Aankoop eerste auto

Gepost door Andy 1950014 
wel 6406986
Epica

Klopt maar een stuk minder dan de vag producten die binnen het budget vallen.

Kun je dat onderbouwen? En bij voorkeur niet via je onderbuik of de buurman van je tante. Nee gewoon cijfermateriaal.

[www.consumentenbond.nl]

De Volkswagen Polo (2014-2019) en de VW UP zijn best betrouwbaar ja.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-05-2020 20:12 door Bobslee.
wel 6406986
Kun je dat onderbouwen? En bij voorkeur niet via je onderbuik of de buurman van je tante. Nee gewoon cijfermateriaal.

[www.consumentenbond.nl]
[www.kentekenloket.nl]
[www.reliabilityindex.com]
[topgear.nl]
Jazzik
wel 6406986

[www.consumentenbond.nl]
[www.kentekenloket.nl]
[www.reliabilityindex.com]
[topgear.nl]

Dit soort lijstjes zijn erg discutabel. Er wordt alleen pech op de weg gemeten of alleen auto's die onder verzekering vallen (reliability index).
Het aantal gemeten auto's is erg beperkt.
Het aantal gereden kilometers en leeftijd wordt niet meegenomen.
Een auto van 8 jaar met 300000 km zal minder betrouwbaar zijn dan een nieuwe met 5000km. Dat wordt bij de ene merk op 1 hoop gegooid, bij de andere opgesplitst per generatie.
Je kunt zelfs de gemiddelde leeftijd en km stand niet terugzien in die scorelijstjes. Ik snap best dan een Yaris Verso superbetrouwbaar is: wordt gekocht door ouwe sokken die 4000km/jaar rijden, waarvan 0 km met volgeladen caravan over de Alpen.

Een vraag als 'hoe betrouwbaar is een A3 uit 2016 met automaat en 125000km op benzine als ik 50000 per jaar ga rijden ' is niet te beantwoorden.
En wat is dan betrouwbaarheid? Kosten per jaar? Pechgevallen? Gebreken?

Ik weet uit eigen ervaring dat het fantastische Toyota een stuk minder betrouwbaarder is, duurder in onderhoud en reparaties dan onze Ford. En de problemen en kosten die wij hadden, wordt niet gemeten in deze statistieken.

Je kunt hooguit wat 'rampmodellen' eruit halen, zoals die TSI's tm 2014.
Re: Aankoop eerste auto
09-05-2020 09:05
Eigenlijk ben ik het ook wel met je eens, als je ziet in het lijstje van de Consumentenbond dat de Toyota Aygo maar liefst 1,6 punt hoger scoort dan de volledig identieke Citroen C1, wat erg vreemd is, ze komen uit de zelfde fabriek, van de zelfde lopende band.

Dat is de reden dat ik liever naar de Reability Index kijk, ook al valt daar ook zeker wel wat op af te dingen.
Wij hadden de zelfde ervaring, onze nieuw gekochte Toyota was een stuk duurder in onderhoud en reparaties, vergeleken met de huidige grotere Citroen en Renault.

Feit is wel dat in alle onderzoeken over betrouwbaarheid dat Aziatische automerken goed scoren. Bij een auto vind ik zelf andere zaken ook belangrijk, zoals comfort, rijeigenschappen en value for money. Ik denk dat de TS al goede info heeft gehad om een afgewogen keus te maken.
spoiler alert
Ik weet uit eigen ervaring dat het fantastische Toyota een stuk minder betrouwbaarder is, duurder in onderhoud en reparaties dan onze Ford.

Die komt dan ook niet uit de VAG-stal...grinning smiley
Ik geef dan ook niet één lijstje, maar meerdere. Zoek de trend....
Toedeledoki.

Terence
Autoweek moderator

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-05-2020 17:57 door Terence.
09-05-2020 13:24
wel 6406986
ak2
Feit is wel dat in alle onderzoeken over betrouwbaarheid dat Aziatische automerken goed scoren. Bij een auto vind ik zelf andere zaken ook belangrijk, zoals comfort, rijeigenschappen en value for money. Ik denk dat de TS al goede info heeft gehad om een afgewogen keus te maken.

Precies, lijstjesridders nemen dat niet mee natuurlijk.... Zeker die smiley God uit Polen niet...

Als TS absolute betrouwbaarheid essentieel vindt, en de rest niet. Neem een Corolla uit 1998 ofzo. Lekker analoog, licht in gewicht...

Dat een VAG dus blijkbaar megaslecht is, en toch veel verkocht/geleased wordt, hoe zit dat? Nuchter beschouwd zou je kunnen aannemen dat de overige eigenschappen wel meetellen bij die mensen.. Zoals rijeigenschappen, comfort, afwerking etc. waardoor ze ervoor kiezen...

Bruinhemd Epica had hier een mooi excuus voor. Mensen die VAG rijden zijn slaven.....
Behalve als een of andere droeftoeter alleen maar afkraken kan iedereen, maar een fatsoenlijke bijdragen lever is iets wat je niet kan, als je dat ook kan neem ik je serieus, nu val je in het ik probeer te trollen hoekje, je zit er al gezellig in met encyclopedie.
Waar wil je nu naar toe met je gemekker?
Niemand zit op jouw kul te wachten. Dat mensen een auto kopen betekend niet per definitie dat het een goede auto is, of dat die auto geschikt is voor TS die een bepaald budget heeft.

Je vraagt om cijfers, die krijg je, en dan vind je dat ineens allemaal niet meer relevant
Onze Bofkont mag nu wel terug in z'n hok.
Ik heb liever een 122pk tsi met een dsg bak dan een thp blok met zo'n rare halfautomaat van PSA. En over die rare hybride diesels van hun maar te zwijgen. En over de eerste generatie 308 maar te zwijgen.

En ook liever welke tdi blok dan ook maar dan de 1.6 hdi met 16v die overal maar in is gezet.
09-05-2020 15:51
We reageren vriendelijk en inhoudelijk of niet.

Laatste waarschuwing.

Terence
Autoweek moderator

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-05-2020 17:59 door Terence.
Weer een topic ontspoord. Alle usual suspects zijn present. Feest!drinking smiley
09-05-2020 16:21
Mechanix
Weer een topic ontspoord. Alle usual suspects zijn present. Feest!drinking smiley
Dat was het al
Epica
Mechanix
Dat was het al

Ik vind dat dit forumgedeelte ondertussen wel een beetje een parodie begint te worden. Meer meningen ventileren en favorietjes grijsdraaien dan topicstarters daadwerkelijk adviseren over auto's waarin zij geinteresseerd zijn. En de mods liggen lekker te slapen. Behalve als Braadslee met een nieuw kloontje komt, dan is dat topic binnen de kortste keren dicht en het account gebanned. nut smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2020 16:27 door Mechanix.
Braadslee?

Heb wel het vermoeden dat personen die een abonnement hebben op de papieren autoweek nooit verwijderd worden en een vrijbrief hebben om alles maar te roepen
Auto encyclopedie
Braadslee?

Heb wel het vermoeden dat personen die een abonnement hebben op de papieren autoweek nooit verwijderd worden en een vrijbrief hebben om alles maar te roepen

[sarcastic mode]
Heb jij zo'n abonnement dan?
[/sarcastic mode]
09-05-2020 17:04
Mechanix
Epica
Mechanix
Dat was het al

Ik vind dat dit forumgedeelte ondertussen wel een beetje een parodie begint te worden. Meer meningen ventileren en favorietjes grijsdraaien dan topicstarters daadwerkelijk adviseren over auto's waarin zij geinteresseerd zijn. En de mods liggen lekker te slapen. Behalve als Braadslee met een nieuw kloontje komt, dan is dat topic binnen de kortste keren dicht en het account gebanned. nut smiley

Met bepaalde personen present loopt het gegarandeerd uit de hand. Altijd dezelfde personen die altijd hetzelfde adviseren EN altijd VAG afkraken. Wordt erg voorspelbaar en een TS heeft er helemaal niets aan.
In vergelijking met de door Mechanix genoemde "usual suspects" had Braadslee nog erg zinnige bijdragen. Of deze mensen een abonnement op de papieren AW hebben zou ik niet weten.
09-05-2020 17:07
Epica
Auto encyclopedie
Ik heb liever een 122pk tsi met een dsg bak dan een thp blok met zo'n rare halfautomaat van PSA. En over die rare hybride diesels van hun maar te zwijgen. En over de eerste generatie 308 maar te zwijgen.

En ook liever welke tdi blok dan ook maar dan de 1.6 hdi met 16v die overal maar in is gezet.
Wat een 14 jarige puber wil is niet van belang.

Maar die 14 jarige draagt meer bij dan die halve P(z)ool.
Mechanix

Valt me ook steeds vaker op. Geeft niet, soms leuk om te lezen. Blijft inderdaad wel de vraag of TS er ook mee geholpen is. Meestal zijn de eerste 3-5 posts helpend, daarna escaleert het meestal drinking smiley. Maar blijf dit vooral doen, beetje mijn GTST voor de luie momenten.
09-05-2020 17:36
Op de man spelen wordt niet gewaardeerd.

Ivanov
AutoWeek Moderator
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.