Eerste BMW kopen

Gepost door BMW 8981289 
Eerste BMW kopen
12-05-2020 19:58
Hallo allemaal,
Vanaf mijn 18e heb ik diverse auto’s gereden. Dit waren simpele autotjes omdat ik nog niet genoeg geld had om een BMW te kopen.
Nu ben ik 21 jaar met een vaste baan. Ik heb na jaren wat geld opzij te hebben gezet eindelijk genoeg om een BMW te kopen. Nu zit ik te twijfelen tussen 2 modellen. Dat is de BMW 320D uit 2013, of de BMW 220D Coupé uit 2014. De 2 serie is uiteraard de sportievere keuze, maar de 3 serie vind ik zelf ook wel iets hebben. In de meeste gevallen rij ik alleen of met 1 iemand naast me. Dus het gebrek aan ruimte bij de 2 serie is niet echt een probleem. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? 320D of 220D coupé?
Re: Eerste BMW kopen
12-05-2020 20:12
Kies wat je zelf mooier vind. Als het je zelf niet uit maakt zou ik vooral kijken naar historie, en net exemplaar waar goed.voor is gezorgd. Als een coupe prima vind kun je ook naar een 3 serie coupé kijken. En als je naar een 2 serie kijkt kun je ook kijken naar de technisch vrijwel gelijke 1 serie.

Maar rij je zoveel kilometers voor een diesel?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-05-2020 20:15 door AsconaGT.
12-05-2020 20:17
De 320d van 2013 rijdt werkelijk briljant als je het mij vraagt. Zit goed, niet al te veel lawaai en nog genoeg pit. Uiteraard is hij wel merkbaar zwaarder dan een 1.
De 2 is een van de weinige BMW's uit die periode waar ik geen meter in gereden heb, dus durf ik niet zeker te zeggen hoe die is. De (gerelateerde) 1 ligt ook voor langere stukken heerlijk op de weg maar is al geen ruim ding te noemen, en dan zal een coupé nog wel wat krapper zijn (aanname). Als de ruimte je om het even is, zou ik lekker proefritten in beiden maken en kiezen welke jij het fijnste vindt.

Houd er wel rekening mee dat het niet de goedkoopste auto's zijn, goed onderhoud kost wat en heeft dat bij auto's van deze leeftijd als het goed is ook gekost. Zou er zelf (geen twee rechterhanden) eentje waarbij er duidelijk op het onderhoud is beknibbeld laten staan.
De 3 serie rij je voor de toekomst en de 2 serie weet je maar nooit. Kom er iets op je pad waarbij je extra deuren en ruimte nodig hebt, schrijf je ontzettend af op een coupé diesel.
Dank voor jullie reactie.
De 3 serie is een geweldige auto, maar toch trekt me de 2 serie coupé meer aan wegens de sportiviteit.
Ik rij vrij veel kilometers, vandaar graag een diesel.
12-05-2020 21:12
Ga in beide gevallen wel voor de 2015 versie met 190pk dit is de B47 motor ipv de N47 die laatste heeft nogal problemen.
Persoonlijk zou ik voor de 2 serie gaan, vind ik mooier en sportiever, je bent nog jong en een auto koop je voor nu en niet voor de toekomst.
13-05-2020 08:16
Ik zou ook voor die 2 serie gaan hoor, maar als het jou niet uit maakt zou ik gewoon kijken waar je de beste deal kunt maken. Als je een 3 serie ook prima vind en meer sportifiteit kun je ook kijken naar de coupe versie van de 3 serie. ==> 4 serie. Ik weet niet wat je budget is.

Wel zou ik goed uitkijken met import, dit zijn nou precies auto's in de leeftijdscategorie en merk die veel uit het buitenland worden gehaald en met de kilometerstanden word gerommeld. Dus extra nakijken of alles inderdaad klopt.
Wat is je budget? Best belangrijk bij het zoeken!
13-05-2020 15:50
Heel veel 320D hebben 163 pk ipv 184 uit die periode ivm de bijtelling. De 2 Coupe heeft altijd 184 pk volgens mij. Wel iets om rekening mee te houden als je auto's met elkaar vergelijkt.
Vin cent
Heel veel 320D hebben 163 pk ipv 184 uit die periode ivm de bijtelling. De 2 Coupe heeft altijd 184 pk volgens mij. Wel iets om rekening mee te houden als je auto's met elkaar vergelijkt.

Die 163 pk is de EDE uitvoering (staat er overigens vaak netjes bij vermeld), inderdaad speciaal voor de bijtelling. De grap is echter dat als je kijkt naar de tuningsmogelijkheden bij een gerenommeerd bedrijf zoals Rica dan zie je dat ze bij de zwakkere EDE uitvoering het vermogen naar 221 pk en 420 Nm weten te brengen, terwijl de "gewone" 184 pk versie blijft steken op 210pk@435 Nm.

Overigens denk ik dat het in de toekomst een stuk moeilijker wordt om een Coupé diesel te verkopen, vanuit dat opzicht dus een streepje voor op de 320d, alhoewel dat wellicht niet voor iedereen even belangrijk hoeft te zijn.
13-05-2020 20:16
Kijk ook naar uitrusting. Een 320d kan best lekker dik zijn neergezet (door een directeur die geen 5 serie wou), met lagere model zit je vaak met kalere auto's (van de zoon van de directeur) smiling smiley

MRB en verzekering kan misschien weer wat vervelender uitvallen.

Bel dealers of ze informatie hebben over het onderhoud van een bepaald kenteken of chassisnummer (VIN). Ze zullen niet allemaal behulpzaam zijn maar ik heb goede ervaring met de welwillendheid van BMW servicemannen (een receptioniste kennen ze daar overigens niet)
De 2-series zijn meestal beter gevuld met opties dan de 3-series door de hogere basisprijs van de laatste.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.