro aan een handelaar. Auto is dealer onderhouden, maar had wel bovengemiddelde gebruikerssporen.
JenvanW
Mazda 6 vind ik ook écht een mooie wagen om te zien. Wel pricy. Het budget van 18K was gebaseerd op eventuele inruil van de Volvo. En als we die houden, blijft er nog zo'n 10-12K beschikbaar voor nieuw blik.

In mijn onderzoek had ik daar al rekening mee gehouden vandaar mijn geratel over de aandachtspunten betreft de passat.

Jammer dat de Mazda 6 hierboven niet in je budget past, ziet er ontzettend mooi uit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-05-2020 14:07 door Auto encyclopedie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.