Eerste auto - Gezin - 12-20k

Gepost door ExF1 
Beste autoliefhebbers,

Na veel wikken en wegen zijn we momenteel op zoek naar een auto. Onze eerste auto wel te verstaan (na jaren en jaren alleen OV+fiets). Natuurlijk hebben we wel online gekeken naar enkele mogelijkheden, maar het blijft enorm lastig om zonder ervaring/kennis een goede overweging te maken. Suggesties (dan wel waarschuwingen) die helpen om wat gerichter te zoeken zouden enorm behulpzaam zijn.

Goed, onze wat ongebruikelijke situatie:

- Budget: 12-20K (enigszins flexibel)
- ~15-25K km per jaar. Echter wil mijn vrouw (een zeer onervaren bestuurder) 1-2 maal weeks een flinke 220km naar het werk forensen (110km one-way). Veiligheid en betrouwbaarheid staan dus heel hoog op het lijstje.
- Een automaat is verplicht
- We hebben een meerijdende jonge dochter (4)
- Gebruik voor vakantie lijkt me de komende jaren handig, dus voldoende bagageruimte. Stationwagon klinkt “logisch”, maar met een enkel kind hebben we ook weer niet zoveel rotzooi.

Wat van onze eerste overwegingen:

- Toyota Auris: Binnen budget, maar bij aankoop mogelijk al het gevoel “we hadden beter voor een Corolla kunnen sparen”.

- Toyota Corolla: Behoorlijke upgrade over de Auris? Weinig occassions en ruim boven budget. Tja, het wellicht waard als we 10 jaar vooruit kijken?

- Toyota Yaris private lease (nieuw model). Mogelijk een alternatief voor 1-2 jaar als we de vakantie even vergeten? Zuinig, veilig (safety sense 2), flexibel? Lijkt me minder comfortabel op de snelweg.

De vele andere genoemde opties waarbinnen we behoorlijk de weg kwijtraken (om nog maar te zwijgen van wel/geen diesel):

- Kia Niro, Kia Cee’d (sportswagon)
- Ford focus (wagon)
- Volvo V40 (ruim aanbod, maar vooral diesel)
- Honda Civic (ik kan lastig aan het ontwerp wennen)
- Mazda 3 (mogelijke mindere automaat?)
- Renault Megane
- Peugeot 308

Het mag duidelijk zijn dat we al het advies heel goed kunnen gebruiken.

Alvast heel hartelijk dank!
Diesel zou ik zeker niet doen met deze afstanden.
Ik zou met dit budget ook kijken naar een Lexus CT200 en als je de mogelijkheid hebt om te laden naar de Opel Ampera.
Misschien overtuigd deze occasion video, over de civic


[youtu.be]

Een gewone prius is ook ruim, een liftback is een soort van station die schuif afloopt.

Bij citroen en Peugeot voor een normale automaat gaan, die zijn werelds

Mazda 3 is duur vergeleken met andere auto's, omdat die kwalitatief goed in elkaar zit. De automaat is niks mis mee



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2020 19:35 door Auto encyclopedie.
Quote
Total Loss
Diesel zou ik zeker niet doen met deze afstanden.
Ik zou met dit budget ook kijken naar een Lexus CT200 en als je de mogelijkheid hebt om te laden naar de Opel Ampera.

Opzich een prima suggestie, maar met een CT200 op vakantie met een kind erbij wordt wel krap hoor. Nu hangt t er een beetje vanaf op wat voor vakanties je gaat maar heel veel bagageruimte heb je niet en een dakkoffer is niet mogelijk. De CT200 is wel erg betrouwbaar en is eigenlijk een luxe uitgevoerde Toyota Auris.

Iets groter kan natuurlijk ook, kom je uit bij een Lexus IS300h. Betrouwbare auto, best ruim, ziet er supermooi uit, goede automaat, vlot motortje en best zuinig (1:16)
@Bobslee Ik zie het probleem niet echt. winking smiley



Een kampeervakantie met je eigen tent en de hele zooi erbij is wellicht weer een ander verhaal maar met gewone bagage richting een hotel, bungalowpark, stacaravan of iets dergelijks lijkt me toch geen probleem.

Gaat ook op voor de door mij voorgestelde Ampera trouwens, gewoon de helft van de bank omklappen indien nodig.

Mja. Ik heb er zelf een dus ik weet waar ik over praat. Onder die dubbele bodem kun je eigenlijk niet veel meer kwijt omdat daar al een hoop spul ligt.
Idd richting een hotelletje, stacaravan of bungalow moet nog wel lukken (behalve als er ook nog een kinderwagen mee moet).

Mocht TS nog een 2e kind op de planning hebben staan of vaak gaat kamperen dan is dit echt geen geschikte auto.
Als je ruimte hebt om een dakkoffer op te slaan door het jaar : doen. Ik heb zelf een V40. Twee kinderen (3 en 6) en een dakkoffer. Prima te doen die vakanties. Alleen kamperen met alles erop en eraan kan je vergeten.
4x grote weekendtas kleding + kussens in de dakkoffer. Kratje speelgoed, buitenspeelgoed en eten voor onderweg. Wat moet er nog meer mee?
Alvast allemaal hartelijk dank voor alle hulp en suggesties, het wordt enorm gewaardeerd en we gaan er even rustig voor zitten.

Helaas kunnen wij niet laden, wat de voorgestelde Opel Ampera niet mogelijk zal maken.

De Lexus modellen waren nog niet op onze radar verschenen en daar gaan we dan ook zeker even naar kijken. Een tweede kleine is voorlopig nog niet op komst (of op de planning), maar voldoende ruimte voor een mogelijke kampeer vakantie is natuurlijk altijd mooi meegenomen. De prijzen van hotels en zelfs vakantieparken in hoog zomer zijn schrikbarend.

Afgezien van budgetgrenzen vraag ik me af wat over langere termijn (6-10 jaar) de beste keuze zou zijn: Toyota Auris voor ~20K, of toch kijken of een Toyota Corolla van ~28K haalbaar is. Een flink extra bedrag, maar dan wel een nieuwer model (updates en geen "end of life" status). Tja, aan de andere kant is er duidelijk genoeg moois te vinden anders dan Toyota.

Anway, wederom hartelijk dank!
Quote
ExF1
Goed, onze wat ongebruikelijke situatie:

- Budget: 12-20K (enigszins flexibel)
- ~15-25K km per jaar. Echter wil mijn vrouw (een zeer onervaren bestuurder) 1-2 maal weeks een flinke 220km naar het werk forensen (110km one-way). Veiligheid en betrouwbaarheid staan dus heel hoog op het lijstje.
- Een automaat is verplicht
- We hebben een meerijdende jonge dochter (4)
- Gebruik voor vakantie lijkt me de komende jaren handig, dus voldoende bagageruimte. Stationwagon klinkt “logisch”, maar met een enkel kind hebben we ook weer niet zoveel rotzooi.

Wat van onze eerste overwegingen:

- Toyota Auris: Binnen budget, maar bij aankoop mogelijk al het gevoel “we hadden beter voor een Corolla kunnen sparen”.

- Toyota Corolla: Behoorlijke upgrade over de Auris? Weinig occassions en ruim boven budget. Tja, het wellicht waard als we 10 jaar vooruit kijken?

- Toyota Yaris private lease (nieuw model). Mogelijk een alternatief voor 1-2 jaar als we de vakantie even vergeten? Zuinig, veilig (safety sense 2), flexibel? Lijkt me minder comfortabel op de snelweg.

De vele andere genoemde opties waarbinnen we behoorlijk de weg kwijtraken (om nog maar te zwijgen van wel/geen diesel):

- Kia Niro, Kia Cee’d (sportswagon)
- Ford focus (wagon)
- Volvo V40 (ruim aanbod, maar vooral diesel)
- Honda Civic (ik kan lastig aan het ontwerp wennen)
- Mazda 3 (mogelijke mindere automaat?)
- Renault Megane
- Peugeot 308
Alvast heel hartelijk dank!

Ik heb gekeken naar stationwagons, benzine/ hybride vanaf 2016 tot
€ 20.000 met automaat. Dan heb je veel keus bij de volgende modellen:

De Renault Mégane 4.
Peugeot 308.
Opel Astra.
Toyota Auris.

Probeer bij de 308 de uitvoeringen met Japanse Aisin EAT automaat te krijgen. Elk model heeft zijn eigen sterke kanten, ga ze dus gewoon vergelijken. Kies gewoon de auto die je het meeste aanspreekt, en het fijnste vindt rijden.

De Toyota Corolla zit nog zeer ruim boven het budget, op een vrijwel nieuwe auto ga je zeer waarschijnlijk flink afschrijven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-05-2020 22:10 door ak2.
Quote
ExF1
Alvast allemaal hartelijk dank voor alle hulp en suggesties, het wordt enorm gewaardeerd en we gaan er even rustig voor zitten.

Helaas kunnen wij niet laden, wat de voorgestelde Opel Ampera niet mogelijk zal maken.

De Lexus modellen waren nog niet op onze radar verschenen en daar gaan we dan ook zeker even naar kijken. Een tweede kleine is voorlopig nog niet op komst (of op de planning), maar voldoende ruimte voor een mogelijke kampeer vakantie is natuurlijk altijd mooi meegenomen. De prijzen van hotels en zelfs vakantieparken in hoog zomer zijn schrikbarend.

Afgezien van budgetgrenzen vraag ik me af wat over langere termijn (6-10 jaar) de beste keuze zou zijn: Toyota Auris voor ~20K, of toch kijken of een Toyota Corolla van ~28K haalbaar is. Een flink extra bedrag, maar dan wel een nieuwer model (updates en geen "end of life" status). Tja, aan de andere kant is er duidelijk genoeg moois te vinden anders dan Toyota.

Anway, wederom hartelijk dank!
Je betaalt nu minder voor een Auris en krijgt er minder voor terug.
Ik zou mijn budget niet met zoveel verhogen, is het nou 1 of 2 duizend dan snap ik hem wel, maar 8k is wel heel veel.
Door een (vrijwel) nieuwe Corolla te kopen ga je ontzettend veel afschrijven de komende jaren.
Het is misschien beter om een tweedehands te kopen van 2 jaar oud. Die zijn vaak al voor de helft afgeschreven. Dat een Corolla daardoor onbereikbaar wordt... Tja.
Waarom wil je eigenlijk een Corolla? Gaat het om de hybride techniek, kijk dan naar een Auris of CT200h. Gaat het erom dat je dan een fris nieuw model rijdt dan kun je ook terecht bij de hierboven aangedragen alternatieven. De Astra, Ceed, Megane en i30 staan voorlopig nog niet op de nominatie om vervangen te worden. Je rijdt dus voorlopig nog geen 'end of life' auto.

De 308 gaat zeer waarschijnlijk dit jaar nog opgevolgd worden door een nieuwe versie.
[www.autoscout24.nl]

zoiets in plaats van een Toyota/Lexus
Quote
ExF1
Alvast allemaal hartelijk dank voor alle hulp en suggesties, het wordt enorm gewaardeerd en we gaan er even rustig voor zitten.

Helaas kunnen wij niet laden, wat de voorgestelde Opel Ampera niet mogelijk zal maken.

De Lexus modellen waren nog niet op onze radar verschenen en daar gaan we dan ook zeker even naar kijken. Een tweede kleine is voorlopig nog niet op komst (of op de planning), maar voldoende ruimte voor een mogelijke kampeer vakantie is natuurlijk altijd mooi meegenomen. De prijzen van hotels en zelfs vakantieparken in hoog zomer zijn schrikbarend.

Afgezien van budgetgrenzen vraag ik me af wat over langere termijn (6-10 jaar) de beste keuze zou zijn: Toyota Auris voor ~20K, of toch kijken of een Toyota Corolla van ~28K haalbaar is. Een flink extra bedrag, maar dan wel een nieuwer model (updates en geen "end of life" status). Tja, aan de andere kant is er duidelijk genoeg moois te vinden anders dan Toyota.

Anway, wederom hartelijk dank!

De Corolla vraagt een fors hogere uitgave, je zult er qua betrouwbaarheid op korte en lange termijn geen voordeel aan hebben; koop je nu een Auris of CT200h van een paar jaar oud dan gaat die net zo makkelijk 10 jaar probleemloos mee.

MAAR... is de extra uitgave geen probleem, en wil je een stuk modernere auto, fraaier en vooral aanzienlijk prettiger rijdend minimaal de komende 10 jaar, gun het jezelf! De Auris is een beregoede en heus fijne auto, maar de stap die Toyota met de Corolla heeft gemaakt is enorm! Wij hebben zelf jaren in een heel luxe Auris TS 2014 gereden en rijden nu een 2020 Corolla TS.

Bovenstaand heb ik de vele andere goede opties buiten beschouwing gelaten, maar ik beperk me daar maar even toe vanwege onze eigen ervaringen. Zie ook mijn review van de Corolla.
Persoonlijk zou ik geen CT200 nemen maar direct een stationwagen. Kan je de komende jaren probleemloos vooruit. Het is ook gewoon lekker om een beetje extra ruimte te hebben. Ik vind de nieuwe Corolla echt veel mooier dan de Auris. De Auris was het voor mij altijd net niet, al zal het verder best een prima auto zijn. Daar staat tegenover dat je wel een flinke investering moet doen als je een Corolla wil aanschaffen. Dat zou het mij ook weer niet waard zijn, of je moet 10 jaar in die auto willen rijden. Ik zou dus nog eens nadenken over een stationwagen van een ander merk. Er is ruim voldoende aanbod.
Ik heb jaren een Megane hatchback gereden met twee kinderen, bij een (lange) vakantie had ik een 450 liter dakkoffer op het dak en dat ging prima. Een hatchbak is lichter (minder MRB en verbruik), rijdt fijner, vaak goedkoper in aanschaf dus als je de ruimte niet echt (vaak) nodig hebt zou dat mijn voorkeur hebben.

Wat betreft diesel of benzine is bij 15.000 km benzine echt voordeliger, ga je richting de 25.000 km dan zou een diesel ook kunnen. Mijn advies zou dan wel onder de 15.000 euro te blijven, daar koop je al een hele fijne Volvo V40 of Renault Megane beide zijn betrouwbaar en aangezien je vrouw 1-2x per week 220 km per dag rijdt is de kans op dieselstoringen bij korte ritjes eigenlijk niet aanwezig. Een diesel auto is veel goedkoper in aanschaf. Dat kan duizenden euro's schelen.

Als je vrouw gemiddeld 1,5x per week naar haar werk gaat en dat 40 weken doet zit ze al op 13.000 km. Vakantie rit naar zuid Europa is ook al snel 2500-3000 km per jaar. Ik denk dat je eerder op 20-25 zit dan 15-20.
Net zo vaak zit een hatchback en een station gewoon in de zelfde gewichtsklasse. Dat gaat ene keer welop andere keer niet.
Leuk allemaal, maar met een honda jazz hybride kom je qua ruimte beter uit dan de lexus, en betaal je aanzienlijk minder.
Volgens mij is een CT200 sowieso een relatief krappe auto. Dan kan je beter een Auris nemen imo. Zelfde techniek en ook goedkoper.
Nee hoor, voorin heb je meer dan genoeg ruimte en op de achterbank kan een kind ook nog royaal zitten.
Het is natuurlijk helemaal aan de TS hoeveel geld ze aan de auto willen uitgeven, en het is hier al een paar keer duidelijk gemaakt dat je met een jonge dure auto als een Corolla de komende jaren flink afschrijft: is dat financieel geen probleem en heb je het er voor over: dan kan dat uiteraard prima.

Ik zou zelf ook even serieus naar de Auris TS vanaf 2015 gaan kijken, het facelift model is flink opgeknapt en oogt wat moderner, maar vooral het interieur heeft echt wel een stap gemaakt. Neem een luxe versie (Lease Pro, Lease Executive of Executive), dan heb je de luxere bekleding (en soms vol leder), stoelverwarming, gescheiden klimaatregeling en betere audio. Qua kilometerstand kun je ze rustig met een wat hogere stand kopen, je kunt er dan nog met gemak 10 jaar in door. Enige wat ik aan zou raden is iedere 100K a 150K kilometer even de olie van de automaat laten verversen, is in Nederland niet standaard voorgeschreven maar absoluut aan te raden en kost een tientje of 9 (hele verhaal zie hier: [gathering.tweakers.net])

Even een paar voorbeelden, de eerste zitten rond de 140K KM, daar kun je nog tonnen bijzetten en je schaft ze relatief voordelig aan:
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]

En hier nog 2 mooie met net wat minder gelopen:
[www.marktplaats.nl]
[www.marktplaats.nl]

Als je nu een voordeligere Auris zou kopen en daar ook 4 a 5 jaar in kunnen rijden en dan eens kijken of je voordelig over kunt stappen naar een Corolla. Ik ga voorlopig nog lekker door met onze Auris, we gaan nu richting de 180K KM en hij is van december 2015, auto voelt nog als nieuw aan.

Bekijk eens een paar van deze goed uitgeruste facelift modellen zou ik zeggen, ga er een eindje mee rijden en doe hetzelfde met de Corolla en kijk hoe beide bevallen. En neem natuurlijk ook wat van de andere aanbevelingen mee, dat kunnen ook prima opties zijn mits je er een betrouwbare automaat in kunt krijgen.
Wat vindt je van een midi-MPV?
Persoonlijk kan ik je zeggen dat dit ideale auto's zijn met kleine kinderen
De hoogte en flexibiliteit ga je echt waarderen
En VW's uit deze bouwjaren zijn echt wel betrouwbaar hoor!

2016 VW Touran 1.4 TSI 150pk DSG Highline
EUR 20.850,-
86.000 km
Bouwjaar 2016



Is gewoon een mooi afgewerkte, praktische, ruime, betrouwbare en heel fijne auto.
Met een lekkere 150pk TSI motor en DSG



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-05-2020 14:05 door Guus Leferink.
Helemaal eens met Dreamer.
En heb je toch liever wat nieuwer met weinig kilometers? Nog steeds die Auris, bovenin het budget...
Voorbeeld van een (luxe Executive) hatchback die (voor de zeer onervaren bestuurder) eventueel zélf inparkeert. Overigens je hebt ook een achteruitrijcamera...: Carfax rapport: [www.autotrack.nl]


Is 360 liter bagageruimte genoeg?


Nee? Dan is er bijvoorbeeld ook deze Touring Sport Executive met panoramadak (en ook inparkeerautomaat winking smiley ):





Voor een zeer onervaren bestuurder en helemaal onderin het budget is dit misschien ook een optie: Honda Jazz Hybrid. Bijna 40 cm. korter dan een Auris hatchback (zo'n 65 cm korter dan de Auris TS).
Dit voorbeeld is een luxe Exclusive uitvoering met panoramadak en leren bekleding (handig met knoeiende en spetterende 4-jarigen):

[www.autotrack.nl]



En met vakantie? Halve achterbank plat en volop ruimte!





2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-05-2020 14:28 door Jazzik.
Ik zou in jouw geval hoogstwaarschijnlijk een jaar private lease doen, goedkoopste wat je kunt vinden en wat aan de wensen voldoet (Yaris oid)
Dan over een jaartje een gebruikte Corolla Hybrid kopen thumbs up
Quote
Guus Leferink
En VW's uit deze bouwjaren zijn echt wel betrouwbaar hoor!

2016 VW Touran 1.4 TSI 150pk DSG Highline
EUR 20.850,-
86.000 km
Bouwjaar 2016

Is gewoon een mooi afgewerkte, praktische, ruime, betrouwbare en heel fijne auto.
Met een lekkere 150pk TSI motor en DSG

Serieus, Guus?
[hartogtuning.nl]
[www.multimerk.nl]

En DSG en betrouwbaar... Deze jongens verdienen er een (goedbelegde) boterham aan...
Quote
Jazzik
Quote
Guus Leferink
En VW's uit deze bouwjaren zijn echt wel betrouwbaar hoor!

2016 VW Touran 1.4 TSI 150pk DSG Highline
EUR 20.850,-
86.000 km
Bouwjaar 2016

Is gewoon een mooi afgewerkte, praktische, ruime, betrouwbare en heel fijne auto.
Met een lekkere 150pk TSI motor en DSG

Serieus, Guus?
[hartogtuning.nl]
[www.multimerk.nl]

En DSG en betrouwbaar... Deze jongens verdienen er een (goedbelegde) boterham aan...

Betreft meestal de oudere generaties met de turbo + compressor (160 pk uitvoering) en de eerste generatie DSG's
Maar het zal, ik ga deze discussie niet aan met de Honda/Toyota/Hybrid/Megane/Jazz/Auris/Corolla fanboys van dit forum
Er zijn nog steeds slechte DSG's maar die Touran heeft de goede.
Prima suggestie, weet niet of het aan TS zijn eisen voldoet.
En vanaf 2015 zijn de typische problemen inderdaad wel voorbij, zoals Guus al aangeeft.
Pretentieloos model zo'n Touran, maar wel een uitgebalanceerd model. Blinkt nergens echt in uit maar is ook op geen minpunt te betrappen. Heb zelf eens een weekje een Touran als leenauto meegehad in 2013, gewoon een prima en fijn ding.
Wat een uitgebreide reakties, ik wilde jullie snel even hartelijk danken!

Ik heb vandaag de zorg voor mijn dochter, dus helaas zo goed als geen tijd om alle reacties de aandacht te geven die ze verdienen (excuus). Hopelijk vanavond of anders morgen.
Hallo,
Kijk eens naar een lexus is300h 2014 a 2015 2500 cc met hybride loopt eenvoudig 1:18 82 euro aan wegenbelasting.
Erg mooie en nette auto waar je makkelijk 250dkm mee kunt rijden zonder dat je veel kosten hebt, kopen bij een lexus dealer 2 jaar garantie.
Suc6 met de beslissing voor de nieuwe auto.

Kom net uit een nieuwe captur uit 2020 maar dit was niet mijn ding.
Heb net een Lexus is300h gekocht bij lexus Breda en kan zeggen ben iets wat met bouwjaar achteruit gegaan maar wat een fijne auto is dit ga rijden en jullie zijn verkocht.
Een japanner rijd altijd en geen gezeik en gezeur!
Groet Alfred
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.